REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z podatku od nieruchomości obiektu sportowego w czasie koronawirusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Zwolnienie od podatku od nieruchomości obiektu sportowego w czasie koronawirusa
Zwolnienie od podatku od nieruchomości obiektu sportowego w czasie koronawirusa
ST

REKLAMA

REKLAMA

Czy podmiot korzystający z obiektu sportowego, w związku z następstwami działania COVID-19 uprawniony jest do skorzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości?

W dobie walki z koronawirusem należy sięgać wzrokiem nie tylko do tego co jest, ale zastanowić się co będzie, kiedy ta plaga się skończy. W chwili obecnej perspektywy dla sportu rysują się w ciemnych barwach. Oprócz utraty przychodów, organizacje sportowe ponoszą stałe nakłady na prowadzoną działalność, takie jak np. koszty pracownicze, mediów, należności czynszowych, czy też podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Jedną z należności publicznych, która niewątpliwie jest znacznym wydatkiem w budżecie każdego podmiotu, jest podatek od nieruchomości.

Czy zatem podmiot korzystający z obiektu sportowego, w związku z następstwami działania COVID-19 będzie uprawniony do skorzystania z jakiejś formy ulgi podatkowej?

Jeżeli chodzi o ogólne zasady skorzystania z ulg podatkowych, to rozwiązania są w zasadzie uniwersalne, przy czym w związku z zaistniałą sytuacją organ podatkowy, który będzie rozważał przyznanie ulgi winien w szczególności rozważyć  w kontekście ważnego interesu podatnika, sytuację materialną wnioskodawcy i jego rzeczywiste możliwości płatnicze. Rozpatrujący taki wniosek wójt, burmistrz bądź prezydent winien sięgnąć wzrokiem dalej niż najbliższe kilka miesięcy, bądź lat, których dotyczy wniosek podatnika i rozważyć, czy jednorazowa zapłata (ściągnięcie) zaległości podatkowej nie spowoduje konieczności zapewnienia podatnikowi środków pomocy ze strony państwa w przypadku jednorazowej zapłaty podatku (takich jak zasiłki, zapomogi i inna pomoc o charakterze socjalnym zarówno dla wnioskodawcy, jak i pracowników, których zatrudnia podatnik). Przywołany jak wyżej argument, jeszcze kilka tygodni temu często był traktowany abstrakcyjnie, żądano od podatników skonkretyzowania okoliczności wpływających negatywnie na sytuację podatnika w przypadku braku przyznania ulgi. W dobie ostatnich wydarzeń, uzasadnienie okoliczności związanych z ważnym interesem podatnika jest (o zgrozo) znacznie ułatwione.

Czy jednak podatnik pozostawiony jest łasce organu podatkowego i czy bez jego aktywności nie może mu zostać przyznana żadna ulga?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak się okazuje, w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych (tj. z dnia 16 maja 2019 r. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170) prawodawca w art. 7 przewidział szereg zwolnień z tej należności.

REKLAMA

I tak, zwolnieniu z podatku od nieruchomości podlegają m.in. grunty, budynki lub ich części zajęte wyłącznie na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i   bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży (tak art. 7 ust. 1 pkt 5 w/w ustawy). Kto miał jednak skorzystać z tego zwolnienia, ten skorzystał, niemniej zwracam uwagę, że pojęcie "zajęte na prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu" odnoszące się do nieruchomości odnosi się nie tylko do tych części nieruchomości, na których faktycznie wykonuje się konkretne czynności, powodujące realizację celów działalności, ale także wszystkie te elementy powierzchni, które w świetle przepisów obowiązującego prawa są niezbędne do uruchomienia i prowadzenia tej działalności. Jeżeli zatem brak określonych pomieszczeń typu np. toalety, łazienki, szatnie powodowałyby niemożność wykorzystania nieruchomości na cele kultury fizycznej i sportu, należy przyjąć, iż są one zajęte na prowadzenie tej działalności (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 22 marca 2018 r., sygn. I SA/Ke 23/18, źródło: Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych).

Oprócz powyższego zwolnienia, prawodawca daje jednak organowi samorządu terytorialnego narzędzie, jak się wydaje idealne na takie jak obecna sytuacje, w postaci możliwości uchwalenia przez radę gminy zwolnień przedmiotowych, innych niż określonych w ustawie (por. art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych). Taka uchwała powinna spełniać warunki udzielania zwolnień stanowiących pomoc publiczną, które zostały opisane w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 20d ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach lokalnych, ale jak pokazuje praktyka niektórych samorządów, nie jest potrzebna epidemia, aby takie zwolnienie dla obiektów sportowych zastosować.

Jako przykład zastosowania takiego zwolnienia wskazać można na Uchwałę Nr XXIX/576/16 Rady Miasta Krosna z dnia 30 czerwca 2016 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości obiektów sportowych, w której zwolniono od podatku od nieruchomości grunty, budynki lub ich części oraz budowalne lub ich części o charakterze ogólnodostępnym, zajęte wyłącznie na prowadzenie zadań z zakresu sportu, kultury fizycznej i rekreacji ruchowej.

REKLAMA

Zgodnie z uchwałą zwolnieniu podlegają wymienione w niej obiekty sportowe, zajęte wyłącznie na prowadzenie zadań z zakresu sportu, kultury fizycznej i rekreacji ruchowej, wraz z zajętym przez nie gruntem, takie jak np. stadiony, boiska o nawierzchni sztucznej i naturalnej, korty tenisowe kryte i odkryte, siłownie, baseny i inne obiekty w uchwale wskazane. Aby nie było wątpliwości uchwala zwalnia też z podatku infrastrukturę towarzyszącą obiektom sportowym wymienionym w akcie, za wyjątkiem zajętej na prowadzenie innej działalności gospodarczej, niż działalność zwolniona. Uzasadnienie tej uchwały wskazuje, iż jej autorzy kierowali się szeroko rozumianym interesem publicznym. I tak, jako powody zwolnień podatkowych wskazuje się na ważny element polityki rozwoju miasta, którym jest pobudzanie rozwoju działalności sportowej. Utrzymanie obiektów sportowych jest bardzo kosztowne i mało dochodowe wobec czego uzasadnione jest wsparcie dla podmiotów zarządzających takimi obiektami. Wsparcie to ma zatem na celu stworzenie zachęty do ich finansowania i tworzenie nowej infrastruktury sportowej. Krzewienie aktywności fizycznej służyć będzie celom społecznym i wychowawczym, przyczyniając się do poprawy zdrowia i kondycji mieszkańców Miasta Krosna oraz zainteresowań w zakresie kultury fizycznej.

Jak widać, z możliwości stosowania zwolnienia przedmiotowego można skorzystać na poziomie lokalnym w celu wsparcia podmiotów zarządzających obiektami sportowymi, wiążąc to jednocześnie z elementami polityki rozwoju lokalnej społeczności. Jeżeli więc istnieje możliwość wsparcia lokalnego sportu, grzechem byłoby pozostawienie go samemu sobie.

Maciej Broniecki, Radca Prawny
Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA