REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku
Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2016 przynosi duże zmiany w zakresie przepisów Ordynacji Podatkowej. Wchodząca w życie od 1 stycznia ustawa nowelizująca reformuje m. in. instytucję interpretacji indywidualnych.

Zmiana zakresu spraw, które może obejmować wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią nowych przepisów, interpretacje indywidualne nie będą mogły dotyczyć przepisów prawa podatkowego regulujących właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Minister będzie mógł także  odmówić wydania interpretacji indywidualnej w przypadku, gdy opisany we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będzie odpowiadać zagadnieniu, które zostało poruszone w interpretacji ogólnej, wydanej na gruncie takiego samego stanu prawnego. Jednocześnie Minister będzie mógł zmienić swoje postanowienie w przypadku, gdy interpretacja ogólna zostanie zmieniona.

REKLAMA

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Udogodnienia dla podatników wnoszących o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 14d Ordynacji podatkowej, podatnik będzie mógł bowiem w każdym czasie wystąpić z żądaniem poinformowania go telefonicznie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. W takim wypadku organ będzie zobowiązany do przekazania informacji niezwłocznie – w przypadku gdy przed wystosowaniem żądania interpretacja została wydana - lub też nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania interpretacji albo innego rozstrzygnięcia w tej sprawie.

Nowy krąg podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

REKLAMA

Zgodnie z treścią nowego art. 14r Ordynacji podatkowej, będzie istniała możliwość wystosowania tzw. wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej. Z wnioskiem tego typu będą mogli wystąpić podatnicy uczestniczący w tym samym stanie faktycznym albo mający uczestniczyć w tym samym zdarzeniu wspólnym. W takim wypadku zainteresowani będą musieli wskazać jeden podmiot, który będzie traktowany jak strona w postępowaniu o wydanie interpretacji (czynności dokonywane przez inne podmioty będą uważane za bezskuteczne).

Wniosek o wydanie interpretacji wspólnej podlegać będzie opłacie ustalanej jako iloczyn standardowej opłaty za wniosek i liczby zainteresowanych. Interpretacja indywidualna wydana na podstawie wniosku wspólnego obejmować będzie ochroną sytuację prawną wszystkich zainteresowanych, którzy wystąpili z wnioskiem. Jak wskazano w komentarzu do ustawy: „Wniosek (wspólny) może dotyczyć jednego podatku lub różnych podatków, jeżeli interpretacja przepisów różnych ustaw jest wzajemnie sprzężona np. VAT-PCC, podatek dochodowypodatek od spadków i darowizn”. Prawo wniesienia skargi na interpretację tego typu będzie przysługiwać każdemu z zainteresowanych, wyrok sądu administracyjnego będzie obowiązywał jednak wszystkie podmioty, również te, które nie wniosły skargi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, na mocy art. 14s Ordynacji podatkowej, będzie mógł wystąpić także zamawiający w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.

Omawiając kwestie zmian Ordynacji podatkowej, dotyczących instytucji interpretacji indywidualnych warto odnieść się również do przedstawionej niedawno propozycji nowej ustawy o VAT, która zawiera pewne rozwiązania dotyczące przedmiotowego zagadnienia.  Niewątpliwie wskazać w tym miejscu należy na art. 334 projektu, w myśl którego do przepisów  nowej ustawy oraz przepisów wydanych na jej podstawie, zasadniczo nie miałyby zastosowania art. 14b – 14p Ordynacji podatkowej, dotyczące interpretacji indywidualnych (art. 334 ust. 2 pkt 2 projektu wskazuje jednak okoliczności, w których podatnik mógłby z wnioskiem o interpretację wystąpić).


Największe kontrowersje wzbudza jednak treść art. 334 ust. 3 projektu, zgodnie z którym interpretacje wydane na podstawie art. 14a – 14p Ordynacji podatkowej dotyczące przepisów:

  • proponowanej ustawy o podatku od towarów i usług
  • przepisów wydanych na podstawie proponowanej ustawy o podatku od towarów i usług
  • przepisów ustaw zmieniających proponowaną ustawę o podatku od towarów i usług

- nie miałyby zastosowania do rozliczeń podatku od towarów i usług wprowadzonego ustawą, z zastrzeżeniem ust. 4., w myśl którego powyższy przepis nie znalazłby zastosowania w przypadku, gdy do podatku od towarów i usług wprowadzonego proponowaną ustawą miałyby zastosowanie po dniu 31 grudnia 2015 r. przepisy, o których mowa w ust. 3. Jak przeczytać możemy w uzasadnieniu projektu ustawy, wskazany „przepis zawiera zasadę utraty mocy obowiązujących interpretacji wydanych na podstawie art. 14a – 14p Ordynacji podatkowej w zakresie obecnie obowiązującego stanu prawnego (tj. stanu prawnego po wprowadzeniu projektu w życie [przyp. red.]). W odniesieniu do dotychczasowego stanu prawnego, podatnicy mogą występować z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej do ministra właściwego do spraw finansów publicznych co do interpretacji przepisów prawa podatkowego (zgodnie z niniejszym projektem ustawy powiadamiają właściwy organ podatkowy o przyjętych zasadach rozliczania podatku, występują z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego do ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie identyfikacji towaru lub usługi).”

Niewątpliwie przedstawiona koncepcja, którą oceniać należy jednak w perspektywie całości rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy, ma charakter nowatorski. Podkreślenia wymaga jednak, iż obecnie traktować ją należy jako wart rozważenia postulat – omawiany projekt ustawy o podatku od towarów i usług na tą chwilę nie został bowiem jeszcze złożony w Sejmie.

Justyna Zając-Wysocka

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA