REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu rozwiązania umowy o pracę – skutki w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu rozwiązania umowy o pracę – skutki w PIT
Odszkodowanie i zadośćuczynienie z tytułu rozwiązania umowy o pracę – skutki w PIT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe odszkodowanie, jakie pracownik otrzymuje po rozwiązaniu umowy o pracę nie jest zwolnione z podatku dochodowego, jeżeli pracodawca nie działał bezprawnie. Jakie jeszcze warunki musi spełnić zadośćuczynienie, żeby nie powodowało obowiązku podatkowego w myśl art. 21 ust. 3 ustawy o PIT?

Wyjaśnień w tym zakresie udzielił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 12 kwietnia 2017 r. o sygnaturze 2461-IBPB-2-2.4511.69.2017.2.BF.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnik, po zakończeniu współpracy, otrzymał od pracodawcy dodatkowe odszkodowanie. Obowiązek wypłaty spoczywał na zatrudniającym w myśl zawartego wcześniej między stronami porozumienia. Jednak pracownik otrzymał odszkodowanie pomniejszone o podatek dochodowy, obliczony zgodnie z obowiązującą skalą.

Umowa łącząca strony została rozwiązana za porozumieniem stron w związku z redukcją etatów, jaką przeprowadzał bank dotychczas zatrudniający podatnika. Po stronie pracownika nie było woli odejścia, a porozumienie w jego imieniu zawarł związek zawodowy.

Zwolnienie etatu nastąpiło zatem w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Porozumienie, jakie w imieniu pracowników banku zawarł związek zawodowy miało chronić interesy pracowników w tego typu sytuacjach. Zgodnie z zapisami tej umowy, pracownik, oprócz standardowej odprawy, miał prawo domagać się od pracodawcy dodatkowego odszkodowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dlatego, zdaniem podatnika, może on skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r.

Zgodnie z tym przepisem, otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia są wolne od podatku, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów mających umocowanie w Kodeksie pracy.

Odszkodowanie – kiedy powoduje zwolnienie z PIT?

Jednak stanowiska nie podzielił organ podatkowy, zdaniem którego pracodawca słusznie pobrał podatek. Przede wszystkim, Dyrektor KIS powołał się na zasadę powszechnego opodatkowania. Zgodnie z tą normą, wszystkie przychody skutkują powstaniem obowiązku podatkowego za wyjątkiem wyraźnie w przepisach wymienionych.

Mimo to, powołany przez wnioskodawcę art. 21 ust. 3 ustawy o PIT ustanawia zwolnienia od obowiązku zapłaty podatku. Dyrektor KIS podał warunki, jakie muszą być spełnione, by dochód z tego zwolnienia korzystał.

Po pierwsze, otrzymane świadczenie musi być odszkodowaniem lub zadośćuczynieniem przyznanym na podstawie: ustawy, przepisów wykonawczych do ustawy, układów zbiorowych pracy lub innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa Kodeksie pracy;

Oprócz tego, wysokość bądź zasady ustalania odszkodowania lub zadośćuczynienia muszą wprost wynikać z wymienionych wyżej przepisów.

Na koniec, nie mogą zachodzić przypadki określone w lit. a-g art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.

Kara dla pracodawcy

Zdaniem organu podatkowego, wnioskodawca nie spełnia już pierwszego z powyższych założeń. Bowiem świadczenie, które otrzymał, w ocenie Dyrektora KIS, wykracza poza pojęcie „odszkodowanie”.

Aby przybliżyć termin, przywołano jego klasyczne rozumienie ukształtowane na gruncie prawa pracy i utrwalone bogatą linią orzeczniczą.

W myśl Kodeksu pracy, poszkodowany pracownik może ubiegać się o odszkodowanie, jeżeli rozwiązano z nim stosunku pracy z naruszeniem przepisów o wypowiedzeniu bądź nie dotrzymując terminów tego wypowiedzenia.

Innymi słowy, odszkodowanie będzie należne pracownikowi tylko, jeśli pracodawca rozwiązuje umowę o pracę wbrew przepisom prawa.


Pracownik nie musi nawet, wbrew zasadom ogólnym, wykazywać, że po jego stronie zaistniała szkoda. Wypłata odszkodowania ma być swojego rodzaju karą dla nieuczciwego pracodawcy.

Jednak w przypadku podatnika pracodawca postępował zgodnie z zawartym wcześniej ze związkiem zawodowym porozumieniem. Jego działanie nie było zatem bezprawne.

„Wejście w życie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw nie zmieniło dotychczasowej zasady, zgodnie z którą przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie wyłącznie do odszkodowań i zadośćuczynień” – wyjaśnia na koniec Dyrektor KIS.

Patrycja Szeląg

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA