REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczne i skuteczne kontrole cen transferowych i optymalizacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Liczne i skuteczne kontrole cen transferowych i optymalizacji podatkowej
Liczne i skuteczne kontrole cen transferowych i optymalizacji podatkowej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy Kontroli Skarbowej prowadziły w 2016 roku więcej kontroli dotyczących cen transferowych i optymalizacji podatkowej. Kontrole te były też coraz skuteczniejsze - w 2016 roku organy skarbowe zakwestionowały straty firm z tego tytułu w wysokości ok. 2,8 mld zł.

"Wzrost postępowań kontrolnych dotyczących cen transferowych prowadzonych przez Urzędy Kontroli Skarbowej w 2016 roku, w porównaniu do roku 2015, jest istotny, natomiast wzrost doszacowań z tytułu cen transferowych i optymalizacji podatkowych może szokować, gdyż wynosi kilka tysięcy procent" - podkreśla menedżer z Crido Taxand Anna Wcisło. .

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Menedżerka wyjaśniła w rozmowie z PAP, że z, uzyskanych przez nią w Ministerstwie Finansów, danych wynika, iż w odniesieniu do cen transferowych w 2016 r. kontrolerzy zmniejszyli wykazane przez podatników straty o 458,6 mln zł, wobec zmniejszenia o 5,3 mln zł w 2015 r. Tym samym w 2016 r. fiskus określił wysokość zobowiązań podatkowych na kwotę 166,1 mln zł, wobec 5,4 mln zł rok wcześniej.

W wyniku kontroli dotyczących optymalizacji podatkowej wykazane przez podatników straty zmniejszono w 2016 r. o kwotę 2 mld 330 mln zł, wobec 88 mln zł rok wcześniej. Tym samym w zakresie optymalizacji podatkowej inspektorzy określili zobowiązania podatkowe na kwotę 779,7 mln zł, wobec 23,8 mln zł rok wcześniej.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

Zdaniem menedżerki, z tych danych można wyciągnąć dwa wnioski. "Mimo spadku liczby postępowań kontrolnych, są one coraz bardziej skuteczne i coraz bardziej dotkliwe dla podatników. Zagadnienie cen transferowych oraz optymalizacji podatkowych jest jednym z coraz częstszych powodów rozpoczęcia postępowania kontrolnego. Nowe podejście organów skarbowych do skutecznej selekcji podatników do kontroli, które coraz częściej będą kończyć się +sukcesem+ dla władz skarbowych – może się jeszcze nasilić w przyszłości" - uważa Wcisło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według niej statystyki kontroli dotyczących cen transferowych pokazują, że fiskus coraz częściej podejmuję się weryfikacji rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi, wykorzystując do tego m.in. narzędzia analityczne wypracowane w centrach kompetencyjnych, czy bazy danych zakupione w tym celu.

Z danych przekazanych Wcisło wynika, że liczba zrealizowanych w 2016 r. kontroli w zakresie CIT, dla których: wydano decyzje; złożono korektę lub wydano tzw. wynik kontroli, zmniejszyła się o 15 proc. - z 372 w 2015 r. do 315 w 2016 r.

Wśród prowadzonych w 2016 r. kontroli, 182 postępowania dotyczyły zagadnienia cen transferowych i optymalizacji podatkowej. Natomiast wśród 46 zakończonych postępowań dokonano ustaleń (doszacowano dochód podatkowy lub zmniejszono stratę) w zakresie cen transferowych.


W porównaniu do 2015 roku, liczba postępowań kontrolnych dotyczących cen transferowych prowadzonych i zakończonych ustaleniami w 2016 r. wzrosła odpowiednio o 36 proc. i 119 proc. Wcisło dodała, że z uzyskanych przez nią danych wynika, że aktualnie prowadzonych jest 457 postępowań z zakresu cen transferowych i optymalizacji podatkowej. (PAP)

mmu/ son/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA