REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepadek przedmiotów w prawie karnym skarbowym cz. 2

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Przepadek przedmiotów w prawie karnym skarbowym
Przepadek przedmiotów w prawie karnym skarbowym

REKLAMA

REKLAMA

Jak wskazano w pierwszej części artykułu, przepadek przedmiotów jest środkiem karnym zabezpieczającym, orzekanym zarówno przy przestępstwach jak i wykroczeniach skarbowych. Celem jego stosowania jest pozbawienie sprawcy środków, którymi się posługiwał przy popełnieniu czynu zabronionego, lub które były ściśle połączone z przedmiotem czynu, służyły do jego opakowania. Sprawca nie powinien uzyskać z czynu zabronionego żadnych korzyści.

Przepisy dotyczące przepadku przedmiotów znajdują się w ustawie z 10 września 1999 roku Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83 poz. 930), zwanej dalej kodeksem, art.29-33.

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 33 kodeksu stanowi, że jeżeli sprawca osiągnął z popełnienia przestępstwa skarbowego, nawet w sposób pośredni, korzyść majątkową, która nie podlega przepadkowi przedmiotów określonych w art. 29 pkt 1 (przedmiot pochodzący bezpośrednio z przestępstwa skarbowego) lub 4 (przedmiot, którego wytwarzanie, posiadanie, obrót, przechowywanie, przewóz, przenoszenie lub przesyłanie jest zabronione), sąd orzeka środek karny - przepadek tej korzyści.

Przepadek przedmiotów w prawie karnym skarbowym cz. 1

Natomiast, gdy orzeczenie tego środka karnego nie jest możliwe, sąd orzeka środek karny ściągnięcia równowartości pieniężnej uzyskanej korzyści majątkowej.

REKLAMA

Kodeks w art. 53 § 13 wskazuje, że korzyścią majątkową lub osobistą jest korzyść osiągnięta zarówno dla siebie, jak i dla kogo innego. Przepis art. 53 § 17 uzupełnia ( jeżeli kodeks nie stanowi inaczej), że jako wartość przedmiotu czynu zabronionego przyjmuje się jego wartość rynkową, ustaloną według przeciętnej ceny rynkowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w razie braku tych danych - na podstawie oszacowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O wartości rozstrzyga czas popełnienia czynu zabronionego. Gdy nie można go ustalić, decydujący jest czas jego ujawnienia (chyba że ustawa stanowi inaczej).

W art. 33 mowa jest o dwóch środkach karnych. Jeden dotyczy przepadku korzyści majątkowych pochodzących z przestępstwa, drugi ściągnięcia równowartości pieniężnej tej korzyści.

Jeżeli zajdą opisane w tym przepisie okoliczności, to sąd musi orzec jeden ze wskazanych środków. Jest to obowiązkowe, chociaż sąd ma swobodę wyboru danego środka. 

Przepis dotyczy także korzyści, która została uzyskana pośrednio. W związku z tym pożytki, które przynosi dana rzecz (np. odsetki, dywidendy, czynsz) także ulegają przepadkowi.

Istotne jest również to, że za korzyść majątkową będzie uznana zarówno korzyść, którą osiągnięto ze środków nielegalnych (uzyskanych w wyniku popełnionego przestępstwa), jak i legalnych, bez względu na proporcje między tymi pierwszymi i drugimi.

W przypadku, gdy korzyść jest współwłasnością, to orzeka się tylko przepadek tego udziału, który należy do sprawcy (lub jego równowartość pieniężną). Zasady tej nie stosuje się do przypadku, gdy sprawca posiada udział we współwłasności w korzyści majątkowej pochodzącej z przestępstwa skarbowego.

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe - vademecum

Jeżeli sprawca został skazany za przestępstwo skarbowe, z którego popełnienia osiągnął, chociażby pośrednio, korzyść majątkową o dużej wartości, to uważa się, że mienie do chwili wydania chociażby nieprawomocnego wyroku, stanowi korzyść majątkową uzyskaną z popełnienia przestępstwa skarbowego, chyba że sprawca lub inna zainteresowana osoba przedstawi dowód przeciwny (art. 33 § 2 kodeksu).

Zatem, aby przyjąć, że dane mienie pochodzi z przestępstwa skarbowego, muszą wystąpić następujące warunki:

- skazanie sprawcy za przestępstwo skarbowe,

- osiągnięcie przez sprawcę przestępstwa korzyści majątkowej dużej wartości,

- objęcie przez sprawcę mienia we władanie lub uzyskanie do niego jakiegokolwiek tytułu w  czasie popełnienia przestępstwa skarbowego lub po jego popełnieniu - nie później niż do chwili wydania chociażby nieprawomocnego wyroku,

-  brak przeciwdowodu przedstawionego przez sprawcę lub inną osobę zainteresowaną.

Dotyczy to mienia, które sprawca objął we władanie lub uzyskał jakikolwiek tytuł prawny (np. tytuł własności) w czasie popełnienia przestępstwa skarbowego lub po jego popełnieniu.

Pojęcie korzyści majątkowej o dużej wartości zostało zdefiniowane w art. 53 § 15 kodeksu jako wartości, która w czasie popełnienia czynu zabronionego przekracza pięćsetkrotną wysokość minimalnego wynagrodzenia. Wlicza się do niej także wartość korzyści (lub jej części), która podlega zwrotowi innemu uprawnionemu podmiotowi i nie może być objęta przepadkiem.

Przez mienie należy rozumieć zarówno własność, współwłasność, także współwłasność majątkową małżeńską, inne prawa majątkowe, rzeczy, prawa majątkowe rzeczowe i obligacyjne.

Opisana regulacja stanowi tzw. domniemanie prawne wzruszalne. Domniemanie prawne wzruszalne polega na przyjęciu, że dane twierdzenie jest prawdziwe, jeżeli inne twierdzenie, pozostające w związku z tym pierwszym, jest prawdziwe. Domniemanie prawne wynika z normy prawnej, która nakazuje przyjmowanie określonych faktów za stwierdzone. Wzruszalność daje możliwość obalenia domniemania poprzez przedstawienie przez sprawcę dowodu przeciwnego.

Dopuszczalny jest w zasadzie każdy legalny dowód, np. przedstawienie dokumentu. Nie ma znaczenia, czy dokona tego sam sprawca, czy inna zainteresowana osoba. Zainteresowaną osobą jest osoba, wobec której orzeczenie przepadku korzyści majątkowej, wpłynie na sferę praw i obowiązków.

Kolejne domniemanie (art. 33 § 3 kodeksu) zakłada, że jeżeli okoliczności sprawy wskazują na duże prawdopodobieństwo, że sprawca przeniósł na dany podmiot (np. osobę fizyczną, prawną) mienie stanowiące korzyść majątkową uzyskaną z popełnienia przestępstwa skarbowego, to uważa się, że rzeczy będące w samoistnym posiadaniu (faktycznym władaniu tak jak właściciel) tego podmiotu oraz przysługujące mu prawa majątkowe należą cały czas do sprawcy, chyba że zainteresowany podmiot przedstawi dowód uzyskania tego mienia zgodnie z prawem.

Należy podkreślić, że chodzi tylko o przeniesione rzeczy i prawa majątkowe, nie zaś o całe mienie wskazanego podmiotu. Hubert Skwarczyński w artykule pt. „Przepadek korzyści majątkowej i instytucje z nim związane w prawie karnym skarbowym” opublikowanym w Przeglądzie Ustawodawstwa Gospodarczego z 25.11.2010 r. wskazuje, że:

Rzeczy będące w samoistnym posiadaniu osoby fizycznej lub prawnej albo jednostki organizacyjnej oraz przysługujące jej prawa majątkowe należą do sprawcy. Z [...] art. 33 § 3 k.k.s. wynika, że przepadek korzyści może dotyczyć rzeczy, które są w samoistnym posiadaniu podmiotu, na rzecz którego transfer nastąpił, nie chodzi już więc o każdą formę władania, a jedynie o formę władania rzeczą jak właściciel (art. 336 k.c.). Przepis wyłącza zatem posiadanie zależne lub dzierżenie.

Celem tej regulacji jest zapobieganie transferom składników majątkowych pochodzących z przestępstw na inne osoby, aby uniknąć ewentualnego przepadku. Nie ma znaczenia to:

- jakich praw transfer dotyczył (majątkowych, obligacyjnych, innych)

- czy przeniesienie składnika majątkowego nastąpiło za wynagrodzeniem czy bez zapłaty

- czy transferu dokonano tylko na pewien czas czy na stałe.

Oba opisane domniemania stosuje się również przy dokonywaniu zajęcia przedmiotów dla zabezpieczenia grożącego przepadku korzyści oraz przy egzekucji środka karnego przepadku korzyści. W związku z tym podmiot, o którym mowa w art. 33 § 3, może wystąpić z powództwem przeciwko Skarbowi Państwa o obalenie domniemania.

Pozew przeciw Skarbowi Państwa  złożony jeszcze w czasie trwania postępowania przygotowawczego lub sądowego, nie ma wpływu na przebieg postępowania karnego. W sytuacji, gdy przepadek korzyści lub ściągnięcie jej równowartości zostały już prawomocnie orzeczone, to stają się one własnością Skarbu Państwa, ale dopiero po uprawomocnieniu się wyroku oddalającego powództwo przeciwko Skarbowi Państwa.

Zastosowanie domniemania określonego w art. 33 § 3 w czasie postępowania wykonawczego, powoduje jego zawieszenie do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia sprawy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA