REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólne rozliczenie PIT z samotnie wychowywanym dzieckiem – odpowiedzi na najczęstsze pytania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wspólne opodatkowanie z dzieckiem
wspólne opodatkowanie z dzieckiem

REKLAMA

REKLAMA


Niektórzy rodzice mogą rozliczyć swoje dochody wspólnie z samotnie wychowywanym dzieckiem. Podatnicy w tej kwestii mają sporo wątpliwości. Na najczęściej pojawiające się pytania odpowiedzieli eksperci Krajowej Informacji Podatkowej.

Na skutek wniosku wyrażonego w zeznaniu, osoba samotnie wychowująca dzieci określa podatek w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy swoich dochodów. Przy czym, do tych dochodów nie wlicza dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w ustawie (np. od wygranych w konkursach, w grach liczbowych, dywidend, odsetek od lokat bankowych, itp.) - art. 6 ust. 4 ustawy o PIT).

REKLAMA

Autopromocja

Wspólnym rozliczeniem nie obejmuje się dochodów uzyskanych przez pełnoletnie dziecko – np. z renty rodzinnej. Ten dochód dziecko musi wykazać w swoim zeznaniu.

Najczęstsze wątpliwości

1. Jeżeli na dziecko pobierany jest zasiłek pielęgnacyjny (od 2008 r. również dodatek pielęgnacyjny lub renta socjalna), to rodzic ma prawo do wspólnego opodatkowania z dzieckiem, niezależnie od wysokości innych dochodów dziecka.

2. Szkołami, o których mowa w przepisach o systemie oświaty są również kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych - art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.

3. Jeżeli pełnoletnie uczące się dziecko uzyskało dochody ze stosunku pracy z zagranicy, to bez wględu na to jaka metoda unikania podwójnego opodatkowania będzie miała zastosowanie, rodzic traci prawo do rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko, jeżeli te dochody (łącznie w z ewentualnymi dochodami z Polski podlegającymi opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b) przekroczą kwotę 3089,00 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczyć się wspólnie z dzieckiem?

Polecamy: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

REKLAMA

4. Studia wieczorowe, zaoczne, eksternistyczne (inaczej „niestacjonarne”) zostały wymienione w art. 258 ust. 1 ustawy z dnia 27.07.2005 r. –– Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005r Nr 164, poz. 1365 ze zm). Zatem, jeżeli dziecko kształci się tym systemem – przysługuje prawo wspólnego opodatkowania.

5. Z preferencyjnego opodatkowania może skorzystać również rodzic, którego dziecko (do ukończenia przez nie 25 lat) uczy się w szkole wyższej (w rozumieniu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innych niż RP państwie) w tym również na studiach doktoranckich.

Ustawa nie zawęża bowiem pojęcia „uczenia się” - do studiów magisterskich.

6. Szkoły wyższe i seminaria duchowne prowadzone przez kościoły i związki wyznaniowe nie są - co do zasady - szkołami w rozumieniu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym (nie stosuje się do nich przepisów tej ustawy) – art. 1 ust. 2.

Przy czym, ustawa lub umowa między rządem a władzami kościelnymi lub związkami wyznaniowymi może stanowić inaczej – należy więc odsyłać podatników do dokonania ustaleń w tym zakresie.

Wyjątek stanowi Katolicki Uniwersytet Lubelski, który podlega uregulowaniom tejże ustawy. Jeżeli więc dziecko kształci się na KUL-u – rodzicowi przysługuje prawo do wspólnego opodatkowania.

7. Wyższa szkoła oficerska jest publiczną uczelnią zawodową – art. 252 ust. 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - rodzicowi przysługuje prawo do wspólnego opodatkowania.

8. Jeżeli dziecko w 2010r. zmieniło stan cywilny i nawet pomimo, że jest na utrzymaniu rodzica (nie uzyskuje dochodów), to składając zeznanie za 2010 r. rodzic nie może rozliczyć się wspólnie z dzieckiem.

9. Rodzic dziecka pełnoletniego, które ma już własne dziecko ma prawo do preferencyjnego rozliczenia z dzieckiem. Przesłanką która przemawia za przyznaniem prawa do ulgi w obu przypadkach jest fakt nie uzyskiwania dochodów (prócz wymienionych w tym przepisie) przez dziecko pełnoletnie, które jeszcze się uczy.

Polecamy: serwis PIT

Polecamy: serwis Podatki osobiste

10. Do preferencyjnego opodatkowania będzie miał prawo rodzic wychowujący dziecko małoletnie, które ma własne dziecko.

REKLAMA

W tym przypadku będzie miało zastosowanie kryterium wynikające art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o PIT (czyli nie ma ograniczenia co do wysokości dochodu uzyskanego przez małoletnie dziecko), gdyż urodzenie dziecka przez małoletnią nie skutkuje nabyciem pełnoletniości. Pełnoletniość uzyskuje małoletni poprzez zawarcie małżeństwa i nie traci jej w razie unieważnienia małżeństwa (art. 10 § 2 kc).

11. Jeżeli podatnik żyje w konkubinacie z drugim rodzicem dziecka, to nie może skorzystać z preferencyjnego rozliczenia. Nie można go bowiem uznać za osobę samotnie wychowującą dziecko, gdyż wychowaniem zajmują się wspólnie. W opisanej sytuacji żadnemu z rodziców nie przysługuje prawo do korzystania z omawianej preferencji podatkowej. Istnieją również stany faktyczne, w których zamieszkującą razem rodzinę tworzą konkubenci wraz z dzieckiem jednego z nich. W takiej sytuacji można uznać, iż dziecko jest wychowywane samotnie przez jednego z rodziców.

12. Jeżeli w trakcie roku dziecko przebywa u obojga rodziców, to prawo do preferencyjnego rozliczenia przysługuje temu z rodziców, który faktycznie wychowuje dziecko (wskazanemu w orzeczeniu o separacji lub wyroku orzekającym rozwód); nie ma znaczenia czy dziecko przebywa u niego przez cały rok czy tylko przez część roku.

13. Jeżeli podatnik udowodni, że dziecko przebywało u niego (czyli, że to on je wychowywał), mimo, iż w orzeczeniu o separacji lub w wyroku orzekającym rozwód osobą wskazaną jest małżonek, (np. tenże małżonek przebywa za granicą lub pracuje i mieszka w innym mieście niż dziecko), to podatnik ma prawo do preferencyjnego rozliczenia się z dzieckiem.

14. Jeżeli rodzic nie uzyskuje dochodu opodatkowanego według skali podatkowej, a dochód taki uzyskuje małoletnie dziecko i spełnione są warunki do preferencyjnego opodatkowania, rodzic może rozliczyć się wspólnie z dzieckiem. Inaczej w przypadku dziecka pełnoletniego - jest ono bowiem zobowiązane do samodzielnego rozliczenia swoich dochodów. Jeżeli więc rodzic nie ma dochodów, to nie może rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

15. Do preferencyjnego rozliczenia z dzieckiem ma prawo również rodzic, który podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z zastrzeżeniem art. 6 ust. 4a, 4b oraz art. 6 ust. 11-13 ustawy o PIT).

16. Jeżeli rodzic lub dziecko prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym a następnie w trakcie roku podatkowego podjął współpracę z byłym pracodawcą, z którym w poprzednim roku wiązała go umowa o pracę – w wyniku czego, zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy o PIT, stracił prawo do opodatkowania podatkiem liniowym – rodzic może rozliczyć się wspólnie z dzieckiem za rok podatkowy w którym nastąpiła utrata prawa do opodatkowania w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT (SIP Nr 181908). Jedynie w przypadku pełnoletniego uczącego się dziecka do 25 lat jego dochody po utracie prawa do podatku liniowego nie mogłyby przekroczyć w roku podatkowym 3089,00 zł.

17. Jeżeli rodzic złożył odrębne zeznanie (bez skorzystania z preferencyjnego opodatkowania), to do dnia, w którym upływa termin określony dla złożenia zeznania (30 kwietnia), może dokonać jego korekty składając zeznanie jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

18. Jeżeli osoba samotnie wychowująca dziecko w terminie do złożenia zeznania (30 kwietnia) złożyła zeznanie podatkowe, zaznaczyła kwadrat wskazujący na wybór opodatkowania w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci a nie złożyła podpisu na zeznaniu (podpis został uzupełniony dopiero po 30 kwietnia) to nie ma możliwości skorzystania z opodatkowania w tym trybie.

Zaznaczając kwadrat w punkcie 6.4 zeznania PIT -37 lub PIT -36 osoba taka jednoznacznie wyraża wolę opodatkowania się jako samotnie wychowująca dzieci. Zgodnie z informacją zawartą na formularzu PIT-37 lub PIT-36 zaznaczenie odpowiednich kwadratów i złożenie podpisu traktuje się na równi ze złożeniem wniosku o zastosowanie wskazanego sposobu opodatkowania.

Dlatego brak podpisu podatnika na zeznaniu prowadzi do braku możliwości skorzystania z opodatkowania w sposób przewidziany dla samotnie wychowujących dzieci.

19. Jeżeli jeden z rodziców przebywa w areszcie tymczasowym - drugi z rodziców nie może rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA