REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wydatki influencera a koszty. Co można odliczyć? Jakie są przepisy?

Wydatki influencera a koszty uzyskania przychodu. Granice odliczeń
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dobie cyfrowej rewolucji, zawód influencera zyskał na znaczeniu, stając się dla wielu głównym źródłem dochodu. Influencerzy, korzystając z platform takich jak Instagram czy YouTube, tworzą treści, które przyciągają szeroką publiczność. Jednak za każdym atrakcyjnym postem, zdjęciem czy filmem kryją się konkretne wydatki. Czy i w jakim zakresie influencerzy działający na platformach społecznościowych mogą zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodu?

Przykładowa charakterystyka działalności influencera

Influencer, działając na platformach takich jak Instagram czy YouTube, tworzy treści związane z modą, stylem życia, prezentując stylizacje, akcesoria, sprzęty domowe i inne. Przychody uzyskiwane są głównie z umów o współpracę z różnymi markami, gdzie kluczowe jest atrakcyjne przedstawienie produktów. Atrakcyjność profilu i zasięg postów zależą od jakości materiałów, co wymaga inwestycji w ubrania, akcesoria, sprzęt do zdjęć i filmów, a nawet wyjazdy w atrakcyjne miejsca.

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki influencera a koszty uzyskania przychodu

Influencer co do zasady może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane z prowadzeniem konta na platformach społecznościowych. Obejmuje to zakup np. odzieży, obuwia, akcesoriów, sprzętu domowego, a także koszty związane z podróżami i wynajmem miejsc na sesje zdjęciowe. Ważne jest, aby wydatki te były racjonalnie i gospodarczo uzasadnione oraz służyły osiągnięciu przychodu.

Podstawowym kryterium wynikającym z przepisów podatkowych jest związek przyczynowy między poniesionym wydatkiem a osiągnięciem przychodu. Wydatki muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (przesłanka zawarta art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nie mogą one wynikać z zaniedbań lub działań sprzecznych z prawem.

Ponadto, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów nie może znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród takich wydatków ustawodawca wymienił m.in. koszty reprezentacji, noszące cech wydatków o charakterze osobistym, wskazując, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

REKLAMA

Warto zawsze mieć na uwadze, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności decyduje sam influencer, a nie fiskus. Na nim więc spoczywa obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można przytoczyć kilka przykładów wydatków związanych z działalnością influencera:

  • zakup odzieży, obuwia, biżuterii i akcesoriów modowych,
  • zakup sprzętu domowego służącego jako rekwizyty,
  • koszty podróży i noclegów w celu wykonania materiałów,
  • zakup biletów wstępu do miejsc, gdzie będą wykonywane zdjęcia,
  • koszty usług fotografa/asystenta.

Dokumentowanie poniesionych wydatków

Jednym z niezbędnych wymogów stawianych przez organy podatkowe jest właściwe udokumentowanie poniesionych wydatków, które trafiają do kosztów. Influencerzy powinni dokładnie dokumentować swoje wydatki, w tym faktury i rachunki, oraz wskazywać ich związek z działalnością zawodową. Ważne jest, aby móc wykazać, że zakupione towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem profilu na platformach społecznościowych.

Granice odliczeń. Wydatki muszą być związane działalnością

Chociaż influencerzy mogą odliczać wiele wydatków, istnieją granice. Nie wszystkie wydatki, jak chociażby noszące znamiona wydatków osobistych czy też reprezentacyjnych, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Kluczowe jest udowodnienie, że dany wydatek ma bezpośredni związek z działalnością zawodową i przyczynia się do generowania przychodów. Przykładowo, w przypadku wynajęcia fotografa/asystenta, koszty te również mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile są one niezbędne do wykonania materiałów, które influencer samodzielnie nie jest w stanie wykonać.

Influencerzy, chcąc zaliczyć swoje wydatki do kosztów uzyskania przychodów, powinni zatem dokładnie analizować i dokumentować swoje wydatki. Ważne jest, aby wydatki te były racjonalne, gospodarczo uzasadnione i bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA