REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku
Indywidualne interpretacje podatkowe – zmiany od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2016 przynosi duże zmiany w zakresie przepisów Ordynacji Podatkowej. Wchodząca w życie od 1 stycznia ustawa nowelizująca reformuje m. in. instytucję interpretacji indywidualnych.

Zmiana zakresu spraw, które może obejmować wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią nowych przepisów, interpretacje indywidualne nie będą mogły dotyczyć przepisów prawa podatkowego regulujących właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Minister będzie mógł także  odmówić wydania interpretacji indywidualnej w przypadku, gdy opisany we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będzie odpowiadać zagadnieniu, które zostało poruszone w interpretacji ogólnej, wydanej na gruncie takiego samego stanu prawnego. Jednocześnie Minister będzie mógł zmienić swoje postanowienie w przypadku, gdy interpretacja ogólna zostanie zmieniona.

REKLAMA

Autopromocja

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Udogodnienia dla podatników wnoszących o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 14d Ordynacji podatkowej, podatnik będzie mógł bowiem w każdym czasie wystąpić z żądaniem poinformowania go telefonicznie albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej o dacie wydania interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. W takim wypadku organ będzie zobowiązany do przekazania informacji niezwłocznie – w przypadku gdy przed wystosowaniem żądania interpretacja została wydana - lub też nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania interpretacji albo innego rozstrzygnięcia w tej sprawie.

Nowy krąg podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią nowego art. 14r Ordynacji podatkowej, będzie istniała możliwość wystosowania tzw. wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej. Z wnioskiem tego typu będą mogli wystąpić podatnicy uczestniczący w tym samym stanie faktycznym albo mający uczestniczyć w tym samym zdarzeniu wspólnym. W takim wypadku zainteresowani będą musieli wskazać jeden podmiot, który będzie traktowany jak strona w postępowaniu o wydanie interpretacji (czynności dokonywane przez inne podmioty będą uważane za bezskuteczne).

Wniosek o wydanie interpretacji wspólnej podlegać będzie opłacie ustalanej jako iloczyn standardowej opłaty za wniosek i liczby zainteresowanych. Interpretacja indywidualna wydana na podstawie wniosku wspólnego obejmować będzie ochroną sytuację prawną wszystkich zainteresowanych, którzy wystąpili z wnioskiem. Jak wskazano w komentarzu do ustawy: „Wniosek (wspólny) może dotyczyć jednego podatku lub różnych podatków, jeżeli interpretacja przepisów różnych ustaw jest wzajemnie sprzężona np. VAT-PCC, podatek dochodowy – podatek od spadków i darowizn”. Prawo wniesienia skargi na interpretację tego typu będzie przysługiwać każdemu z zainteresowanych, wyrok sądu administracyjnego będzie obowiązywał jednak wszystkie podmioty, również te, które nie wniosły skargi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Monitor Księgowego – prenumerata

Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, na mocy art. 14s Ordynacji podatkowej, będzie mógł wystąpić także zamawiający w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.

Omawiając kwestie zmian Ordynacji podatkowej, dotyczących instytucji interpretacji indywidualnych warto odnieść się również do przedstawionej niedawno propozycji nowej ustawy o VAT, która zawiera pewne rozwiązania dotyczące przedmiotowego zagadnienia.  Niewątpliwie wskazać w tym miejscu należy na art. 334 projektu, w myśl którego do przepisów  nowej ustawy oraz przepisów wydanych na jej podstawie, zasadniczo nie miałyby zastosowania art. 14b – 14p Ordynacji podatkowej, dotyczące interpretacji indywidualnych (art. 334 ust. 2 pkt 2 projektu wskazuje jednak okoliczności, w których podatnik mógłby z wnioskiem o interpretację wystąpić).


Największe kontrowersje wzbudza jednak treść art. 334 ust. 3 projektu, zgodnie z którym interpretacje wydane na podstawie art. 14a – 14p Ordynacji podatkowej dotyczące przepisów:

  • proponowanej ustawy o podatku od towarów i usług
  • przepisów wydanych na podstawie proponowanej ustawy o podatku od towarów i usług
  • przepisów ustaw zmieniających proponowaną ustawę o podatku od towarów i usług

- nie miałyby zastosowania do rozliczeń podatku od towarów i usług wprowadzonego ustawą, z zastrzeżeniem ust. 4., w myśl którego powyższy przepis nie znalazłby zastosowania w przypadku, gdy do podatku od towarów i usług wprowadzonego proponowaną ustawą miałyby zastosowanie po dniu 31 grudnia 2015 r. przepisy, o których mowa w ust. 3. Jak przeczytać możemy w uzasadnieniu projektu ustawy, wskazany „przepis zawiera zasadę utraty mocy obowiązujących interpretacji wydanych na podstawie art. 14a – 14p Ordynacji podatkowej w zakresie obecnie obowiązującego stanu prawnego (tj. stanu prawnego po wprowadzeniu projektu w życie [przyp. red.]). W odniesieniu do dotychczasowego stanu prawnego, podatnicy mogą występować z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej do ministra właściwego do spraw finansów publicznych co do interpretacji przepisów prawa podatkowego (zgodnie z niniejszym projektem ustawy powiadamiają właściwy organ podatkowy o przyjętych zasadach rozliczania podatku, występują z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego do ministra właściwego do spraw finansów publicznych w zakresie identyfikacji towaru lub usługi).”

Niewątpliwie przedstawiona koncepcja, którą oceniać należy jednak w perspektywie całości rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy, ma charakter nowatorski. Podkreślenia wymaga jednak, iż obecnie traktować ją należy jako wart rozważenia postulat – omawiany projekt ustawy o podatku od towarów i usług na tą chwilę nie został bowiem jeszcze złożony w Sejmie.

Justyna Zając-Wysocka

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA