REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?
Jak wzruszyć decyzję ostateczną, na mocy której strona nie nabyła prawa?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2007 roku organy podatkowe wydały decyzję odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 rok. Postępowania przeprowadzone w trybie stwierdzenia nieważności i wznowienia postępowania nie przyniosły pozytywnego zakończenia dla podatnika. Czy oprócz stwierdzenia nieważności i wznowienia postępowania przepisy prawa przewidują inne instytucje wzruszenia decyzji ostatecznych odmawiających stwierdzenia nadpłaty?

Tak. Przepisy ordynacji podatkowej, oprócz postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji i wznowienie postępowania regulują tryb uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Postępowanie w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej może zostać przeprowadzone wobec dwóch rodzajów decyzji ostatecznych:
- decyzji na mocy których strona nie nabyła prawa oraz
- decyzji na mocy której strona nabyła prawo.

Decyzja na mocy której strona nie nabyła prawa może zostać uchylona lub zmieniona przez organ podatkowy, który ją wydał, jeżeli przemawia za tym interes publiczny lub ważny interes podatnika.

Polecamy:Czy urzędnik odpowie finansowo za błędne decyzje?

REKLAMA

Decyzja na mocy której strona nabyła prawa może być natomiast uchylona lub zmieniona przez organ podatkowy, który ją wydał, za zgodą strony, która nabyła prawo, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes publiczny lub ważny interes strony. W tym przypadku organ nie może wydać decyzji na niekorzyść strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie podatnika dotyczy ostatecznej decyzji odmawiającej stwierdzenia nadpłaty. Rozstrzygnąć więc należy, czy na podstawie decyzji odmawiającej stwierdzenia nadpłaty podatnik nabywa, czy też nie nabywa prawa.

Pod pojęciem nienabycia prawa, należy rozumieć brak nabycia uprawnień w sferze prawa materialnego. Odmawiając stwierdzenia nadpłaty organ odmówił przyznania podatnikowi określonych uprawnień, a więc na podstawie takiej decyzji podatnik nie nabył prawa.

Polecamy:Kontrola skarbowa w firmach leasingowych

Pamiętać również należy, że przepisów dotyczących zmiany lub uchylenia decyzji ostatecznej nie stosuje się do decyzji:
- ustalających albo określających wysokość zobowiązania podatkowego,
- o odpowiedzialności podatkowej płatników lub inkasentów,
- o odpowiedzialności podatkowej osób trzecich,
- określających wysokość należnych odsetek za zwłokę,
- o odpowiedzialności spadkobiercy,
- określających wysokość zwrotu podatku.

W literaturze przedmiotu podkreśla się, że wyliczone powyżej rodzaje decyzji i spraw zakończonych tymi rozstrzygnięciami stanowią bezwzględną przeszkodę w stosowaniu trybu zmiany lub uchylenia ostatecznej decyzji unormowanego w art. 253 i 253a o.p., niezależnie od tego, czy jest to decyzja prawidłowa, czy też dotknięta niekwalifikowaną wadliwością materialną lub proceduralną.

W orzecznictwie przyjął się pogląd, że decyzja odmawiająca stwierdzenia nadpłaty, nie jest decyzją ustalającą albo określającą wysokość zobowiązania podatkowego i nie stanowi decyzji określającej wysokość zwrotu podatku.

Polecamy:Kontrola skarbowa sprawdza także legalność oprogramowania

Decyzja odmawiająca stwierdzenia nadpłaty jest decyzją na mocy, której strona nie nabywa prawa, a ponadto nie została wymieniona pośród decyzji, do których nie ma zastosowania tryb zmiany lub uchylenia ostatecznej decyzji. W konsekwencji, może być ona przedmiotem wniosku o zmianę lub uchylenie decyzji ostatecznej.

Należy pamiętać, że przesłanką materialną uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej jest istnienie interesu publicznego lub ważnego interesu strony. Podatnik we wniosku powinien więc przedstawić okoliczności wskazujące, że zmiana lub uchylenie decyzji jest uzasadnione interesem publicznym lub ważnym interesem strony.

Ważne jest także, że organ podatkowy odmówi wszczęcia postępowania w sprawie uchylenia lub zmiany decyzji ostatecznej, jeżeli żądanie zostało wniesione po upływie 5 lat od doręczenia decyzji, której wniosek dotyczy. Termin ten nie podlega przywróceniu.

Źródło:

- wyrok WSA w Opolu z 13 maja 2009 r. I SA/Op 62/09,
- wyrok NSA z 19 maja 2004 r. GSK 46/04,
- wyrok NSA z 22 sierpnia 2008 r. I FSK 996/07,
- wyrok WSA w Warszawie z 29 stycznia 2009 r., III SA/Wa 3111/08,
- wyrok WSA w Olsztynie z 7 października 2010 r., I SA/Ol 543/10

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA