REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dom energooszczędny, termomodernizacja – ulga podatkowa, dotacje i pożyczki w 2019 roku

Dom energooszczędny, termomodernizacja – ulga podatkowa, dotacje i pożyczki w 2019 roku
Dom energooszczędny, termomodernizacja – ulga podatkowa, dotacje i pożyczki w 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Osoby budujące lub modernizujące swój dom mogą uzyskać prawie 17 tys. zł z tytułu nowej ulgi termomodernizacyjnej w PIT zawartej w programie “Czyste Powietrze”. Do ulgi uprawniają wydatki np. na zakup pieca, ocieplenie budynku lub montaż pompy ciepła. Łącząc korzyści z tytułu dotacji, pożyczki (przeznaczonych na wymianę źródła ciepła oraz prace związane z termomodernizacją) i ww. ulgi podatkowej można otrzymać wsparcie w wysokości nawet 47 tys. zł - podpowiadają eksperci serwisu domiporta.pl.

W ostatnich latach osoby budujące dom jednorodzinny mogły skorzystać z dwóch, ogólnopolskich programów wsparcia. Mogli posiłkować się ulgą podatkową, powiązaną z programem MDM, a także ubiegać się o dopłatę do budowy domów energooszczędnych i pasywnych. Oba rozwiązania nie są już dostępne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

We wrześniu 2016 r. rząd przyjął Narodowy Program Mieszkaniowy, w którym określono rejony wsparcia budownictwa mieszkalnego oraz sposoby jego realizacji w długoletniej perspektywie. Analiza dokumentu umożliwia wysunięcie wniosku, że wsparcie państwa ma dotyczyć głównie budownictwa wielolokalowego na wynajem z możliwością dojścia do własności.

Obecnie jedyną dostępną formą wsparcia dla budujących domy jednorodzinne jest nowy program “Czyste Powietrze”. Dzięki niemu można skorzystać z ulgi podatkowej, dotacji oraz pożyczki na termomodernizację budynków, proponowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.  

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Program “Czyste Powietrze”

Podstawowym narzędziem wspomnianego programu jest ulga termomodernizacyjna, której mechanizm przypomina popularną niegdyś ulgę remontową. Ma ona wspierać osoby, które chcą przeprowadzić termomodernizację posiadanej nieruchomości, bądź rozpoczynają budowę nowego domu z zachowaniem energooszczędnych rozwiązań. Wysokość ulgi to 53 tys. zł. Skorzystać z niej mogą osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według udostępnionych dokumentów opisujących program, całe przedsięwzięcie termomodernizacji należy ukończyć w trzy lata od pierwszych poniesionych kosztów, a w przypadku, gdy dochód podatnika nie pokrywa w całości wysokości ulgi, można odpisywać ją w trakcie 6 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Dodatki i pożyczki

Program “Czyste Powietrze” umożliwia również otrzymanie dotacji, która wynosi od 30 do nawet 90% wartości inwestycji. Dotacja jest przewidziana dla osób o niskich zarobkach, a jej wysokość jest uzależniona od wysokości dochodu na jedną osobę w gospodarstwie domowym. Przy najwyższej przysługującej dotacji, dochód nie może wynieść więcej jak 600 zł na jedną osobę w gospodarstwie domowym. Kwota dodatków może osiągnąć nie wiecej niż 90% kosztów kwalifikowanych, wynoszących maksymalnie  o 53 tys. zł.

Ostatnią opcją dofinansowania z programu “Czyste Powietrze” jest niskooprocentowana pożyczka na termomodernizację budynku. Pożyczka może być udzielona na 15 lat, a oprocentowanie wynosi 2,4%. Ulgę termomodernizacyjną, dotację oraz pożyczkę można łączyć by uzyskać jak najlepsze warunki.

Przykładowo, jeżeli Kowalski planuje wydać na ocieplenie domu 47700 zł (w przypadku maksymalnego wykorzystania limitu ulgi) i skorzysta z dopłaty wykazując najniższy dochód, to ostatecznie będzie musiał wyłożyć z własnej kieszeni jedynie 4770 zł. A od tej kwoty będzie mógł uzyskać jeszcze ulgę termomodernizacyjną odpowiadającą kwocie podatku według swojej skali podatkowej.  W przypadku, gdy jest objęty podatkiem 18% - odzyska jeszcze 858 złotych).

Spełniając wszystkie warunki, na termomodernizację o wartości 47700 zł. zapłaci jedynie (po otrzymaniu dotacji oraz odliczeniu ulgi) 912 zł. A tę kwotę może uzyskać, dzięki udostępnionej przez NFOŚiG niskooprocentowanej pożyczce. Finalnie, Kowalski za generalny remont będzie płacił około 25 złotych miesięcznie przez 180 miesięcy.

Ograniczenia programu

Program “Czyste Powietrze” posiada jednak ograniczenia. Nie tylko w przypadku dopłat, gdzie wysokość jest ograniczona dochodem. Również wartość modernizacji podlega regulacjom. Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych musi wynieść minimum 7 tys. zł.

W załączniku do udostępnionego przez NFOŚiG programu można znaleźć również informacje na jaki cel może być przeznaczona dotacja, pożyczka oraz które elementy termomodernizacji można odliczyć w uldze.

Dotyczy to zwłaszcza zakupu kotłów na paliwo stałe. Urządzenie musi spełniać przynajmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100).


To nie koniec. W nowopowstałych budynkach muszą być spełnione wymagania dla przegród określonych w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1422, z późn. zm.), obowiązujących od 31 grudnia 2020 roku.

Oznacza to, że osoby chcące otrzymać ulgę, dotację bądź pożyczkę z programu “Czyste Powietrze” muszą budować dom w standardzie energooszczędnym. Tylko takie budynki od 2021 roku będą mogły być budowane na terenie UE, także Polski. Za budynek energooszczędny uznaje się taki, w którym zapotrzebowanie na energię do ogrzewania EUco (energia użytkowa) jest niższe niż 70 kWh/m2rok.

Domiporta.pl
Bartłomiej Baranowski
Analityk rynku nieruchomości
tel. 606 969 251
e-mail: bartlomiej.baranowski@domiporta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA