| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > PIT > Czy influencer płaci podatki?

Czy influencer płaci podatki?

Media społecznościowe zawładnęły naszym codziennym życiem. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że na naszą podświadomość oddziałuje ogromna rzesza influencerów.

Kim są influencerzy

To osoby, które za pomocą mediów społecznościowych przedstawiają najróżniejsze produkty i usługi, dzielą się opiniami z osobami, które zgromadzili, jako swoich obserwujących. Prężnie działają w social mediach takich jak Facebook, Instagram, YouTube czy Snapchat. Bardzo często są oni także blogerami.

Influencerzy dziają w oparciu o otrzymane od reklamodawcy produkty. Mogą otrzymać je od reklamodawcy na jeden z trzech sposobów:

  1. Produkt może zostać przekazany nieodpłatnie, jako prezent
  2. Produkt może zostać wymieniony na usługę świadczoną przez influencera (barterowa wymiana)
  3. Produkt może zostać sprzedany, z uwzględnieniem rabatu

Jednak każda z opcji wywołuje skutki podatkowe.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Influencer nie prowadzi działalności

W przypadku otrzymania produktu o niskiej wartości, czyli do 200,00 zł. zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 68a ustawy o PIT nie są opodatkowane materiały przekazane przez reklamodawców w celach promocyjnych i reklamowych. Należy jednak zwrócić uwagę, że w tym wypadku znaczenie ma wartość brutto (z VAT) danego produktu. Jest jeszcze jeden warunek – produkt musi zostać podarowany bez uzależnienia od działań influencera. Oznacza to, że będzie on  mógł, a nie musiał, przedstawić produkt na swoim portalu. Jeśli jednak Urząd Skarbowy uzna, że produkt został przekazany wraz ze zobowiązaniem, wtedy zwolnienie nie będzie mogło być zastosowane.

W przypadku, kiedy produkt ma wartość wyższą niż 200,00 zł. nie można zastosować zwolnienia. Należy wówczas opodatkować całą wartość prezentu. Influencer powinien od reklamodawcy otrzymać PIT-8C i rozliczyć przychód w zeznaniu rocznym, jako inny przychód opodatkowany według skali podatkowej.

Inną możliwością jest wybór rozliczania ryczałtem od najmu powierzchni reklamowych. Influencer wynajmuje lub wydzierżawia część swojej strony internetowej reklamodawcom. Bardzo istotne w tym wypadku jest spisanie umowy najmu, która będzie dokładnie określała miejsce i wielkość wynajętej przestrzeni. Wysokość ryczałtu to 8,5%, a powyżej 100.000,00 zł. 12,5%. Można również przychody te rozliczać na zasadach ogólnych. W każdym z przypadków należy jednak obliczyć i zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy, i złożyć zeznanie roczne (PIT-28 w przypadku ryczałtu lub PIT-36 przy zasadach ogólnych).

Influencer przedsiębiorca

W przypadku założenia działalności również można korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, jeśli prezent spełnia dwa warunki:

  1. Prezent ma charakter reklamowy lub promocyjny oraz
  2. Jego wartość nie przekracza 200,00 zł. brutto

Podatnik musi sam ocenić, czy prezent spełnia warunki. Jeśli nie spełnia – wówczas należy go ująć w przychodach podlegających opodatkowaniu.

Problematyczne dla influencera może być zakwalifikowanie kosztów. Wydatek musi być związany z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie może być wykluczony przez ustawę o PIT w art. 23 par 1.

Do niedawna organy podatkowe były bardzo wyrozumiałe w stosunku do influencerów. To wszystko dzięki interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB1/4511-1035/15-2/AM z dnia 14.10.2015r. Zgodnie z interpretacją uzasadnione było zaliczenie w koszty uzyskania przychodów wydatków, które są bezpośrednio związane z tematyką bloga. Nic nie stało na przeszkodzie, aby zaliczyć jako koszt zakup ubrań, jedzenia, wyjść do kina, restauracji, wyjazdów do Spa

Niestety, stanowisko Ministerstwa Finansów zmieniło się radykalnie. W uzasadnieniu interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8.12.2017r. nr 0014-KDIP3-1.4011.366.2017.1.ES czytamy, że dzielenie się spostrzeżeniami, opiniami, informacjami publikowanymi na blogu wskazuje na osobisty charakter wpisów tam zamieszczanych niemających bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą. Wydatki związane z prowadzeniem bloga, związane są z realizacją osobistych potrzeb wnioskodawcy

Jaki jest zatem złoty środek dla influencerów? Być może wskazaniem będzie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, który w wyroku z dnia 10.07.2017r. (I SA/Gl 287/17) podkreślił, że wydatki blogerów są to wydatki, które autor musi ponieść, aby treść bloga była atrakcyjna i wiarygodna dla czytelników i aby w ten sposób docelowo dotrzeć do reklamodawców. Jednak jeśli charakter tych wydatków jest dominujący względem potrzeb, które wynikają z pisania bloga, wówczas wyklucza to ich rozliczenie w kosztach.

Patrycja Majzner

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Zawadzki

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »