REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy w ramach ulgi rehabilitacyjnej można odliczyć zakup pieca gazowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Jestem osobą niepełnosprawną, w podeszłym wieku (81 lat), inwalidą II grupy i inwalidą wojennym, zamieszkałym samotnie w domku jednorodzinnym. Z uwagi na fakt, że opalanie domu węglem było dla podatnika zbyt ciężkim zajęciem, zamontowałem gazowy piec centralnego ogrzewania. Czy mogę wydatek na piec odliczyć w ramach ulgi rehablilitacyjnej?

TAK

REKLAMA

Autopromocja

Wydatkami rehabilitacyjnymi są takie wydatki, które bezpośrednio związane są z niepełnosprawnością orzeczoną przez właściwy organ.

Dla skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej istotne jest ustalenie, z jakiego tytułu została orzeczona niepełnosprawność. Daje to możliwość oceny, jakiego rodzaju wydatki poniesione przez taką osobę są wydatkami na cele rehabilitacyjne.

W związku z interpretowanym przepisem art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o PIT takimi wydatkami może być np. adaptacja pomieszczeń - pokoi, kuchni, łazienki, likwidacja progów, poszerzenie drzwi, podjazdów, czy też montaż urządzeń ułatwiających czynności życiowe. Ważne, aby adaptacja i wyposażenie mieszkania podyktowana była indywidualnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.

Natomiast już wydatki na zakup automatycznie otwieranych wrót garażowych, montaż systemu alarmowego wraz z siecią intercom i domofonem, wymianę okien na plastikowe oraz zamontowanie drzwi szklanych przezroczystych w lokalu mieszkalnym osób z orzeczoną na stałe niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym nie są wydatkami mającymi bezpośredni związek ze stwierdzoną niepełnosprawnością na które przysługuje "ulga rehabilitacyjna”, co stwierdził Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty w postanowieniu z dnia 24 lutego 2005 r. Nr I/415-2-7/05/ZDB oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w decyzji z dnia 22.04.2005r. nr PB I 3/4114/IN-4/US/2005/MK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulga rehabilitacyjna - odliczenie kosztów zakupu pieca c.o.

Odliczenie w PIT wydatków na cele rehabilitacyjne 2014 / 2015

REKLAMA

Wydatki rehabilitacyjne dotyczące prac adaptacyjnych i wyposażenia lokali (budynków) mieszkalnych nie podlegają żadnym limitom. Jedyną barierą dla odliczenia pełnej kwoty poniesionych wydatków jest wysokość osiągniętych dochodów w danym roku.

W ustawie nie wskazano szczególnego trybu dokumentowania ww. wydatków, co oznacza, że odliczenie możliwe jest zarówno w przypadku zakupu materiałów i usług od podatnika podatku VAT, jak i od innej osoby. Istotne jest jedynie to, aby podatnik korzystający z ulgi rehabilitacynej posiadał dokument potwierdzający poniesienie wydatku.

Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku (interpretacja z 16 lipca 2007 r., nr BI/4117-0040/07) stwierdził, że jeżeli wydatki związane zakupem i montażem gazowego pieca centralnego ogrzewania zostały przez podatnika poniesione stosownie do potrzeb wynikających z jego niepełnosprawności, wówczas mogą być odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Polecamy: serwis Ulgi

Organ podatkowy stwierdził w tej nadal aktualnej interpretacji m.in.:

REKLAMA

Stosownie do treści art. 26 ust. 7a pkt 1 updof za wydatki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt.6, uważa się wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Ponadto w myśl art. 26 ust. 7b updof wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, PFRON lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku, gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 7a ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie (art. 26 ust. 7c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.).

Odnosząc przedstawione powyżej uregulowania prawne do przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego stwierdzić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera katalogu wydatków na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych, które przesądzają o ich możliwości odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. W każdym przypadku decydujące powinny być, więc potrzeby danego podatnika wynikające z jego niepełnosprawności.

W orzecznictwie przyjęto również, że ocena czy dany wydatek „mieszkaniowy” jest podyktowany tylko potrzebą remontu mieszkania lub jego modernizacją, czy też potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności podatnika lub osoby pozostającej na jego utrzymaniu i zmierza do zaspokojenia tych potrzeb, powinno się dokonać nie tylko przez ocenę charakteru zmian dokonanych w szeroko rozumianej substancji mieszkaniowej, ale przede wszystkim przez pryzmat potrzeb, którymi zmiany te zostały podyktowane (wyrok NSA z dnia 10.04.1997r. nr S.A./Sz 696/96).

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego podatnik jest osobą niepełnosprawną, w podeszłym wieku (81 lat), inwalidą II grupy i inwalidą wojennym, zamieszkałym samotnie w domku jednorodzinnym. Z uwagi na fakt, że opalanie domu węglem było dla podatnika zbyt ciężkim zajęciem (zważywszy na jego stan zdrowia), w 2006r. zamontował gazowy piec centralnego ogrzewania. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że jeżeli wydatki związane zakupem i montażem gazowego pieca centralnego ogrzewania zostały przez podatnika poniesione stosownie do potrzeb wynikających z jego niepełnosprawności, wówczas mogą być odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Jednak można się spotkać i z innymi (niekorzystnymi dla podatników) interpretacjami organów podatkowych w podobnych sytuacjach. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 lutego 2010 r. (nr IBPBII/1/415-165/10/MCZ) - wydanej na wniosek osoby chorej na padaczkę i porażenie mózgowe stwierdzono m.in.:

Generalnie należy stwierdzić, że zastąpienie ogrzewania wody i domu (mieszkania) w sposób dotychczasowy (np. piecem węglowym lub piecami kaflowymi) na ogrzewanie wody piecem gazowym i domu (mieszkania) kotłem gazowym c.o., nosi znamiona modernizacji i remontu jaki przeprowadza każdy (a więc nie tylko osoba niepełnosprawna), jeżeli posiada budynek lub mieszkanie. Prace tego typu są podyktowane naturalną potrzebą remontu i modernizacji domu (mieszkania) bez względu na to, kim są jego mieszkańcy. Z całą pewnością modernizacja przeprowadzona w ww. zakresie poprawi komfort mieszkających w nim osób, jednak trudno doszukać się w poniesionych wydatkach cech charakterystycznych dla niepełnosprawności wnioskodawczyni, które mogłyby pozwolić na zaliczenie ich jako wydatków na cele rehabilitacyjne.

Zarówno gazowy ogrzewacz wody jak i gazowy kocioł c.o. nie są przeznaczone wyłącznie dla osób niepełnosprawnych w celu zaspokojenia ich potrzeb. Są to standardowe urządzenia występujące w powszechnej sprzedaży, dostępne dla przeciętnego kupującego. Cechują się łatwością obsługi, jednakże są urządzeniami powszechnego użytku, przeznaczonymi do korzystania przez nieokreślony krąg osób. Dlatego nie można zaliczyć tych wydatków do wydatków związanych bezpośrednio z niepełnosprawnością wnioskodawczyni, a jedynie do wydatków modernizujących budynek mieszkalny (mieszkanie) i zwiększających jego komfort i użyteczność.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA