REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT?

Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT? /Fotolia
Czy podczas zawieszenia działalności należy przesyłać JPK_VAT? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT, którzy zawieszają wykonywanie działalności gospodarczej nie mają obowiązku składania deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Nie oznacza to jednak braku obowiązku przesyłania comiesięcznych raportów w formacie JPK_VAT.

Obowiązek dostarczania JPK

Przypomnijmy, że ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649) wprowadzony został obowiązek raportowania na żądanie organów podatkowych danych w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) przez podatników prowadzących swoje księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych.

REKLAMA

REKLAMA

Następnie ustawodawca dokonał modyfikacji tego aktu prawnego, ustawą z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846). Zmiana ta wprowadziła m.in. obowiązek comiesięcznego składania informacji o prowadzonej ewidencji VAT w elektronicznym formacie JPK. Pełna nazwa tego formatu to „Ewidencje zakupu i sprzedaży VAT – JPK_VAT”).

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Docelowo obowiązek przekazywania danych w postaci plików JPK (na żądanie organów i obowiązkowo, w postaci comiesięcznych raportów o ewidencji VAT) będzie ciążył na każdym przedsiębiorcy oraz podatniku VAT. Obecnie obowiązkiem tym objęci są mali, średni oraz duzi podatnicy. Z kolei podatnicy o statusie mikroprzedsiębiorcy pierwszy obowiązek raportowania JPK na żądanie organów podatkowych będą mieli od 1 lipca 2018 r. Natomiast obowiązek comiesięcznego dostarczania ewidencji VAT pojawi się dla mikroprzedsiębiorców wcześniej, bo w terminie od 1 stycznia 2018 r.

REKLAMA

Przesyłania informacji o prowadzonej ewidencji VAT

Należy podkreślić, że obowiązek przesyłania comiesięcznych plików JPK_VAT dotyczy tzw. czynnych podatników VAT, tj. podatników VAT, którzy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) nie skorzystali z tzw. zwolnienia podmiotowego dostępnego dla podatników osiągających niewielkie obroty,

2) nie wykonują wyłącznie czynności zwolnionych z VAT.

Tylko podmioty spełniające te warunki mają obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży VAT. Ewidencję tę mogą prowadzić w formie papierowej albo elektronicznie. Tylko jednak podatnicy, którzy prowadzą ewidencję sprzedaży VAT w formie elektronicznej, są zobowiązani wysyłać plik JPK_VAT co miesiąc.

Jednakże już od 1 stycznia 2018 r. wspomniana wyżej ustawa z 13 maja 2016 r. wprowadzi dla wszystkich czynnych podatników obowiązek prowadzenia tej ewidencji wyłącznie w formie elektronicznej. Co oznacza, że począwszy od tej daty wszyscy czynni podatnicy VAT będą zobowiązani do przesyłania informacji o prowadzonej ewidencji sprzedaży w formacie JPK.


Należy podkreślić, że obowiązek comiesięcznego składania JPK_VAT nie zależy od okresów za jakie podatnik składa deklaracje VAT. Docelowo wszyscy podatnicy czynni mają składać JPK_VAT za okresy miesięczne, mimo że niektórzy z nich składają lub będą składać deklaracje VAT za okresy kwartalne.

Zawieszenie działalności a JPK_VAT

Obowiązek składania comiesięcznych JPK_VAT nie ominie także czynnych podatników VAT, którzy czasowo zawieszają działalność gospodarczą. Wyjaśnijmy, że zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnicy podatku VAT, którzy zdecydują się na zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowych VAT za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.

Nie oznacza to jednak automatycznego braku obowiązku przesyłania raportów w formacie JPK danych o ewidencji VAT. Ponieważ, mimo że podatnicy ci nie mają obowiązku składania deklaracji VAT, to jednak mają obowiązek comiesięcznego składania JPK_VAT.

Z przepisów nie wynika bowiem, aby zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej wyłączało obowiązki w zakresie JPK, tj. art. 82 § 1b ustawy Ordynacja podatkowa nie znajduje się żadne odniesienie do art. 99 ust. 7a ustawy o VAT, dotyczącego zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Przytoczmy ten zapis Ordynacji podatkowej: „Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy”.

W związku z tym, chociaż podatnicy, co do zasady, nie muszą składać deklaracji VAT w trakcie trwania zawieszenia działalności gospodarczej, to jednak są zobowiązani comiesięcznie przekazywać JPK_VAT za okresy zawieszenia działalności. Oznacza to, że pliki JPK_VAT należy przesyłać także w przypadku wartości zerowych. Jeżeli zatem z przepisów wynika, że dany podatnik VAT zostaje obowiązany do wypełniania obowiązków w zakresie JPK, obowiązek ten istnieje mimo zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA