REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku
Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2016 przynosi duże zmiany w zakresie przepisów Ordynacji Podatkowej. Wchodząca w życie od 1 stycznia ustawa nowelizująca reformuje m. in. instytucję interpretacji indywidualnych.

Zmiana zakresu spraw, które może obejmować wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią nowych przepisów, interpretacje indywidualne nie będą mogły dotyczyć przepisów prawa podatkowego regulujących właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Minister będzie mógł także  odmówić wydania interpretacji indywidualnej w przypadku, gdy opisany we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będzie odpowiadać zagadnieniu, które zostało poruszone w interpretacji ogólnej, wydanej na gruncie takiego samego stanu prawnego. Jednocześnie Minister będzie mógł zmienić swoje postanowienie w przypadku, gdy interpretacja ogólna zostanie zmieniona.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Udogodnienia dla podatników wnoszących o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 14d Ordynacji podatkowej, podatnik będzie mógł bowiem w każdym czasie wystąpić z żądaniem poinformowania go telefonicznie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. W takim wypadku organ będzie zobowiązany do przekazania informacji niezwłocznie – w przypadku gdy przed wystosowaniem żądania interpretacja została wydana - lub też nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania interpretacji albo innego rozstrzygnięcia w tej sprawie.

Nowy krąg podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią nowego art. 14r Ordynacji podatkowej, będzie istniała możliwość wystosowania tzw. wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej. Z wnioskiem tego typu będą mogli wystąpić podatnicy uczestniczący w tym samym stanie faktycznym albo mający uczestniczyć w tym samym zdarzeniu wspólnym. W takim wypadku zainteresowani będą musieli wskazać jeden podmiot, który będzie traktowany jak strona w postępowaniu o wydanie interpretacji (czynności dokonywane przez inne podmioty będą uważane za bezskuteczne).

REKLAMA

Wniosek o wydanie interpretacji wspólnej podlegać będzie opłacie ustalanej jako iloczyn standardowej opłaty za wniosek i liczby zainteresowanych. Interpretacja indywidualna wydana na podstawie wniosku wspólnego obejmować będzie ochroną sytuację prawną wszystkich zainteresowanych, którzy wystąpili z wnioskiem. Jak wskazano w komentarzu do ustawy: „Wniosek (wspólny) może dotyczyć jednego podatku lub różnych podatków, jeżeli interpretacja przepisów różnych ustaw jest wzajemnie sprzężona np. VAT-PCC, podatek dochodowy – podatek od spadków i darowizn”. Prawo wniesienia skargi na interpretację tego typu będzie przysługiwać każdemu z zainteresowanych, wyrok sądu administracyjnego będzie obowiązywał jednak wszystkie podmioty, również te, które nie wniosły skargi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Monitor Księgowego – prenumerata

Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, na mocy art. 14s Ordynacji podatkowej, będzie mógł wystąpić także zamawiający w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.

Omawiając kwestie zmian Ordynacji podatkowej, dotyczących instytucji interpretacji indywidualnych warto odnieść się również do przedstawionej niedawno propozycji nowej ustawy o VAT, która zawiera pewne rozwiązania dotyczące przedmiotowego zagadnienia.  Niewątpliwie wskazać w tym miejscu należy na art. 334 projektu, w myśl którego do przepisów  nowej ustawy oraz przepisów wydanych na jej podstawie, zasadniczo nie miałyby zastosowania art. 14b – 14p Ordynacji podatkowej, dotyczące interpretacji indywidualnych (art. 334 ust. 2 pkt 2 projektu wskazuje jednak okoliczności, w których podatnik mógłby z wnioskiem o interpretację wystąpić).


Największe kontrowersje wzbudza jednak treść art. 334 ust. 3 projektu, zgodnie z którym interpretacje wydane na podstawie art. 14a – 14p Ordynacji podatkowej dotyczące przepisów:

  • proponowanej ustawy o podatku od towarów i usług
  • przepisów wydanych na podstawie proponowanej ustawy o podatku od towarów i usług
  • przepisów ustaw zmieniających proponowaną ustawę o podatku od towarów i usług

- nie miałyby zastosowania do rozliczeń podatku od towarów i usług wprowadzonego ustawą, z zastrzeżeniem ust. 4., w myśl którego powyższy przepis nie znalazłby zastosowania w przypadku, gdy do podatku od towarów i usług wprowadzonego proponowaną ustawą miałyby zastosowanie po dniu 31 grudnia 2015 r. przepisy, o których mowa w ust. 3. Jak przeczytać możemy w uzasadnieniu projektu ustawy, wskazany „przepis zawiera zasadę utraty mocy obowiązujących interpretacji wydanych na podstawie art. 14a – 14p Ordynacji podatkowej w zakresie obecnie obowiązującego stanu prawnego (tj. stanu prawnego po wprowadzeniu projektu w życie [przyp. red.]). W odniesieniu do dotychczasowego stanu prawnego, podatnicy mogą występować z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej do ministra właściwego do spraw finansów publicznych co do interpretacji przepisów prawa podatkowego (zgodnie z niniejszym projektem ustawy powiadamiają właściwy organ podatkowy o przyjętych zasadach rozliczania podatku, występują z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego do ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie identyfikacji towaru lub usługi).”

Niewątpliwie przedstawiona koncepcja, którą oceniać należy jednak w perspektywie całości rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy, ma charakter nowatorski. Podkreślenia wymaga jednak, iż obecnie traktować ją należy jako wart rozważenia postulat – omawiany projekt ustawy o podatku od towarów i usług na tą chwilę nie został bowiem jeszcze złożony w Sejmie.

Justyna Zając-Wysocka

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA