REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielasz pełnomocnictwa ale nadal odpowiadasz za podatki

Udzielasz pełnomocnictwa ale nadal odpowiadasz za podatki
Udzielasz pełnomocnictwa ale nadal odpowiadasz za podatki

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy udzielają dość często księgowym, czy innym pracownikom pełnomocnictw do podpisywania deklaracji podatkowych. Nie zwalnia to jednak mocodawców z odpowiedzialności za podatki. Jeżeli pełnomocnik popełni błąd w deklaracji, to ewentualnej dopłaty podatku z odsetkami urząd będzie domagał się od podatnika. Gdy pełnomocnikiem podpisującym deklarację był profesjonalista - podatnik może uzyskać od niego odszkodowanie na drodze cywilnoprawnej.

Podpis na deklaracji podatkowej składanej do urzędu skarbowego, to gwarancja autentyczności informacji w niej wykazanych. Podatnik nie musi podpisywać deklaracji osobiście. Może zgłosić fiskusowi pełnomocnika, który będzie w jego imieniu podpisywał deklaracje.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność podatkowa ciąży na podatniku

Pomimo że przepisy ordynacji podatkowej nie określają wprost zakresu odpowiedzialności pełnomocnika, zawierają wyraźne wskazanie, iż w tym przypadku zastosowanie znajdują przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi, udzielenie pełnomocnictwa stanowi czynność prawną jednostronną, w związku z czym nie nakłada na pełnomocnika żadnych obowiązków cywilnoprawnych czy odpowiedzialności.

Oznacza to, że dokonywanie czynności prawnych przez pełnomocnika nie rodzi odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe mocodawcy. Jeżeli powstanie zaległość i konieczność płacenia odsetek fiskus zgłosi się z tym do podatnika, a nie pełnomocnika, którego podpis znajduje się na deklaracji.

Podpis pod deklaracją podatkową może złożyć księgowa

REKLAMA

Droga cywilnoprawna do przejścia

Nie oznacza to jednak, że profesjonalny pełnomocnik, jak np. doradca podatkowy czy księgowy, nie poniesie odpowiedzialności za błędy w deklaracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji podatnik, który w związku z działaniem pełnomocnika poniósł szkodę ma prawo do dochodzenia jej naprawy na drodze cywilnoprawnej. Do powstania odpowiedzialności konieczne jest spełnienie kilku przesłanek.

Po pierwsze musi zaistnieć zdarzenie, czyli konkretne zachowanie (w tym przypadku wypełnienie i podpisanie deklaracji).

Po drugie musi wystąpić szkoda, czyli przede wszystkim straty, które poszkodowany podatnik poniósł.

Będą nią w szczególności odsetki od zaległości podatkowej, która powstała w związku ze źle sporządzoną deklaracją, jak również koszt uruchomienia np. kredytu na spłatę nieprzewidzianych zobowiązań.

Do powstania odpowiedzialności cywilnoprawnej niezbędny jest także tzw. adekwatny związek przyczynowy, co oznacza, że sprawca (w tym przypadku pełnomocnik) ma obowiązek naprawienia tylko takiej szkody, która jest wynikiem normalnego następstwa działania lub zaniechania.  Nie odpowie więc za szkody powstałe w dalszym następstwie jego czynu, np. w złożonej deklaracji był błąd, w związku z czym przedsiębiorca musiał stawić się osobiście do urzędu skarbowego w celu złożenia wyjaśnień i w efekcie spóźnił się na samolot, którym miał dotrzeć na spotkanie z kontrahentem.

W tej sytuacji za szkody wynikłe ze spóźnienia na samolot i odwołania spotkania, pełnomocnik nie odpowiada, ponieważ nie jest to normalne następstwo niepoprawnie wypełnionej deklaracji, mimo że w efekcie łańcucha zdarzeń stanowiło pierwotną przyczynę.

Odszkodowania można się domagać, gdy pełnomocnikowi można przypisać winę (nie będzie czynem zawinionym zaniżenie zobowiązania na skutek np. przyjęcia linii interpretacyjnej, gdy są rozbieżne stanowiska, a dodatkowo podatnik został poinformowany o takim stanie rzeczy i zgodził się na przyjęcie ryzyka).

Odpowiedzialność karnoskarbowa

Zaniżenie zobowiązania podatkowego wiąże się nie tylko z koniecznością zapłacenia wyższej należności na rzecz fiskusa (wraz z odsetkami). Trzeba pamiętać, że taka sytuacja zazwyczaj łączy się z postępowaniem karnym skarbowym.

I tu nie jest już tak oczywiste kto poniesie odpowiedzialność. Składane oświadczenie nie jest oświadczeniem pełnomocnika, ale podatnika, będącego mocodawcą pełnomocnika. Sam czyn jest jednak popełniany przez pełnomocnika.

Wiele zależy od okoliczności konkretnej sprawy, jednak w tym przypadku nie można wykluczyć, że odpowiedzialność karną poniesie właśnie pełnomocnik, w szczególności w sytuacji, gdy również on sporządzał deklarację. Podatnik natomiast, w razie, gdy z czynu zabronionego, popełnionego przez pełnomocnika mógł odnieść korzyści może podlegać odpowiedzialności posiłkowej.

Przestępstwa i wykroczenia skarbowe 2012 - grzywny

Za karę grzywny wymierzoną sprawcy przestępstwa skarbowego czyni się w całości albo w części odpowiedzialną posiłkowo osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną.

Jeżeli sprawcą czynu zabronionego jest zastępca tego podmiotu prowadzący jego sprawy jako pełnomocnik, zarządca, pracownik lub działający w jakimkolwiek innym charakterze, a zastępowany podmiot odniósł albo mógł odnieść z popełnionego przestępstwa skarbowego jakąkolwiek korzyść majątkową.

W jaki sposób wykonywane są kary orzeczone za wykroczenia i przestępstwa skarbowe

Elżbieta Węcławik,

Dorota Kępka

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA