REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dom energooszczędny, termomodernizacja – ulga podatkowa, dotacje i pożyczki w 2019 roku

Dom energooszczędny, termomodernizacja – ulga podatkowa, dotacje i pożyczki w 2019 roku
Dom energooszczędny, termomodernizacja – ulga podatkowa, dotacje i pożyczki w 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Osoby budujące lub modernizujące swój dom mogą uzyskać prawie 17 tys. zł z tytułu nowej ulgi termomodernizacyjnej w PIT zawartej w programie “Czyste Powietrze”. Do ulgi uprawniają wydatki np. na zakup pieca, ocieplenie budynku lub montaż pompy ciepła. Łącząc korzyści z tytułu dotacji, pożyczki (przeznaczonych na wymianę źródła ciepła oraz prace związane z termomodernizacją) i ww. ulgi podatkowej można otrzymać wsparcie w wysokości nawet 47 tys. zł - podpowiadają eksperci serwisu domiporta.pl.

W ostatnich latach osoby budujące dom jednorodzinny mogły skorzystać z dwóch, ogólnopolskich programów wsparcia. Mogli posiłkować się ulgą podatkową, powiązaną z programem MDM, a także ubiegać się o dopłatę do budowy domów energooszczędnych i pasywnych. Oba rozwiązania nie są już dostępne.

REKLAMA

Autopromocja

We wrześniu 2016 r. rząd przyjął Narodowy Program Mieszkaniowy, w którym określono rejony wsparcia budownictwa mieszkalnego oraz sposoby jego realizacji w długoletniej perspektywie. Analiza dokumentu umożliwia wysunięcie wniosku, że wsparcie państwa ma dotyczyć głównie budownictwa wielolokalowego na wynajem z możliwością dojścia do własności.

Obecnie jedyną dostępną formą wsparcia dla budujących domy jednorodzinne jest nowy program “Czyste Powietrze”. Dzięki niemu można skorzystać z ulgi podatkowej, dotacji oraz pożyczki na termomodernizację budynków, proponowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.  

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Program “Czyste Powietrze”

Podstawowym narzędziem wspomnianego programu jest ulga termomodernizacyjna, której mechanizm przypomina popularną niegdyś ulgę remontową. Ma ona wspierać osoby, które chcą przeprowadzić termomodernizację posiadanej nieruchomości, bądź rozpoczynają budowę nowego domu z zachowaniem energooszczędnych rozwiązań. Wysokość ulgi to 53 tys. zł. Skorzystać z niej mogą osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według udostępnionych dokumentów opisujących program, całe przedsięwzięcie termomodernizacji należy ukończyć w trzy lata od pierwszych poniesionych kosztów, a w przypadku, gdy dochód podatnika nie pokrywa w całości wysokości ulgi, można odpisywać ją w trakcie 6 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Dodatki i pożyczki

Program “Czyste Powietrze” umożliwia również otrzymanie dotacji, która wynosi od 30 do nawet 90% wartości inwestycji. Dotacja jest przewidziana dla osób o niskich zarobkach, a jej wysokość jest uzależniona od wysokości dochodu na jedną osobę w gospodarstwie domowym. Przy najwyższej przysługującej dotacji, dochód nie może wynieść więcej jak 600 zł na jedną osobę w gospodarstwie domowym. Kwota dodatków może osiągnąć nie wiecej niż 90% kosztów kwalifikowanych, wynoszących maksymalnie  o 53 tys. zł.

Ostatnią opcją dofinansowania z programu “Czyste Powietrze” jest niskooprocentowana pożyczka na termomodernizację budynku. Pożyczka może być udzielona na 15 lat, a oprocentowanie wynosi 2,4%. Ulgę termomodernizacyjną, dotację oraz pożyczkę można łączyć by uzyskać jak najlepsze warunki.

Przykładowo, jeżeli Kowalski planuje wydać na ocieplenie domu 47700 zł (w przypadku maksymalnego wykorzystania limitu ulgi) i skorzysta z dopłaty wykazując najniższy dochód, to ostatecznie będzie musiał wyłożyć z własnej kieszeni jedynie 4770 zł. A od tej kwoty będzie mógł uzyskać jeszcze ulgę termomodernizacyjną odpowiadającą kwocie podatku według swojej skali podatkowej.  W przypadku, gdy jest objęty podatkiem 18% - odzyska jeszcze 858 złotych).

Spełniając wszystkie warunki, na termomodernizację o wartości 47700 zł. zapłaci jedynie (po otrzymaniu dotacji oraz odliczeniu ulgi) 912 zł. A tę kwotę może uzyskać, dzięki udostępnionej przez NFOŚiG niskooprocentowanej pożyczce. Finalnie, Kowalski za generalny remont będzie płacił około 25 złotych miesięcznie przez 180 miesięcy.

Ograniczenia programu

REKLAMA

Program “Czyste Powietrze” posiada jednak ograniczenia. Nie tylko w przypadku dopłat, gdzie wysokość jest ograniczona dochodem. Również wartość modernizacji podlega regulacjom. Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych musi wynieść minimum 7 tys. zł.

W załączniku do udostępnionego przez NFOŚiG programu można znaleźć również informacje na jaki cel może być przeznaczona dotacja, pożyczka oraz które elementy termomodernizacji można odliczyć w uldze.

Dotyczy to zwłaszcza zakupu kotłów na paliwo stałe. Urządzenie musi spełniać przynajmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100).


To nie koniec. W nowopowstałych budynkach muszą być spełnione wymagania dla przegród określonych w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1422, z późn. zm.), obowiązujących od 31 grudnia 2020 roku.

Oznacza to, że osoby chcące otrzymać ulgę, dotację bądź pożyczkę z programu “Czyste Powietrze” muszą budować dom w standardzie energooszczędnym. Tylko takie budynki od 2021 roku będą mogły być budowane na terenie UE, także Polski. Za budynek energooszczędny uznaje się taki, w którym zapotrzebowanie na energię do ogrzewania EUco (energia użytkowa) jest niższe niż 70 kWh/m2rok.

Domiporta.pl
Bartłomiej Baranowski
Analityk rynku nieruchomości
tel. 606 969 251
e-mail: bartlomiej.baranowski@domiporta.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA