REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładamy firmę – podatki i składki ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
formy opodatkowania działalności gospodarczej, rejestracja firmy, urząd skarbowy ZUS
formy opodatkowania działalności gospodarczej, rejestracja firmy, urząd skarbowy ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys, bezrobocie, a często po prostu rachunek ekonomiczny sprawia, że coraz częściej decydujemy się na założenie własnej działalności gospodarczej, myśląc o większych zarobkach, dywersyfikacji ryzyka oraz związanym z tym uniezależnieniem się od jednego źródła dochodów. Zakładając firmę trzeba mieć przede wszystkim wiedzę w zakresie obciążeń podatkowych i ubezpieczeniowych.

Podatki 2019

REKLAMA

Aby założyć działalność gospodarczą wystarczy wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarcze (CEIDG). Formularz możemy łatwo wypełnić przez Internet a później potwierdzić jego autentyczność w najbliższym Urzędzie Gminy.

Dużym ułatwieniem jest to, iż ta prosta czynność powoduje jednocześnie nie tylko założenie firmy, ale również zgłoszenie do GUS-u wniosku o REGON oraz rejestrację w ZUS, czy też KRUS-ie.

Poniżej w kilku punktach na co powinniśmy zwrócić uwagę decydując się na otwarcie naszego małego własnego przedsiębiorstwa. Niektóre bowiem podjęte przez nas decyzje można zmienić dopiero z nowym rokiem kalendarzowym.

CEIDG - vademecum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biuletyn VAT

Po pierwsze wybór formy opodatkowania

Zależy on przede wszystkim od rodzaju prowadzonej przez nas działalności oraz  wielkości przychodów:

1. Zasady ogólne, opodatkowanie wg skali 18% i 32% (art. 27 ustawy o PIT) oraz prowadzenie Książki Przychodów i Rozchodów (KPiR) - proste i czytelne zestawienie przychodów i kosztów w rozbiciu na kategorie ogólne.

Pomyśl o tym, gdy Twoje dochody nie przekroczą 85 tys. zł rocznie, prowadzisz działalność, która generuje dużo kosztów oraz  gdy chcesz skorzystać z przywilejów takich jak  ulga prorodzinna czy kwota wolna od podatku.

2. Podatek liniowy, czyli zawsze 19% (art. 30c ustawy o PIT).  Charakteryzuje się brakiem możliwości skorzystania z ulg, w odróżnieniu od zasad ogólnych. Warto skorzystać z tego rodzaju opodatkowania jeśli nasze dochody przekroczą grubo 85 tys. zł rocznie. Tutaj również prowadzimy KPiR.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

3. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - ten podatek płacimy procentowo od przychodu. Nie możemy obniżyć podstawy opodatkowania o koszty które ponosimy prowadząc naszą Firmę. Wyjątek stanowią tutaj tylko przychody osiągane w zakresie wolnych zawodów. Nie mamy obowiązku prowadzenia KPiR.

Oprocentowanie zależy od usług, które wykonujemy i waha się  od 3 do 20%. Warto sprawdzić czy możemy skorzystać z tego rodzaju opodatkowania w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Ustawa o zpd).

4. Karta podatkowa (art. 23 ustawy o zpd) - płacimy zawsze stałą kwotę podatku. Musimy tylko pamiętać o kilku wyznacznikach, które niestety eliminują nas z możliwości skorzystania z tego rodzaju opodatkowania. Minusem jest na przykład nie możność prowadzenia innej, poza jednym z rodzajów działalności, wymienionych w art. 23 ustawy o zpd.

Zakładając firmę mamy również możliwość wyboru czy chcemy płacić podatek  raz w miesiącu czy też raz na kwartał (oprócz karty podatkowej). Prawo do kwartalnych zaliczek mają jednak tylko rozpoczynający działalność w danym roku (nie mogli mieć działalności w ciągu ostatnich dwóch lat) oraz tzw. mali podatnicy. Wybrać kwartalne rozliczenie można składając do urzędu skarbowego oświadczenie w tym zakresie do 20 lutego danego roku (ci działający już wcześniej na rynku), a ci rozpoczynający działalność -  najpóźniej do dnia uzyskania pierwszego przychodu.

Pamiętajmy, iż zmiana formy opodatkowania może mieć potem miejsce tylko w kolejnym roku podatkowym (wybór zawsze do 20. stycznia na początku roku kalendarzowego).

Jak założyć własną firmę?

Firma w mieszkaniu – trzeba wydzielić część tylko na biznes

Od 1 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Więcej na ten temat: Szybciej założysz firmę od 1 grudnia 2014 r.

Po drugie rejestracja do w ZUS albo KRUS

Rejestracja do ubezpieczeń zarówno do ZUS jak i do KRUS odbywa się w dwóch krokach.  Pierwszy jest przy składaniu Wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – dokonujemy wtedy wyboru jednej z tych instytucji co powoduje, iż zakładane jest nam konto jako płatnika składek (Firmy).

Przy wyborze ubezpieczenia w ZUS musimy pamiętać czy chcemy aby nasze ubezpieczenie obejmowało ubezpieczenie chorobowe czy też nie.

Deklarujemy też czy jesteśmy obowiązani płacić składki na ubezpieczenie społeczne (formularz ZUA), czy też tylko na ubezpieczenie zdrowotne (formularz ZZA) w przypadku, gdy na przykład  jesteśmy zatrudnieni na umowę o prace w innej firmie (warunek to  minimalne wynagrodzenie).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Pamiętajmy, iż przez pierwsze 2 lata mamy możliwość skorzystania z przywileju i płacenia małych składek ZUS:

51 (ubezpieczenie społeczne): 153,12 zł

52 (ubezpieczenie zdrowotne): 261,73 zł

Po dwóch latach będziemy już płacili niestety dużo większe składki ZUS, które obecnie w sumie wynoszą 1 026,98 zł.

Bądźmy także świadomi tego, iż jeśli jest taka nasza wola możemy płacić większe składki ubezpieczeniowe, a tym samym odkładać większe sumy na emeryturę. Jednakże większość przedsiębiorców uznaje inne formy oszczędzania „na starość” takie jak lokaty, fundusze czy inwestycje w nieruchomości.

Jeśli chcemy skorzystać z ubezpieczenia w KRUS musimy sprawdzić czy mamy taką możliwość. Przede wszystkim musisz być „rolnikiem”.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Po trzecie warto wiedzieć ile tak naprawdę zarobię

Większość początkujących przedsiębiorców licząc swoje zyski bierze pod uwagą kwotę netto minus podatek. Nie zastanawia się jednak, iż są pewne wydatki które stricte związane są z prowadzeniem Firmy a których nie ponosimy, będąc zatrudnionym na umowę o pracę.

Przeprowadźmy prosta kalkulację przy założeniu opodatkowania na zasadach podatku liniowego 19% oraz minimum wydatków ponoszonych na prowadzenie naszej Firmy (kwoty netto):

Przychód: 10 000 zł

Wydatki stricte związane z działalnością gospodarczą:

ZUS:  ubezpieczenie społeczne: 153,12 zł , ubezpieczenie zdrowotne: 261,73 zł

Księgowa: 200,00 zł  ( założenie)

Dochód do opodatkowania: 10 000 minus 153,12 zł minus 200 zł = 9 646,88 zł

Podatek: 1 833 zł minus 225,38 (zdrowotne) = 1 608 zł do wpłaty do US

Zysk po opodatkowaniu: 8 392 zł

Kwota, która możemy nazwać zyskiem rzeczywistym tzw. „do ręki” to :

10 000 zł – wydatki – podatki= 7 777,15 zł.

Przedsiębiorca powinien pamiętać o tej zasadzie przy negocjacjach kontraktów, zwłaszcza jeśli wybieramy pomiędzy zatrudnieniem na umowę o pracę a działalnością gospodarczą.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów prowadzenie i zamknięcie

Po  czwarte  rejestrować się do VAT czy nie

REKLAMA

Pomijając przypadki, kiedy nie mamy wyboru i musimy zarejestrować się do VAT (art. 113 ust.13 ustawy o VAT) możemy sami zdecydować czy chcemy zostać płatnikiem czy też poczekamy do przekroczenia rocznego limitu (150 tys zł), który z ustawy niejako zmusi nas do tego. Bądźmy świadomi, że do VAT-u łatwo się zarejestrować natomiast aby przestać nim być musi minąć pełny rok.

Warto kierować się prostą zasadą: jeżeli prowadzimy interesy z osobami fizycznymi lub firmami, które nie są zarejestrowane do VAT-u to rejestracja będzie dla nas tylko niepotrzebnym obciążeniem oraz startą na zysku, ponieważ tutaj wszelkie negocjacje cenowe odbywają się na płaszczyźnie brutto, a nie netto plus VAT ( zatem na VAT jesteśmy stratni)

W momencie natomiast, kiedy nasz klient jest płatnikiem VAT to my dla niego będziemy bardziej atrakcyjni jako kontrahent. Wtedy w czasie negocjacji wyjdzie, czy ‘konieczne’ będzie zarejestrowanie się do VAT. No bo jeśli rejestracja ma nas uchronić przed brakiem kontraktu to nie trzeba chyba dyskutować na ten temat.


Po piąte prowadzenie księgowości

Prowadzenie księgowości nie jest trudne ale im bardziej skomplikowane są dla nas transakcje tym więcej czasu spędzimy na śledzeniu przepisów. Dlatego też wiele osób decyduje się na  przeniesienie związanych z tym obowiązków na księgową, tak aby nie myśleć o administracji podatkowej a zająć się tym, na czym się naprawdę znamy.

Oczywiście nie są to wszystkie problemy, na które powinniśmy zwrócić uwagę przy zakładaniu własnej działalności gospodarczej. Wypunktowanie kilku najistotniejszych ma na celu zaznaczyć, iż startując z nowa Firmą, nawet małą, należy patrzeć na nią zarówno przez pryzmat otoczenia, administracji jak i przepisów podatkowych od których nie uciekniemy, ale przy odrobinie sprytu możemy umiejętnie wykorzystać je na naszą korzyść i uniknąć kłopotów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA