REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzekucja wierzytelności z nadpłaty podatku dochodowego

urząd skarbowy, ekspektatywa, zajęcie wierzytelności
urząd skarbowy, ekspektatywa, zajęcie wierzytelności

REKLAMA

REKLAMA

Wierzyciele, składając wniosek egzekucyjny, często wnoszą o zajęcie ekspektatywy wierzytelności przysługujących dłużnikowi od Skarbu Państwa z tytułu nadpłaty podatku dochodowego za miniony rok. Urzędy Skarbowe reagują na to w sposób dwojaki: weryfikują istnienia wierzytelności w momencie wpływu deklaracji podatkowej albo gdy wpłynęło zajęcie ekspektatywy, a nie wpłynęła jeszcze deklaracja podatkowa dłużnika, przesyłają jedynie komornikom informację o wspomnianym fakcie.

Istota problemu

Autopromocja

Zgodnie z art. 910 K.p.c. ekspektatywa, jako prawo majątkowe dziedziczne i zbywalne, podlega egzekucji komorniczej. Wierzyciele, składając wniosek egzekucyjny, często wnoszą o zajęcie ekspektatywy wierzytelności przysługujących dłużnikowi od Skarbu Państwa z tytułu nadpłaty podatku dochodowego za miniony rok.

Z powodu rozbieżności działań Urzędów Skarbowych, kancelaria komornicza, w celu skutecznego egzekwowania długu, zmuszona jest ponownie (czasem nawet kilkakrotnie) występować z wnioskiem do US w tej sprawie. Może zatem dojść do sytuacji, że podczas wymiany korespondencji US wypłaci zwrot nadpłaconego podatku dochodowego i egzekucja komornicza okaże się bezskuteczna. Brak jednoznacznych przepisów w tym zakresie utrudnia kancelariom komorniczym wyegzekwowanie należności.

Zajęcie wierzytelności pieniężnej w ramach egzekucji

Zajęcie wierzytelności pieniężnych w ramach egzekucji z innych  wierzytelności, uregulowanej w art. 895 i nast. K.p.c., jest dokonane z chwilą doręczenia wezwania dłużnikowi zajętej wierzytelności (art. 900 § 1 K.p.c.), aby  należnego od niego  świadczenia nie uiszczał  dłużnikowi, lecz złożył je  komornikowi lub do depozytu sądowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z chwilą zajęcia wierzytelności  powstają obowiązki ciążące na dłużniku zajętej wierzytelności (organie  podatkowym) o charakterze informacyjnym. W terminie tygodnia od dnia  doręczenia wezwania jest on obowiązany do złożenia oświadczenia, które zawiera informacje tj.

a) czy i w  jakiej wysokości przysługuje dłużnikowi zajętej wierzytelności;

b) czy też odmawia zapłaty i z jakiej przyczyny;

c) czy inne osoby roszczą sobie prawa  do wierzytelności, jeśli tak to w jakim sądzie;

d) przed jakim organem toczy się lub  toczyła się sprawa o zajętą wierzytelność;

e) czy i o jakie roszczenie została  skierowana do zajętej wierzytelności egzekucja przez innych wierzycieli;

Podstawą prawną jest art. 896 § 2 K.p.c..

Obowiązek złożenia tego oświadczenia istnieje niezależnie od  tego, czy dłużnik zajętej wierzytelności (organ podatkowy) jest obowiązany do  zwrotu nadpłaty na rzecz podatnika, czy też nie. 

Egzekucja z wierzytelności

Zaniedbania urzędu mogą wpłynąć na wysokość nadpłaty podatku

Zajęcie wierzytelności na podstawie art. 896 K.p.c. obejmuje tylko  wierzytelność istniejącą i skonkretyzowaną, osadzoną w ramach określonego  stosunku zobowiązaniowego pomiędzy zindywidualizowanymi podmiotami.

W  wyroku z dnia 19 sierpnia 1971 r., sygn. akt I CR 308/71, Sąd Najwyższy  wskazał bowiem, że przy egzekucji z wierzytelności uregulowanej w przepisach  art. 895–912 K.p.c. zajęcie wierzytelności obejmuje tylko wierzytelność istniejącą i przysługującą  dłużnikowi na podstawie określonego stosunku  prawnego: egzekucję z wierzytelności powstałych później, na podstawie innego stosunku prawnego – chociażby pomiędzy tymi samymi stronami – można  prowadzić tylko na podstawie nowego zajęcia.

Pogląd,  że procesowe skutki  zajęcia powstają niezależnie od tego, czy zajmowana wierzytelność rzeczywiście istnieje, Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 11 stycznia 2006 r.,  sygn. akt III CK 335/05, uznał za zbyt uogólniony, wskazując,  że zajęcie  wierzytelności na podstawie art. 896 K.p.c. obejmuje tylko wierzytelność istniejącą.

Moment powstania nadpłaty 

Zgodnie natomiast z art. 73 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja  podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) moment powstania  nadpłaty został zróżnicowany w zależności od rodzaju podatku i sposobu jego  rozliczania. Zasadą jest, że nadpłata powstaje z dniem zapłaty przez podatnika  podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej (art. 73 §1 pkt 1). 

Odrębnie został określony moment powstania nadpłaty w podatkach  dochodowych i podatku akcyzowym oraz podatku od towarów i usług, jeżeli  rozliczany jest w deklaracjach kwartalnych. W tych przypadkach momentem  powstania nadpłaty jest odpowiednio dzień  złożenia zeznania lub deklaracji.  Dzień  złożenia deklaracji jest również momentem powstania nadpłaty w  odniesieniu do wpłat z zysku za rok obrotowy, dokonywanych przez  jednoosobowe spółki Skarbu Państwa i przedsiębiorstwa państwowe (art. 73 §2). 

Zdaniem Ministra Finansów, uwzględniając wykładnię  Sądu Najwyższego przepisów regulujących  egzekucję z innych wierzytelności pieniężnych - egzekucji określonej w art. 895 i nast. K.p.c. podlega wyłącznie wierzytelność będąca nadpłatą, która  powstała zgodnie z ww. przepisami Ordynacji podatkowej, przed dokonaniem  zajęcia lub w chwili zajęcia przez komornika sądowego.

Ordynacja  podatkowa nie przewiduje ekspektatywy wierzytelności z tytułu nadpłaty  podatku. Również przepisy Kodeksu postępowania cywilnego regulujące  egzekucję z innych wierzytelności pieniężnych nie zezwalają na dokonanie  zajęcia wierzytelności, które powstaną po tym zajęciu. 

Minister Finansów zapowiedział przesłać w najbliższym czasie jednostkom mu podległym niniejszą interpretację w zakresie stosowania art. 896 K.p.c. - w celu zapewnienia jednolitego wykonywania przez urzędy skarbowe zajęć nadpłat lub zwrotu podatku, dokonanych przez komorników sądowych.

Źródło: odpowiedź z 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu) Andrzeja Parafianowicza - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – na interpelację poselską nr 2568 z 29 lutego 2012 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop na żądanie. Jak zgłosić? Kiedy przysługuje?

Co trzeba wiedzieć o urlopie na żądanie? Kiedy przysługuje? Jak skutecznie zgłosić taki urlop? Czy pracodawca może odmówić takiego urlopu? Jakie są wytyczne Państwowej Inspekcji Pracy? A co wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego?

Podatek (opłata) od posiadania psa 2024/2025. Kto zapłaci 173,57 zł? Do kiedy? Czy trzeba płacić podatek lub opłatę od posiadania innych zwierząt (np. kota)?

Potocznie zwany „podatek od psów”, to tak naprawdę opłata lokalna czyli opłata pobierana przez niektóre gminy. A opłata tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2024 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy?

Ile razy można dać darowiznę dziecku bez podatku w 2024 r.?

Darowiznę pieniężną dziecku można dać bez podatku wielokrotnie, bo nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie kwoty wolne od podatku obowiązują w 2024 roku.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Zgłoś zaprzestanie działalności i sporządź remanent likwidacyjny. Wystrzegaj się popełnienia tych błędów.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Wystrzegaj się popełnienia błędów. Decyzja o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem obowiązków prawnych i podatkowych. Jednym z aspektów, który często umyka uwadze podatników w trakcie likwidacji firmy, są obowiązki związane z VAT.

Najem miejsca postojowego. Można z tego tytułu odliczyć VAT. Ale czy wiesz, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje?

Odliczanie VAT związanego z używaniem samochodów osobowych podlega szczególnym regulacjom. Dotyczą one również odliczania VAT z tytułu najmu miejsca postojowego. Sprawdź, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje.

Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Sprzedaż za symboliczną złotówkę. To nie jest zakazane. Jednak przygotuj sobie dobre argumenty, by uniknąć zarzutu obejścia prawa.

Podstawą opodatkowania jest to, co stanowi zapłatę otrzymaną z tytułu sprzedaży, włącznie z różnymi formami obniżek cen czy rabatów. Jednak obniżka ceny bez obiektywnego celu gospodarczego to dla organów skarbowych próba obejścia prawa.

Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA