Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładamy firmę – podatki i składki ZUS

formy opodatkowania działalności gospodarczej, rejestracja firmy, urząd skarbowy ZUS
formy opodatkowania działalności gospodarczej, rejestracja firmy, urząd skarbowy ZUS
Kryzys, bezrobocie, a często po prostu rachunek ekonomiczny sprawia, że coraz częściej decydujemy się na założenie własnej działalności gospodarczej, myśląc o większych zarobkach, dywersyfikacji ryzyka oraz związanym z tym uniezależnieniem się od jednego źródła dochodów. Zakładając firmę trzeba mieć przede wszystkim wiedzę w zakresie obciążeń podatkowych i ubezpieczeniowych.

Podatki 2019

Aby założyć działalność gospodarczą wystarczy wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarcze (CEIDG). Formularz możemy łatwo wypełnić przez Internet a później potwierdzić jego autentyczność w najbliższym Urzędzie Gminy.

Dużym ułatwieniem jest to, iż ta prosta czynność powoduje jednocześnie nie tylko założenie firmy, ale również zgłoszenie do GUS-u wniosku o REGON oraz rejestrację w ZUS, czy też KRUS-ie.

Poniżej w kilku punktach na co powinniśmy zwrócić uwagę decydując się na otwarcie naszego małego własnego przedsiębiorstwa. Niektóre bowiem podjęte przez nas decyzje można zmienić dopiero z nowym rokiem kalendarzowym.

CEIDG - vademecum

Biuletyn VAT

Po pierwsze wybór formy opodatkowania

Zależy on przede wszystkim od rodzaju prowadzonej przez nas działalności oraz  wielkości przychodów:

1. Zasady ogólne, opodatkowanie wg skali 18% i 32% (art. 27 ustawy o PIT) oraz prowadzenie Książki Przychodów i Rozchodów (KPiR) - proste i czytelne zestawienie przychodów i kosztów w rozbiciu na kategorie ogólne.

Pomyśl o tym, gdy Twoje dochody nie przekroczą 85 tys. zł rocznie, prowadzisz działalność, która generuje dużo kosztów oraz  gdy chcesz skorzystać z przywilejów takich jak  ulga prorodzinna czy kwota wolna od podatku.

2. Podatek liniowy, czyli zawsze 19% (art. 30c ustawy o PIT).  Charakteryzuje się brakiem możliwości skorzystania z ulg, w odróżnieniu od zasad ogólnych. Warto skorzystać z tego rodzaju opodatkowania jeśli nasze dochody przekroczą grubo 85 tys. zł rocznie. Tutaj również prowadzimy KPiR.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

3. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - ten podatek płacimy procentowo od przychodu. Nie możemy obniżyć podstawy opodatkowania o koszty które ponosimy prowadząc naszą Firmę. Wyjątek stanowią tutaj tylko przychody osiągane w zakresie wolnych zawodów. Nie mamy obowiązku prowadzenia KPiR.

Oprocentowanie zależy od usług, które wykonujemy i waha się  od 3 do 20%. Warto sprawdzić czy możemy skorzystać z tego rodzaju opodatkowania w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Ustawa o zpd).

4. Karta podatkowa (art. 23 ustawy o zpd) - płacimy zawsze stałą kwotę podatku. Musimy tylko pamiętać o kilku wyznacznikach, które niestety eliminują nas z możliwości skorzystania z tego rodzaju opodatkowania. Minusem jest na przykład nie możność prowadzenia innej, poza jednym z rodzajów działalności, wymienionych w art. 23 ustawy o zpd.

Zakładając firmę mamy również możliwość wyboru czy chcemy płacić podatek  raz w miesiącu czy też raz na kwartał (oprócz karty podatkowej). Prawo do kwartalnych zaliczek mają jednak tylko rozpoczynający działalność w danym roku (nie mogli mieć działalności w ciągu ostatnich dwóch lat) oraz tzw. mali podatnicy. Wybrać kwartalne rozliczenie można składając do urzędu skarbowego oświadczenie w tym zakresie do 20 lutego danego roku (ci działający już wcześniej na rynku), a ci rozpoczynający działalność -  najpóźniej do dnia uzyskania pierwszego przychodu.

Pamiętajmy, iż zmiana formy opodatkowania może mieć potem miejsce tylko w kolejnym roku podatkowym (wybór zawsze do 20. stycznia na początku roku kalendarzowego).

Jak założyć własną firmę?

Firma w mieszkaniu – trzeba wydzielić część tylko na biznes

Od 1 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Więcej na ten temat: Szybciej założysz firmę od 1 grudnia 2014 r.

Po drugie rejestracja do w ZUS albo KRUS

Rejestracja do ubezpieczeń zarówno do ZUS jak i do KRUS odbywa się w dwóch krokach.  Pierwszy jest przy składaniu Wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – dokonujemy wtedy wyboru jednej z tych instytucji co powoduje, iż zakładane jest nam konto jako płatnika składek (Firmy).

Przy wyborze ubezpieczenia w ZUS musimy pamiętać czy chcemy aby nasze ubezpieczenie obejmowało ubezpieczenie chorobowe czy też nie.

Deklarujemy też czy jesteśmy obowiązani płacić składki na ubezpieczenie społeczne (formularz ZUA), czy też tylko na ubezpieczenie zdrowotne (formularz ZZA) w przypadku, gdy na przykład  jesteśmy zatrudnieni na umowę o prace w innej firmie (warunek to  minimalne wynagrodzenie).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Pamiętajmy, iż przez pierwsze 2 lata mamy możliwość skorzystania z przywileju i płacenia małych składek ZUS:

51 (ubezpieczenie społeczne): 153,12 zł

52 (ubezpieczenie zdrowotne): 261,73 zł

Po dwóch latach będziemy już płacili niestety dużo większe składki ZUS, które obecnie w sumie wynoszą 1 026,98 zł.

Bądźmy także świadomi tego, iż jeśli jest taka nasza wola możemy płacić większe składki ubezpieczeniowe, a tym samym odkładać większe sumy na emeryturę. Jednakże większość przedsiębiorców uznaje inne formy oszczędzania „na starość” takie jak lokaty, fundusze czy inwestycje w nieruchomości.

Jeśli chcemy skorzystać z ubezpieczenia w KRUS musimy sprawdzić czy mamy taką możliwość. Przede wszystkim musisz być „rolnikiem”.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

Po trzecie warto wiedzieć ile tak naprawdę zarobię

Większość początkujących przedsiębiorców licząc swoje zyski bierze pod uwagą kwotę netto minus podatek. Nie zastanawia się jednak, iż są pewne wydatki które stricte związane są z prowadzeniem Firmy a których nie ponosimy, będąc zatrudnionym na umowę o pracę.

Przeprowadźmy prosta kalkulację przy założeniu opodatkowania na zasadach podatku liniowego 19% oraz minimum wydatków ponoszonych na prowadzenie naszej Firmy (kwoty netto):

Przychód: 10 000 zł

Wydatki stricte związane z działalnością gospodarczą:

ZUS:  ubezpieczenie społeczne: 153,12 zł , ubezpieczenie zdrowotne: 261,73 zł

Księgowa: 200,00 zł  ( założenie)

Dochód do opodatkowania: 10 000 minus 153,12 zł minus 200 zł = 9 646,88 zł

Podatek: 1 833 zł minus 225,38 (zdrowotne) = 1 608 zł do wpłaty do US

Zysk po opodatkowaniu: 8 392 zł

Kwota, która możemy nazwać zyskiem rzeczywistym tzw. „do ręki” to :

10 000 zł – wydatki – podatki= 7 777,15 zł.

Przedsiębiorca powinien pamiętać o tej zasadzie przy negocjacjach kontraktów, zwłaszcza jeśli wybieramy pomiędzy zatrudnieniem na umowę o pracę a działalnością gospodarczą.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów prowadzenie i zamknięcie

Po  czwarte  rejestrować się do VAT czy nie

Pomijając przypadki, kiedy nie mamy wyboru i musimy zarejestrować się do VAT (art. 113 ust.13 ustawy o VAT) możemy sami zdecydować czy chcemy zostać płatnikiem czy też poczekamy do przekroczenia rocznego limitu (150 tys zł), który z ustawy niejako zmusi nas do tego. Bądźmy świadomi, że do VAT-u łatwo się zarejestrować natomiast aby przestać nim być musi minąć pełny rok.

Warto kierować się prostą zasadą: jeżeli prowadzimy interesy z osobami fizycznymi lub firmami, które nie są zarejestrowane do VAT-u to rejestracja będzie dla nas tylko niepotrzebnym obciążeniem oraz startą na zysku, ponieważ tutaj wszelkie negocjacje cenowe odbywają się na płaszczyźnie brutto, a nie netto plus VAT ( zatem na VAT jesteśmy stratni)

W momencie natomiast, kiedy nasz klient jest płatnikiem VAT to my dla niego będziemy bardziej atrakcyjni jako kontrahent. Wtedy w czasie negocjacji wyjdzie, czy ‘konieczne’ będzie zarejestrowanie się do VAT. No bo jeśli rejestracja ma nas uchronić przed brakiem kontraktu to nie trzeba chyba dyskutować na ten temat.


Po piąte prowadzenie księgowości

Prowadzenie księgowości nie jest trudne ale im bardziej skomplikowane są dla nas transakcje tym więcej czasu spędzimy na śledzeniu przepisów. Dlatego też wiele osób decyduje się na  przeniesienie związanych z tym obowiązków na księgową, tak aby nie myśleć o administracji podatkowej a zająć się tym, na czym się naprawdę znamy.

Oczywiście nie są to wszystkie problemy, na które powinniśmy zwrócić uwagę przy zakładaniu własnej działalności gospodarczej. Wypunktowanie kilku najistotniejszych ma na celu zaznaczyć, iż startując z nowa Firmą, nawet małą, należy patrzeć na nią zarówno przez pryzmat otoczenia, administracji jak i przepisów podatkowych od których nie uciekniemy, ale przy odrobinie sprytu możemy umiejętnie wykorzystać je na naszą korzyść i uniknąć kłopotów.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    ZUS IWA za 2022 rok do 31 stycznia 2023 r. Kto musi złożyć?
    Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że do 31 stycznia 2023 r. część płatników składek ma czas na złożenie druku ZUS IWA (Informacja o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe) za 2022 rok. Dane wskazane w tym formularzu pozwolą ZUS-owi ustalić wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe dla płatnika w kolejnym roku składkowym (tj. od 1 kwietnia 2023 r. do 31 marca 2024 r.).
    Kredyty hipoteczne 2023/2024. Połowa pensji na ratę kredytu bez wakacji kredytowych

    Nawet około 700-800 tysięcy kredytobiorców wydawałoby dziś ponad połowę swojego wynagrodzenia na ratę złotowego kredytu mieszkaniowego – wynika z szacunków HRE Investments. Byłoby tak gdyby nie rządowe wakacje kredytowe. Te mogą zostać przedłużone jeśli nasze pensje nie będą wystarczająco szybko rosły, a RPP nie zacznie w 2023 roku obniżać stóp procentowych.

    PIT-11 za 2022 rok - do kiedy wysłać w 2023 roku

    PIT-11, czyli informacja o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w 2022 roku jest składana do urzędu skarbowego w 2023 roku wyłącznie elektronicznie. W jakiej formie trzeba dostarczyć PIT-11 pracownikowi lub zleceniodawcy? Do kiedy trzeba przekazać PIT-11?

    Przewodniczący PFON pozytywnie o nowelizacji kodeksu pracy dot. pracy zdalnej

    Rozwiązania przyjęte w nowelizacji kodeksu pracy, dotyczące pracy zdalnej, wpłyną pozytywnie na aktywność zawodową osób wspierających na co dzień osoby z niepełnosprawnościami - powiedział PAP dr Krzysztof Kurowski, przewodniczący Polskiego Forum Osób z Niepełnosprawnościami.

    Osoby samotnie wychowujące dzieci mogą sporo oszczędzić dzięki Polskiemu Ładowi

    Samotnie wychowujący dziecko rodzic może zaoszczędzić. Zbliża się czas rozliczeń podatku dochodowego za 2022 rok. Osoby samotnie wychowujące dzieci powinny pamiętać, że mogą skorzystać z podwójnej kwoty wolnej od podatku i zapłacić wyższą stawkę PIT dopiero po przekroczeniu 240 tys. zł dochodu. Wspólne rozliczenie z dzieckiem może przynieść im spore oszczędności.

    Ulga termomodernizacyjna - małżonkowie mogą odliczyć w sumie 106 tys. zł. Czy faktury muszą być wystawione na oboje małżonków?
    Małżonkowie, którzy są współwłaścicielami domu jednorodzinnego mogą w ramach ulgi termomodernizacyjnej (o ile spełnią jej wszystkie warunki) odliczyć w sumie 106 000,- zł. Każdemu z nich bowiem przysługuje cały limit ulgi (53 tys. zł). Czy faktury dokumentujące poniesienie wydatków termomodernizacyjnych muszą być wystawione na oboje małżonków?
    PIT za 2022 rok - jak przygotować się do złożenia zeznania podatkowego?
    Niedługo rozpocznie się "sezon PIT-owy", czyli czas składania rocznych zeznań podatkowych PIT. W 2023 roku będzie to jednak trudniejsze, niż kiedykolwiek. Po raz pierwszy podatnicy będą musieli odnaleźć się w gąszczu zmian wprowadzonych przez Polski Ład. Przedstawiamy największe z nich, podpowiadamy, w jaki sposób można jeszcze wpłynąć na wysokość podatku oraz sprawdzamy, jak otrzymać najszybszy możliwy zwrot podatku.
    Ceny transferowe: błędy podatników, okazja dla fiskusa

    Ceny transferowe są obecnie najczęstszym obszarem kontroli podatkowych. Wprowadzona w 2019 r. instytucja recharakteryzacji pozwala na przekwalifikowanie danej transakcji na inną, jeśli podmioty na wolnym rynku zawarłyby ją na innych warunkach. Organy opierają się niekiedy na przypuszczeniach.

    Co wiesz o ulgach w PIT? KRZYŻÓWKA

    Ulgi podatkowe PIT. Co o nich wiesz? Proponujemy krzyżówkę z tego zakresu. Ciekawi jesteśmy jak sobie poradzicie, jak dobrze znacie tematykę podatkową dotyczącą rozliczeń rocznych PIT, ze szczególnym uwzględnieniem właśnie ulg podatkowych. Zapraszamy do zabawy!

    Podatek od nieruchomości 2023 – deklaracje do 31 stycznia. Ostatni dzwonek na obniżenie firmowego podatku od nieruchomości
    Z rocznymi rozliczeniami podatków możemy zwykle poczekać dłużej, przynajmniej do końca kwartału. Inaczej jest w przypadku podatku od nieruchomości - deklaracje za rok, który dopiero się rozpoczął musimy złożyć do 31 stycznia.
    Składka zdrowotna 2023 - zasady ogólne i karta podatkowa
    Jaką składkę zdrowotną płacą w 2023 roku przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych (tj. wg skali podatkowej PIT), a jaką przedsiębiorcy opodatkowani w formie karty podatkowej? Jakie są podstawy wymiaru tych składek?
    Podatek od spadków i darowizn 2023 - wyższe kwoty wolne od 1 lipca
    W czwartek 26 stycznia 2023 r. Sejm uchwalił tzw. ustawę deregulacyjną (ustawa o zmianie ustaw w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych), nowelizującą kilkanaście ustaw w tym m.in. ustawę o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja przewiduje w szczególności podniesienie kwot wolnych w podatku od spadków i darowizn od 1 lipca 2023 r.
    Ulga termomodernizacyjna 2023 – jak odliczyć 53 tys. zł w rocznym zeznaniu podatkowym PIT
    W ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć od dochodu (w podatku dochodowym od osób fizycznych - PIT) lub przychodu (w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych) do 53 000 zł rocznie. Do takiego odliczenia mają prawo podatnicy PIT i osoby płacące ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, którzy są właścicielami domów jednorodzinnych. Co ciekawe małżonkowie, którzy są współwłaścicielami domu jednorodzinnego mogą w sumie odliczyć 106 000 zł, bowiem każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł. Odliczyć można wydatki poniesione na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w domu jednorodzinnym. Jakie konkretnie wydatki można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej? Jak rozliczyć ulgę termomodernizacyjną? Co nowego w uldze termomodernizacyjnej w 2023 roku?
    Numer identyfikacji podatkowej

    Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) to jeden z ważniejszych numerów identyfikacyjnych, jakim posługują się podmioty prawne w Polsce. Czym jest NIP? Kto musi go używać, a kto nie? Jakie informacje są zaszyfrowane w NIP?

    Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 - kryteria wyboru pierwszych konkursów
    18 stycznia 2023 r. odbyło się pierwsze posiedzenie Komitetu Monitorującego Programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027. Zatwierdzono na nim kryteria wyboru projektów dla pierwszych konkursów.
    Obowiązkowy KSeF od 2024 roku - nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT w lutym 2023 r.
    Potencjalne kary finansowe i sposób postępowania na wypadek awarii Krajowego Systemu e-Faktur – te dwie kwestie okazały się dla przedsiębiorców najbardziej wątpliwe w trakcie konsultacji projektu nowelizacji ustawy o VAT, którego celem jest wprowadzenie KSeF. – Nowy projekt pojawi się po zakończeniu etapu analizowania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Spodziewamy się, że nastąpi to w lutym – zapowiada Anna Mytyk z Ministerstwa Finansów, wskazując również, że resort ma w planach zakrojoną na szeroką skalę kampanię informacyjno-edukacyjną skierowaną do przedsiębiorców. Ci mogą jak na razie dobrowolnie korzystać z KSeF, ale za kilka miesięcy wystawianie e-faktur w tym systemie stanie się obligatoryjne.
    210 mln więcej podatku dla organizacji pożytku publicznego w 2023 roku
    Szacujemy, że organizacje pożytku publicznego (OPP) w 2023 roku otrzymają o 210 mln zł więcej z odpisu z PIT niż w 2022 roku – poinformowało PAP Ministerstwo Finansów.
    Dniówka kierowcy - rozliczenie w 2023 roku
    Rozliczanie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym, od czasu wprowadzenia zmian w lutym 2022 roku, budzi wiele wątpliwości i dla polskich przedsiębiorców stanowi jedno z kluczowych wyzwań w prowadzeniu biznesu. Dzisiaj większość przedsiębiorstw w pełni dostosowała się do przepisów w taki sposób, że lista płac zawiera nie tylko te wymagane przepisami prawa składniki, ale także dodatkowe premie i nagrody, które pozwalają dojść do oczekiwanego wynagrodzenia netto dla kierowcy. Wyzwaniem jest jednak prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia i przekazanie kierowcy informacji, ile faktycznie zarobi w danym miesiącu. Rynek sam znalazł rozwiązanie i wśród pracodawców często spotykaną praktyką stało się podawanie kierowcom kwoty, jaką otrzymają za każdy dzień spędzony w trasie. W jaki sposób wynagrodzenie w formie dniówek, na które umawia się przedsiębiorca z pracownikiem, prawidłowo wprowadzać w dokumentacji pracowniczej tak, żeby było zgodne z polskimi i europejskimi przepisami? Czy są narzędzia, które te wyliczenia usprawniają i automatyzują? Na te pytania odpowiada ekspert Grupy Inelo, Mateusz Włoch.
    Sztuczna inteligencja nadal bez prawnych regulacji

    Przychody rynku sztucznej inteligencji do końca dekady wzrosną ponad trzynastokrotnie – przewidują analitycy Grand View Research. Futurolodzy są zdania, że rozwój tych technologii dopiero się zaczyna. – Większość ekspertów by powiedziała, że to jest wiosna albo nawet przedwiośnie tej dziedziny, a kolejne pory roku, zwłaszcza długie lato, dopiero przed nami – mówi Aleksandra Przegalińska, profesorka i prorektorka Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Rozpędzająca się branża wymyka się regulacjom prawnym i choć wiele się mówi o potrzebie dostosowania prawa do nowej rzeczywistości, zdaniem ekspertki nie ma to na razie znaczenia dla tempa rozwoju.

    Sprawozdania finansowe składane do Szefa KAS a tajemnica skarbowa

    Ministerstwo Finansów informuje, że sprawozdania finansowe składane do Szefa KAS a tajemnica skarbowa i nie mogą być udostępniane w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

    ZUS już wysyła do emerytów i rencistów PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2022 rok
    ZUS już zaczął wysyłanie do emerytów, rencistów i innych świadczeniobiorców deklaracji podatkowych PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2022 rok – poinformował 25 stycznia 2023 r. rzecznik Zakład Ubezpieczeń Społecznych Paweł Żebrowski. Deklaracje te będą wysyłane do końca lutego 2023 r.
    Koszty pracownika 2023 w PIT
    Jakie koszty mogą odliczać pracownicy w 2023 roku? Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) nie pozwala (co do zasady) pracownikom odliczać od przychodów uzyskanych z tytułu umowy o pracę faktycznie poniesionych kosztów. Pracownicy mają jedynie koszty zryczałtowane w zależności od liczby zawartych umów o pracę i tego, czy pracownik mieszka w miejscowości, której znajduje się zakład pracy, czy w innej miejscowości. Jednak w rozliczeniu rocznym pracownicy mogą uwzględnić faktyczne wydatki na dojazdy do pracy udokumentowane wyłącznie imiennymi biletami okresowymi.
    Fałszywe maile udające administrację skarbową. Żądanie zapłaty

    Pocztą elektroniczną rozsyłane są fałszywe wiadomości w języku angielskim, których autor podszywa się pod Ministerstwo Finansów (MF) lub Krajową Administrację Skarbową (KAS). 

    Ministerstwo Finansów: w 2022 roku nie było premii za prace nad Polskim Ładem i Niskimi Podatkami
    Ministerstwo Finansów w 2022 roku nie przyznało pracownikom i funkcjonariuszom nagród za prace nad reformą Polski Ład i Niskie Podatki - poinformowała 25 stycznia 2023 r. PAP rzeczniczka prasowa MF Patrycja Dudek.
    Samochody elektryczne i hybrydowe objęte "kilometrówką"?
    Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad ustawowym rozwiązaniem, które pozwoliłoby na skorzystanie z tzw. kilometrówki posiadaczom samochodów elektrycznych i hybrydowych - poinformował w środę wiceminister infrastruktury Rafał Weber.