REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku
Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

29 października 2020 r. przedstawiciele Polski oraz Holandii podpisali protokół do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ("UPO"). Nowy protokół ma na celu eliminowanie podwójnego opodatkowania w odniesieniu do podatków objętych UPO w tym braku opodatkowania lub obniżonego opodatkowania, poprzez uchylanie się lub unikanie opodatkowania. Z uwagi na sytuację związaną z COVID-19 mogą pojawić się trudności w zakończeniu procesu ratyfikacji przed 1 grudnia 2020 r., tak aby protokół zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Klauzula PPT oraz klauzula nieruchomościowa

Protokół wprowadza środki mające na celu zapobieganie niewłaściwemu wykorzystaniu polsko-holenderskiej UPO. Stanowią one tzw. minimalny standard MLI.  Zarówno klauzula PPT, jak i klauzula nieruchomościowa będą miały zasadniczy wpływ na struktury biznesowe i inwestycyjne do których stosuje się postanowienia polsko-holenderskiej UPO.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów protokół wprowadza:

  • ogólną klauzulę umowną przeciwko unikaniu opodatkowania tzw. klauzulę głównego celu (PPT)1
  • klauzulę nieruchomościową,
  • przepisy dotyczące stałego zakładu (Permanent Establishment),
  • klauzulę transparentnego podmiotu,
  • rozbudowanie zasad ustalania rezydencji podatkowej osób innych niż osoby fizyczne posiadające podwójną rezydencję podatkową.

Klauzula PPT nakłada na organy podatkowe obowiązek zbadania, przy uwzględnieniu wszystkich istotnych faktów i okoliczności, czy uzyskanie korzyści podatkowej było jednym z głównych celów utworzenia danej struktury lub zawarcia transakcji, które spowodowały bezpośrednio lub pośrednio powstanie danej korzyści podatkowej. Największa wątpliwość dotyczy pierwszego elementu badania, czy badania potencjalnego nadużycia zapisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Bowiem jednym z głównych celów każdej struktury lub transakcji jest uzyskanie korzyści wynikającej bezpośrednio lub pośrednio z danej UPO. Gdy organy podatkowe ustaliły, że jednym z głównych celów danej struktury lub transakcji było uzyskanie korzyści podatkowej, podatnik w określonych przypadkach może nadal uzyskiwać korzyści podatkowej. Konieczne jest przy tym ustalenie, że z postanowień danej UPO wynika, że w tych właśnie okolicznościach  przyznanie korzyści jest zgodne z jej celem i przeznaczeniem. 

Druga część PPT może być postrzegana jako linia podziału pomiędzy strukturami lub transakcjami, których głównym celem jest uzyskanie korzyści podatkowej, a tymi, które jej nie przewidują. W praktyce, spory z organami podatkowymi mogą dotyczyć holenderskich struktur holdingowych będących w posiadaniu polskich spółek nieruchomościowych.

REKLAMA

Z uwagi na to, że treść protokołu nie została jeszcze opublikowana nie jest znany nadal zakres stosowania klauzuli nieruchomościowej. W ramach Konwencji MLI klauzula nieruchomościową ma zastosowanie, jeżeli w dowolnym momencie w okresie 365 dni poprzedzających zbycie udziałów zostanie osiągnięty odpowiedni próg wartościowy  transakcji. Natomiast zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami krajowymi, zasadą jest testowanie statusu spółki nieruchomościowej na ostatni dzień miesiąca poprzedzający daną transakcję. Niezależnie od tego, w którym momencie próg wartościowy spółki nieruchomościowej będzie sprawdzany, wprowadzenie klauzuli nieruchomościowej wpłynie zapewne na bezpośrednich i pośrednich właścicieli nieruchomości.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nowy protokół zacznie obowiązywać ?

Kolejnym etapem procesu będzie ratyfikacja protokołu przez oba państwa. Z uwagi jednak na sytuację związaną z COVID-19 mogą pojawić się trudności w zakończeniu procesu ratyfikacji przed 1 grudnia 2020 r., tak aby protokół zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Być może protokół będzie zawierał okres przejściowy, ale na tym etapie nie ma oficjalnego potwierdzenia.

Skutki zmian. O co trzeba zadbać?

Podpisany protokół z pewnością będzie miał znaczący wpływ na istniejące polsko-holenderskie struktury inwestycyjne. W szczególności inwestorzy działający w ramach holenderskich struktur holdingowych będących w posiadaniu polskich spółek nieruchomościowych, będą musieli zweryfikować, czy zbycie udziałów spowoduje opodatkowanie zysków kapitałowych w Polsce. Należy również obserwować zmiany w zakresie polskiej klauzuli nieruchomościowej oraz definicji spółki nieruchomościowej przewidziane w ramach nowelizacji ustawy o CIT

Dodatkowo, wszelkie zmiany własnościowe w holenderskich spółkach holdingowych, będących w posiadaniu polskich spółek nieruchomościowych mogą spowodować zainteresowanie polskich organów podatkowych, jeśli nie mają one charakteru inwestycyjnego oraz nie posiadają odpowiedniego stopnia istotności ekonomicznej. Chociaż ustalenia kanadyjskiego Federalnego Sądu Apelacyjnego w niedawno rozstrzygniętej sprawie Alta Energy (12 lutego 2020 r.) sugerują, że treść ekonomiczna transakcji nie może być rozumiana jako dodatkowy wymóg, który należy spełnić, aby uzyskać dostęp do korzyści podatkowej. Konieczne jest jednak przeanalizowanie, czy polskie organy podatkowe i sądy będą podążać tą drogą w ramach przyjętej klauzuli PPT.

1Art. 7 Konwencji MLI: Bez względu na postanowienia umowy, korzyść w niej przewidziana nie zostanie przyznana w odniesieniu do części dochodu lub majątku, jeżeli można racjonalnie przyjąć, mając na względzie wszelkie mające znaczenie fakty i okoliczności, że uzyskanie tej korzyści było jednym z głównych celów utworzenia jakiekolwiek struktury lub zawarcia jakiekolwiek transakcji, które spowodowały bezpośrednio lub pośrednio powstanie tej korzyści, chyba że ustalono, że przyznanie tej korzyści w danych okolicznościach byłoby zgodne z przedmiotem oraz celem odpowiednich postanowień umowy.

Agata Oktawiec, Partner w PwC Polska
Michał Małkiewicz, Senior Manager
Marta Pabiańska, Director
Błażej Kuźniacki, Deputy Director
PwC Polska

Rzeczywisty właściciel (beneficial owner): kluczowe aspekty w postępowaniach dot. podatku u źródła (WHT)
zapraszamy na webinarium
24 listopada 2020 r., godz. 12:00

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA