REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?
Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 roku organy podatkowe wydały decyzję odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 rok. Postępowania przeprowadzone w trybie stwierdzenia nieważności i wznowienia postępowania nie przyniosły pozytywnego zakończenia dla podatnika. Czy oprócz stwierdzenia nieważności i wznowienia postępowania przepisy prawa przewidują inne instytucje wzruszenia decyzji ostatecznych odmawiających stwierdzenia nadpłaty?

Tak. Przepisy ordynacji podatkowej, oprócz postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji i wznowienie postępowania regulują tryb uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej.

REKLAMA

Autopromocja

Postępowanie w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej może zostać przeprowadzone wobec dwóch rodzajów decyzji ostatecznych:
- decyzji na mocy których strona nie nabyła prawa oraz
- decyzji na mocy której strona nabyła prawo.

Decyzja na mocy której strona nie nabyła prawa może zostać uchylona lub zmieniona przez organ podatkowy, który ją wydał, jeżeli przemawia za tym interes publiczny lub ważny interes podatnika.

Polecamy:Czy urzędnik odpowie finansowo za błędne decyzje?

REKLAMA

Decyzja na mocy której strona nabyła prawa może być natomiast uchylona lub zmieniona przez organ podatkowy, który ją wydał, za zgodą strony, która nabyła prawo, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes publiczny lub ważny interes strony. W tym przypadku organ nie może wydać decyzji na niekorzyść strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie podatnika dotyczy ostatecznej decyzji odmawiającej stwierdzenia nadpłaty. Rozstrzygnąć więc należy, czy na podstawie decyzji odmawiającej stwierdzenia nadpłaty podatnik nabywa, czy też nie nabywa prawa.

Pod pojęciem nienabycia prawa, należy rozumieć brak nabycia uprawnień w sferze prawa materialnego. Odmawiając stwierdzenia nadpłaty organ odmówił przyznania podatnikowi określonych uprawnień, a więc na podstawie takiej decyzji podatnik nie nabył prawa.

Polecamy:Kontrola skarbowa w firmach leasingowych

Pamiętać również należy, że przepisów dotyczących zmiany lub uchylenia decyzji ostatecznej nie stosuje się do decyzji:
- ustalających albo określających wysokość zobowiązania podatkowego,
- o odpowiedzialności podatkowej płatników lub inkasentów,
- o odpowiedzialności podatkowej osób trzecich,
- określających wysokość należnych odsetek za zwłokę,
- o odpowiedzialności spadkobiercy,
- określających wysokość zwrotu podatku.

REKLAMA

W literaturze przedmiotu podkreśla się, że wyliczone powyżej rodzaje decyzji i spraw zakończonych tymi rozstrzygnięciami stanowią bezwzględną przeszkodę w stosowaniu trybu zmiany lub uchylenia ostatecznej decyzji unormowanego w art. 253 i 253a o.p., niezależnie od tego, czy jest to decyzja prawidłowa, czy też dotknięta niekwalifikowaną wadliwością materialną lub proceduralną.

W orzecznictwie przyjął się pogląd, że decyzja odmawiająca stwierdzenia nadpłaty, nie jest decyzją ustalającą albo określającą wysokość zobowiązania podatkowego i nie stanowi decyzji określającej wysokość zwrotu podatku.

Polecamy:Kontrola skarbowa sprawdza także legalność oprogramowania

Decyzja odmawiająca stwierdzenia nadpłaty jest decyzją na mocy, której strona nie nabywa prawa, a ponadto nie została wymieniona pośród decyzji, do których nie ma zastosowania tryb zmiany lub uchylenia ostatecznej decyzji. W konsekwencji, może być ona przedmiotem wniosku o zmianę lub uchylenie decyzji ostatecznej.

Należy pamiętać, że przesłanką materialną uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej jest istnienie interesu publicznego lub ważnego interesu strony. Podatnik we wniosku powinien więc przedstawić okoliczności wskazujące, że zmiana lub uchylenie decyzji jest uzasadnione interesem publicznym lub ważnym interesem strony.

Ważne jest także, że organ podatkowy odmówi wszczęcia postępowania w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej, jeżeli żądanie zostało wniesione po upływie 5 lat od doręczenia decyzji, której wniosek dotyczy. Termin ten nie podlega przywróceniu.

Źródło:

- wyrok WSA w Opolu z 13 maja 2009 r. I SA/Op 62/09,
- wyrok NSA z 19 maja 2004 r. GSK 46/04,
- wyrok NSA z 22 sierpnia 2008 r. I FSK 996/07,
- wyrok WSA w Warszawie z 29 stycznia 2009 r., III SA/Wa 3111/08,
- wyrok WSA w Olsztynie z 7 października 2010 r., I SA/Ol 543/10

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA