REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-OP dla emerytów i rencistów w 2019 roku - jak złożyć

PIT-OP dla emerytów i rencistów w 2019 roku - jak złożyć
PIT-OP dla emerytów i rencistów w 2019 roku - jak złożyć

REKLAMA

REKLAMA

PIT-OP to uproszczone oświadczenie o przekazaniu 1% podatku organizacji pożytku publicznego (OPP), przeznaczone dla emerytów i rencistów którzy dostali od organu rentowego (np. z ZUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A a nie muszą wypełniać odrębnego zeznania podatkowego (bo nie uzyskali w rozliczanym roku podatkowym innych dochodów, które trzeba wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-37 albo PIT-36).

Pierwszy raz PIT-OP można było składać od 15 marca 2017 r. (przy rozliczeniu dochodów za 2016 r.). Od 1 stycznia do 30 kwietnia 2019 r. również można składać PIT-OP.

Autopromocja

Kto może złożyć oświadczenie PIT-OP w 2019 roku

Podatnik może przekazać 1% podatku dla wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego (OPP) za pomocą PIT-OP, jeśli spełni wszystkie poniższe warunki:

  • jest emerytem lub rencistą,
  • otrzymał od organu rentowego (np. z ZUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A za 2018 rok,
  • nie uzyskał w 2018 r. innych dochodów, które powinieneś wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-37 albo PIT-36.

PIT-OP to ułatwienie dla podatników

W poprzednich latach (przed 15 marca 2017 r.), jeśli emeryt lub rencista dostał od organu rentowego rozliczenie na formularzu PIT-40A i chciał przekazać 1% podatku, musiał wypełnić całe zeznanie podatkowe. 

Teraz wystarczy złożyć krótkie oświadczenie PIT-OP. Zdaniem Ministerstwa Finansów oświadczenie PIT-OP to oszczędność czas i mniejsze ryzyko popełnienia błędów w zeznaniu rocznym, które wynikają choćby z przepisywania danych z informacji PIT-40A od organu rentowego czy błędów rachunkowych. 

W oświadczeniu PIT-OP trzeba wskazać tylko i wyłącznie numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego tej OPP, której chce się przekazać 1% swojego podatku. W formularzu PIT-OP nie ma miejsca na wpisanie kwoty więc emeryt lub rencista wypełniający PIT-OP nie musi obliczać kwoty stanowiącej 1% jego rocznych dochodów - obliczy to za niego urząd skarbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin złożenia oświadczenia PIT-OP w 2019 roku

Od 1 stycznia do 30 kwietnia 2019 r.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Składanie i podpisywanie oświadczenia PIT-OP w formie elektronicznej

Oświadczenie PIT-OP elektronicznie można złożyć:

  • przez formularz online na Portalu Podatkowym,
  • przez formularz interaktywny systemu e-Deklaracje,
  • w aplikacji e-Deklaracje Desktop,
  • przez system teleinformatyczny banku lub SKOK,

Oświadczenie PIT-OP można podpisać jednym z podpisów:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym- to płatny, elektroniczny podpis, służący do podpisywania dokumentów. Jeśli masz taki podpis, przygotuj go i podaj kod PIN,
  • danymi autoryzującymi" - to bezpłatny podpis elektroniczny, który zapewnia autentyczność deklaracjii podań. Kwota przychodu, którą podaje się przy autoryzacji, to kwota wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje/wniosek albo wartość „0" (zero), w przypadku gdy za rok o dwa lata wcześniejszy niż rok podatkowy, w którym są składane deklaracje/wniosek nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku; System wskaże, jakie dane należy podać - wystarczy podać swoje dane (imię, nazwisko, NIP albo PESEL, datę urodzenia) oraz kwotę przychodu za 2017 r. (w przypadku rozliczenia za 2018 rok),
  • profilem zaufanym ePUAP - to bezpłatny podpis elektroniczny, który możesz założyć w prawie każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej (oferują go m.in.: PKO Bank Polski wraz z Inteligo, Bank Pekao, Bank Millennium i ING Bank Śląski przez system Moje ING. Jeśli składasz PIT-OP przez stronę banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej, skorzystaj ze standardowych danych uwierzytelniających (czyli np. loginu i hasła), które na co dzień są stosowane do weryfikacji posiadaczy w bankach/SKOKWięcej o Profilu Zaufanym.

Jeśli podatnik składa PIT-OP przez Portal Podatkowy to może go podpisać:

  • za pomocą danych autoryzujących,
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • profilem zaufanym.

Jeśli podatnik składa PIT-OP przez system e-Deklaracje to może go podpisać:

  • za pomocą danych autoryzujących,
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Sprawdzanie, czy PIT-OP został poprawnie wysłany

Po prawidłowym wysłaniu PIT-OP przy użyciu formularza online podatnik powinien otrzymać na wskazany adres e-mail potwierdzenie jego wysłania wraz z  kodem, który jest niezbędny do sprawdzenia statusu jego przetworzenia.

Status wysłanego formularza można także sprawdzić na Portalu Podatkowym/ PIT-OP wybierając „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym wpisując kod autoryzujący oraz adres e-mail wskazany w trakcie wysyłki formularza.

Wyłącznie status „200" oznacza, że formularz został złożone w prawidłowy sposób. Inne statusy świadczą o niezłożeniu dokumentu lub dalszym jego przetwarzaniu.

Po otrzymaniu statusu "200" trzeba pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które jest dowodem złożenia formularza w formie elektronicznej.

Pobieranie UPO po wysłaniu oświadczenia PIT-OP

Podatnik, który chce pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) powinien:

  • Skorzystać z linku zamieszczonego w e-mailu, który otrzymał po wysłaniu formularza online. E-maile są przesyłane automatycznie przez system po wysłaniu formularza lub zmianie statusu jego przetworzenia (np. status „200").
  • Aby sprawdzić status wysłanego dokumentu i pobrać UPO można także wejść do zakładki PIT-OP i skorzystać z opcji „Sprawdź status oświadczenia" dostępnej w panelu bocznym. Następnie trzeba wpisać kod, który podatnik otrzymał po złożeniu formularza i adres e-mail, na który wysłany został ten kod. Po uzupełnieniu tych danych otworzy się strona z opcją pobrania UPO.
  • Wpisać numer referencyjny nadany po wysłaniu formularza do formularza UPO dostępnego w panelu bocznym.

Pobranie UPO będzie możliwe, gdy przetwarzanie dokumentu zostało zakończone poprawnie, tj. pojawi się informacja o statusie „200".


Co to jest numer referencyjny i jak sprawdzić ten numer wysłanego PIT-OP 

Numer referencyjny to 32 znakowy numer, który jest nadawany przez system po wysłaniu formularza i jest zapisany na formularzu jeśli ostał poprawnie złożony. Numer ten przyda ci się sprawdzić status złożonego formularza – numer ten wpisz do formularza UPO dostępnego w panelu bocznym.

Aby sprawdzić numer referencyjny:

  • skorzystaj z linku zamieszczonego w e-mailu, który dostałeś po wysłaniu PIT-OP lub
  • wejdź na Portal Podatkowy / PIT / PIT-OP i wybierz „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym. Następnie wpisz kod który otrzymałeś po złożeniu formularza i wskazany adres e-mail. Po uzupełnieniu tych danych uzyskasz dostęp do wysłanego przez ciebie PIT-OP wraz z numerem referencyjnym, datą wysłania i statusem jego przetworzenia. Dla każdego wysłanego formularza na podany przez ciebie adres e-mail wysyłana jest odrębna wiadomość z kodem.

Co zrobić z kodem otrzymanym po wysłaniu PIT-OP?

Kod koniecznie zapisz. Jest on niezbędny aby sprawdzić statusu wysłanego formularza (czy został poprawnie złożony) i numeru referencyjnego oraz pobrania UPO. Kod ten i adres e-mail wpisz tutaj: „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym.

Jak sprawdzić status wysłanego dokumentu?

Po prawidłowym wysłaniu PIT-OP przy użyciu formularza online otrzymasz na podany adres e-mail kod autoryzujący, który jest niezbędny do sprawdzenia statusu jego przetworzenia.

Jeśli usunąłeś e-mail z kodem albo jeśli podałeś błędny adres email, to wejdź na stronę Portalu Podatkowego/zakładka PIT-OP i „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym. Po ich wpisaniu masz możliwość sprawdzenia statusu wysłanego dokumentu, pobrania UPO i zapisania na dysk złożonego oświadczenia wraz z numerem referencyjnym.

Czy PIT-OP składany elektronicznie może być podpisany przez pełnomocnika?

Nie. PIT-OP elektronicznie może złożyć tylko podatnik będący osobą fizyczną.

Opracowano na podstawie wyjaśnień Ministerstwa Finansów (www.podatki.gov.pl)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co się dzieje z „Rodzinnym PIT”? - "Nie znajduje się na liście. Obecnie priorytetem są inne zobowiązania, które znalazły się w umowie koalicyjnej"

Okazuje się, że „Rodzinny PIT” nie znajduje się na liście w umowie koalicyjnej, ale nie jest do końca przesądzone, że w ogóle nie wejdzie w życie. "Pytanie o datę wdrożenia tzw. "Rodzinnego PIT" należy uznać za przedwczesne" - pisze Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

REKLAMA