REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od sprzedaży rzeczy używanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
OLX sprzedaż podatek
OLX sprzedaż podatek

REKLAMA

REKLAMA

Wiele serwisów zachęca użytkowników do sprzedaży niepotrzebnych rzeczy przy użyciu internetowego ogłoszenia. Lepiej pozbyć się nieużywanych mebli za niewielką cenę niż przechowywać bez celu na balkonie. Pojawia się jednak pytanie – jak to wygląda od strony podatkowej? Czy urząd skarbowy może nas ścigać za niezgłoszoną sprzedaż na OLX?

rozwiń >

Czy od sprzedaży używanych rzeczy płaci się podatek?

REKLAMA

W odpowiedzi na to pytanie pomocna może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 maja 2021 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.357.2021.1.MAP. Pismo akcentuje pojęcie działalności gospodarczej jako czynności wykonywanej w sposób ciągły i zorganizowany.

REKLAMA

Wnioskodawczyni interpretacji zadała pytanie czy sprzedaż niektórych elementów własnej kolekcji m.in. znaczków i porcelany jest opodatkowana podatkiem PIT. Organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko własne wnioskodawczyni zakładające brak opodatkowania podatkiem PIT takiej czynności. W uzasadnieniu wyrażono stanowisko zakładające, że okazjonalna sprzedaż nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy PIT:

„Zachowanie Wnioskodawczyni w odniesieniu do posiadanej kolekcji wskazuje bowiem na czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem(…) Nie są to działania o charakterze inwestycyjnym, ukierunkowane na osiągnięcie zysku, które są typowe dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (…) w wyniku sprzedaży elementów kolekcji Wnioskodawczyni nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.”

Termin pół roku od zakupu a przychód

REKLAMA

Art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy PIT stanowi że źródłem przychodu jest odpłatne zbycie rzeczy nie następujące w wyniku działalności gospodarczej jeśli nastąpiło przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Sprzedaż rzeczy jest najbezpieczniejsza od strony podatkowej po upływie pół roku od końca miesiąca, w którym nastąpiło jej nabycie. Przytoczona wcześniej interpretacja podatkowa dotyczyła przypadku, gdy wszystkie elementy kolekcji były nabyte co najmniej 1,5 roku przed planowaną sprzedażą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie należy podkreślić, że gdyby osoba fizyczna wielokrotnie kupowała i sprzedawała używane rzeczy na OLX w celach zarobkowych, to organ podatkowy mógłby uznać to za działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu, również przy wystąpieniu półrocznego okresu pomiędzy kupnem a sprzedażą. Takie ryzyko wystąpiłoby gdyby urząd skarbowy założył że celem kupna używanej rzeczy było jej sprzedanie po wyższej cenie.

Ile podatku od sprzedaży rzeczy używanych? Do jakiej kwoty można sprzedawać bez podatku?

Opisane powyżej zagadnienia dotyczyły podatku PIT. Ze sprzedażą rzeczy wiąże się również podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Stawką jest 2% kwoty sprzedaży. PCC obciąża nabywcę, a nie sprzedawcę.

Do jakiej kwoty można sprzedawać bez podatku na OLX?

Artykuł 9 ustawy PCC przewiduje szereg zwolnień od tego podatku, m.in. sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1000 zł.

Podatek PCC jest należny tylko wtedy gdy żadna umowy ze stron nie jest podatnikiem VAT. W przypadku zakupu rzeczy powyżej 1 tys. zł. od przedsiębiorcy podatek PCC nie jest należny, gdyż sprzedawca jest w takim przypadku podatnikiem VAT.

Podsumowując – sprzedaż rzeczy używanej jest najbezpieczniejsza podatkowo, gdy upłynęło pełne pół roku (licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jej nabycie) od zakupu, a kwota sprzedaży nie przekracza 1 tys. zł.

Nie oznacza to jednak, że można sztucznie zaniżyć wartość sprzedaży. Podstawą opodatkowania PCC jest wartość rynkowa.

Czy od sprzedaży na Vinted płaci się podatek?

Handel na Vinted w praktyce umożliwia wykonywanie działalności w sposób ciągły i zorganizowany, w celach zarobkowych. Przykładowo, można „trafiać okazje” w lumpeksach za 5 zł, a następnie sprzedawać za 50 zł. Jeśli ktoś traktuje taką działalność jak sposób zarobkowania – lepiej samemu zapytać w urzędzie skarbowym o obowiązek podatkowy, niż ryzykować, że US sam się zgłosi.

Jak rozliczać sprzedaż rzeczy używanych? Jak rozliczyć zakup używanego samochodu?

Od strony nabywcy – przy założeniu kupna rzeczy używanej powyżej 1 tys. zł. (przy założeniu że ani nabywca ani sprzedawca nie jest podatnikiem VAT), należy wypełnić formularz PCC-3 i złożyć w urzędzie skarbowym. Klasycznym przykładem dla tej deklaracji podatkowej jest kupno używanego samochodu.

Polecamy: „Amortyzacja środków trwałych w praktyce. Przyjęcie do używania, amortyzacja i likwidacja”

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA