REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy pracownika w imieniu pracodawcy a sprzedaż premiowa – rozliczenie PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Zakupy pracownika w imieniu pracodawcy a sprzedaż premiowa – rozliczenie PIT
Zakupy pracownika w imieniu pracodawcy a sprzedaż premiowa – rozliczenie PIT
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli w ramach akcji marketingowej nagrodę otrzymuje osoba dokonująca w imieniu swojego pracodawcy określonego poziomu zakupów, powstały po jej stronie przychód nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT). W przypadku bowiem gdy dodatkowe świadczenie uzyskuje osoba dokonująca zakupów na rachunek osoby trzeciej, nie mamy do czynienia ze sprzedażą premiową.

Czy świadczenia uzyskiwane w ramach sprzedaży premiowej przez osobę dokonującą zakupów w imieniu pracodawcy podlegają opodatkowaniu PIT?  

Sprzedaż premiowa stanowi jedną z popularniejszych metod przeprowadzania akcji marketingowych. Celem przeprowadzenia tej akcji promocyjnej jest przede wszystkim skłonienie potencjalnych klientów do skorzystania z oferty przedsiębiorcy. Ze sprzedażą premiową mamy do czynienia w przypadku przyznania dodatkowych nieodpłatnych świadczeń w związku z nabyciem określonych towarów bądź usług oraz przy spełnieniu wskazanych przez organizatora akcji warunków. Otrzymanie dodatkowego świadczenia przez uczestnika sprzedaży premiowej stanowi dla niego przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako ustawa o PIT), który co do zasady, podlega opodatkowaniu.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Odnosząc się do sposobu opodatkowania uzyskanych świadczeń należy wskazać, że co do zasady, od dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT). Niemniej jednak, przychód powstały po stronie tych osób, może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT - jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2000 zł.

W tym miejscu należy wskazać, że powyższe zwolnienie nie ma zastosowania w odniesieniu do osób uzyskujących świadczenie w ramach zakupów dokonywanych w imieniu innego podmiotu (np. pracowników odpowiedzialnych za zakup materiałów w przedsiębiorstwie produkcyjnym). Ze sprzedażą premiową mamy bowiem do czynienia w przypadku gdy dodatkowe świadczenie w ramach dokonywanych zakupów otrzymuje podmiot, na którego rachunek dokonywane są te zakupy. W sytuacji natomiast gdy świadczenie otrzymuje osoba, która nie dokonuje zakupów we własnym imieniu lecz na rachunek innego podmiotu, zostaje złamana podstawowa zasada sprzedaży premiowej, zgodnie z którą to nabywca otrzymuje nagrodę. Jeżeli zatem nagroda zostaje przekazana pracownikowi przedsiębiorstwa, które dokonało określonej ilości zakupów to nie można mówić o sprzedaży premiowej (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20.02.2018 r. sygn. 0111-KDIB2-3.4011.304.2017.1.AB). W takim przypadku uzyskane przez tę osobę świadczenie opodatkowane będzie na zasadach ogólnych (według skali podatkowej).

Stanowisko to potwierdzają także sądy administracyjne. Jak wskazał NSA w wyroku z 30.10.2019 r., (sygn. akt: II FSK 2455/18) „Ścisła wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. nakazuje przyjąć, że ustanowione tym przepisem zwolnienie od podatku obejmuje wyłącznie wartość nagród przyznanych kupującemu, w sytuacji gdy nagroda jest związana ze sprzedażą premiową. Gdyby wolą ustawodawcy było zwolnienie od podatku osób mających wpływ na decyzje o zakupie towarów, czyli doradców kupującego, to zważywszy na jego racjonalizm, zawarłby odpowiedni zapis w ustawie. Nie ma podstaw do dokonywania wykładni rozszerzającej analizowanego przepisu, bowiem określa on wyjątek od zasady opodatkowania przychodów, zaś przepisy ustanawiające zwolnienia podatkowe winny być interpretowane w sposób ścisły, a nie rozszerzający”. Stanowisko to NSA potwierdził w wyroku z 26.11.2019 r. (sygn. akt: II FSK 2512/18).

Tym samym, jeżeli nagrodę w ramach akcji marketingowej otrzymuje osoba dokonująca zakupów w imieniu pracodawcy, powstały po jej stronie przychód nie będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT – w takim przypadku nie można bowiem mówić o sprzedaży premiowej. Wartość nagród wydawanych tej osobie będzie stanowiła dla niej przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W związku z powyższym, na organizatorze akcji marketingowej w przypadku przyznania nagrody, ciążył będzie obowiązek wystawienia informacji PIT-11 i przekazania jej podatnikowi (uzyskującemu świadczenie) oraz urzędowi skarbowemu, do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. W przypadku przekazywania informacji do urzędu skarbowego w formie pisemnej - do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przemysław Szwed, konsultant podatkowy w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA