REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniedbania urzędu mogą wpłynąć na wysokość nadpłaty podatku

Katarzyna Broniszewska
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy
urząd skarbowy, podatki, nadpłata, zaniedbania, problemy

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli organ podatkowy przyczynił się do powstania nadpłaty w kwocie zapłaconego podatku, to podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaty wraz z ustawowymi odsetkami.

Taką interpretację zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 19 stycznia 2012 roku, o sygnaturze akt SA/Bk 468/11.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli z powodu nieprawidłowego wymiaru wysokości podatku od nieruchomości, podatnicy przez dany okres odprowadzali wyższą kwotę, niż w rzeczywistości była należna, to mają prawo otrzymać zwrot dokonanej nadpłaty.

Nadpłatą będzie nienależny podatek, nadpłacony podatek (o którym mowa w art. 6 ordynacji podatkowej), nienależne oraz nadpłacone zaliczki na podatki, raty podatku, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach oraz opłaty i niepodatkowe należności budżetowe.

REKLAMA

Nadpłata podatku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak odebrać nadpłatę podatku

W związku z tym wydawana jest decyzja, w której organ podatkowy stwierdza nieważność, uchyla bądź zmienia wadliwą decyzję dotyczącą wysokości podatku.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 24 listopada 2008 roku (sygnatura I SA/Wr 819/08) podkreślił, że Z przepisu art. 78 § 3 pkt 3 Ordynacji podatkowej wynika, że oprocentowanie nadpłaty liczone jest od dnia, w którym złożono wniosek wraz ze skorygowaną deklaracją, co powoduje, że w sytuacji gdy złożono jedynie wniosek - oprocentowanie nadpłaty liczone być może dopiero od dnia złożenia drugiego wymaganego dokumentu.

Kiedy następuje przedawnienie zobowiązania podatkowego?

Ponadto, należy zbadać w wyniku czego powstała nieprawidłowość, ponieważ w określonych przypadkach podatnik może liczyć także na wypłatę odsetek od zapłaconej wcześniej nadpłaty.

Z art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm., zwana dalej ordynacją), wynika, że podatnikowi razem ze zwrotem nadpłaty przysługują także odsetki, jeśli:

- organ podatkowy przyczynił się do powstania wady (złego oznaczenia wysokości podatku), mimo że nadpłata została zwrócona we właściwym terminie

 lub                                                                                                                                                 

  - nie zwrócił nadpłaty w wyznaczonym terminie (30- stu dni od dnia wydania decyzji o zmianie, uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego).

Sąd zwrócił uwagę, że w tym przepisie ustawodawca nie zastrzegł, że przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku, powinno mieć charakter wyłączny.

Przyczynienie się organu podatkowego do powstania błędnego wymiaru podatku nie musi mieć charakteru wyłącznego.

Oznacza to, że nawet, gdy podatnik poprzez swoje zachowanie mógł mieć wpływ na nieprawidłowe oznaczenie wysokości podatku, to i tak powinno się brać pod uwagę przede wszystkim nieprawidłowe działanie organu podatkowego.

To organ podatkowy dokonuje wymiaru podatku, dlatego ma obowiązek (przy jego wymiarze) prowadzić postępowanie podatkowe w celu dokładnego zbadania stanu faktycznego i prawnego w danej sytuacji. Powinien zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy.

Organ podatkowy prowadzi ewidencję podatkową w celu wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego. Ponieważ znajdują się w niej niezbędne informacje o podatnikach i przedmiotach opodatkowania (np. powierzchnia określoną z dokładnością do 1 m2, identyfikatory działek ewidencyjnych), przy wymiarze i poborze podatku, organ powinien kierować się właśnie danymi zawartymi w ewidencji. 

Podatek rolny i podatek leśny 2012 - stawki

Oznacza to, że nawet jeśli podatnik mógł nie podjąć określonych czynności w tym zakresie, to organ podatkowy dopuścił się zaniedbań, ponieważ nie zbadał dokładnie danych zawartych w swoich dokumentach (np. wspomnianej ewidencji) oraz nie przeprowadził wszechstronnego i dokładnego postępowania.

Tego rodzaju nieprawidłowe działanie organu wystarcza do tego, aby na podstawie art. 78 § 3 pkt 2 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 lit. a) ordynacji przyznać podatnikowi oprocentowanie stwierdzonych nadpłat.

Polecamy: Najczęstsze problemy - Urząd Skarbowy

Ireneusz Krawczyk w artykule pt.: „Nadpłata, cz. I” wskazuje, że Bez względu na sposób powstania nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej odsetkom za zwłokę pobieranym od zaległości podatkowych. Wyjątkiem są nadpłaty, których kwota nie przekracza wysokości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym.

Oprocentowanie nadpłaty powstaje z mocy samego prawa, dlatego organ podatkowy przy wydaniu decyzji stwierdzającej nadpłatę, powinien również orzec o jej oprocentowaniu. Nie ma przy tym znaczenia, czy podatnik złożył sam wniosek o stwierdzenie nadpłaty, czy zawarł w nim również wniosek o jej oprocentowanie.

Natomiast, zgodnie z treścią wyroku z dnia 11 maja 2011 roku wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygnatura I SA/Ol 36/11) Nie sposób uznać, że w świetle art. 78 § 3 pkt 1 w związku z art. 77 § 1 pkt 1 ordynacji, pod pojęciem decyzji mieści się również interpretacja indywidualna.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA