REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniedbania urzędu mogą wpłynąć na wysokość nadpłaty podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli organ podatkowy przyczynił się do powstania nadpłaty w kwocie zapłaconego podatku, to podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaty wraz z ustawowymi odsetkami.

Taką interpretację zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 19 stycznia 2012 roku, o sygnaturze akt SA/Bk 468/11.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli z powodu nieprawidłowego wymiaru wysokości podatku od nieruchomości, podatnicy przez dany okres odprowadzali wyższą kwotę, niż w rzeczywistości była należna, to mają prawo otrzymać zwrot dokonanej nadpłaty.

Nadpłatą będzie nienależny podatek, nadpłacony podatek (o którym mowa w art. 6 ordynacji podatkowej), nienależne oraz nadpłacone zaliczki na podatki, raty podatku, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach oraz opłaty i niepodatkowe należności budżetowe.

REKLAMA

Nadpłata podatku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak odebrać nadpłatę podatku

W związku z tym wydawana jest decyzja, w której organ podatkowy stwierdza nieważność, uchyla bądź zmienia wadliwą decyzję dotyczącą wysokości podatku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 24 listopada 2008 roku (sygnatura I SA/Wr 819/08) podkreślił, że Z przepisu art. 78 § 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej wynika, że oprocentowanie nadpłaty liczone jest od dnia, w którym złożono wniosek wraz ze skorygowaną deklaracją, co powoduje, że w sytuacji gdy złożono jedynie wniosek - oprocentowanie nadpłaty liczone być może dopiero od dnia złożenia drugiego wymaganego dokumentu.

Kiedy następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego?

Ponadto, należy zbadać w wyniku czego powstała nieprawidłowość, ponieważ w określonych przypadkach podatnik może liczyć także na wypłatę odsetek od zapłaconej wcześniej nadpłaty.

Z art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm., zwana dalej ordynacją), wynika, że podatnikowi razem ze zwrotem nadpłaty przysługują także odsetki, jeśli:

- organ podatkowy przyczynił się do powstania wady (złego oznaczenia wysokości podatku), mimo że nadpłata została zwrócona we właściwym terminie

 lub                                                                                                                                                 

  - nie zwrócił nadpłaty w wyznaczonym terminie (30- stu dni od dnia wydania decyzji o zmianie, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego).

Sąd zwrócił uwagę, że w tym przepisie ustawodawca nie zastrzegł, że przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku, powinno mieć charakter wyłączny.

Przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku nie musi mieć charakteru wyłącznego.

Oznacza to, że nawet, gdy podatnik poprzez swoje zachowanie mógł mieć wpływ na nieprawidłowe oznaczenie wysokości podatku, to i tak powinno się brać pod uwagę przede wszystkim nieprawidłowe działanie organu podatkowego.

To organ podatkowy dokonuje wymiaru podatku, dlatego ma obowiązek (przy jego wymiarze) prowadzić postępowanie podatkowe w celu dokładnego zbadania stanu faktycznego i prawnego w danej sytuacji. Powinien zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy.

Organ podatkowy prowadzi ewidencję podatkową w celu wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Ponieważ znajdują się w niej niezbędne informacje o podatnikach i przedmiotach opodatkowania (np. powierzchnia określoną z dokładnością do 1 m2, identyfikatory działek ewidencyjnych), przy wymiarze i poborze podatku, organ powinien kierować się właśnie danymi zawartymi w ewidencji. 

Podatek rolny i podatek leśny 2012 - stawki

Oznacza to, że nawet jeśli podatnik mógł nie podjąć określonych czynności w tym zakresie, to organ podatkowy dopuścił się zaniedbań, ponieważ nie zbadał dokładnie danych zawartych w swoich dokumentach (np. wspomnianej ewidencji) oraz nie przeprowadził wszechstronnego i dokładnego postępowania.

Tego rodzaju nieprawidłowe działanie organu wystarcza do tego, aby na podstawie art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a) ordynacji przyznać podatnikowi oprocentowanie stwierdzonych nadpłat.

Polecamy: Najczęstsze problemy - Urząd Skarbowy

Ireneusz Krawczyk w artykule pt.: „Nadpłata, cz. I” wskazuje, że Bez względu na sposób powstania nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Wyjątkiem są nadpłaty, których kwota nie przekracza wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym.

Oprocentowanie nadpłaty powstaje z mocy samego prawa, dlatego organ podatkowy przy wydaniu decyzji stwierdzającej nadpłatę, powinien również orzec o jej oprocentowaniu. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik złożył sam wniosek o stwierdzenie nadpłaty, czy zawarł w nim również wniosek o jej oprocentowanie.

Natomiast, zgodnie z treścią wyroku z dnia 11 maja 2011 roku wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygnatura I SA/Ol 36/11) Nie sposób uznać, że w świetle art. 78 § 3 pkt 1 w związku z art. 77 § 1 pkt 1 ordynacji, pod pojęciem decyzji mieści się również interpretacja indywidualna.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA