REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje
Uwaga na porady urzędników skarbowych - podatników chronią tylko interpretacje

REKLAMA

REKLAMA

Korzystałam niedawno z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej – pisze pani Katarzyna. Nie jestem pewna, czy odpowiedź, jaką uzyskałam, jest prawidłowa. – Zastanawiam się, czy w razie błędu będę mogła wybronić się uzyskaniem błędnej informacji – pyta czytelniczka.

Nie. Jeżeli podatnicy mają wątpliwości co do swoich obowiązków wobec fiskusa, poradę mogą uzyskać, dzwoniąc do Krajowej Informacji Podatkowej. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do takiej telefonicznej porady i okaże się ona błędna, będzie musiał zapłacić podatek, i to z odsetkami. Tak będzie nie tylko w przypadku porady telefonicznej pracownika Krajowej Informacji Podatkowej, lecz także zastosowania się do odpowiedzi na petycję ministra finansów czy do informacji urzędnika w okienku. Tak otrzymane informacje nie gwarantują żadnej ochrony.

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdza to orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego. Przykładowo: tak było w wyroku, który dotyczył błędnej informacji przekazanej przez osobę pracującą w urzędzie skarbowym. Sąd wyjaśnił, że pracownik urzędu nie jest organem administracji i udzielone przez niego pouczenie nie ma takiej mocy, jak interpretacja, a samo powoływanie się na nie jest infantylne. Zdarzało się natomiast, że podatnicy wygrywali, gdy zastosowali się do broszury informacyjnej, zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (Finanse.mf.gov.pl). Można tam znaleźć odpowiedzi na różne pytania, np. jak rozliczyć się z fiskusem, skorzystać z ulg, opodatkować sprzedaż samochodu lub mieszkania.

NSA uznał, że podatnicy, którzy postąpili zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w broszurze informacyjnej MF, działali w zaufaniu do organów podatkowych. – Skoro więc broszura nie uwzględniała najnowszych zmian w prawie, nie mogą oni ponosić negatywnych konsekwencji – stwierdzili sędziowie.

Najwięcej gwarancji dają jednak interpretacje podatkowe. Czytelniczka może wystąpić o nią, składając wniosek na stosownym formularzu (ORD-IN, ORD-IN/A). W tym dokumencie trzeba wyczerpująco opisać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe i przedstawić własne stanowisko. Nie dołącza się do niego żadnych dokumentów.

REKLAMA

Pani Katarzyna musi też wnieść opłatę za wydanie interpretacji – 40 zł (za każde pytanie w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku (na rachunek podany w formularzu wniosku lub w kasie biura Krajowej Informacji Podatkowej). Dyrektor IS (który wydaje interpretację za pośrednictwem biura KIP) ma trzy miesiące od otrzymania wniosku na wydanie interpretacji, tj. jej sporządzenie i podpisanie. Jeżeli tak się nie stanie, oznacza to, że została wydana (milcząca) interpretacja stwierdzająca prawidłowość stanowiska wnioskodawcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli interpretacja nie jest po myśli wnioskodawcy, może on w ciągu 14 dni od doręczenia dokumentu wezwać organ do usunięcia naruszenia prawa. Gdy odpowiedź na to wezwanie jest nadal niekorzystna, możne on, w ciągu 30 dni od jej otrzymania, wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego (a gdy organ się nie ustosunkował, to w ciągu 60 dni od wniesienia wezwania). Skargę wnosi się do organu wydającego interpretację, który musi (w ciągu 30 dni) udzielić odpowiedzi i przekazać wraz z aktami sprawy do sądu.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Należy pamiętać, że interpretacje nie chronią, jeśli okaże się, że jest inny stan faktyczny. Organ nie bada bowiem, czy jest on zgodny z rzeczywistością. Odnosi się jedynie do tego, co napisał podatnik. Przykładowo, jeżeli ktoś stwierdzi, że jest twórcą i spyta, czy w tym przypadku ma prawo do podwyższonych kosztów – fiskus nie bada, czy faktycznie tym twórcą jest.

Otrzymanie korzystnej interpretacji nie oznacza jednak, że podatnik nie będzie musiał zapłacić daniny. Minister finansów może bowiem zmienić taki dokument. Skutki dla podatnika zależą jednak od tego, czy występując o interpretację, pytał o sytuację przyszłą, czy stan już zaistniały. W tym pierwszym przypadku podatnik jest w lepszej sytuacji. Jeśli bowiem zastosuje się do interpretacji przed jej zmianą, to potem, po jej zmianie, nie będzie musiał dopłacić podatku. Jeżeli natomiast chce uzyskać pewność, że jego wcześniejsze postępowanie było prawidłowe i dostanie potwierdzenie w postaci interpretacji, która jednak następnie zostanie zmieniona, to będzie musiał uiścić daninę. W obu przypadkach podatnik nie płaci natomiast odsetek za zwłokę i nie jest narażony na odpowiedzialność karną skarbową. ⒸⓅ


Takie zasady składania wniosków o interpretacje obowiązują do końca 2016 r. Później wnioski trzeba będzie składać do jednego organu.

Krajowa Informacja Podatkowa:

z numeru stacjonarnego – 801 055 055

z komórki – 22 330 0330

z zagranicy – +48 22 330 0330

Tu można złożyć wniosek o interpretację:

Organ wydający interpretację: dyrektor Izby Skarbowej w:

Adres, na który można przesyłać wnioski:

Interpretacje z zakresu:

PIT dla podatników według miejsca zamieszkania lub siedziby w woj.:

Inne (poza PIT, CIT i VAT) dla podatników według miejsca zamieszkania lub siedziby w woj.:

Bydgoszczy

Biuro KIP w Toruniu ul. Św. Jakuba 20 87-100 Toruń

kujawsko-pomorskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim

Katowicach

Biuro KIP w Bielsko-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

małopolskim

dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim lub zachodniopomorskim

Łodzi

Biuro KIP w Piotrkowie Trybunalskim ul. Wronia 65 97-300 Piotrków Trybunalski

lubelskim, łódzkim, opolskim, śląskim lub świętokrzyskim

Poznaniu

Biuro KIP w Lesznie ul. Dekana 6 64-100 Leszno

dolnośląskim, lubuskim i wielkopolskim

Warszawie

Biuro KIP w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

mazowieckim lub poza terytorium Polski

mazowieckim lub poza terytorium Polski

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Podstawa prawna:

Par. 5 i 7 rozporządzenia ministra finansów z 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643). Art. 14k i art. 14m ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.). Wyrok NSA z 26 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 668/13. Wyrok NSA z 22 stycznia 2016 r., sygn. akt II FSK 2775/13.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA