REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku
Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

29 października 2020 r. przedstawiciele Polski oraz Holandii podpisali protokół do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ("UPO"). Nowy protokół ma na celu eliminowanie podwójnego opodatkowania w odniesieniu do podatków objętych UPO w tym braku opodatkowania lub obniżonego opodatkowania, poprzez uchylanie się lub unikanie opodatkowania. Z uwagi na sytuację związaną z COVID-19 mogą pojawić się trudności w zakończeniu procesu ratyfikacji przed 1 grudnia 2020 r., tak aby protokół zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Klauzula PPT oraz klauzula nieruchomościowa

Protokół wprowadza środki mające na celu zapobieganie niewłaściwemu wykorzystaniu polsko-holenderskiej UPO. Stanowią one tzw. minimalny standard MLI.  Zarówno klauzula PPT, jak i klauzula nieruchomościowa będą miały zasadniczy wpływ na struktury biznesowe i inwestycyjne do których stosuje się postanowienia polsko-holenderskiej UPO.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów protokół wprowadza:

  • ogólną klauzulę umowną przeciwko unikaniu opodatkowania tzw. klauzulę głównego celu (PPT)1
  • klauzulę nieruchomościową,
  • przepisy dotyczące stałego zakładu (Permanent Establishment),
  • klauzulę transparentnego podmiotu,
  • rozbudowanie zasad ustalania rezydencji podatkowej osób innych niż osoby fizyczne posiadające podwójną rezydencję podatkową.

Klauzula PPT nakłada na organy podatkowe obowiązek zbadania, przy uwzględnieniu wszystkich istotnych faktów i okoliczności, czy uzyskanie korzyści podatkowej było jednym z głównych celów utworzenia danej struktury lub zawarcia transakcji, które spowodowały bezpośrednio lub pośrednio powstanie danej korzyści podatkowej. Największa wątpliwość dotyczy pierwszego elementu badania, czy badania potencjalnego nadużycia zapisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Bowiem jednym z głównych celów każdej struktury lub transakcji jest uzyskanie korzyści wynikającej bezpośrednio lub pośrednio z danej UPO. Gdy organy podatkowe ustaliły, że jednym z głównych celów danej struktury lub transakcji było uzyskanie korzyści podatkowej, podatnik w określonych przypadkach może nadal uzyskiwać korzyści podatkowej. Konieczne jest przy tym ustalenie, że z postanowień danej UPO wynika, że w tych właśnie okolicznościach  przyznanie korzyści jest zgodne z jej celem i przeznaczeniem. 

Druga część PPT może być postrzegana jako linia podziału pomiędzy strukturami lub transakcjami, których głównym celem jest uzyskanie korzyści podatkowej, a tymi, które jej nie przewidują. W praktyce, spory z organami podatkowymi mogą dotyczyć holenderskich struktur holdingowych będących w posiadaniu polskich spółek nieruchomościowych.

Z uwagi na to, że treść protokołu nie została jeszcze opublikowana nie jest znany nadal zakres stosowania klauzuli nieruchomościowej. W ramach Konwencji MLI klauzula nieruchomościową ma zastosowanie, jeżeli w dowolnym momencie w okresie 365 dni poprzedzających zbycie udziałów zostanie osiągnięty odpowiedni próg wartościowy  transakcji. Natomiast zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami krajowymi, zasadą jest testowanie statusu spółki nieruchomościowej na ostatni dzień miesiąca poprzedzający daną transakcję. Niezależnie od tego, w którym momencie próg wartościowy spółki nieruchomościowej będzie sprawdzany, wprowadzenie klauzuli nieruchomościowej wpłynie zapewne na bezpośrednich i pośrednich właścicieli nieruchomości.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nowy protokół zacznie obowiązywać ?

Kolejnym etapem procesu będzie ratyfikacja protokołu przez oba państwa. Z uwagi jednak na sytuację związaną z COVID-19 mogą pojawić się trudności w zakończeniu procesu ratyfikacji przed 1 grudnia 2020 r., tak aby protokół zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Być może protokół będzie zawierał okres przejściowy, ale na tym etapie nie ma oficjalnego potwierdzenia.

Skutki zmian. O co trzeba zadbać?

Podpisany protokół z pewnością będzie miał znaczący wpływ na istniejące polsko-holenderskie struktury inwestycyjne. W szczególności inwestorzy działający w ramach holenderskich struktur holdingowych będących w posiadaniu polskich spółek nieruchomościowych, będą musieli zweryfikować, czy zbycie udziałów spowoduje opodatkowanie zysków kapitałowych w Polsce. Należy również obserwować zmiany w zakresie polskiej klauzuli nieruchomościowej oraz definicji spółki nieruchomościowej przewidziane w ramach nowelizacji ustawy o CIT. 

Dodatkowo, wszelkie zmiany własnościowe w holenderskich spółkach holdingowych, będących w posiadaniu polskich spółek nieruchomościowych mogą spowodować zainteresowanie polskich organów podatkowych, jeśli nie mają one charakteru inwestycyjnego oraz nie posiadają odpowiedniego stopnia istotności ekonomicznej. Chociaż ustalenia kanadyjskiego Federalnego Sądu Apelacyjnego w niedawno rozstrzygniętej sprawie Alta Energy (12 lutego 2020 r.) sugerują, że treść ekonomiczna transakcji nie może być rozumiana jako dodatkowy wymóg, który należy spełnić, aby uzyskać dostęp do korzyści podatkowej. Konieczne jest jednak przeanalizowanie, czy polskie organy podatkowe i sądy będą podążać tą drogą w ramach przyjętej klauzuli PPT.

1Art. 7 Konwencji MLI: Bez względu na postanowienia umowy, korzyść w niej przewidziana nie zostanie przyznana w odniesieniu do części dochodu lub majątku, jeżeli można racjonalnie przyjąć, mając na względzie wszelkie mające znaczenie fakty i okoliczności, że uzyskanie tej korzyści było jednym z głównych celów utworzenia jakiekolwiek struktury lub zawarcia jakiekolwiek transakcji, które spowodowały bezpośrednio lub pośrednio powstanie tej korzyści, chyba że ustalono, że przyznanie tej korzyści w danych okolicznościach byłoby zgodne z przedmiotem oraz celem odpowiednich postanowień umowy.

Agata Oktawiec, Partner w PwC Polska
Michał Małkiewicz, Senior Manager
Marta Pabiańska, Director
Błażej Kuźniacki, Deputy Director
PwC Polska

Rzeczywisty właściciel (beneficial owner): kluczowe aspekty w postępowaniach dot. podatku u źródła (WHT)
zapraszamy na webinarium
24 listopada 2020 r., godz. 12:00

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA