REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odzyskać VAT z faktury niezapłaconej przez kontrahenta

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Jak odzyskać VAT z faktury niezapłaconej przez kontrahenta
Jak odzyskać VAT z faktury niezapłaconej przez kontrahenta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę niewielką działalność gospodarcza. Kilka miesięcy temu sprzedałem towar nowemu kontrahentowi. Wystawiłem fakturę na sporą kwotę i z tego tytułu odprowadziłem VAT do urzędu skarbowego. Ale kontrahent do tej pory mi nie zapłacił. Czy mogę jakoś odzyskać VAT?

Tak. Jest to tzw. ulga na złe długi.

Autopromocja

Ulga na złe długi to inaczej mówiąc możliwość odzyskania zapłaconego do urzędu VAT po wystawieniu faktury, która nie została uregulowana przez kontrahenta. Mowa o tym w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT.

Jakie wierzytelności uprawniają do ulgi

Z treści tego przepisu wynika, że podatnik ma prawo skorygować VAT należny od dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, jeżeli uprawdopodobni nieściągalność wierzytelności.

Polecamy: Czy nieściągalne należności można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 grudnia 2008 r. ustawodawca wprowadził możliwość uznania wierzytelności za nieściągalną jeżeli kontrahent nie zapłacił należności przez 180 dni. Czyli brak zapłaty przez 180 dni od daty płatności na fakturze wystarczy do uprawdopodobnienia nieściągalności tego długu, nawet gdy nie podjęliśmy żadnych działań windykacyjnych.

Przedsiębiorcy nie muszą już więc spełniać warunków z ustawy o PIT, pozwalających na zaliczenie wierzytelności do kosztów.

Skorzystać z ulgi można tylko wtedy, gdy wierzytelność i VAT należny były wykazane w deklaracji, a wierzytelność nie została zbyta.

Przed nowelizacją ustawy o VAT wierzyciel miał pięć lat na korektę (licząc od początku roku, w którym została wystawiona faktura), obecnie ma tylko dwa lata (liczone od końca roku, w którym wystawiono fakturę). Czyli obecnie jest mniej czasu na skorzystanie z ulgi.

Wydaje się, że nowe zasady dotyczą także wierzytelności powstałych przed 1 grudnia 2008 r., które nie zostały zapłacone w okresie180 dni. Przedmiotowa nowelizacja ustawy o VAT nie zabrania bowiem tego.

Firma A wystawiła fakturę za usługę w maju 2008 r. Kontrahent jednak nie uregulował należności. Firma A ma do końca 2010 r. czas na dokonanie korekty podatku należnego

Wymagania wobec kontrahenta

VAT można odzyskać tylko z faktury dokumentującej sprzedaż na rzecz zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT. Nie skorzystamy z tej ulgi, jeżeli współpracowaliśmy z kontrahentem zwolnionym z VAT bądź sprzedawaliśmy towary osobom fizycznym, które nie są podatnikami.

Ponadto kontrahent w momencie dokonywania transakcji nie może być w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. Należy, także sprawdzić‚ czy dłużnik jest czynnym podatnikiem VAT w momencie dokonywania korekty.

Taki warunek musi spełniać również wierzyciel. Z kolei podczas sporządzania korekty, dłużnik może znajdować się w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.


Procedura informacyjna

Kolejną rzeczą o której przedsiębiorca powinien pamiętać jest to, iż o zamiarze skorygowania podatku musimy powiadomić dłużnika. Nasze prawo do ulgi przysługuje, jeśli dłużnik nie ureguluje należności w ciągu 14 dni od otrzymania zawiadomienia. Jednak korektę możemy zrobić dopiero w rozliczeniu za okres (miesiąc lub kwartał), w którym otrzymaliśmy od dłużnika potwierdzenie odbioru zawiadomienia.

W przepisach nie znajdziemy instrukcji, jak powinno wyglądać takie zawiadomienie. A więc wydawać by się mogło, że może to być informacja o zamiarze wszczęcia procedury korekty w razie nieuregulowania należności w ciągu 14 dni. Oczywiście przedsiębiorca musi wyraźnie napisać, o jaką wierzytelność chodzi.

Jeżeli już mamy potwierdzenie odbioru zawiadomienia, możemy skorygować podatek należny. Do zawiadomień należy stosować przepisy ordynacji podatkowej o doręczeniach. Jest to zabezpieczenie dla wierzyciela na wypadek gdyby dłużnik nie chciał odebrać korespondencji.

O skorzystaniu z przedmiotowej ulgi należy poinformować urząd skarbowy. Wówczas razem z deklaracją, w której sporządziliśmy korektę, przesyłamy również do urzędu skarbowego zawiadomienie o niej. Musimy pamiętać, także o poinformowaniu o tym dłużnika (w terminie siedmiu dni), a kopię pisma przekazujemy do urzędu. W skrócie procedura informacyjna wygląda tak:
- informujemy dłużnika o zamiarze dokonania korekty,
- zawiadamiamy urząd skarbowy o korekcie,
- zawiadamiamy dłużnika o korekcie,
- kopię pisma do dłużnika przekazujemy do urzędu.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dlaczego przedsiębiorca powinien poinformować urząd skarbowy o korekcie podatku? Kontrahent powinien bowiem zwrócić fiskusowi odliczony z niezapłaconej faktury VAT. Powinien pomniejszyć podatek naliczony o kwotę podatku VAT wynikającego z nieuregulowanych faktur.

Związane jest to z obowiązkiem skorygowania deklaracji VAT za okres, w którym odliczył podatek naliczony i z zapłatą zaległości podatkowej wraz z odsetkami. W sytuacji kiedy dłużnik odda pieniądze po korekcie, może ponownie odliczyć VAT. Natomiast wierzyciel musi powiększyć podatek należny.

Ulga na złe długi nie dotyczy transakcji między tzw. podmiotami powiązanymi.


W skrócie jak skorzystać z ulgi na złe długi, krok po kroku:

Krok 1 - Sprawdź stare wierzytelności i policz, czy minęło już 180 dni od terminu płatności.

Krok 2 - Sprawdź, czy w dniu dostawy towaru lub świadczenia usługi, kontrahent był podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny i czy nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.

Krok 3 - Ustal, czy spełnione są pozostałe warunki skorzystania z ulgi, tzn. czy kwota wierzytelności była wykazana w deklaracji i czy nie została zbyta.

Krok 4 - poinformuj dłużnika o zamiarze korekty.

Krok 5 - Uzyskaj potwierdzenie odbioru zawiadomienia.

Krok 6 – Ustal, czy na dzień korekty dłużnik jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Krok 7 – Sporządź korektę.

Krok 8 - Zawiadom urząd skarbowy o korekcie.

Krok 9 – Zawiadom dłużnika o korekcie.

Krok 10 - Kopię pisma wysłanego do dłużnika złóż do urzędu skarbowego.

Waldemar Żuchowski
ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA