REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzekucja wierzytelności z nadpłaty podatku dochodowego

Subskrybuj nas na Youtube
urząd skarbowy, ekspektatywa, zajęcie wierzytelności
urząd skarbowy, ekspektatywa, zajęcie wierzytelności

REKLAMA

REKLAMA

Wierzyciele, składając wniosek egzekucyjny, często wnoszą o zajęcie ekspektatywy wierzytelności przysługujących dłużnikowi od Skarbu Państwa z tytułu nadpłaty podatku dochodowego za miniony rok. Urzędy Skarbowe reagują na to w sposób dwojaki: weryfikują istnienia wierzytelności w momencie wpływu deklaracji podatkowej albo gdy wpłynęło zajęcie ekspektatywy, a nie wpłynęła jeszcze deklaracja podatkowa dłużnika, przesyłają jedynie komornikom informację o wspomnianym fakcie.

Istota problemu

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 910 K.p.c. ekspektatywa, jako prawo majątkowe dziedziczne i zbywalne, podlega egzekucji komorniczej. Wierzyciele, składając wniosek egzekucyjny, często wnoszą o zajęcie ekspektatywy wierzytelności przysługujących dłużnikowi od Skarbu Państwa z tytułu nadpłaty podatku dochodowego za miniony rok.

Z powodu rozbieżności działań Urzędów Skarbowych, kancelaria komornicza, w celu skutecznego egzekwowania długu, zmuszona jest ponownie (czasem nawet kilkakrotnie) występować z wnioskiem do US w tej sprawie. Może zatem dojść do sytuacji, że podczas wymiany korespondencji US wypłaci zwrot nadpłaconego podatku dochodowego i egzekucja komornicza okaże się bezskuteczna. Brak jednoznacznych przepisów w tym zakresie utrudnia kancelariom komorniczym wyegzekwowanie należności.

Zajęcie wierzytelności pieniężnej w ramach egzekucji

REKLAMA

Zajęcie wierzytelności pieniężnych w ramach egzekucji z innych  wierzytelności, uregulowanej w art. 895 i nast. K.p.c., jest dokonane z chwilą doręczenia wezwania dłużnikowi zajętej wierzytelności (art. 900 § 1 K.p.c.), aby  należnego od niego  świadczenia nie uiszczał  dłużnikowi, lecz złożył je  komornikowi lub do depozytu sądowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z chwilą zajęcia wierzytelności  powstają obowiązki ciążące na dłużniku zajętej wierzytelności (organie  podatkowym) o charakterze informacyjnym. W terminie tygodnia od dnia  doręczenia wezwania jest on obowiązany do złożenia oświadczenia, które zawiera informacje tj.

a) czy i w  jakiej wysokości przysługuje dłużnikowi zajętej wierzytelności;

b) czy też odmawia zapłaty i z jakiej przyczyny;

c) czy inne osoby roszczą sobie prawa  do wierzytelności, jeśli tak to w jakim sądzie;

d) przed jakim organem toczy się lub  toczyła się sprawa o zajętą wierzytelność;

e) czy i o jakie roszczenie została  skierowana do zajętej wierzytelności egzekucja przez innych wierzycieli;

Podstawą prawną jest art. 896 § 2 K.p.c..

Obowiązek złożenia tego oświadczenia istnieje niezależnie od  tego, czy dłużnik zajętej wierzytelności (organ podatkowy) jest obowiązany do  zwrotu nadpłaty na rzecz podatnika, czy też nie. 

Egzekucja z wierzytelności

Zaniedbania urzędu mogą wpłynąć na wysokość nadpłaty podatku

Zajęcie wierzytelności na podstawie art. 896 K.p.c. obejmuje tylko  wierzytelność istniejącą i skonkretyzowaną, osadzoną w ramach określonego  stosunku zobowiązaniowego pomiędzy zindywidualizowanymi podmiotami.

W  wyroku z dnia 19 sierpnia 1971 r., sygn. akt I CR 308/71, Sąd Najwyższy  wskazał bowiem, że przy egzekucji z wierzytelności uregulowanej w przepisach  art. 895–912 K.p.c. zajęcie wierzytelności obejmuje tylko wierzytelność istniejącą i przysługującą  dłużnikowi na podstawie określonego stosunku  prawnego: egzekucję z wierzytelności powstałych później, na podstawie innego stosunku prawnego – chociażby pomiędzy tymi samymi stronami – można  prowadzić tylko na podstawie nowego zajęcia.

Pogląd,  że procesowe skutki  zajęcia powstają niezależnie od tego, czy zajmowana wierzytelność rzeczywiście istnieje, Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 11 stycznia 2006 r.,  sygn. akt III CK 335/05, uznał za zbyt uogólniony, wskazując,  że zajęcie  wierzytelności na podstawie art. 896 K.p.c. obejmuje tylko wierzytelność istniejącą.

Moment powstania nadpłaty 

Zgodnie natomiast z art. 73 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja  podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) moment powstania  nadpłaty został zróżnicowany w zależności od rodzaju podatku i sposobu jego  rozliczania. Zasadą jest, że nadpłata powstaje z dniem zapłaty przez podatnika  podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej (art. 73 §1 pkt 1). 

Odrębnie został określony moment powstania nadpłaty w podatkach  dochodowych i podatku akcyzowym oraz podatku od towarów i usług, jeżeli  rozliczany jest w deklaracjach kwartalnych. W tych przypadkach momentem  powstania nadpłaty jest odpowiednio dzień  złożenia zeznania lub deklaracji.  Dzień  złożenia deklaracji jest również momentem powstania nadpłaty w  odniesieniu do wpłat z zysku za rok obrotowy, dokonywanych przez  jednoosobowe spółki Skarbu Państwa i przedsiębiorstwa państwowe (art. 73 §2). 

Zdaniem Ministra Finansów, uwzględniając wykładnię  Sądu Najwyższego przepisów regulujących  egzekucję z innych wierzytelności pieniężnych - egzekucji określonej w art. 895 i nast. K.p.c. podlega wyłącznie wierzytelność będąca nadpłatą, która  powstała zgodnie z ww. przepisami Ordynacji podatkowej, przed dokonaniem  zajęcia lub w chwili zajęcia przez komornika sądowego.

Ordynacja  podatkowa nie przewiduje ekspektatywy wierzytelności z tytułu nadpłaty  podatku. Również przepisy Kodeksu postępowania cywilnego regulujące  egzekucję z innych wierzytelności pieniężnych nie zezwalają na dokonanie  zajęcia wierzytelności, które powstaną po tym zajęciu. 

Minister Finansów zapowiedział przesłać w najbliższym czasie jednostkom mu podległym niniejszą interpretację w zakresie stosowania art. 896 K.p.c. - w celu zapewnienia jednolitego wykonywania przez urzędy skarbowe zajęć nadpłat lub zwrotu podatku, dokonanych przez komorników sądowych.

Źródło: odpowiedź z 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu) Andrzeja Parafianowicza - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – na interpelację poselską nr 2568 z 29 lutego 2012 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA