REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wydatki influencera a koszty. Co można odliczyć? Jakie są przepisy?

Wydatki influencera a koszty uzyskania przychodu. Granice odliczeń
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dobie cyfrowej rewolucji, zawód influencera zyskał na znaczeniu, stając się dla wielu głównym źródłem dochodu. Influencerzy, korzystając z platform takich jak Instagram czy YouTube, tworzą treści, które przyciągają szeroką publiczność. Jednak za każdym atrakcyjnym postem, zdjęciem czy filmem kryją się konkretne wydatki. Czy i w jakim zakresie influencerzy działający na platformach społecznościowych mogą zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodu?

Przykładowa charakterystyka działalności influencera

Influencer, działając na platformach takich jak Instagram czy YouTube, tworzy treści związane z modą, stylem życia, prezentując stylizacje, akcesoria, sprzęty domowe i inne. Przychody uzyskiwane są głównie z umów o współpracę z różnymi markami, gdzie kluczowe jest atrakcyjne przedstawienie produktów. Atrakcyjność profilu i zasięg postów zależą od jakości materiałów, co wymaga inwestycji w ubrania, akcesoria, sprzęt do zdjęć i filmów, a nawet wyjazdy w atrakcyjne miejsca.

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki influencera a koszty uzyskania przychodu

Influencer co do zasady może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki związane z prowadzeniem konta na platformach społecznościowych. Obejmuje to zakup np. odzieży, obuwia, akcesoriów, sprzętu domowego, a także koszty związane z podróżami i wynajmem miejsc na sesje zdjęciowe. Ważne jest, aby wydatki te były racjonalnie i gospodarczo uzasadnione oraz służyły osiągnięciu przychodu.

Podstawowym kryterium wynikającym z przepisów podatkowych jest związek przyczynowy między poniesionym wydatkiem a osiągnięciem przychodu. Wydatki muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (przesłanka zawarta art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nie mogą one wynikać z zaniedbań lub działań sprzecznych z prawem.

Ponadto, aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów nie może znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród takich wydatków ustawodawca wymienił m.in. koszty reprezentacji, noszące cech wydatków o charakterze osobistym, wskazując, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Warto zawsze mieć na uwadze, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności decyduje sam influencer, a nie fiskus. Na nim więc spoczywa obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można przytoczyć kilka przykładów wydatków związanych z działalnością influencera:

  • zakup odzieży, obuwia, biżuterii i akcesoriów modowych,
  • zakup sprzętu domowego służącego jako rekwizyty,
  • koszty podróży i noclegów w celu wykonania materiałów,
  • zakup biletów wstępu do miejsc, gdzie będą wykonywane zdjęcia,
  • koszty usług fotografa/asystenta.

Dokumentowanie poniesionych wydatków

Jednym z niezbędnych wymogów stawianych przez organy podatkowe jest właściwe udokumentowanie poniesionych wydatków, które trafiają do kosztów. Influencerzy powinni dokładnie dokumentować swoje wydatki, w tym faktury i rachunki, oraz wskazywać ich związek z działalnością zawodową. Ważne jest, aby móc wykazać, że zakupione towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem profilu na platformach społecznościowych.

Granice odliczeń. Wydatki muszą być związane działalnością

Chociaż influencerzy mogą odliczać wiele wydatków, istnieją granice. Nie wszystkie wydatki, jak chociażby noszące znamiona wydatków osobistych czy też reprezentacyjnych, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Kluczowe jest udowodnienie, że dany wydatek ma bezpośredni związek z działalnością zawodową i przyczynia się do generowania przychodów. Przykładowo, w przypadku wynajęcia fotografa/asystenta, koszty te również mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile są one niezbędne do wykonania materiałów, które influencer samodzielnie nie jest w stanie wykonać.

Influencerzy, chcąc zaliczyć swoje wydatki do kosztów uzyskania przychodów, powinni zatem dokładnie analizować i dokumentować swoje wydatki. Ważne jest, aby wydatki te były racjonalne, gospodarczo uzasadnione i bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA