REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-OP dla emerytów i rencistów w 2019 roku - jak złożyć

PIT-OP dla emerytów i rencistów w 2019 roku - jak złożyć
PIT-OP dla emerytów i rencistów w 2019 roku - jak złożyć

REKLAMA

REKLAMA

PIT-OP to uproszczone oświadczenie o przekazaniu 1% podatku organizacji pożytku publicznego (OPP), przeznaczone dla emerytów i rencistów którzy dostali od organu rentowego (np. z ZUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A a nie muszą wypełniać odrębnego zeznania podatkowego (bo nie uzyskali w rozliczanym roku podatkowym innych dochodów, które trzeba wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-37 albo PIT-36).

Pierwszy raz PIT-OP można było składać od 15 marca 2017 r. (przy rozliczeniu dochodów za 2016 r.). Od 1 stycznia do 30 kwietnia 2019 r. również można składać PIT-OP.

REKLAMA

Autopromocja

Kto może złożyć oświadczenie PIT-OP w 2019 roku

Podatnik może przekazać 1% podatku dla wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego (OPP) za pomocą PIT-OP, jeśli spełni wszystkie poniższe warunki:

  • jest emerytem lub rencistą,
  • otrzymał od organu rentowego (np. z ZUS) roczne obliczenie podatku na formularzu PIT-40A za 2018 rok,
  • nie uzyskał w 2018 r. innych dochodów, które powinieneś wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-37 albo PIT-36.

PIT-OP to ułatwienie dla podatników

W poprzednich latach (przed 15 marca 2017 r.), jeśli emeryt lub rencista dostał od organu rentowego rozliczenie na formularzu PIT-40A i chciał przekazać 1% podatku, musiał wypełnić całe zeznanie podatkowe. 

Teraz wystarczy złożyć krótkie oświadczenie PIT-OP. Zdaniem Ministerstwa Finansów oświadczenie PIT-OP to oszczędność czas i mniejsze ryzyko popełnienia błędów w zeznaniu rocznym, które wynikają choćby z przepisywania danych z informacji PIT-40A od organu rentowego czy błędów rachunkowych. 

W oświadczeniu PIT-OP trzeba wskazać tylko i wyłącznie numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego tej OPP, której chce się przekazać 1% swojego podatku. W formularzu PIT-OP nie ma miejsca na wpisanie kwoty więc emeryt lub rencista wypełniający PIT-OP nie musi obliczać kwoty stanowiącej 1% jego rocznych dochodów - obliczy to za niego urząd skarbowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Termin złożenia oświadczenia PIT-OP w 2019 roku

Od 1 stycznia do 30 kwietnia 2019 r.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Składanie i podpisywanie oświadczenia PIT-OP w formie elektronicznej

Oświadczenie PIT-OP elektronicznie można złożyć:

  • przez formularz online na Portalu Podatkowym,
  • przez formularz interaktywny systemu e-Deklaracje,
  • w aplikacji e-Deklaracje Desktop,
  • przez system teleinformatyczny banku lub SKOK,

Oświadczenie PIT-OP można podpisać jednym z podpisów:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym- to płatny, elektroniczny podpis, służący do podpisywania dokumentów. Jeśli masz taki podpis, przygotuj go i podaj kod PIN,
  • danymi autoryzującymi" - to bezpłatny podpis elektroniczny, który zapewnia autentyczność deklaracjii podań. Kwota przychodu, którą podaje się przy autoryzacji, to kwota wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje/wniosek albo wartość „0" (zero), w przypadku gdy za rok o dwa lata wcześniejszy niż rok podatkowy, w którym są składane deklaracje/wniosek nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku; System wskaże, jakie dane należy podać - wystarczy podać swoje dane (imię, nazwisko, NIP albo PESEL, datę urodzenia) oraz kwotę przychodu za 2017 r. (w przypadku rozliczenia za 2018 rok),
  • profilem zaufanym ePUAP - to bezpłatny podpis elektroniczny, który możesz założyć w prawie każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej (oferują go m.in.: PKO Bank Polski wraz z Inteligo, Bank Pekao, Bank Millennium i ING Bank Śląski przez system Moje ING. Jeśli składasz PIT-OP przez stronę banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej, skorzystaj ze standardowych danych uwierzytelniających (czyli np. loginu i hasła), które na co dzień są stosowane do weryfikacji posiadaczy w bankach/SKOKWięcej o Profilu Zaufanym.

Jeśli podatnik składa PIT-OP przez Portal Podatkowy to może go podpisać:

  • za pomocą danych autoryzujących,
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  • profilem zaufanym.

Jeśli podatnik składa PIT-OP przez system e-Deklaracje to może go podpisać:

  • za pomocą danych autoryzujących,
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Sprawdzanie, czy PIT-OP został poprawnie wysłany

Po prawidłowym wysłaniu PIT-OP przy użyciu formularza online podatnik powinien otrzymać na wskazany adres e-mail potwierdzenie jego wysłania wraz z  kodem, który jest niezbędny do sprawdzenia statusu jego przetworzenia.

Status wysłanego formularza można także sprawdzić na Portalu Podatkowym/ PIT-OP wybierając „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym wpisując kod autoryzujący oraz adres e-mail wskazany w trakcie wysyłki formularza.

Wyłącznie status „200" oznacza, że formularz został złożone w prawidłowy sposób. Inne statusy świadczą o niezłożeniu dokumentu lub dalszym jego przetwarzaniu.

Po otrzymaniu statusu "200" trzeba pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które jest dowodem złożenia formularza w formie elektronicznej.

Pobieranie UPO po wysłaniu oświadczenia PIT-OP

Podatnik, który chce pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) powinien:

  • Skorzystać z linku zamieszczonego w e-mailu, który otrzymał po wysłaniu formularza online. E-maile są przesyłane automatycznie przez system po wysłaniu formularza lub zmianie statusu jego przetworzenia (np. status „200").
  • Aby sprawdzić status wysłanego dokumentu i pobrać UPO można także wejść do zakładki PIT-OP i skorzystać z opcji „Sprawdź status oświadczenia" dostępnej w panelu bocznym. Następnie trzeba wpisać kod, który podatnik otrzymał po złożeniu formularza i adres e-mail, na który wysłany został ten kod. Po uzupełnieniu tych danych otworzy się strona z opcją pobrania UPO.
  • Wpisać numer referencyjny nadany po wysłaniu formularza do formularza UPO dostępnego w panelu bocznym.

Pobranie UPO będzie możliwe, gdy przetwarzanie dokumentu zostało zakończone poprawnie, tj. pojawi się informacja o statusie „200".


Co to jest numer referencyjny i jak sprawdzić ten numer wysłanego PIT-OP 

Numer referencyjny to 32 znakowy numer, który jest nadawany przez system po wysłaniu formularza i jest zapisany na formularzu jeśli ostał poprawnie złożony. Numer ten przyda ci się sprawdzić status złożonego formularza – numer ten wpisz do formularza UPO dostępnego w panelu bocznym.

Aby sprawdzić numer referencyjny:

  • skorzystaj z linku zamieszczonego w e-mailu, który dostałeś po wysłaniu PIT-OP lub
  • wejdź na Portal Podatkowy / PIT / PIT-OP i wybierz „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym. Następnie wpisz kod który otrzymałeś po złożeniu formularza i wskazany adres e-mail. Po uzupełnieniu tych danych uzyskasz dostęp do wysłanego przez ciebie PIT-OP wraz z numerem referencyjnym, datą wysłania i statusem jego przetworzenia. Dla każdego wysłanego formularza na podany przez ciebie adres e-mail wysyłana jest odrębna wiadomość z kodem.

Co zrobić z kodem otrzymanym po wysłaniu PIT-OP?

Kod koniecznie zapisz. Jest on niezbędny aby sprawdzić statusu wysłanego formularza (czy został poprawnie złożony) i numeru referencyjnego oraz pobrania UPO. Kod ten i adres e-mail wpisz tutaj: „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym.

Jak sprawdzić status wysłanego dokumentu?

Po prawidłowym wysłaniu PIT-OP przy użyciu formularza online otrzymasz na podany adres e-mail kod autoryzujący, który jest niezbędny do sprawdzenia statusu jego przetworzenia.

Jeśli usunąłeś e-mail z kodem albo jeśli podałeś błędny adres email, to wejdź na stronę Portalu Podatkowego/zakładka PIT-OP i „Sprawdź status oświadczenia" dostępny w panelu bocznym. Po ich wpisaniu masz możliwość sprawdzenia statusu wysłanego dokumentu, pobrania UPO i zapisania na dysk złożonego oświadczenia wraz z numerem referencyjnym.

Czy PIT-OP składany elektronicznie może być podpisany przez pełnomocnika?

Nie. PIT-OP elektronicznie może złożyć tylko podatnik będący osobą fizyczną.

Opracowano na podstawie wyjaśnień Ministerstwa Finansów (www.podatki.gov.pl)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA