REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek solidarnościowy – od dochodów uzyskanych w 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek solidarnościowy – od dochodów uzyskanych w 2019 r. /Fot. Fotolia
Podatek solidarnościowy – od dochodów uzyskanych w 2019 r. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Daninę solidarnościową, zwaną podatkiem dla najbogatszych, będą płaciły co roku osoby fizyczne, których dochody w danym roku podatkowym przekroczą 1 mln zł. Zobowiązani do tego podatnicy uiszczą ją po raz pierwszy od dochodów uzyskanych w 2019 r. W jakiej wysokości zapłacą ten nowy podatek? W jaki sposób można go uniknąć?

Kto zapłaci podatek solidarnościowy?

Ministerstwo Finansów zapowiedziało, iż podejmie prace legislacyjne nad wprowadzeniem dodatkowej daniny obciążającej osoby najlepiej zarabiające. Zebrane w ten sposób środki mają docelowo stanowić wparcie materialne opiekunów osób niepełnosprawnych. Obecnie jeszcze nie jest do końca pewne, kto konkretnie będzie obciążony dodatkową daniną.

REKLAMA

Autopromocja

Podatek solidarnościowy ma być realizacją zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego dotyczącą utworzenia specjalnego funduszu składającego się między innymi z daniny solidarnościowej. Deklarację w tej sprawie złożył podczas spotkania z protestującymi rodzicami osób niepełnosprawnych oraz ich podopiecznymi. W przyjętym założeniu ta nowa danina ma być jednym z elementów tego wsparcia.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Wstępne założenia dotyczące podatku solidarnościowego, wskazują na to, że zapłacą go podatnicy, których dochody przekroczą 1 mln zł. Podatek ma wynieść 4 proc. nadwyżki od tej kwoty. Daninę zapłacą więc najbogatsi podatnicy. A mają to zrobić po raz pierwszy w rozliczeniu podatkowym za rok 2019, czyli składanym w 2020 roku.

Przy czym, żeby nowy podatek został wprowadzony już od przyszłego roku podatkowego, to ustawa w tej sprawie musi wejść w życie najpóźniej do 1 stycznia 2019 roku. Na razie jeszcze projekt nie został przygotowany. Najprawdopodobniej dopiero po wakacjach trafi do Sejmu, następnie do Senatu i podpisu prezydenta. Miesiąc listopad to ostateczny termin na przyjęcie ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdzie trafią pieniądze z nowego podatku?

Obecnie wsparcie dla opiekunów i rodziców osób niepełnosprawnych realizowane jest poprzez program „Rodzina 500+”, gdzie dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym kryterium dochodowe jest o 50% wyższe niż kryterium podstawowe. Dodatkowo, wsparcie dla niepełnosprawnych zapewnia również program „Za życiem”, zawierający rozwiązania dotyczące wsparcia rodzin z osobą niepełnosprawną, w tym z dzieckiem niepełnosprawnym.

Jednakże zdaniem Ministerstwa Finansów, zawartym w odpowiedzi na interpelację nr 22038, dotychczasowe programy społeczne, które wspierają opiekunów i rodziców osób niepełnosprawnych, nie uwzględniają nowych rozwiązań i propozycji, które zostały zaprezentowane w ramach mapy drogowej budowy systemu wsparcia osób niepełnosprawnych przedstawionej przez Minister Elżbietę Rafalską i Minister Teresę Czerwińską 15 maja 2018 r. Mapa drogowa jest oparta na trzech filarach: Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Pakiet społecznej odpowiedzialności, Program „Dostępność+”.

Najważniejszym i jednocześnie wprowadzającym nowe rozwiązania aspektem mapy drogowej jest Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, który będzie zasilany z dwóch źródeł – z części składki odprowadzanej od wynagrodzeń na Fundusz Pracy oraz właśnie z daniny solidarnościowej. Po zmianach składka będzie pobierana w tej samej wysokości, z tym że 2,30 proc. trafi bezpośrednio na przeciwdziałanie bezrobociu, a 0,15 proc. na Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Dzięki temu pomoc osobom niepełnosprawnym zwiększy się o ok. 650 mln zł rocznie. Zasadniczym źródłem finansowania tego Funduszu będzie jednak danina solidarnościowa.

Zakłada się, że daninę solidarnościową najbogatsi podatnicy zapłacą od dochodów uzyskanych w 2019 r. Wobec czego do Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych trafi w 2020 r. około 1,15 mld zł. Razem z częścią składki na Fundusz Pracy rząd przeznaczy w ramach Funduszu kwotę około 1,8 mld zł.


Jak można uniknąć płacenia daniny?

Istnieją obawy, że wprowadzenie podatku dla najbogatszych spowoduje, że zaczną oni unikać opodatkowania, przenosząc swoje dochody czy inwestycje do innych krajów.

Wyjaśnijmy zatem, na co wskazuje resort finansów, że podatnicy, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). A zatem osoba fizyczna, która posiada miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, zarówno uzyskanych w kraju, jak i za granicą. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej za granicą, opodatkowanie dochodów następuje na zasadach przewidzianych we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują ogólną zasadę odnoszącą się do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, zgodnie z którą zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład.

Zgodnie więc z postanowieniami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, w przypadku jeśli polski przedsiębiorca prowadzi w sposób stały działalność gospodarczą za granicą (poprzez zakład), to dochód uzyskany z tytułu takiej działalności podlega opodatkowaniu w państwie, w którym zakład jest położony. Dochód ten podlega również opodatkowaniu w Polsce, będącej państwem rezydencji podatnika. W takim przypadku Polska ma prawo opodatkować całość dochodu podatnika (uzyskanego w kraju i za granicą), przy czym w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu stosuje się metodę unikania podwójnego opodatkowania przewidzianą w postanowieniach właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Oznacza to, że uniknięcie daniny solidarnościowej wymagałoby zmiany rezydencji podatkowej osoby fizycznej (co na ogół wiązałoby się z przeprowadzką do innego państwa). Z uwagi na zapowiadaną wysokość stawki daniny solidarnościowej (4 proc. od nadwyżki dochodu ponad 1 mln zł) nie wydaje się prawdopodobne, aby osoby fizyczne, które w chwili obecnej opodatkowane są marginalną stawką 19 proc. lub 32 proc., podjęły tak daleko idące i kosztowne działania z uwagi na podwyższenie marginalnej stawki podatkowej o 4 proc. (odpowiednio do 23 proc. lub 36 proc.).

Zobacz: Podatki 2019

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA