REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wydatki influencera a koszty. Co można odliczyć? Jakie są przepisy?

Wydatki influencera a koszty uzyskania przychodu. Granice odliczeń
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dobie cyfrowej rewolucji, zawód influencera zyskał na znaczeniu, stając się dla wielu głównym źródłem dochodu. Influencerzy, korzystając z platform takich jak Instagram czy YouTube, tworzą treści, które przyciągają szeroką publiczność. Jednak za każdym atrakcyjnym postem, zdjęciem czy filmem kryją się konkretne wydatki. Czy i w jakim zakresie influencerzy działający na platformach społecznościowych mogą zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodu?

Przykładowa charakterystyka działalności influencera

Influencer, działając na platformach takich jak Instagram czy YouTube, tworzy treści związane z modą, stylem życia, prezentując stylizacje, akcesoria, sprzęty domowe i inne. Przychody uzyskiwane są głównie z umów o współpracę z różnymi markami, gdzie kluczowe jest atrakcyjne przedstawienie produktów. Atrakcyjność profilu i zasięg postów zależą od jakości materiałów, co wymaga inwestycji w ubrania, akcesoria, sprzęt do zdjęć i filmów, a nawet wyjazdy w atrakcyjne miejsca.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki influencera a koszty uzyskania przychodu

Influencer co do zasady może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane z prowadzeniem konta na platformach społecznościowych. Obejmuje to zakup np. odzieży, obuwia, akcesoriów, sprzętu domowego, a także koszty związane z podróżami i wynajmem miejsc na sesje zdjęciowe. Ważne jest, aby wydatki te były racjonalnie i gospodarczo uzasadnione oraz służyły osiągnięciu przychodu.

Podstawowym kryterium wynikającym z przepisów podatkowych jest związek przyczynowy między poniesionym wydatkiem a osiągnięciem przychodu. Wydatki muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (przesłanka zawarta art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nie mogą one wynikać z zaniedbań lub działań sprzecznych z prawem.

Ponadto, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów nie może znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród takich wydatków ustawodawca wymienił m.in. koszty reprezentacji, noszące cech wydatków o charakterze osobistym, wskazując, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

REKLAMA

Warto zawsze mieć na uwadze, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności decyduje sam influencer, a nie fiskus. Na nim więc spoczywa obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można przytoczyć kilka przykładów wydatków związanych z działalnością influencera:

  • zakup odzieży, obuwia, biżuterii i akcesoriów modowych,
  • zakup sprzętu domowego służącego jako rekwizyty,
  • koszty podróży i noclegów w celu wykonania materiałów,
  • zakup biletów wstępu do miejsc, gdzie będą wykonywane zdjęcia,
  • koszty usług fotografa/asystenta.

Dokumentowanie poniesionych wydatków

Jednym z niezbędnych wymogów stawianych przez organy podatkowe jest właściwe udokumentowanie poniesionych wydatków, które trafiają do kosztów. Influencerzy powinni dokładnie dokumentować swoje wydatki, w tym faktury i rachunki, oraz wskazywać ich związek z działalnością zawodową. Ważne jest, aby móc wykazać, że zakupione towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem profilu na platformach społecznościowych.

Granice odliczeń. Wydatki muszą być związane działalnością

Chociaż influencerzy mogą odliczać wiele wydatków, istnieją granice. Nie wszystkie wydatki, jak chociażby noszące znamiona wydatków osobistych czy też reprezentacyjnych, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Kluczowe jest udowodnienie, że dany wydatek ma bezpośredni związek z działalnością zawodową i przyczynia się do generowania przychodów. Przykładowo, w przypadku wynajęcia fotografa/asystenta, koszty te również mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile są one niezbędne do wykonania materiałów, które influencer samodzielnie nie jest w stanie wykonać.

Influencerzy, chcąc zaliczyć swoje wydatki do kosztów uzyskania przychodów, powinni zatem dokładnie analizować i dokumentować swoje wydatki. Ważne jest, aby wydatki te były racjonalne, gospodarczo uzasadnione i bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA