REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniedbania urzędu mogą wpłynąć na wysokość nadpłaty podatku

Katarzyna Broniszewska
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli organ podatkowy przyczynił się do powstania nadpłaty w kwocie zapłaconego podatku, to podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaty wraz z ustawowymi odsetkami.

Taką interpretację zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 19 stycznia 2012 roku, o sygnaturze akt SA/Bk 468/11.

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli z powodu nieprawidłowego wymiaru wysokości podatku od nieruchomości, podatnicy przez dany okres odprowadzali wyższą kwotę, niż w rzeczywistości była należna, to mają prawo otrzymać zwrot dokonanej nadpłaty.

Nadpłatą będzie nienależny podatek, nadpłacony podatek (o którym mowa w art. 6 ordynacji podatkowej), nienależne oraz nadpłacone zaliczki na podatki, raty podatku, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach oraz opłaty i niepodatkowe należności budżetowe.

Nadpłata podatku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak odebrać nadpłatę podatku

W związku z tym wydawana jest decyzja, w której organ podatkowy stwierdza nieważność, uchyla bądź zmienia wadliwą decyzję dotyczącą wysokości podatku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 24 listopada 2008 roku (sygnatura I SA/Wr 819/08) podkreślił, że Z przepisu art. 78 § 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej wynika, że oprocentowanie nadpłaty liczone jest od dnia, w którym złożono wniosek wraz ze skorygowaną deklaracją, co powoduje, że w sytuacji gdy złożono jedynie wniosek - oprocentowanie nadpłaty liczone być może dopiero od dnia złożenia drugiego wymaganego dokumentu.

Kiedy następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego?

Ponadto, należy zbadać w wyniku czego powstała nieprawidłowość, ponieważ w określonych przypadkach podatnik może liczyć także na wypłatę odsetek od zapłaconej wcześniej nadpłaty.

Z art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm., zwana dalej ordynacją), wynika, że podatnikowi razem ze zwrotem nadpłaty przysługują także odsetki, jeśli:

- organ podatkowy przyczynił się do powstania wady (złego oznaczenia wysokości podatku), mimo że nadpłata została zwrócona we właściwym terminie

 lub                                                                                                                                                 

  - nie zwrócił nadpłaty w wyznaczonym terminie (30- stu dni od dnia wydania decyzji o zmianie, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego).

Sąd zwrócił uwagę, że w tym przepisie ustawodawca nie zastrzegł, że przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku, powinno mieć charakter wyłączny.

Przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku nie musi mieć charakteru wyłącznego.

Oznacza to, że nawet, gdy podatnik poprzez swoje zachowanie mógł mieć wpływ na nieprawidłowe oznaczenie wysokości podatku, to i tak powinno się brać pod uwagę przede wszystkim nieprawidłowe działanie organu podatkowego.

REKLAMA

To organ podatkowy dokonuje wymiaru podatku, dlatego ma obowiązek (przy jego wymiarze) prowadzić postępowanie podatkowe w celu dokładnego zbadania stanu faktycznego i prawnego w danej sytuacji. Powinien zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy.

Organ podatkowy prowadzi ewidencję podatkową w celu wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Ponieważ znajdują się w niej niezbędne informacje o podatnikach i przedmiotach opodatkowania (np. powierzchnia określoną z dokładnością do 1 m2, identyfikatory działek ewidencyjnych), przy wymiarze i poborze podatku, organ powinien kierować się właśnie danymi zawartymi w ewidencji. 

Podatek rolny i podatek leśny 2012 - stawki

Oznacza to, że nawet jeśli podatnik mógł nie podjąć określonych czynności w tym zakresie, to organ podatkowy dopuścił się zaniedbań, ponieważ nie zbadał dokładnie danych zawartych w swoich dokumentach (np. wspomnianej ewidencji) oraz nie przeprowadził wszechstronnego i dokładnego postępowania.

Tego rodzaju nieprawidłowe działanie organu wystarcza do tego, aby na podstawie art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a) ordynacji przyznać podatnikowi oprocentowanie stwierdzonych nadpłat.

Polecamy: Najczęstsze problemy - Urząd Skarbowy

Ireneusz Krawczyk w artykule pt.: „Nadpłata, cz. I” wskazuje, że Bez względu na sposób powstania nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Wyjątkiem są nadpłaty, których kwota nie przekracza wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym.

Oprocentowanie nadpłaty powstaje z mocy samego prawa, dlatego organ podatkowy przy wydaniu decyzji stwierdzającej nadpłatę, powinien również orzec o jej oprocentowaniu. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik złożył sam wniosek o stwierdzenie nadpłaty, czy zawarł w nim również wniosek o jej oprocentowanie.

Natomiast, zgodnie z treścią wyroku z dnia 11 maja 2011 roku wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygnatura I SA/Ol 36/11) Nie sposób uznać, że w świetle art. 78 § 3 pkt 1 w związku z art. 77 § 1 pkt 1 ordynacji, pod pojęciem decyzji mieści się również interpretacja indywidualna.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA