Opodatkowanie przychodów z reklam w ramach usługi Google AdSense

REKLAMA
REKLAMA
Powyższe stanowisko zostało wyrażone w odpowiedzi Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2013 r. na interpelację poselską nr 22574. Interpelacja dotyczyła rozbieżności powstałej w praktyce organów podatkowych w odniesieniu do przychodów z udziału w programie Google AdSense. Do tej pory organy podatkowe prezentowały niejednokrotnie odmienne stanowiska co do sposobu kwalifikowania przychodów uzyskiwanych z powyższego tytułu. Analiza wydawanych interpretacji ukazała trzy główne kierunki interpretacyjne w tym zakresie:
REKLAMA
-
jako przychody pochodzących z formy najmu – dzierżawy,
-
jako przychody z tytułu umowy zlecenie
-
jako przychody uzyskiwane z innego źródła
Ministerstwo Finansów uważa, że jedynie ostatni sposób kwalifikowania przychodów należy uznać za prawidłowy.
W odniesieniu do prezentowanego przez liczne organy podatkowe poglądu, że omawiany przychód należy traktować jako pochodzący z formy najmu – dzierżawy, resort finansów zauważa, że strona internetowa nie jest rzeczą materialną ani prawem i w związku z tym niemożliwie jest jej oddanie w najem lub dzierżawę. Przychylenie się do tej interpretacji stworzyłoby dla właścicieli stron internetowych korzystne warunki, gdyż podatek mogliby rozliczać w formie ryczałtu stosując 8,5% stawkę (koszty prowadzenia strony internetowej są z reguły niewielkie).
Warto zauważyć, iż w powyższym zakresie Ministerstwo neguje pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego, który nakazuje kwalifikowanie przychodu osiągniętego z tego rodzaju źródła za pochodzący z umowy nienazwanej o formie zbliżonej do umowy najmu – dzierżawy i rozliczanie go przy zastosowaniu preferencyjnego opodatkowania dochodu (wyroki NSA: z dnia 27.02.2013 r. sygn. akt II FSK 1305/11, z dnia 19.06.2012 r. sygn. akt II FSK 2485/10, z dnia 09.03.2012 r. sygn. akt II FSK 1548/10).
Zdaniem MF niemożliwość uznania przychodów za pochodzące z najmu - dzierżawy, nakazuje zakwalifikować je za pochodzące z „innego źródła” wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na potwierdzenie swoich racji Ministerstwo wskazuje, że „na gruncie prawa podatkowego w przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o PIT, przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w pkt 9 tego przepisu”. Podobna argumentacja znajduje się w wielu interpretacjach indywidualnych, wskazujących na to właśnie źródło przychodu.
Podatek 8,5% od przychodu z reklam internetowych
Pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych - informacja VAT-26
Konkludując, należy wskazać, iż zgodnie ze stanowiskiem zajętym przez Ministerstwo Finansów, właściwym sposobem kwalifikacji przychodu z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na prywatnej stronie internetowej, jest uznanie go za pochodzący z „innych źródeł”. Przychód z tego tytułu należy opodatkować wg skali podatkowej (18% lub 32%), jednakże nie ma konieczności wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy oraz odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA