REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?
Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 roku organy podatkowe wydały decyzję odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 rok. Postępowania przeprowadzone w trybie stwierdzenia nieważności i wznowienia postępowania nie przyniosły pozytywnego zakończenia dla podatnika. Czy oprócz stwierdzenia nieważności i wznowienia postępowania przepisy prawa przewidują inne instytucje wzruszenia decyzji ostatecznych odmawiających stwierdzenia nadpłaty?

Tak. Przepisy ordynacji podatkowej, oprócz postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji i wznowienie postępowania regulują tryb uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej.

REKLAMA

Autopromocja

Postępowanie w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej może zostać przeprowadzone wobec dwóch rodzajów decyzji ostatecznych:
- decyzji na mocy których strona nie nabyła prawa oraz
- decyzji na mocy której strona nabyła prawo.

Decyzja na mocy której strona nie nabyła prawa może zostać uchylona lub zmieniona przez organ podatkowy, który ją wydał, jeżeli przemawia za tym interes publiczny lub ważny interes podatnika.

Polecamy:Czy urzędnik odpowie finansowo za błędne decyzje?

REKLAMA

Decyzja na mocy której strona nabyła prawa może być natomiast uchylona lub zmieniona przez organ podatkowy, który ją wydał, za zgodą strony, która nabyła prawo, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes publiczny lub ważny interes strony. W tym przypadku organ nie może wydać decyzji na niekorzyść strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie podatnika dotyczy ostatecznej decyzji odmawiającej stwierdzenia nadpłaty. Rozstrzygnąć więc należy, czy na podstawie decyzji odmawiającej stwierdzenia nadpłaty podatnik nabywa, czy też nie nabywa prawa.

Pod pojęciem nienabycia prawa, należy rozumieć brak nabycia uprawnień w sferze prawa materialnego. Odmawiając stwierdzenia nadpłaty organ odmówił przyznania podatnikowi określonych uprawnień, a więc na podstawie takiej decyzji podatnik nie nabył prawa.

Polecamy:Kontrola skarbowa w firmach leasingowych

Pamiętać również należy, że przepisów dotyczących zmiany lub uchylenia decyzji ostatecznej nie stosuje się do decyzji:
- ustalających albo określających wysokość zobowiązania podatkowego,
- o odpowiedzialności podatkowej płatników lub inkasentów,
- o odpowiedzialności podatkowej osób trzecich,
- określających wysokość należnych odsetek za zwłokę,
- o odpowiedzialności spadkobiercy,
- określających wysokość zwrotu podatku.

REKLAMA

W literaturze przedmiotu podkreśla się, że wyliczone powyżej rodzaje decyzji i spraw zakończonych tymi rozstrzygnięciami stanowią bezwzględną przeszkodę w stosowaniu trybu zmiany lub uchylenia ostatecznej decyzji unormowanego w art. 253 i 253a o.p., niezależnie od tego, czy jest to decyzja prawidłowa, czy też dotknięta niekwalifikowaną wadliwością materialną lub proceduralną.

W orzecznictwie przyjął się pogląd, że decyzja odmawiająca stwierdzenia nadpłaty, nie jest decyzją ustalającą albo określającą wysokość zobowiązania podatkowego i nie stanowi decyzji określającej wysokość zwrotu podatku.

Polecamy:Kontrola skarbowa sprawdza także legalność oprogramowania

Decyzja odmawiająca stwierdzenia nadpłaty jest decyzją na mocy, której strona nie nabywa prawa, a ponadto nie została wymieniona pośród decyzji, do których nie ma zastosowania tryb zmiany lub uchylenia ostatecznej decyzji. W konsekwencji, może być ona przedmiotem wniosku o zmianę lub uchylenie decyzji ostatecznej.

Należy pamiętać, że przesłanką materialną uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej jest istnienie interesu publicznego lub ważnego interesu strony. Podatnik we wniosku powinien więc przedstawić okoliczności wskazujące, że zmiana lub uchylenie decyzji jest uzasadnione interesem publicznym lub ważnym interesem strony.

Ważne jest także, że organ podatkowy odmówi wszczęcia postępowania w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej, jeżeli żądanie zostało wniesione po upływie 5 lat od doręczenia decyzji, której wniosek dotyczy. Termin ten nie podlega przywróceniu.

Źródło:

- wyrok WSA w Opolu z 13 maja 2009 r. I SA/Op 62/09,
- wyrok NSA z 19 maja 2004 r. GSK 46/04,
- wyrok NSA z 22 sierpnia 2008 r. I FSK 996/07,
- wyrok WSA w Warszawie z 29 stycznia 2009 r., III SA/Wa 3111/08,
- wyrok WSA w Olsztynie z 7 października 2010 r., I SA/Ol 543/10

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od babci lub dziadka – kiedy nie zapłacisz podatku? Jest kilka warunków, które decydują o zwolnieniu

Otrzymałeś gotówkę od babci lub dziadka? Sprawdź, kiedy darowizna pieniężna nie podlega podatkowi od spadków i darowizn. Przepisy przewidują korzystne zwolnienia, ale warto znać limity kwoty wolnej i terminy zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć.

Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

REKLAMA

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA