REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczne i skuteczne kontrole cen transferowych i optymalizacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Liczne i skuteczne kontrole cen transferowych i optymalizacji podatkowej
Liczne i skuteczne kontrole cen transferowych i optymalizacji podatkowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy Kontroli Skarbowej prowadziły w 2016 roku więcej kontroli dotyczących cen transferowych i optymalizacji podatkowej. Kontrole te były też coraz skuteczniejsze - w 2016 roku organy skarbowe zakwestionowały straty firm z tego tytułu w wysokości ok. 2,8 mld zł.

"Wzrost postępowań kontrolnych dotyczących cen transferowych prowadzonych przez Urzędy Kontroli Skarbowej w 2016 roku, w porównaniu do roku 2015, jest istotny, natomiast wzrost doszacowań z tytułu cen transferowych i optymalizacji podatkowych może szokować, gdyż wynosi kilka tysięcy procent" - podkreśla menedżer z Crido Taxand Anna Wcisło. .

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Menedżerka wyjaśniła w rozmowie z PAP, że z, uzyskanych przez nią w Ministerstwie Finansów, danych wynika, iż w odniesieniu do cen transferowych w 2016 r. kontrolerzy zmniejszyli wykazane przez podatników straty o 458,6 mln zł, wobec zmniejszenia o 5,3 mln zł w 2015 r. Tym samym w 2016 r. fiskus określił wysokość zobowiązań podatkowych na kwotę 166,1 mln zł, wobec 5,4 mln zł rok wcześniej.

W wyniku kontroli dotyczących optymalizacji podatkowej wykazane przez podatników straty zmniejszono w 2016 r. o kwotę 2 mld 330 mln zł, wobec 88 mln zł rok wcześniej. Tym samym w zakresie optymalizacji podatkowej inspektorzy określili zobowiązania podatkowe na kwotę 779,7 mln zł, wobec 23,8 mln zł rok wcześniej.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

Zdaniem menedżerki, z tych danych można wyciągnąć dwa wnioski. "Mimo spadku liczby postępowań kontrolnych, są one coraz bardziej skuteczne i coraz bardziej dotkliwe dla podatników. Zagadnienie cen transferowych oraz optymalizacji podatkowych jest jednym z coraz częstszych powodów rozpoczęcia postępowania kontrolnego. Nowe podejście organów skarbowych do skutecznej selekcji podatników do kontroli, które coraz częściej będą kończyć się +sukcesem+ dla władz skarbowych – może się jeszcze nasilić w przyszłości" - uważa Wcisło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według niej statystyki kontroli dotyczących cen transferowych pokazują, że fiskus coraz częściej podejmuję się weryfikacji rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi, wykorzystując do tego m.in. narzędzia analityczne wypracowane w centrach kompetencyjnych, czy bazy danych zakupione w tym celu.

Z danych przekazanych Wcisło wynika, że liczba zrealizowanych w 2016 r. kontroli w zakresie CIT, dla których: wydano decyzje; złożono korektę lub wydano tzw. wynik kontroli, zmniejszyła się o 15 proc. - z 372 w 2015 r. do 315 w 2016 r.

Wśród prowadzonych w 2016 r. kontroli, 182 postępowania dotyczyły zagadnienia cen transferowych i optymalizacji podatkowej. Natomiast wśród 46 zakończonych postępowań dokonano ustaleń (doszacowano dochód podatkowy lub zmniejszono stratę) w zakresie cen transferowych.


W porównaniu do 2015 roku, liczba postępowań kontrolnych dotyczących cen transferowych prowadzonych i zakończonych ustaleniami w 2016 r. wzrosła odpowiednio o 36 proc. i 119 proc. Wcisło dodała, że z uzyskanych przez nią danych wynika, że aktualnie prowadzonych jest 457 postępowań z zakresu cen transferowych i optymalizacji podatkowej. (PAP)

mmu/ son/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA