REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniedbania urzędu mogą wpłynąć na wysokość nadpłaty podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli organ podatkowy przyczynił się do powstania nadpłaty w kwocie zapłaconego podatku, to podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaty wraz z ustawowymi odsetkami.

Taką interpretację zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 19 stycznia 2012 roku, o sygnaturze akt SA/Bk 468/11.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli z powodu nieprawidłowego wymiaru wysokości podatku od nieruchomości, podatnicy przez dany okres odprowadzali wyższą kwotę, niż w rzeczywistości była należna, to mają prawo otrzymać zwrot dokonanej nadpłaty.

Nadpłatą będzie nienależny podatek, nadpłacony podatek (o którym mowa w art. 6 ordynacji podatkowej), nienależne oraz nadpłacone zaliczki na podatki, raty podatku, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach oraz opłaty i niepodatkowe należności budżetowe.

REKLAMA

Nadpłata podatku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak odebrać nadpłatę podatku

W związku z tym wydawana jest decyzja, w której organ podatkowy stwierdza nieważność, uchyla bądź zmienia wadliwą decyzję dotyczącą wysokości podatku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 24 listopada 2008 roku (sygnatura I SA/Wr 819/08) podkreślił, że Z przepisu art. 78 § 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej wynika, że oprocentowanie nadpłaty liczone jest od dnia, w którym złożono wniosek wraz ze skorygowaną deklaracją, co powoduje, że w sytuacji gdy złożono jedynie wniosek - oprocentowanie nadpłaty liczone być może dopiero od dnia złożenia drugiego wymaganego dokumentu.

Kiedy następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego?

Ponadto, należy zbadać w wyniku czego powstała nieprawidłowość, ponieważ w określonych przypadkach podatnik może liczyć także na wypłatę odsetek od zapłaconej wcześniej nadpłaty.

Z art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm., zwana dalej ordynacją), wynika, że podatnikowi razem ze zwrotem nadpłaty przysługują także odsetki, jeśli:

- organ podatkowy przyczynił się do powstania wady (złego oznaczenia wysokości podatku), mimo że nadpłata została zwrócona we właściwym terminie

 lub                                                                                                                                                 

  - nie zwrócił nadpłaty w wyznaczonym terminie (30- stu dni od dnia wydania decyzji o zmianie, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego).

Sąd zwrócił uwagę, że w tym przepisie ustawodawca nie zastrzegł, że przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku, powinno mieć charakter wyłączny.

Przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku nie musi mieć charakteru wyłącznego.

Oznacza to, że nawet, gdy podatnik poprzez swoje zachowanie mógł mieć wpływ na nieprawidłowe oznaczenie wysokości podatku, to i tak powinno się brać pod uwagę przede wszystkim nieprawidłowe działanie organu podatkowego.

To organ podatkowy dokonuje wymiaru podatku, dlatego ma obowiązek (przy jego wymiarze) prowadzić postępowanie podatkowe w celu dokładnego zbadania stanu faktycznego i prawnego w danej sytuacji. Powinien zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy.

Organ podatkowy prowadzi ewidencję podatkową w celu wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Ponieważ znajdują się w niej niezbędne informacje o podatnikach i przedmiotach opodatkowania (np. powierzchnia określoną z dokładnością do 1 m2, identyfikatory działek ewidencyjnych), przy wymiarze i poborze podatku, organ powinien kierować się właśnie danymi zawartymi w ewidencji. 

Podatek rolny i podatek leśny 2012 - stawki

Oznacza to, że nawet jeśli podatnik mógł nie podjąć określonych czynności w tym zakresie, to organ podatkowy dopuścił się zaniedbań, ponieważ nie zbadał dokładnie danych zawartych w swoich dokumentach (np. wspomnianej ewidencji) oraz nie przeprowadził wszechstronnego i dokładnego postępowania.

Tego rodzaju nieprawidłowe działanie organu wystarcza do tego, aby na podstawie art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a) ordynacji przyznać podatnikowi oprocentowanie stwierdzonych nadpłat.

Polecamy: Najczęstsze problemy - Urząd Skarbowy

Ireneusz Krawczyk w artykule pt.: „Nadpłata, cz. I” wskazuje, że Bez względu na sposób powstania nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Wyjątkiem są nadpłaty, których kwota nie przekracza wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym.

Oprocentowanie nadpłaty powstaje z mocy samego prawa, dlatego organ podatkowy przy wydaniu decyzji stwierdzającej nadpłatę, powinien również orzec o jej oprocentowaniu. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik złożył sam wniosek o stwierdzenie nadpłaty, czy zawarł w nim również wniosek o jej oprocentowanie.

Natomiast, zgodnie z treścią wyroku z dnia 11 maja 2011 roku wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygnatura I SA/Ol 36/11) Nie sposób uznać, że w świetle art. 78 § 3 pkt 1 w związku z art. 77 § 1 pkt 1 ordynacji, pod pojęciem decyzji mieści się również interpretacja indywidualna.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA