REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje
Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje

REKLAMA

REKLAMA

Korzystałam niedawno z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej – pisze pani Katarzyna. Nie jestem pewna, czy odpowiedź, jaką uzyskałam, jest prawidłowa. – Zastanawiam się, czy w razie błędu będę mogła wybronić się uzyskaniem błędnej informacji – pyta czytelniczka.

Nie. Jeżeli podatnicy mają wątpliwości co do swoich obowiązków wobec fiskusa, poradę mogą uzyskać, dzwoniąc do Krajowej Informacji Podatkowej. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do takiej telefonicznej porady i okaże się ona błędna, będzie musiał zapłacić podatek, i to z odsetkami. Tak będzie nie tylko w przypadku porady telefonicznej pracownika Krajowej Informacji Podatkowej, lecz także zastosowania się do odpowiedzi na petycję ministra finansów czy do informacji urzędnika w okienku. Tak otrzymane informacje nie gwarantują żadnej ochrony.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Potwierdza to orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przykładowo: tak było w wyroku, który dotyczył błędnej informacji przekazanej przez osobę pracującą w urzędzie skarbowym. Sąd wyjaśnił, że pracownik urzędu nie jest organem administracji i udzielone przez niego pouczenie nie ma takiej mocy, jak interpretacja, a samo powoływanie się na nie jest infantylne. Zdarzało się natomiast, że podatnicy wygrywali, gdy zastosowali się do broszury informacyjnej, zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (Finanse.mf.gov.pl). Można tam znaleźć odpowiedzi na różne pytania, np. jak rozliczyć się z fiskusem, skorzystać z ulg, opodatkować sprzedaż samochodu lub mieszkania.

NSA uznał, że podatnicy, którzy postąpili zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w broszurze informacyjnej MF, działali w zaufaniu do organów podatkowych. – Skoro więc broszura nie uwzględniała najnowszych zmian w prawie, nie mogą oni ponosić negatywnych konsekwencji – stwierdzili sędziowie.

Najwięcej gwarancji dają jednak interpretacje podatkowe. Czytelniczka może wystąpić o nią, składając wniosek na stosownym formularzu (ORD-IN, ORD-IN/A). W tym dokumencie trzeba wyczerpująco opisać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe i przedstawić własne stanowisko. Nie dołącza się do niego żadnych dokumentów.

REKLAMA

Pani Katarzyna musi też wnieść opłatę za wydanie interpretacji – 40 zł (za każde pytanie w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku (na rachunek podany w formularzu wniosku lub w kasie biura Krajowej Informacji Podatkowej). Dyrektor IS (który wydaje interpretację za pośrednictwem biura KIP) ma trzy miesiące od otrzymania wniosku na wydanie interpretacji, tj. jej sporządzenie i podpisanie. Jeżeli tak się nie stanie, oznacza to, że została wydana (milcząca) interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli interpretacja nie jest po myśli wnioskodawcy, może on w ciągu 14 dni od doręczenia dokumentu wezwać organ do usunięcia naruszenia prawa. Gdy odpowiedź na to wezwanie jest nadal niekorzystna, możne on, w ciągu 30 dni od jej otrzymania, wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego (a gdy organ się nie ustosunkował, to w ciągu 60 dni od wniesienia wezwania). Skargę wnosi się do organu wydającego interpretację, który musi (w ciągu 30 dni) udzielić odpowiedzi i przekazać wraz z aktami sprawy do sądu.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Należy pamiętać, że interpretacje nie chronią, jeśli okaże się, że jest inny stan faktyczny. Organ nie bada bowiem, czy jest on zgodny z rzeczywistością. Odnosi się jedynie do tego, co napisał podatnik. Przykładowo, jeżeli ktoś stwierdzi, że jest twórcą i spyta, czy w tym przypadku ma prawo do podwyższonych kosztów – fiskus nie bada, czy faktycznie tym twórcą jest.

Otrzymanie korzystnej interpretacji nie oznacza jednak, że podatnik nie będzie musiał zapłacić daniny. Minister finansów może bowiem zmienić taki dokument. Skutki dla podatnika zależą jednak od tego, czy występując o interpretację, pytał o sytuację przyszłą, czy stan już zaistniały. W tym pierwszym przypadku podatnik jest w lepszej sytuacji. Jeśli bowiem zastosuje się do interpretacji przed jej zmianą, to potem, po jej zmianie, nie będzie musiał dopłacić podatku. Jeżeli natomiast chce uzyskać pewność, że jego wcześniejsze postępowanie było prawidłowe i dostanie potwierdzenie w postaci interpretacji, która jednak następnie zostanie zmieniona, to będzie musiał uiścić daninę. W obu przypadkach podatnik nie płaci natomiast odsetek za zwłokę i nie jest narażony na odpowiedzialność karną skarbową. ⒸⓅ


Takie zasady składania wniosków o interpretacje obowiązują do końca 2016 r. Później wnioski trzeba będzie składać do jednego organu.

Krajowa Informacja Podatkowa:

z numeru stacjonarnego – 801 055 055

z komórki – 22 330 0330

z zagranicy – +48 22 330 0330

Tu można złożyć wniosek o interpretację:

Organ wydający interpretację: dyrektor Izby Skarbowej w:

Adres, na który można przesyłać wnioski:

Interpretacje z zakresu:

PIT dla podatników według miejsca zamieszkania lub siedziby w woj.:

Inne (poza PIT, CIT i VAT) dla podatników według miejsca zamieszkania lub siedziby w woj.:

Bydgoszczy

Biuro KIP w Toruniu ul. Św. Jakuba 20 87-100 Toruń

kujawsko-pomorskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim

Katowicach

Biuro KIP w Bielsko-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

małopolskim

dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim lub zachodniopomorskim

Łodzi

Biuro KIP w Piotrkowie Trybunalskim ul. Wronia 65 97-300 Piotrków Trybunalski

lubelskim, łódzkim, opolskim, śląskim lub świętokrzyskim

Poznaniu

Biuro KIP w Lesznie ul. Dekana 6 64-100 Leszno

dolnośląskim, lubuskim i wielkopolskim

Warszawie

Biuro KIP w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

mazowieckim lub poza terytorium Polski

mazowieckim lub poza terytorium Polski

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Podstawa prawna:

Par. 5 i 7 rozporządzenia ministra finansów z 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643). Art. 14k i art. 14m ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.). Wyrok NSA z 26 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 668/13. Wyrok NSA z 22 stycznia 2016 r., sygn. akt II FSK 2775/13.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA