REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje
Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje

REKLAMA

REKLAMA

Korzystałam niedawno z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej – pisze pani Katarzyna. Nie jestem pewna, czy odpowiedź, jaką uzyskałam, jest prawidłowa. – Zastanawiam się, czy w razie błędu będę mogła wybronić się uzyskaniem błędnej informacji – pyta czytelniczka.

REKLAMA

Nie. Jeżeli podatnicy mają wątpliwości co do swoich obowiązków wobec fiskusa, poradę mogą uzyskać, dzwoniąc do Krajowej Informacji Podatkowej. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do takiej telefonicznej porady i okaże się ona błędna, będzie musiał zapłacić podatek, i to z odsetkami. Tak będzie nie tylko w przypadku porady telefonicznej pracownika Krajowej Informacji Podatkowej, lecz także zastosowania się do odpowiedzi na petycję ministra finansów czy do informacji urzędnika w okienku. Tak otrzymane informacje nie gwarantują żadnej ochrony.

REKLAMA

Potwierdza to orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przykładowo: tak było w wyroku, który dotyczył błędnej informacji przekazanej przez osobę pracującą w urzędzie skarbowym. Sąd wyjaśnił, że pracownik urzędu nie jest organem administracji i udzielone przez niego pouczenie nie ma takiej mocy, jak interpretacja, a samo powoływanie się na nie jest infantylne. Zdarzało się natomiast, że podatnicy wygrywali, gdy zastosowali się do broszury informacyjnej, zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (Finanse.mf.gov.pl). Można tam znaleźć odpowiedzi na różne pytania, np. jak rozliczyć się z fiskusem, skorzystać z ulg, opodatkować sprzedaż samochodu lub mieszkania.

NSA uznał, że podatnicy, którzy postąpili zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w broszurze informacyjnej MF, działali w zaufaniu do organów podatkowych. – Skoro więc broszura nie uwzględniała najnowszych zmian w prawie, nie mogą oni ponosić negatywnych konsekwencji – stwierdzili sędziowie.

REKLAMA

Najwięcej gwarancji dają jednak interpretacje podatkowe. Czytelniczka może wystąpić o nią, składając wniosek na stosownym formularzu (ORD-IN, ORD-IN/A). W tym dokumencie trzeba wyczerpująco opisać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe i przedstawić własne stanowisko. Nie dołącza się do niego żadnych dokumentów.

Pani Katarzyna musi też wnieść opłatę za wydanie interpretacji – 40 zł (za każde pytanie w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku (na rachunek podany w formularzu wniosku lub w kasie biura Krajowej Informacji Podatkowej). Dyrektor IS (który wydaje interpretację za pośrednictwem biura KIP) ma trzy miesiące od otrzymania wniosku na wydanie interpretacji, tj. jej sporządzenie i podpisanie. Jeżeli tak się nie stanie, oznacza to, że została wydana (milcząca) interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli interpretacja nie jest po myśli wnioskodawcy, może on w ciągu 14 dni od doręczenia dokumentu wezwać organ do usunięcia naruszenia prawa. Gdy odpowiedź na to wezwanie jest nadal niekorzystna, możne on, w ciągu 30 dni od jej otrzymania, wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego (a gdy organ się nie ustosunkował, to w ciągu 60 dni od wniesienia wezwania). Skargę wnosi się do organu wydającego interpretację, który musi (w ciągu 30 dni) udzielić odpowiedzi i przekazać wraz z aktami sprawy do sądu.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Należy pamiętać, że interpretacje nie chronią, jeśli okaże się, że jest inny stan faktyczny. Organ nie bada bowiem, czy jest on zgodny z rzeczywistością. Odnosi się jedynie do tego, co napisał podatnik. Przykładowo, jeżeli ktoś stwierdzi, że jest twórcą i spyta, czy w tym przypadku ma prawo do podwyższonych kosztów – fiskus nie bada, czy faktycznie tym twórcą jest.

Otrzymanie korzystnej interpretacji nie oznacza jednak, że podatnik nie będzie musiał zapłacić daniny. Minister finansów może bowiem zmienić taki dokument. Skutki dla podatnika zależą jednak od tego, czy występując o interpretację, pytał o sytuację przyszłą, czy stan już zaistniały. W tym pierwszym przypadku podatnik jest w lepszej sytuacji. Jeśli bowiem zastosuje się do interpretacji przed jej zmianą, to potem, po jej zmianie, nie będzie musiał dopłacić podatku. Jeżeli natomiast chce uzyskać pewność, że jego wcześniejsze postępowanie było prawidłowe i dostanie potwierdzenie w postaci interpretacji, która jednak następnie zostanie zmieniona, to będzie musiał uiścić daninę. W obu przypadkach podatnik nie płaci natomiast odsetek za zwłokę i nie jest narażony na odpowiedzialność karną skarbową. ⒸⓅ


Takie zasady składania wniosków o interpretacje obowiązują do końca 2016 r. Później wnioski trzeba będzie składać do jednego organu.

Krajowa Informacja Podatkowa:

z numeru stacjonarnego – 801 055 055

z komórki – 22 330 0330

z zagranicy – +48 22 330 0330

Tu można złożyć wniosek o interpretację:

Organ wydający interpretację: dyrektor Izby Skarbowej w:

Adres, na który można przesyłać wnioski:

Interpretacje z zakresu:

PIT dla podatników według miejsca zamieszkania lub siedziby w woj.:

Inne (poza PIT, CIT i VAT) dla podatników według miejsca zamieszkania lub siedziby w woj.:

Bydgoszczy

Biuro KIP w Toruniu ul. Św. Jakuba 20 87-100 Toruń

kujawsko-pomorskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim

Katowicach

Biuro KIP w Bielsko-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

małopolskim

dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim lub zachodniopomorskim

Łodzi

Biuro KIP w Piotrkowie Trybunalskim ul. Wronia 65 97-300 Piotrków Trybunalski

lubelskim, łódzkim, opolskim, śląskim lub świętokrzyskim

Poznaniu

Biuro KIP w Lesznie ul. Dekana 6 64-100 Leszno

dolnośląskim, lubuskim i wielkopolskim

Warszawie

Biuro KIP w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

mazowieckim lub poza terytorium Polski

mazowieckim lub poza terytorium Polski

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Podstawa prawna:

Par. 5 i 7 rozporządzenia ministra finansów z 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643). Art. 14k i art. 14m ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.). Wyrok NSA z 26 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 668/13. Wyrok NSA z 22 stycznia 2016 r., sygn. akt II FSK 2775/13.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA