REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane osobowe pełnomocników podatników podlegają ochronie

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Maciej Godyń
Radca prawny
Dane osobowe pełnomocników podatników podlegają ochronie
Dane osobowe pełnomocników podatników podlegają ochronie

REKLAMA

REKLAMA

Czy praktyka organów podatkowych, polegająca na gromadzeniu i przetwarzaniu danych osobowych zarówno stron, jak i ich pełnomocników, jest zgodna z obowiązującymi przepisami? Wątpliwości co do tego wyraził Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Do jego stanowiska przychylił się również Minister Sprawiedliwości, który skierował wystąpienie w tej sprawie do Ministra Finansów.

Gromadzenie danych pełnomocników przez organy podatkowe

Minister Sprawiedliwości zwrócił się do Ministra Finansów w sprawie praktyki organów podatkowych, polegającej na gromadzeniu danych osobowych nie tylko stron postępowania, ale także ich pełnomocników w aktach prowadzonego przez te organy postępowania. Z prośbą do Ministra Sprawiedliwości zwrócił się adw. Andrzej Zwara, Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej. Podstawą do działania podjętego przez Prezesa NRA była informacja, którą otrzymał od jednego z adwokatów, o przebiegu postępowania przed organami podatkowymi, w którym reprezentował on swojego mandanta. W toku tego postępowania, do materiałów zgromadzonych w aktach sprawy zostały dołączone wydruki z systemu POLTAX. Obejmowały one dane osobowe oraz dotyczące działalności gospodarczej adwokata, takie jak datę urodzenia, imiona rodziców oraz adres zamieszkania. Adwokat ten, poza reprezentowaniem swojego mocodawcy, w sprawie którego toczyło się to postępowanie, nie pełnił w nim żadnej innej roli. Nie toczyło się także w owym czasie żadne postępowanie podatkowe dotyczące ów adwokata.

REKLAMA

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zdaniem Prezesa NRA

Zdaniem Prezesa NRA, Opisane powyżej zdarzenie pozwala wyodrębnić trzy istotne zagadnienia, mianowicie kwestię ochrony danych osobowych obywateli, które stanowią tzw. dane wrażliwe, zakres swobody organów administracji publicznej w gromadzeniu i przetwarzaniu tych danych, oraz prawidłowość wykonywania zawodu adwokata jako zawodu zaufania publicznego, w ramach którego świadczona jest pomoc prawna innym podmiotom. Prezes NRA wskazuje jednocześnie, że o wadze tych zagadnień świadczy to, że regulacje każdego z nich zawarte zostały w Konstytucji RP.

Ponadto, w piśmie do Ministra Sprawiedliwości podniesiona została ważność informacji we współczesnym społeczeństwie. Prezes NRA wskazał, że nabiera ona coraz większego znaczenia jako samodzielne dobro niematerialne. Sprawia to, że możliwości pozyskiwania danych, ich gromadzenia oraz przetwarzania są nieporównanie większe, niż miało to miejsce kiedykolwiek wcześniej. Zakres informacji, które mogą podlegać temu obrotowi, obejmuje także dane szczególnie wrażliwe, bowiem odnoszące się do identyfikacji danej osoby oraz dotyczące fundamentalnych dziedzin życia, jak stosunki prywatne, rodzinne czy majątkowe. Powoduje to, że z jednej strony wyłania się problem sprawnego i dostosowanego do potrzeb współczesnego społeczeństwa i państwa obrotu informacją, z drugiej zagadnienie jej treści, która może obejmować wiedzę o szerokich aspektach życia prywatnego każdego człowieka. W konsekwencji, ochrona takiej informacji stanowić będzie w istocie ochronę życia prywatnego danej osoby.

REKLAMA

Prezes NRA wskazał również, że zgodnie z art. 7 Konstytucji, organy administracji publicznej mają obowiązek działać na podstawie i w granicach prawa.
W piśmie do Ministra Sprawiedliwości wskazane zostało, że nie może budzić najmniejszej wątpliwości zasadność pozyskiwania i przetwarzania w ramach jakiegokolwiek postępowania prawnego danych osoby lub podmiotu, który jest stroną tego postępowania, w zakresie niezbędnym dla prawidłowego jego przeprowadzenia. Jednak sytuacja pełnomocnika strony w danym postępowaniu wydaje się być zgoła odmienna. Wynika to z faktu, że o ile strona postępowania jest uwikłana w dane postępowanie ze względu na treść odpowiednich norm prawnych, które wprost odnoszą się do jej sytuacji prawnej, o tyle w przypadku pełnomocnika jedynym stosunkiem, który go z tym postępowaniem łączy jest stosunek pełnomocnictwa. Istotna jest również rola, jaką pełni pełnomocnik w postępowaniu. Działa on przecież w interesie strony i na jej rzecz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezes NRA wskazał również, że to właśnie przez wzgląd na tę rolę ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie szeregu gwarancji dla adwokata w związku z wykonywaniem przez niego zawodu. Jako przykłady tych gwarancji wskazana została instytucja tajemnicy adwokackiej (art. 6 prawa o adwokaturze), służąca przede wszystkim ochronie interesów mocodawcy adwokata i możliwości nieskrępowanego, aczkolwiek pozostającego w pełni w granicach prawa, działania pełnomocnika oraz szczególny status adwokata, który podczas i w związku z wykonywaniem obowiązków zawodowych korzysta z ochrony prawnej podobnie jak sędzia i prokurator (art. 7 ust. 1 prawa o adwokaturze).

Powyższe okoliczności stanowiły podstawę skierowania pisma do Ministra Sprawiedliwości. Prezes NRA doszedł bowiem do wniosku, że wszelkie próby działania organów administracji państwowej poza wyznaczonymi przez przepisy prawa kompetencjami, czy też w ich ramach ale wykorzystując je w sposób instrumentalny, prowadzą do powstania sytuacji, w której zasadnie można podnosić pytanie o cel, sens i prawidłowość podejmowania tego rodzaju czynności. Zdaniem Prezesa NRA, w niektórych przypadkach, działania takie mogą stanowić zagrożenie także i dla właściwego świadczenia pomocy prawnej.

Reakcja Ministra Sprawiedliwości

Minister Sprawiedliwości w pełni podzielił stanowisko Prezesa NRA i skierował w dniu 7 listopada 2014 r. wystąpienie do Ministra Finansów.

Uzupełniając stanowisko Prezesa NRA, Minister Sprawiedliwości wskazał na okoliczności, w których przetwarzane mogą być dane osobowe, wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Zdaniem Ministra, w przypadku pełnomocnika ustanowionego zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej nie można mówić, że pełnomocnik wyraził zgodę na przetwarzanie jego danych. Przetwarzanie jego danych nie jest również niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa, ani nie jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego. W związku z powyższym Minister Sprawiedliwości uznał, że nie zachodzą żadne okoliczności, które pozwalałyby na przetwarzanie danych osobowych pełnomocnika strony.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia


Minister podkreślił również na wagę swobody wykonywania zawodu zaufania publicznego, związanego z reprezentowaniem interesu strony w jakimkolwiek postępowaniu. Nie może być w ona żaden sposób krępowana przez organy prowadzące to postępowanie, jeżeli zachowanie pełnomocnika nie narusza prawa.

W związku z tym, Minister Sprawiedliwości zwrócił się do Ministra Finansów o wnikliwe zbadanie przedstawionej sprawy, w tym pod kątem możliwości popełnienia przez pracowników organu podatkowego przestępstwa określonego w ustawie o ochronie danych osobowych. Wskazał również na powagę sprawy i konieczność podjęcia pilnych działań, w związku z niepokojącą praktyką organów podatkowych.

Teraz, pozostaje czekać na wyjaśnienie sprawy przez Ministra Finansów i zajęcie przez niego stanowiska w sprawie.

Artykuł pochodzi z serwisu www.PortalODO.com prowadzonego przez Kancelarię Lubasz i Wspólnicy.

Maciej Godyń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA