REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustalić koszty uzyskania przychodów dla prezesa zarządu

Łukasz Bączyk
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Czasem koszty uzyskania umowy zlecenia z prezesem spółki można ustalić w wysokości 20%. Będzie to możliwe jeżeli prezes jako zleceniobiorca nie wykonuje czynności zarządczych i nie ma prawa samodzielnego składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu spółki. W takiej sytuacji nie będzie to umowa o zarządzanie ani kontrakt menedżerski i będzie można zastosować ryczałtowe koszty uzyskania przychodu. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2010 r. (IBPBII/1/415-366/09/ASz).

Konsekwencje podatkowe zawarcia umowy zlecenia z prezesem zarządu

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła prezesa zarządu spółki, powołanego na stanowisko uchwałą wspólników. Początkowo prezes nie pobierał za swe czynności wynagrodzenia, następnie jednak spółka zdecydowała się na zawarcie z nim umowy zlecenia, m.in. w zakresie pozyskiwania klientów i nadzoru technicznego nad realizowanymi projektami.

Prezes zarządu otrzymywał z tego tytułu wynagrodzenie oraz zwrot kosztów podróży samochodem. Do rozliczenia umowy zlecenia spółka zastosowała 20% koszty uzyskania przychodów. Następnie wystąpiła do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację indywidualną, w celu potwierdzenia prawidłowości swego postępowania.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Stwierdził, że z zawartej umowy zlecenia wynika, że zleceniobiorca nie wykonuje czynności zarządczych, nie prowadzi i nie zarządza w ramach umowy przedsiębiorstwem, a także nie podlega mu majątek, ani personel spółki, zaś czynności wynikające z podpisanej umowy wykonywane są zgodnie z jej wskazówkami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezes nie posiada również uprawnień do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu spółki co oznacza brak pełnej samodzielności w wykonywaniu działań. Tym samym, charakter wykonywanych czynności nie będzie wypełniał przesłanek charakteryzujących umowy o zarządzanie lub też kontrakty menedżerskie.

Zatem tak zawartą umowę zlecenia będzie można zaliczyć do źródeł przychodu określonych w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT. W związku z tym, w przypadku przychodów osiągniętych przez prezesa zarządu zastosowanie będzie miał art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o PIT zgodnie z którym koszty uzyskania niektórych przychodów określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Decyduje charakter czynności będących przedmiotem umowy

W wydanej interpretacji prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podchodzi do kwalifikacji źródła przychodu w tzw. „sposób zdroworozsądkowy”. Jego zdaniem o kwalifikacji źródła przychodu nie decyduje bowiem tytuł, jakim mianuje się osoba zawierająca umowę zlecenia (tj. prezes zarządu) lecz charakter czynności, jakie ta osoba faktycznie podejmuje w ramach zawieranej ze spółką umowy.

Dyrektor słusznie zauważa, iż podejmowane na podstawie umowy działania nie mają charakteru zarządczego (mają one de facto charakter marketingowy i techniczny). Wobec tego zawarta umowa nie może być postrzegana jako umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menedżerski czy umowa o podobnym charakterze.

Polecamy: Kontrola podatkowa

REKLAMA

W konsekwencji, przychody uzyskiwane na gruncie zawartej umowy nie spełniają dyspozycji art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie mogą być interpretowane jako „przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (…)”.

Niewątpliwie są one natomiast przychodami z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia (art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wobec tego, w stosunku do tychże przychodów koszty ich uzyskania określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Warto w tym miejscu jednakże przypomnieć, iż w takim przypadku podstawą do kalkulacji kosztów jest przychód pomniejszony o pracownicze składki ubezpieczeniowe (tj. pracowniczą składkę emerytalną, pracowniczą składkę rentową oraz składkę chorobową). Dlatego też należy pamiętać o tym, że twierdzenie, iż 20% wypracowanego na podstawie umowy zlecenia przychodu pozostaje u zleceniobiorcy „w kieszeni” jest pewnym uproszczeniem. 

Wybór przepisów:

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 13

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w Ordynacji podatkowej 2024. Likwidacja terminu na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty podatku po wyroku TSUE i TK, rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pisma

Likwidacja ograniczenia czasowego na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku orzeczenia TSUE lub TK oraz rozszerzenie zakresu domniemania zachowania terminu doręczenia pism do organów podatkowych – to najważniejsze nowości zawarte w projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który został opublikowany 14 czerwca 2024 r. Nowe przepisy mają wejść w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc najprawdopodobniej jeszcze w 2024 roku.

Zmiany w VAT. Uproszczenia dla drobnych przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia z VAT

Szykują się zmiany w VAT. Małe firmy będą miały możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT w innych krajach UE niż ten, w którym mają siedzibę. Tak wynika z planowanej nowelizacji ustawy o VAT. Dotyczy to zarówno firm z Polski, jak i z innych krajów członkowskich UE.

Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

REKLAMA

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

REKLAMA

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA