REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Carpooling bez PIT. Czy trzeba ewidencjonować przychody i koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Carpooling bez PIT. Czy trzeba ewidencjonować przychody i koszty?
Carpooling bez PIT. Czy trzeba ewidencjonować przychody i koszty?

REKLAMA

REKLAMA

Indywidualna interpretacja podatkowa dotycząca tzw. carpoolingu wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 28 października 2019 r. jest korzystna dla podatników. Zgodnie z tą interpretacją wykonywane przez osobę fizyczną okazjonalne podwózki pasażerów nie stanowią działalności gospodarczej i nie przynoszą zysku z wykorzystywania majątku prywatnego - a zatem nie ma opodatkowania PIT. Powstaje jednak wątpliwość, czy na wypadek kontroli nie należy ewidencjonować przychodów i ponoszonych kosztów.

W sprawie, która była przedmiotem interpretacji, podatnik tak przedstawił stan faktyczny, że dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) nie miał wątpliwości: wykonywane przez niego okazjonalne podwózki pasażerów nie stanowią działalności gospodarczej i nie przynoszą mu zysku z wykorzystywania majątku prywatnego. – W związku z tym PIT nie jest należny – stwierdził fiskus w interpretacji.

REKLAMA

Autopromocja

Eksperci przestrzegają jednak, że nie zawsze musi tak być. Ich zdaniem rozwijający się carpooling (patrz infografika) będzie coraz bardziej interesować fiskusa. Nie wykluczają, że zbyt częste podwózki pasażerów mogą zostać w niektórych przypadkach potraktowane jako działalność gospodarcza.

Jazdy prywatne

REKLAMA

Chodzi o interpretację dyrektora KIS z 28 października 2019 r. (nr 0114-KDIP3-2.4011.443.2019.3.EC) wydaną dla właściciela prywatnego auta osobowego. Mężczyzna podkreślił, że nie prowadzi działalności gospodarczej, a w szczególności nie świadczy usług transportowych. Codziennie pokonuje jednak wiele kilometrów i chciałby zabierać ze sobą pasażerów, którzy zwracaliby mu część wydatków na benzynę. W tym celu postanowił skorzystać z popularnej na rynku aplikacji mobilnej kojarzącej podróżujących (BlaBlaCar).

We wniosku o interpretację zwrócił uwagę, że wysokość opłat jest wyliczana przez internetową platformę na podstawie długości trasy, natężenia ruchu i liczby pasażerów, czyli zmiennych, które wpływają na ilość i koszt spalonego paliwa. Podkreślił, że aplikacja nie uwzględnia innych wydatków eksploatacyjnych.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Biznes

Bez zarobku

Podatnik był zdania, że otrzymywane przez niego dopłaty do paliwa nie powinny być opodatkowane. – Ich istotą jest bowiem współdzielenie wydatków, a nie zarabianie – podkreślał. Tłumaczył, że i tak musiałby ponieść koszty związane z przejazdem.

Dyrektor KIS potwierdził stanowisko mężczyzny. Stwierdził, że kto przy okazji prywatnej podróży okazjonalnie zabiera pasażerów, nie prowadzi działalności gospodarczej, tylko wykorzystuje swój osobisty majątek. Wskazał, że skoro w ramach tej prywatnej aktywności kierowca nie uzyskuje świadczeń, które przewyższałyby poniesione przez niego koszty, nie może być mowy o podatku dochodowym. Ten pobiera się bowiem jedynie od przyrostu majątkowego, który w tej sytuacji nie występuje.

Podwozić do woli…

Doradcy nie mają wątpliwości, że stanowisko fiskusa jest prawidłowe.

REKLAMA

– Aby podwożenie innych stało się działalnością gospodarczą, musiałoby być prowadzone w celu zarobkowym (czyli być ukierunkowane na osiąganie środków przewyższających ponoszone koszty) i odbywać się w sposób systematyczny – mówi Jakub Wirski, doradca podatkowy w kancelarii Wilk Latkowski.

Tłumaczy, że nawet podwożący innych do pracy codziennie nie będzie więc przedsiębiorcą na gruncie PIT tak długo, jak otrzymuje wyłącznie częściowy zwrot wydatków. Działalnością gospodarczą jest bowiem tylko aktywność mająca na celu zarobek.

Ekspert uważa również, że bez znaczenia jest to, kto liczy zwracane koszty – pośrednik (aplikacja) czy sam kierowca.

W jego ocenie spokojnie mogą spać też osoby wykorzystujące współdzielony pojazd do działalności gospodarczej i rozpoznające z tego tytułu koszty uzyskania przychodów do wysokości 75 proc.

– W takiej sytuacji zwrot wydatków z tytułu podwózki nie powinien prowadzić do powstania przychodu. Mamy bowiem wtedy założenie, że podatnik wykorzystuje samochód również do celów prywatnych – mówi.

– W przypadku zwrotu za paliwo nie jesteśmy w stanie przyporządkować, czy jest to zwrot wydatków zaliczonych do kosztów czy tych niezaliczonych – tłumaczy Jakub Wirski.

…czy z umiarem?

Nie wszyscy doradcy jednak podchodzą do sprawy równie optymistycznie.

– W przypadku sporadycznego posługiwania się aplikacją w celu wyszukiwania współpasażerów nie powinno być wątpliwości, że nie jest to prowadzenie działalności gospodarczej. Jeśli jednak kierowca korzysta z niej wielokrotnie, fiskus może dojść do wniosku, że przesłanki działalności gospodarczej zostały spełnione – uważa Jacek Aninowski, dyrektor generalny ds. obsługi postępowań w ISP Modzelewski i Wspólnicy.

Zwraca uwagę na ciągłość, zorganizowanie i wykonywanie działalności we własnym imieniu, a więc kryteria wymienione w art. 5a ust. 6 ustawy o PIT, które świadczą o prowadzeniu firmy.

– Wówczas bez znaczenia będzie to, czy kierowca zarobił na podwózkach czy nie – podkreśla ekspert.

Jacek Aninowski nie wyklucza, że w podobnych przypadkach – szczególnie gdy podatnik nie uzyska interpretacji indywidualnej – fikus może się jednak doszukiwać przesłanek prowadzenia działalności gospodarczej.

Wykazywać czy nie

– Wykładnia fiskusa nie odpowiada na podstawowe pytanie, czy kierowca, który otrzymuje dopłaty, ma obowiązek wykazywania ich po stronie przychodów. Moim zdaniem nie ma przepisu, który pozwala na nieujmowanie tego przychodu w PIT. Należy zatem te zdarzenia ująć – zwraca uwagę Gerard Dźwigała, radca prawny i partner w Kancelarii Dźwigała, Ratajczak i Wspólnicy.

Jego zdaniem oznacza to zarazem, że kierowcy są uprawnieni do wykazywania kosztów (bo w przeciwnym wypadku powstałby dochód).

– Sęk w tym, że o ile oczywiste jest, że kwota dopłaty wyliczona przez aplikację jest przychodem, o tyle trudno stwierdzić, co jest kosztem i jakie dokumenty mają go potwierdzać – uważa ekspert.

Zwraca uwagę, że w opisie stanu faktycznego podatnik podał, że otrzymane dopłaty będą niższe niż koszty eksploatacji (paliwa, ubezpieczenia, amortyzacji, opłat za autostrady). Pytanie sprowadza się więc do tego, czy po stronie kosztów powinien ująć tylko kwotę za benzynę, czy może również pozostałe koszty eksploatacji, skoro nie prowadzi działalności. ©℗

Patrycja Dudek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA