REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-OP dla emerytów i rencistów w 2019 roku - jak złożyć

PIT-OP dla emerytów i rencistów w 2019 roku - jak złożyć
PIT-OP dla emerytów i rencistów w 2019 roku - jak złożyć

REKLAMA

REKLAMA

PIT-OP to uproszczone oświadczenie o przekazaniu 1% podatku organizacji pożytku publicznego (OPP), przeznaczone dla emerytów i rencistów którzy dostali od organu rentowego (np. z ZUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A a nie muszą wypełniać odrębnego zeznania podatkowego (bo nie uzyskali w rozliczanym roku podatkowym innych dochodów, które trzeba wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-37 albo PIT-36).

Pierwszy raz PIT-OP można było składać od 15 marca 2017 r. (przy rozliczeniu dochodów za 2016 r.). Od 1 stycznia do 30 kwietnia 2019 r. również można składać PIT-OP.

Autopromocja

Kto może złożyć oświadczenie PIT-OP w 2019 roku

Podatnik może przekazać 1% podatku dla wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego (OPP) za pomocą PIT-OP, jeśli spełni wszystkie poniższe warunki:

  • jest emerytem lub rencistą,
  • otrzymał od organu rentowego (np. z ZUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A za 2018 rok,
  • nie uzyskał w 2018 r. innych dochodów, które powinieneś wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-37 albo PIT-36.

PIT-OP to ułatwienie dla podatników

W poprzednich latach (przed 15 marca 2017 r.), jeśli emeryt lub rencista dostał od organu rentowego rozliczenie na formularzu PIT-40A i chciał przekazać 1% podatku, musiał wypełnić całe zeznanie podatkowe. 

Teraz wystarczy złożyć krótkie oświadczenie PIT-OP. Zdaniem Ministerstwa Finansów oświadczenie PIT-OP to oszczędność czas i mniejsze ryzyko popełnienia błędów w zeznaniu rocznym, które wynikają choćby z przepisywania danych z informacji PIT-40A od organu rentowego czy błędów rachunkowych. 

W oświadczeniu PIT-OP trzeba wskazać tylko i wyłącznie numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego tej OPP, której chce się przekazać 1% swojego podatku. W formularzu PIT-OP nie ma miejsca na wpisanie kwoty więc emeryt lub rencista wypełniający PIT-OP nie musi obliczać kwoty stanowiącej 1% jego rocznych dochodów - obliczy to za niego urząd skarbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin złożenia oświadczenia PIT-OP w 2019 roku

Od 1 stycznia do 30 kwietnia 2019 r.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Składanie i podpisywanie oświadczenia PIT-OP w formie elektronicznej

Oświadczenie PIT-OP elektronicznie można złożyć:

  • przez formularz online na Portalu Podatkowym,
  • przez formularz interaktywny systemu e-Deklaracje,
  • w aplikacji e-Deklaracje Desktop,
  • przez system teleinformatyczny banku lub SKOK,

Oświadczenie PIT-OP można podpisać jednym z podpisów:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym- to płatny, elektroniczny podpis, służący do podpisywania dokumentów. Jeśli masz taki podpis, przygotuj go i podaj kod PIN,
  • danymi autoryzującymi" - to bezpłatny podpis elektroniczny, który zapewnia autentyczność deklaracjii podań. Kwota przychodu, którą podaje się przy autoryzacji, to kwota wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje/wniosek albo wartość „0" (zero), w przypadku gdy za rok o dwa lata wcześniejszy niż rok podatkowy, w którym są składane deklaracje/wniosek nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku; System wskaże, jakie dane należy podać - wystarczy podać swoje dane (imię, nazwisko, NIP albo PESEL, datę urodzenia) oraz kwotę przychodu za 2017 r. (w przypadku rozliczenia za 2018 rok),
  • profilem zaufanym ePUAP - to bezpłatny podpis elektroniczny, który możesz założyć w prawie każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej (oferują go m.in.: PKO Bank Polski wraz z Inteligo, Bank Pekao, Bank Millennium i ING Bank Śląski przez system Moje ING. Jeśli składasz PIT-OP przez stronę banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej, skorzystaj ze standardowych danych uwierzytelniających (czyli np. loginu i hasła), które na co dzień są stosowane do weryfikacji posiadaczy w bankach/SKOKWięcej o Profilu Zaufanym.

Jeśli podatnik składa PIT-OP przez Portal Podatkowy to może go podpisać:

  • za pomocą danych autoryzujących,
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • profilem zaufanym.

Jeśli podatnik składa PIT-OP przez system e-Deklaracje to może go podpisać:

  • za pomocą danych autoryzujących,
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Sprawdzanie, czy PIT-OP został poprawnie wysłany

Po prawidłowym wysłaniu PIT-OP przy użyciu formularza online podatnik powinien otrzymać na wskazany adres e-mail potwierdzenie jego wysłania wraz z  kodem, który jest niezbędny do sprawdzenia statusu jego przetworzenia.

Status wysłanego formularza można także sprawdzić na Portalu Podatkowym/ PIT-OP wybierając „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym wpisując kod autoryzujący oraz adres e-mail wskazany w trakcie wysyłki formularza.

Wyłącznie status „200" oznacza, że formularz został złożone w prawidłowy sposób. Inne statusy świadczą o niezłożeniu dokumentu lub dalszym jego przetwarzaniu.

Po otrzymaniu statusu "200" trzeba pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które jest dowodem złożenia formularza w formie elektronicznej.

Pobieranie UPO po wysłaniu oświadczenia PIT-OP

Podatnik, który chce pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) powinien:

  • Skorzystać z linku zamieszczonego w e-mailu, który otrzymał po wysłaniu formularza online. E-maile są przesyłane automatycznie przez system po wysłaniu formularza lub zmianie statusu jego przetworzenia (np. status „200").
  • Aby sprawdzić status wysłanego dokumentu i pobrać UPO można także wejść do zakładki PIT-OP i skorzystać z opcji „Sprawdź status oświadczenia" dostępnej w panelu bocznym. Następnie trzeba wpisać kod, który podatnik otrzymał po złożeniu formularza i adres e-mail, na który wysłany został ten kod. Po uzupełnieniu tych danych otworzy się strona z opcją pobrania UPO.
  • Wpisać numer referencyjny nadany po wysłaniu formularza do formularza UPO dostępnego w panelu bocznym.

Pobranie UPO będzie możliwe, gdy przetwarzanie dokumentu zostało zakończone poprawnie, tj. pojawi się informacja o statusie „200".


Co to jest numer referencyjny i jak sprawdzić ten numer wysłanego PIT-OP 

Numer referencyjny to 32 znakowy numer, który jest nadawany przez system po wysłaniu formularza i jest zapisany na formularzu jeśli ostał poprawnie złożony. Numer ten przyda ci się sprawdzić status złożonego formularza – numer ten wpisz do formularza UPO dostępnego w panelu bocznym.

Aby sprawdzić numer referencyjny:

  • skorzystaj z linku zamieszczonego w e-mailu, który dostałeś po wysłaniu PIT-OP lub
  • wejdź na Portal Podatkowy / PIT / PIT-OP i wybierz „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym. Następnie wpisz kod który otrzymałeś po złożeniu formularza i wskazany adres e-mail. Po uzupełnieniu tych danych uzyskasz dostęp do wysłanego przez ciebie PIT-OP wraz z numerem referencyjnym, datą wysłania i statusem jego przetworzenia. Dla każdego wysłanego formularza na podany przez ciebie adres e-mail wysyłana jest odrębna wiadomość z kodem.

Co zrobić z kodem otrzymanym po wysłaniu PIT-OP?

Kod koniecznie zapisz. Jest on niezbędny aby sprawdzić statusu wysłanego formularza (czy został poprawnie złożony) i numeru referencyjnego oraz pobrania UPO. Kod ten i adres e-mail wpisz tutaj: „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym.

Jak sprawdzić status wysłanego dokumentu?

Po prawidłowym wysłaniu PIT-OP przy użyciu formularza online otrzymasz na podany adres e-mail kod autoryzujący, który jest niezbędny do sprawdzenia statusu jego przetworzenia.

Jeśli usunąłeś e-mail z kodem albo jeśli podałeś błędny adres email, to wejdź na stronę Portalu Podatkowego/zakładka PIT-OP i „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym. Po ich wpisaniu masz możliwość sprawdzenia statusu wysłanego dokumentu, pobrania UPO i zapisania na dysk złożonego oświadczenia wraz z numerem referencyjnym.

Czy PIT-OP składany elektronicznie może być podpisany przez pełnomocnika?

Nie. PIT-OP elektronicznie może złożyć tylko podatnik będący osobą fizyczną.

Opracowano na podstawie wyjaśnień Ministerstwa Finansów (www.podatki.gov.pl)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA