REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezent ślubny a podatek od spadków i darowizn

Prezent ślubny a podatek od spadków i darowizn / Fot. Fotolia
Prezent ślubny a podatek od spadków i darowizn / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie prezent ślubny może stanowić darowiznę, która podlega opodatkowaniu podatkiem od spadku i darowizn. To, czy od otrzymanego prezentu nowożeńcy będą zobowiązani zapłacić podatek, zależy od dwóch czynników: jego wartość oraz tego, kto go wręczył.

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli prezent wręczyli rodzice, dziadkowie czy świeżo upieczeni teściowie (tzw. I grupa podatkowa), a wartość prezentu nie przekracza 9637 zł nie trzeba się z niego rozliczać. Jeśli jednak jego wartość przekroczy tę kwotę, będzie trzeba złożyć w urzędzie skarbowym odpowiedni formularz.

Prawa autorskie i znaki towarowe można darować bez podatku

Tylko przelew

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ale, co ważne, w przypadku prezentów od najbliższej rodziny (rodziców czy rodzeństwa), można całkowicie uniknąć płacenia podatku. Są tu jednak dwa warunki. Wystarczy w ciągu pół roku od otrzymania prezentu, we właściwym urzędzie skarbowym, złożyć formularz SD-Z2 i udokumentować otrzymaną kwotę pieniędzy, czyli okazać dowód wpłaty na konto. Może to być wyciąg z konta lub potwierdzenie przekazu pocztowego. Należy pamiętać, że ze zwolnienia od podatku nie można skorzystać, jeśli pieniądze przekazane były w formie gotówki. Muszą zostać przelane na konto. Warto też pamiętać, że zwolnieniu od podatku przekraczającego kwotę 9637 zł nie podlegają prezenty od teściów. Dlatego rodzice państwa młodych, prezenty powinni przekazywać wyłącznie na rzecz własnych dzieci. Dzięki temu nowożeńcy unikną płacenia podatku.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Fiskus może wytropić prezent

Co, jeśli nowożeńcy nie przyznają się fiskusowi w ciągu pół roku, do otrzymanego od rodziców prezentu? – Mogą im grozić wysokie kary. Fiskus o darowiźnie może dowiedzieć się wówczas, gdy państwo młodzi zrobią kosztowny zakup, na przykład nabędą nieruchomość. Należy pamiętać, że notariusze informują urzędy skarbowe o transakcjach zakupu mieszkań. Fiskus może wówczas sprawdzić, skąd „młodzi” wzięli pieniądze na inwestycję. Jeśli nowożeńcy powołają się na otrzymanie darowizny dopiero podczas kontroli skarbowej, a nie odprowadzili od niej podatku, grozi im karna stawka podatkowa w wysokości 20 proc.

Czy częściowa spłata kredytu przez rodziców to darowizna?

Prezent od znajomych

Inne zasady obowiązują w przypadku prezentów od dalszej rodziny i osób niespokrewnionych, np. znajomych. Jeśli nowożeńcy otrzymali od siostrzeńców, bratanków, cioci czy wujka (tzw. II grupa podatkowa) prezent o wartości 7276 zł, nie muszą informować o nim fiskusa. Jeśli jednak wartość prezentu przekroczyła tę kwotę, muszą także złożyć w urzędzie skarbowym formularz. Z tym, że tym razem SD-3. Taki sam formularz będzie trzeba złożyć, jeśli nowożeńcy otrzymają prezent w wysokości większej niż 4902 zł od osób niespokrewnionych (tzw. grupa III podatkowa). Na złożenie formularza SD-3 nowożeńcy mają miesiąc od dnia otrzymania prezentu. Do zeznania należy dołączyć dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania. Termin płatności podatku wynosi 14 dni od dnia otrzymania od fiskusa decyzji o wysokości podatku. Podatek, jaki trzeba będzie zapłacić od otrzymanego prezentu, wynosi, w zależności od stopnia pokrewieństwa, od 3 do 12 proc. Im dalsza rodzina, tym podatek jest większy, a kwoty wolne od podatku mniejsze. Warto pamiętać, że te same zasady dotyczą każdego otrzymanego prezentu. Nie tylko tego, którym zostajemy obdarowani przy okazji ślubu.

Portal Skarbiec.Biznajwiększy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Portal Skarbiec.Biz S.A.
Portal Skarbiec.Biz S.A. - największy w Polsce niezależny serwis o prawie, finansowaniu, gospodarce i rynku kapitałowym, który zachowuje pełną niezależność od banków, firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA