REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepadek przedmiotów w prawie karnym skarbowym cz. 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Przepadek przedmiotów w prawie karnym skarbowym
Przepadek przedmiotów w prawie karnym skarbowym

REKLAMA

REKLAMA

Przepadek przedmiotów jest środkiem karnych zabezpieczającym, orzekanym zarówno przy przestępstwach i wykroczeniach skarbowych. Celem stosowania przepadku przedmiotów jest pozbawienie sprawcy środków, którymi się posługiwał przy popełnieniu czynu zabronionego, lub które były ściśle połączone z przedmiotem czynu, służyły do jego opakowania. Sprawca nie powinien uzyskać z czynu zabronionego żadnych korzyści.

Przepisy dotyczące przepadku przedmiotów znajdują się w ustawie z dnia 10 września 1999 roku Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83 poz. 930), zwanej dalej kodeksem, art.29-33.

REKLAMA

Autopromocja

Przepadek przedmiotów powoduje, że stają się one z chwilą uprawomocnienia z mocy prawa własnością Skarbu Państwa. Przepadek może być orzeczony:

- wyrokiem, również zezwalającym na poddanie się odpowiedzialności,

- postanowieniem o umorzeniu lub warunkowym umorzeniu jako środek zabezpieczający.

Przepadek przedmiotów dotyczy:

1. Przedmiotów pochodzących bezpośrednio (zatem nie bierze się pod uwagę pochodzenia pośredniego) z czynu zabronionego, np. przedmiot przemytu celnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Narzędzi lub innych przedmiotów będących mieniem ruchomym, które służyło lub było przeznaczone do popełnienia przestępstwa skarbowego (np. samochód).

 3. Opakowania (np. walizka, kontener) oraz przedmiotu połączonego z przedmiotem przestępstwa skarbowego w taki sposób, że nie można ich rozłączyć bez uszkodzenia któregokolwiek z tych przedmiotów.

4.  Przedmiotów, których wytwarzanie, posiadanie, obrót, przechowywanie, przewóz,   przenoszenie lub przesyłanie jest zabronione; dotyczy to zakazania przez prawo karne skarbowe jak i przez prawo powszechne (np.

materiały radioaktywne).

Przepadek przedmiotów w prawie karnym skarbowym cz. 2

Orzeczenie przepadku przedmiotów należy do kompetencji sądu i jest możliwe tylko wtedy, kiedy przewiduje to kodeks karny skarbowy. Jeśli natomiast przepis kodeksu tak stanowi, to orzeczenie przepadku przedmiotów jest obowiązkowe.

Przestępstwa przeciwko obowiązkom podatkowym

Przepis art. 30 § 2 kks dotyczy przepadku przedmiotów związanych z przestępstwami przeciwko obowiązkom podatkowym. Są to m.in.:

- niezgłoszenie przedmiotu podatku do opodatkowania i narażenia podatku na uszczuplenie (przepadek obejmuje tu przedmiot, co do którego nie nastąpiło zgłoszenie np. towar),

- firmanctwo, czyli prowadzenie działalności gospodarczej w całości lub w części pod cudzą nazwą,

- oszustwa w postępowaniu podatkowym ( przepadek może dotyczyć np. dokumentów),

- sprowadzanie do Polski lub wydawanie wbrew przepisom wyrobów akcyzowych bez znaku akcyzy, umyślne paserstwo wyrobami akcyzowymi i inne związane z akcyzą.

Przy tego rodzaju przestępstwach sąd zawsze ma obowiązek orzec przepadek związanych z nimi przedmiotów, jeśli ich wytwarzanie, posiadanie, obrót, przechowywanie, przewóz, przenoszenie lub przesyłanie jest zabronione.

W sytuacjach opisanych w punktach 1-3 sąd może (ale nie musi) wydawać takiego orzeczenia - jest to pozostawione uznaniu sędziego.

Przestępstwa  przeciwko obowiązkom celnym oraz zasadom obrotu z zagranicą towarami i usługami

Przy przestępstwach  przeciwko obowiązkom celnym oraz zasadom obrotu z zagranicą towarami i usługami (wymienione w art. 86 § 1-3, art. 87 § 1-3, art. 88 § 1 i 2, art. 89 § 1 i 2, art. 90 § 1 oraz art. 91 § 1 i 3) sąd ma obowiązek orzeczenia przepadku wobec przedmiotu przestępstwa i środków służących do jego popełnienia (czyli powyższy punkt 1 i 2), natomiast ma swobodę uznania, co do opakowania i rzeczy połączonej z przedmiotem czynu (punkt 3).

Do tego rodzaju przestępstw zalicza się, m.in.: przemyt celny, oszustwo celne, niedopełnienie warunków odprawy czasowej, naruszenia warunków zwolnień od ceł lub reglamentacji pozataryfowej, usuwanie towaru lub środka przewozowego spod dozoru celnego, umyślne paserstwo celne.

Przestępstwo nielegalnej lub nieprawidłowej działalności kantorowej

Przepadek przedmiotów pochodzących z takiego przestępstwa jest obowiązkowy w zakresie wartości dewizowych i krajowych środków płatniczych, dobrowolny zaś wobec innych przedmiotów pochodzących z tego przestępstwa oraz ich opakowania lub narzędzi służących do ich popełnienia.

Polecamy: Kontrola podatkowa

Polecamy: Podatek od spadków i darowizn

Przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko organizacji gier losowych i zakładów wzajemnych

Orzeczenie przepadku jest obowiązkowe, jeśli:

- nastąpiło nielegalne urządzanie i prowadzenie gier i zakładów (również zagranicznych) i udział w nielegalnych grach zagranicznych,

- miało miejsce urządzanie lub prowadzenie gier podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu bez urzędowych zabezpieczeń,

- uczestniczyło się w nielegalnych grach i zakładach krajowych,

- nastąpiło nielegalne trudnienie się sprzedażą losów loteryjnych.

Przy tych przestępstwach przepadek może obejmować, m.in.: urządzenia gry lub zakładu i ich dokumenty (np. karty, automaty), wygrane pieniężne i rzeczowe.


Własność przedmiotu

Przedmiot jest własnością sprawcy wtedy, kiedy jest on jego jedynym właścicielem. W związku z tym, tak się nie stanie np. przy współwłasności. Kodeks jednak przewiduje, że przedmioty stanowiące przedmiot przestępstwa skarbowego podlegają przepadkowi, nawet jeśli nie były własnością sprawcy.

Inne osoby, mające określone prawa, roszczenia do przedmiotów przepadku, powinny zgłosić je (tzw. interwencja) do momentu rozpoczęcia przewodu sądowego w I instancji, czyli odczytania przez oskarżyciela aktu oskarżenia. Uwzględnienie zgłoszenia powoduje wyłączenie przepadku przedmiotu (niemożliwości orzeczenia przepadku) ale sąd może nakazać sprawcy uiszczenie jego równowartości pieniężnej.

Jeżeli osoby te nie zgłoszą interwencji, to mogą dochodzić swoich roszczeń po prawomocnie orzeczonym przepadku, ale tylko za pomocą powództwa o bezpodstawne wzbogacenie przeciwko Skarbowi Państwa.

Narzędzia służące do popełnienia przestępstwa a nienależące do sprawcy, mogą (w zależności od decyzji sądu) ulec przepadkowi tylko po spełnieniu określonych dodatkowych wymogów.

Należy do nich wykazanie, że właściciel rzeczy lub inny uprawniony do dysponowania nią, który nie był współuczestnikiem przestępstwa, na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach, przewidywał (lub mógł przewidzieć), że przedmioty te mogą służyć do jego popełnienia.

Wyłączenie obowiązku orzekania przepadku przedmiotów

1. Przepadek nie jest orzekany, gdy przedmiot przestępstwa jest własnością innej osoby, a sprawca uzyskał go popełniając przestępstwo lub wykroczenie, np. dokonał kradzieży. Dotyczy to przedmiotu, który pochodzi bezpośrednio czynu zabronionego.

2. Sąd ma obowiązek nie orzekania przepadku, jeżeli byłoby to niewspółmierne do wagi przestępstwa skarbowego. Poddaje to ocenie i rozważa wzajemną relację wagi, znaczenia czynu i samej wartości przedmiotu np. niska wartość skradzionej rzeczy.

3. Ponadto sąd ma ten sam obowiązek, gdy należność publicznoprawna (np. podatek, cło) już została uiszczona. Już, czyli przed wydaniem orzeczenia. Jednak nie dotyczy to sytuacji, gdy:

a) uregulowana należność jest niewspółmiernie niska w porównaniu do kwoty równowartości pieniężnej przedmiotu przepadku,

b) dotyczy rzeczy, którą dysponowanie jest zabronione (np. narkotyki),

c) przepadek dotyczy przedmiotu specjalnie przystosowanego do popełnienia czynu zabronionego (np. środka transportu ze specjalnymi skrytkami).

Orzeczenie przepadku powoduje zwolnienie od uiszczenia nieuregulowanej należności publicznoprawnej związanej z przedmiotem przepadku.

Sąd, orzekając przepadek przedmiotów (w szczególności napojów alkoholowych, kosmetyków lub produktów leczniczych), może zarządzić ich zniszczenie w całości albo w części, jeżeli:

- sprzedaż tych przedmiotów jest niemożliwa, znacznie utrudniona lub nieuzasadniona

-  przedmioty te nie odpowiadają warunkom dopuszczenia do obrotu w kraju, określonym w odrębnych przepisach.

Sąd, przy orzeczeniu przepadku wyrobów tytoniowych, ma jednocześnie obowiązek zarządzenia ich zniszczenia. Koszty zniszczenia zawsze ponosi sprawca czynu.

Ściągnięcie równowartości pieniężnej przepadku przedmiotów

Gdy orzeczenie przepadku jest w całości albo w części niemożliwe, sąd orzeka ściągnięcie równowartości pieniężnej przedmiotów przepadku, chyba że przepadek dotyczy przedmiotów opisanych w powyższym punkcie 4.

Przepadek nie jest możliwy ze względów:

- prawnych (np. uwzględnienie interwencji),

- faktycznych (np. przedmiot został zniszczony, zgubiony, ukryty).

Nie ma znaczenia, czy niemożności spowodowana jest świadomym czy nieświadomym zachowaniem sprawcy, czy też przyczynami niezależnymi, np. klęski żywiołowe.

Wysokość równowartości przedmiotu przepadku powinna obejmować tylko wartość konkretnych przedmiotów i być ustalana według istniejących cen rynkowych (z uwzględnieniem zużycia przedmiotu).

Jeżeli równowartości nie można dokładnie określić, podaje się ją w przybliżeniu. Gdy sprawca, jeszcze przed powstaniem niemożności orzeczenia przepadku, odniósł z danego przedmiotu korzyści, możliwe jest orzeczenie dodatkowo przepadku korzyści majątkowej.

Gdy  przestępstwo popełniło kilka osób, obowiązek zapłaty równowartości obciąża wszystkich solidarnie.

Wskazana równowartość, z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia, należy się Skarbowi Państwa, i ściągana jest jako jego należność.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA