REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniedbania urzędu mogą wpłynąć na wysokość nadpłaty podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli organ podatkowy przyczynił się do powstania nadpłaty w kwocie zapłaconego podatku, to podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaty wraz z ustawowymi odsetkami.

Taką interpretację zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 19 stycznia 2012 roku, o sygnaturze akt SA/Bk 468/11.

REKLAMA

Jeśli z powodu nieprawidłowego wymiaru wysokości podatku od nieruchomości, podatnicy przez dany okres odprowadzali wyższą kwotę, niż w rzeczywistości była należna, to mają prawo otrzymać zwrot dokonanej nadpłaty.

Nadpłatą będzie nienależny podatek, nadpłacony podatek (o którym mowa w art. 6 ordynacji podatkowej), nienależne oraz nadpłacone zaliczki na podatki, raty podatku, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach oraz opłaty i niepodatkowe należności budżetowe.

Nadpłata podatku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak odebrać nadpłatę podatku

W związku z tym wydawana jest decyzja, w której organ podatkowy stwierdza nieważność, uchyla bądź zmienia wadliwą decyzję dotyczącą wysokości podatku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 24 listopada 2008 roku (sygnatura I SA/Wr 819/08) podkreślił, że Z przepisu art. 78 § 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej wynika, że oprocentowanie nadpłaty liczone jest od dnia, w którym złożono wniosek wraz ze skorygowaną deklaracją, co powoduje, że w sytuacji gdy złożono jedynie wniosek - oprocentowanie nadpłaty liczone być może dopiero od dnia złożenia drugiego wymaganego dokumentu.

Kiedy następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego?

Ponadto, należy zbadać w wyniku czego powstała nieprawidłowość, ponieważ w określonych przypadkach podatnik może liczyć także na wypłatę odsetek od zapłaconej wcześniej nadpłaty.

Z art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm., zwana dalej ordynacją), wynika, że podatnikowi razem ze zwrotem nadpłaty przysługują także odsetki, jeśli:

- organ podatkowy przyczynił się do powstania wady (złego oznaczenia wysokości podatku), mimo że nadpłata została zwrócona we właściwym terminie

REKLAMA

 lub                                                                                                                                                 

  - nie zwrócił nadpłaty w wyznaczonym terminie (30- stu dni od dnia wydania decyzji o zmianie, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego).

Sąd zwrócił uwagę, że w tym przepisie ustawodawca nie zastrzegł, że przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku, powinno mieć charakter wyłączny.

Przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku nie musi mieć charakteru wyłącznego.

Oznacza to, że nawet, gdy podatnik poprzez swoje zachowanie mógł mieć wpływ na nieprawidłowe oznaczenie wysokości podatku, to i tak powinno się brać pod uwagę przede wszystkim nieprawidłowe działanie organu podatkowego.

REKLAMA

To organ podatkowy dokonuje wymiaru podatku, dlatego ma obowiązek (przy jego wymiarze) prowadzić postępowanie podatkowe w celu dokładnego zbadania stanu faktycznego i prawnego w danej sytuacji. Powinien zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy.

Organ podatkowy prowadzi ewidencję podatkową w celu wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Ponieważ znajdują się w niej niezbędne informacje o podatnikach i przedmiotach opodatkowania (np. powierzchnia określoną z dokładnością do 1 m2, identyfikatory działek ewidencyjnych), przy wymiarze i poborze podatku, organ powinien kierować się właśnie danymi zawartymi w ewidencji. 

Podatek rolny i podatek leśny 2012 - stawki

Oznacza to, że nawet jeśli podatnik mógł nie podjąć określonych czynności w tym zakresie, to organ podatkowy dopuścił się zaniedbań, ponieważ nie zbadał dokładnie danych zawartych w swoich dokumentach (np. wspomnianej ewidencji) oraz nie przeprowadził wszechstronnego i dokładnego postępowania.

Tego rodzaju nieprawidłowe działanie organu wystarcza do tego, aby na podstawie art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a) ordynacji przyznać podatnikowi oprocentowanie stwierdzonych nadpłat.

Polecamy: Najczęstsze problemy - Urząd Skarbowy

Ireneusz Krawczyk w artykule pt.: „Nadpłata, cz. I” wskazuje, że Bez względu na sposób powstania nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Wyjątkiem są nadpłaty, których kwota nie przekracza wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym.

Oprocentowanie nadpłaty powstaje z mocy samego prawa, dlatego organ podatkowy przy wydaniu decyzji stwierdzającej nadpłatę, powinien również orzec o jej oprocentowaniu. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik złożył sam wniosek o stwierdzenie nadpłaty, czy zawarł w nim również wniosek o jej oprocentowanie.

Natomiast, zgodnie z treścią wyroku z dnia 11 maja 2011 roku wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygnatura I SA/Ol 36/11) Nie sposób uznać, że w świetle art. 78 § 3 pkt 1 w związku z art. 77 § 1 pkt 1 ordynacji, pod pojęciem decyzji mieści się również interpretacja indywidualna.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od emerytur wypłacanych w ZUS.

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

REKLAMA

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA