REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu rozwiązania umowy o pracę – skutki w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu rozwiązania umowy o pracę – skutki w PIT
Odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu rozwiązania umowy o pracę – skutki w PIT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe odszkodowanie, jakie pracownik otrzymuje po rozwiązaniu umowy o pracę nie jest zwolnione z podatku dochodowego, jeżeli pracodawca nie działał bezprawnie. Jakie jeszcze warunki musi spełnić zadośćuczynienie, żeby nie powodowało obowiązku podatkowego w myśl art. 21 ust. 3 ustawy o PIT?

Wyjaśnień w tym zakresie udzielił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 12 kwietnia 2017 r. o sygnaturze 2461-IBPB-2-2.4511.69.2017.2.BF.

REKLAMA

Podatnik, po zakończeniu współpracy, otrzymał od pracodawcy dodatkowe odszkodowanie. Obowiązek wypłaty spoczywał na zatrudniającym w myśl zawartego wcześniej między stronami porozumienia. Jednak pracownik otrzymał odszkodowanie pomniejszone o podatek dochodowy, obliczony zgodnie z obowiązującą skalą.

Umowa łącząca strony została rozwiązana za porozumieniem stron w związku z redukcją etatów, jaką przeprowadzał bank dotychczas zatrudniający podatnika. Po stronie pracownika nie było woli odejścia, a porozumienie w jego imieniu zawarł związek zawodowy.

Zwolnienie etatu nastąpiło zatem w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Porozumienie, jakie w imieniu pracowników banku zawarł związek zawodowy miało chronić interesy pracowników w tego typu sytuacjach. Zgodnie z zapisami tej umowy, pracownik, oprócz standardowej odprawy, miał prawo domagać się od pracodawcy dodatkowego odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dlatego, zdaniem podatnika, może on skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r.

Zgodnie z tym przepisem, otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia są wolne od podatku, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów mających umocowanie w Kodeksie pracy.

Odszkodowanie – kiedy powoduje zwolnienie z PIT?

REKLAMA

Jednak stanowiska nie podzielił organ podatkowy, zdaniem którego pracodawca słusznie pobrał podatek. Przede wszystkim, Dyrektor KIS powołał się na zasadę powszechnego opodatkowania. Zgodnie z tą normą, wszystkie przychody skutkują powstaniem obowiązku podatkowego za wyjątkiem wyraźnie w przepisach wymienionych.

Mimo to, powołany przez wnioskodawcę art. 21 ust. 3 ustawy o PIT ustanawia zwolnienia od obowiązku zapłaty podatku. Dyrektor KIS podał warunki, jakie muszą być spełnione, by dochód z tego zwolnienia korzystał.

Po pierwsze, otrzymane świadczenie musi być odszkodowaniem lub zadośćuczynieniem przyznanym na podstawie: ustawy, przepisów wykonawczych do ustawy, układów zbiorowych pracy lub innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa Kodeksie pracy;

Oprócz tego, wysokość bądź zasady ustalania odszkodowania lub zadośćuczynienia muszą wprost wynikać z wymienionych wyżej przepisów.

Na koniec, nie mogą zachodzić przypadki określone w lit. a-g art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.

Kara dla pracodawcy

Zdaniem organu podatkowego, wnioskodawca nie spełnia już pierwszego z powyższych założeń. Bowiem świadczenie, które otrzymał, w ocenie Dyrektora KIS, wykracza poza pojęcie „odszkodowanie”.

Aby przybliżyć termin, przywołano jego klasyczne rozumienie ukształtowane na gruncie prawa pracy i utrwalone bogatą linią orzeczniczą.

W myśl Kodeksu pracy, poszkodowany pracownik może ubiegać się o odszkodowanie, jeżeli rozwiązano z nim stosunku pracy z naruszeniem przepisów o wypowiedzeniu bądź nie dotrzymując terminów tego wypowiedzenia.

Innymi słowy, odszkodowanie będzie należne pracownikowi tylko, jeśli pracodawca rozwiązuje umowę o pracę wbrew przepisom prawa.


Pracownik nie musi nawet, wbrew zasadom ogólnym, wykazywać, że po jego stronie zaistniała szkoda. Wypłata odszkodowania ma być swojego rodzaju karą dla nieuczciwego pracodawcy.

Jednak w przypadku podatnika pracodawca postępował zgodnie z zawartym wcześniej ze związkiem zawodowym porozumieniem. Jego działanie nie było zatem bezprawne.

„Wejście w życie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw nie zmieniło dotychczasowej zasady, zgodnie z którą przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie wyłącznie do odszkodowań i zadośćuczynień” – wyjaśnia na koniec Dyrektor KIS.

Patrycja Szeląg

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA