REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak walczyć z oszustwami w VAT

Jak walczyć z oszustwami w VAT
Jak walczyć z oszustwami w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczna walka ze zorganizowanymi grupami przestępczymi wyłudzającymi VAT, to przede wszystkim działania prokuratury i służb specjalnych. Mniejsze znaczenie mają tu zmiany prawa - twierdzi doradca podatkowy Radosław Piekarz z Klubu Jagiellońskiego.

Powołanie spółki odpowiedzialnej za opracowanie systemu informatycznego, mającego pomóc w walce z wyłudzeniami VAT, zakłada ustawa, która po pracach w Senacie trafiła do prezydenta. Podstawowym celem ustawy, jak deklarowali przedstawiciele MF, jest zmniejszenie luki w VAT – różnicy między oczekiwanymi, a faktycznymi wpływami do budżetu państwa z tego podatku. W ustawie jest mowa o budowie, rozbudowie lub unowocześnieniu istniejących systemów teleinformatycznych oraz budowie systemów teleinformatycznych wspierających administrację podatkową, służbę celną i kontrolę skarbową w wykrywaniu naruszeń prawa podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Systemy te będą wykorzystywane do przetwarzania informacji niejawnych oraz informacji zawierających tajemnice ustawowo chronione i będą służyły ochronie bezpieczeństwa finansowego państwa. Zadania te ma realizować specjalnie powołana przez Skarb Państwa spółka celowa (spółka z o.o.). Wiceminister finansów Leszek Skiba mówił, że spółka celowa ma przygotować "instrument informatyczny", który w skrócie można nazwać centralnym rejestrem faktur. Gdy rejestr zostanie zbudowany i zaimplementowany do Ministerstwa Finansów, spółka zostanie rozwiązania - zapowiedział Skiba. Według niego planowane jest to na rok 2018.

Radosław Piekarz pozytywnie ocenia wprowadzane zmiany, zwłaszcza projekt spółki celowej. "Taka formuła ma pomóc w ściągnięciu +z rynku+ najlepszych specjalistów" - wyjaśnił.

Wyraził jednak wątpliwość, czy polska administracja obecnie jest w stanie wprowadzić dobry system informatyczny, gdyż przez lata było na polu informatyzacji wiele zaniedbań, z których skutkami polskie państwo może zmagać się jeszcze długo. "Na razie nie wierzę w dobre systemy informatyczne, jeśli chodzi o Polskę, po tym, co się stało z ePUAP-em" - stwierdził.

Jednak, jego zdaniem, niezależnie od tego, samo unowocześnianie administracji i nowe rozwiązania prawne, choć to krok w dobrym kierunku, to wciąż za mało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przestępstwa VAT-owskie polegają na odpowiednim wyłudzeniu zwrotu VAT. Nie są robione w taki sposób +prostacki+, lecz bardzo przemyślany. Bywa też, że +mózg+ takiej nielegalnej operacji jest daleko poza granicami Polski" - podkreślił Piekarz. "To nie jest problem przepisów podatkowych, bo przepisy w sprawie VAT są takie jak w Europie. To jest bardziej problem nie dla fiskusa, ale dla policji i służb specjalnych, jak ABW" - dodał.

"Poza tym, kary w Polsce za oszustwa podatkowe są co prawda wysokie, ale tylko na papierze. Wyrok skazujący na więzienie za oszustwa podatkowe dostaje ledwie ok. 20 osób rocznie. A skala tej przestępczej działalności w Polsce musi być bardzo duża, o czym świadczy ogromna luka na podatku VAT. 20 osób to więc bardzo mało. Pamiętajmy, że przestępcy kalkulują, że bardziej może im się opłacić wyłudzanie VAT niż na przykład handel narkotykami" - podkreślił Piekarz.

Jak dodał, są pewne grupy towarowe, które są "modne" wśród przestępców VAT-owskich. Kilka, kilkanaście lat temu mówiło się o mafii paliwowej. Dziś rynek paliw - według niego - pod tym względem w niewielkim stopniu interesuje przestępców.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

"Potem największym zainteresowaniem cieszyła się np. elektronika. Bo przestępcy przerzucają się z jednej grupy towarów na drugą, w miarę jak reaguje polski fiskus. Wprowadzane są pewne rozwiązania, które przeciwdziałają procederowi, jak na przykład odwrotne obciążenia. Dziś w świecie przestępczym +modna+ jest branża spożywcza i branża tworzyw sztucznych" - wyliczył Piekarz.

"Schematów jest co najmniej kilka, ale są dość podobne. Wygląda to tak, że jest zakładany podmiot, który później znika (tzw. missing trader). Bardzo często ten podmiot jest zakładany przez osobę, która nie jest polskim rezydentem. Na przykład w ujawnionych sprawach byli to Hindusi lub Pakistańczycy z paszportem brytyjskim. +Missing trader+ sprzedaje towar do tzw. bufora. To zupełnie legalnie działający, prawdziwy podmiot na rynku polskim. Ten bufor kupuje towar na przykład za 100 złotych plus 23 VAT, a sprzedaje z minimalnym narzutem. Tę różnicę ten polski podmiot uczciwie odprowadza do urzędu skarbowego i odsprzedaje ten towar dalej podmiotowi, który towar eksportuje za granicę. Podmiot, który dokonał tego eksportu, ma prawo zwrócić się do urzędu skarbowego o zwrot VAT - bo kupił coś z VAT i sprzedał bez VAT. Ale do urzędu nigdy nie trafia VAT z tej pierwszej transakcji, gdyż +missing trader+, zgodnie z nazwą, zniknął" - opisywał ekspert.

"Ten proceder udaje się, bo podmiot, który prosi o zwrot VAT, ma w pełni, dobrze wszystko udokumentowane. Nie ma się do czego +przyczepić+. A podmiot, który nie zapłacił VAT, dokonał tej transakcji kilka miesięcy wcześniej, już go dawno nie ma. Urzędnicy nie są w stanie do tego podmiotu dojść i tego VAT-u odzyskać. A nawet jeśli uda im się te osoby jakoś namierzyć, co jest i tak bardzo trudne, to często przebywają one za granicą. Bez współpracy z zagranicznymi organami nie da się odzyskać pieniędzy" - dodał Piekarz.

"To jest więc bardziej wyzwanie dla organów ścigania i prokuratur. To kwestia kryminalna. Aby zwalczyć tę przestępczość, potrzebne są działania typowe dla służb specjalnych i współpraca z policjami innych państw. A na to trzeba ludzi i pieniędzy. To równie ważne, a może ważniejsze niż zmiany ustaw" - podkreślił prawnik.


"Urząd skarbowy, czy urząd kontroli skarbowej pracują tylko na dokumentach, a tu trzeba kogoś złapać za rękę, na gorącym uczynku. Nie da się tego zrobić, jeżeli nie jest się funkcjonariuszem policji czy innych służb" - wskazał ekonomista. "Oczywiście, bez dobrego prawa i aparatu skarbowego trudniej jest ścigać przestępców podatkowych" - zastrzegł.

"Wiem, że narażę się liberałom, ale uważam, że należy dążyć do ograniczenia obrotu gotówkowego" - dodał. "Poza tym najwyższa kara finansowa za oszustwa podatkowe w Polsce to 18 mln złotych. Ale nie słyszałem, by ktoś został ukarany w ten sposób. Słyszałem też pomysł ministra sprawiedliwości dot. konfiskaty mienia pochodzącego z przestępstw. Gdyby to było tak, że byłoby to narzędzie używane w szczególnych sytuacjach, wobec przestępców, a nie np. wobec przedsiębiorcy, który się pomylił, byłbym za" - podkreślił Radosław Piekarz. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA