REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Złoto, sztabki złota, złote monety złoto inwestycyjne, podatek od złota, PIT 2012 / 2013, dochody z inwestycji w złoto
Złoto, sztabki złota, złote monety złoto inwestycyjne, podatek od złota, PIT 2012 / 2013, dochody z inwestycji w złoto
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe uważają, że w przypadku inwestycji w złote monety, czy sztabki złota można uniknąć podatku dochodowego (PIT), sprzedając je po upływie pół roku od ich zakupu. Jednak Krajowa Informacja Podatkowa i Ministerstwo Finansów mają nieco inne stanowisko.

Afera spółki Amber Gold rozbudziła zainteresowanie inwestycjami w złoto. Okazuje się, że kwestia opodatkowania dochodów z takich inwestycji nie jest jasna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sztabki złota, złote monety bulionowe i certyfikaty

Pewien obywatel we wniosku o interpretację podatkową z marca 2012 r. poinformował Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o swoich zamiarach lokowania oszczędności w złoto.

Miał nabywać złoto inwestycyjne - sztabki złota lub złote monety bulionowe od firmy dokonującej obrotu metalami szlachetnymi. Złoto miało być nabywane prywatnie (do swojego osobistego majątku), jako lokata oszczędności, a nie w ramach działalności gospodarczej.

Nabywając złoto, albo fizycznie je odbierze od sprzedawcy albo, w ramach prowadzonego przez sprzedawcę programu certyfikatów (kompleksowy program obrotu i przechowywania metali szlachetnych), pozostawi złoto u sprzedawcy do przechowania w skarbcu.

REKLAMA

W tym drugim przypadku nabywca otrzyma stosowny certyfikat (na złoto alokowane lub niealokowane) będący dokumentem poświadczającym prawo własności do nabytego złota. Złoto to nabywca będzie mógł w każdej chwili odebrać osobiście lub w inny sposób nim zadysponować, w tym sprzedać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedmiotowe złoto - złote sztabki i monety bulionowe - spełnia definicję złota inwestycyjnego w rozumieniu przepisów VAT oraz złota dewizowego w rozumieniu przepisów dewizowych.

Pytania podatnika

W związku z powyższymi zamiarami obywatel zadał we wniosku o interpretację podatkową Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie następujące pytania.

1. Czy sprzedaż (nie następująca w wykonywaniu działalności gospodarczej) przez osobę fizyczną należącego do jej majątku osobistego złota inwestycyjnego (sztabek, monet bulionowych), w tym reprezentowanego przez certyfikaty na złoto alokowane lub niealokowane, stanowiłaby przychód ze źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT (odpłatne zbycie innych rzeczy), czy też przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT czyli przychód z kapitałów pieniężnych ?

2. W przypadku uznania, że powyższy przychód ze sprzedaży mieściłby się w źródle przychodów określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT, czy podlegałby on wówczas opodatkowaniu w sytuacji, gdy sprzedaż następowałaby po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie złota inwestycyjnego ?

Korzystne interpretacje fiskusa - złoto to rzeczy

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 29 maja 2012 r. (IPPB2/415-209/12-4/AK) stwierdził, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu przedmiotowej sprzedaży, jeśli zbycie złota będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego zakup.

Co do zasady w świetle ustawy o PIT w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie rzeczy, do których zaliczyć należy również rzeczy ruchome (w tym złoto).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się z argumentacją wnioskodawcy, że złoto inwestycyjne (sztabki złota, złote monety bulionowe), w ślad za przepisami kodeksu cywilnego, jak i w potocznym tego słowa rozumieniu, należy traktować jako „rzeczy”. Zgodnie bowiem z art. 45 kodeksu cywilnego rzeczami są tylko przedmioty materialne.

Potwierdzeniem tezy, że złoto inwestycyjne jest rzeczą, są także przepisy ustawy o VAT, które uznają złoto inwestycyjne (sztabki złota i złote monety spełniające warunki określone w art. 121 ustawy o VAT), za towar, a skoro za towar to i za rzecz. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, za towary rozumie się „rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii”.

Również z przepisów prawa dewizowego wynika, że złoto (dewizowe), choć stanowi wartość dewizową, to nie stanowi środków płatniczych, a skoro tak, to z pewnością jest rzeczą. Wniosek taki wypływa z samej definicji wartości dewizowych, zgodnie z którą wartościami dewizowymi są zagraniczne środki płatnicze oraz złoto dewizowe i platyna dewizowa”. Definicja ta wyraźnie rozróżnia między środkami płatniczymi a złotem (dewizowym). Za złoto dewizowe uznaje z kolei ‚złoto w stanie nieprzerobionym oraz w postaci sztab, monet bitych po 1850 r., a także półfabrykatów, z wyjątkiem stosowanych w technice dentystycznej; złotem dewizowym są również przedmioty ze złota zazwyczaj /…/”.

Dlatego przychody ze zbycia złota inwestycyjnego przez osobę fizyczną, która nie dokonuje takiego zbycia w wykonywaniu działalności gospodarczej, winny być zaliczone do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie, /…/:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a - c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Czyli podlegający opodatkowaniu PIT przychód powstaje wyłącznie, jeśli zbycie rzeczy następuje w okresie krótszym niż pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup.

Dlatego też, jeżeli sprzedaż następuje po upływie półrocznego okresu, wówczas przychód osiągnięty z tej sprzedaży nie podlega opodatkowaniu PIT, bowiem czynność ta nie stanowi źródła przychodu dla celów tego podatku.

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Polecamy: Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2012 rok

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zaaprobował więc stanowisko wnioskodawcy, który uważał również, że przychód ze zbycia złota inwestycyjnego nie mieści się w zakresie przedmiotowym art. 17 ustawy o PIT, który enumeratywnie wymienia przychody uważane za kapitały pieniężne.

Zdaniem wnioskodawcy, potwierdzonym interpretacją organu podatkowego, przychodów ze zbycia złota inwestycyjnego nie można zakwalifikować do żadnego z wymienionych w art. 17 ustawy o PIT  przypadków, w tym nie stanowią one przychodów z papierów wartościowych. Także certyfikatów na złoto alokowane i niealokowane nie można utożsamiać z jakimikolwiek papierami wartościowymi, w tym certyfikatami inwestycyjnymi, podlegającymi regulacjom ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Wydawane przez sprzedawcę certyfikaty na złoto alokowane i niealokowane, są tylko i wyłącznie dokumentami potwierdzającymi, poświadczającymi prawo własności złota. Certyfikaty takie nie stanowią przedmiotu obrotu - przedmiotem obrotu jest złoto inwestycyjne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził ww. interpretację omawianej kwestii opodatkowania PIT inwestycji w złoto w kolejnej interpretacji z 19 lipca 2012 r. (nr IPPB2/415-530/12-2/AK). Interpretacja ta również dotyczyła lokowania oszczędności w złote sztabki i monety i organ podatkowy powtórzył, że nie trzeba płacić PIT, jeżeli zbycie złota nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym miał miejsce jego zakup.

Tak samo wypowiedział się np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 2 lutego 2012 r. (nr ITPB1/415-1104/11/TK) i interpretacji z 17 lutego 2012 (nr ITPB1/415-1187/11/MR), a wcześniej np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 15 maja 2009 r. (nr ILPB2/415-190/09-2/ES).

Warto dodać, że jeżeli sprzedaż złota (czy innych metali szlachetnych) nastąpi przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił zakup - dochód osiągnięty przez inwestora z transakcji sprzedaży tych metali podlega opodatkowaniu PIT. Nie trzeba płacić zaliczki na PIT w ciągu roku. Po zakończeniu roku podatkowego, w którym osiągnięto dochód z tego tytułu - podatnik sam ma obowiązek wykazać te dochody w rubryce „inne źródła” i obliczyć należny podatek dochodowy - w zeznaniu podatkowym PIT-36. Zeznanie to trzeba złożyć do końca kwietnia roku następnego po roku podatkowym.


KIP i MF: złoto inwestycyjne opodatkowane tak jak kapitały pieniężne

Wydawałoby się, że nie ma problemu ale okazuje się, że jest, bo inaczej interpretują omawianą kwestię Krajowa Informacja Podatkowa i Ministerstwo Finansów.

Zdaniem ekspertów KIP jeżeli zakup złota dokonywany jest w celach inwestycyjnych (zakup tzw. złota inwestycyjnego), działania takie (transakcje zakupu i sprzedaży złota), jako mające przynieść określone korzyści ekonomiczne, stanowią formę inwestowania kapitału, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Osiągnięte z tego tytułu przysporzenie stanowi podstawę opodatkowania zryczałtowanym 19 % podatkiem dochodowym (tzw. podatek Belki) według zasad określonych w art. 30a ustawy o PIT.

Tak samo wypowiedziało się we wrześniu 2012 r. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji mojafirma.infor.pl/biznes.:

Jeżeli zakup złota dokonywany jest w celach inwestycyjnych (zakup tzw. złota inwestycyjnego), działania takie (transakcje zakupu i sprzedaży złota), jako mające przynieść określone korzyści ekonomiczne, stanowią formę inwestowania kapitału, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osiągnięte z tego tytułu przysporzenie stanowi podstawę opodatkowania zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym według zasad określonych w art. 30a ustawy. Przy czym dla oceny, czy zakup złota dokonany jest w celach inwestycyjnych, istotny jest zamiar osiągnięcia korzyści majątkowych ze sprzedaży złota już w momencie jego nabywania. W takim przypadku czynność zbycia złota jest elementem działalności o charakterze zarobkowym (inwestycyjnym) składającej się, z co najmniej dwóch czynności prawnych: nabycia i zbycia złota. Stąd też każdy przypadek uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia złota powinien być rozpatrywany ad casum, w szczególności po analizie treści zawartych umów.

W uzupełniającej odpowiedzi p. Wiesława Dróżdż - Rzecznik Prasowy Administracji podatkowej wskazała na kryterium swobodnego dysponowania nabytym złotem:

(...) W powołanych przez Pana redaktora interpretacjach przedstawiono stan faktyczny, z którego wynika, że osoba nabywa na własność złoto inwestycyjne i może nim swobodnie dysponować. W konsekwencji w przedstawionych stanach faktycznych zbycie złota stanowi sprzedaż rzeczy. Do dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia rzeczy przez osoby fizyczne stosuje się zasady opodatkowania określone w w art. 9, art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 24 ust. 6 i art. 45 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem nie ma uzasadnienia do podjęcia działań zmierzających do ujednolicenia stanowiska w tym zakresie.  
Jednocześnie pragnę podkreślić, że kwalifikacja do danego źródła przychodów uzyskiwanych korzyści ekonomicznych dla celów podatkowych, w każdym przypadku powinna być poprzedzona analizą treści zawartych umów.

Pani Rzecznik dodała, iż: W przypadku umów, z których wynika, że kupujący staje się właścicielem złota i może nim swobodnie dysponować (przykładowo: może je u siebie przechowywać, a nie u podmiotu zbywającego, nabyte złoto może być przedmiotem zastawu itp.) oraz sprzedający nie gwarantuje żadnego wynagrodzenia związanego z zakupem i przechowywaniem  złota, należy stwierdzić, że taka transakcja nie ma charakteru lokaty inwestycyjnej.
W każdym innym przypadku nabycie złota będzie lokatą inwestycyjną. Uzyskane przychody z takiej lokaty, zarówno ze sprzedaży złota,  jak i inne przychody zagwarantowane w umowie będą podlegały opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Oczywiście ww. informacje z Ministerstwa Finansów nie mają charakteru interpretacji przepisów prawa podatkowego, o których mowa w art. 14a-14p ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 743 z późn. zm.).

Nadal można mieć jednak wątpliwości odnośnie decydującego kryterium rozróżnienia sytuacji nabycia i sprzedaży złota jako rzeczy i nabycia i sprzedaży złota jako inwestycji kapitałowej.

Czy rozstrzygający jest zamiar osiągnięcia korzyści majątkowej w chwili nabycia? Czy też decyduje obiektywne kryterium nabycia na własność określonych złotych przedmiotów (np. sztabek, czy monet) i możność swobodnego dysponowania tymi przedmiotami? Wydaje się, że to drugie kryterium jest ważniejsze. Jednak ww. wypowiedzi resortu finansów, w zestawieniu z cytowanymi interpretacjami dyrektorów izb skarbowych nie dają podatnikom jasnej informacji.

Dorady podatkowi analizując stanowisko KIP i MF próbują rozróżniać sytuacje kiedy to podatnik faktycznie posiada i swobodnie dysponuje nabytymi przedmiotami ze złota (tu nie powinno być opodatkowania PIT po sprzedaży po 6 miesiącach od nabycia), od sytuacji kiedy takiego posiadania brak (inwestor ma tylko certyfikaty inwestycyjne). W tej drugiej sytuacji można się dopatrywać analogii do obrotu papierami wartościowymi, a więc potencjalnie można zastosować 19% podatek Belki.

Warto zaapelować do Ministra Finansów o usunięcie tych rozbieżności i dokładne wyjaśnienie kwestii opodatkowania PIT dochodów z inwestycji w złoto w ogólnej interpretacji podatkowej. Bowiem wypowiedzi MF dla mediów ani nawet odpowiedzi KIP na pytania podatników nie mają mocy prawnej.

W tym kontekście podatnicy powinni raczej stosować się do tez zawartych w ww. interpretacjach, bo to one zostały oficjalnie wydane, choć formalnie obowiązują tylko w relacji z występującym o interpretację podatnikiem.

Ogólne interpretacje podatkowe Ministra Finansów

Ogólne interpretacje podatkowe 2012

Definicja złota inwestycyjnego

Definicję złota inwestycyjnego znajdziemy w polskich przepisach podatkowych jedynie w art. 121 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem złotem inwestycyjnym jest:

1) złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;

2) złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a) posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b) zostały wybite po roku 1800,

c) są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d) są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

Złote monety wymienione w spisie ogłaszanym co roku w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej spełniają warunki określone w pkt 2 przez cały rok obowiązywania spisu.

Złotych monet, o których mowa wyżej nie traktuje się jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA