Udział pracowników w programie rabatowym organizowanym przez pracodawcę - skutki w PIT
REKLAMA
REKLAMA
Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 21 października 2014 r.,ILPB1/415-744/14-2/AMN.
REKLAMA
Sprawa dotyczyła spółki, która w celu zwiększenia wolumenu sprzedaży, podejmowała szereg działań o charakterze marketingowo-promocyjnym skierowanych do kontrahentów, dostawców itp. Spółka zamierzała również oferować swoim pracownikom oraz innym wskazanym przez nich osobom rabat w wysokości 5% na towary nabywane od spółki. Rabaty byłyby przyznawane uprawnionym osobom w sposób ciągły na towary, z wyłączeniem towarów będących w innej ofercie promocyjnej spółki (tzw. zasada niełączenia promocji). Rabaty nie były różnicowane w zależności od statusu beneficjenta (pracownik czy osoba wskazana przez niego). Pracownicy mieli dowolność wyboru osoby, której zostanie przyznany rabat. W związku z powyższym, w opinii spółki, działania promocyjne są skierowane do nieograniczonego kręgu odbiorców.
Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy udział w programie rabatowym, przyznanie rabatów oraz skorzystanie z nich przez pracowników spółki oraz inne osoby, będzie prowadziło do powstania przychodu podatkowego po stronie wymienionych osób, w związku z którego powstaniem spółka byłaby zobligowana pełnić obowiązki płatnika oraz obowiązki sprawozdawcze w zakresie PIT.
Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF
REKLAMA
Prezentując własne stanowisko, spółka wskazała, że w przedmiotowej sprawie jej pracownicy i inne osoby uprawnione do skorzystania z promocji nie uzyskają przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Uzasadniając je, podatnik wskazał na fakt, że kwota zapłacona za zakupy już po rabacie, będzie stanowiła dla nabywcy rzeczywistą cenę zakupu towarów, a więc będzie to cena po jakiej ostatecznie dokonano transakcji zakupu towarów w sklepach spółki. Udzielenie rabatu skutkuje zatem jedynie niższą ceną, którą nabywca towarów musi zapłacić sprzedającemu. Tym samym nie można uznać, że udzielony rabat stanowi przychód podatkowy, w formie nieodpłatnego świadczenia będącego dla klienta przychodem podatkowym.
Ponadto programem rabatowym są objęci nie tylko pracownicy, ale też inne osoby – w związku z czym nie może być mowy o powstaniu przychodu ze stosunku pracy. Powyższe uzasadnia, w opinii spółki, tezę, że udział w programie rabatowym nie powoduje powstania po stronie pracowników, do których jest skierowany, nieodpłatnego świadczenia w PIT, zaś na spółce nie ciążą obowiązki płatnika.
Dyrektor Izby Skarbowej podzielił to stanowisko.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat