REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie od decyzji w postępowaniu podatkowym

Izabela Żurkowska-Mróz
Doradca podatkowy
Odwołanie od decyzji w postępowaniu podatkowym
Odwołanie od decyzji w postępowaniu podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie podatkowe przed organem pierwszej instancji kończy się wydaniem decyzji, która w przeważającej większości przypadków rozstrzyga sprawę co do istoty. Nie zawsze jednak strona zgadza się z tym rozstrzygnięciem, a ponieważ postępowanie jest dwuinstancyjne, od decyzji naczelnika urzędu skarbowego służy odwołanie do organ podatkowego wyższego stopnia - dyrektora izby skarbowej.

Odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

REKLAMA

REKLAMA

Wymóg postawienia zarzutów przeciw decyzji oznacz, że nie wystarczy sam fakt niezadowolenia podatnika z rozstrzygnięcia, należy wykazać konkretne nieprawidłowości decyzji organu pierwszej instancji, naruszenie prawa materialnego (czyli złe zastosowanie albo interpretacja przepisu) lub zasad postępowania.

Co strona postępowania podatkowego wiedzieć powinna

REKLAMA

Zakres żądania musi być zgodny z uprawnieniami organu odwoławczego. Może to więc być:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. uchylenie decyzji organu pierwszej instancji i rozstrzygnięcie w tym zakresie co do istoty sprawy
  2. uchylenie zaskarżonej decyzji i umorzenie postępowania
  3. uchylenie decyzji organu pierwszej instancji i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania
  4. uchylenie zaskarżonej decyzji organu pierwszej instancji i przekazanie sprawy do rozpatrzenia właściwemu organowi pierwszej instancji, jeżeli decyzja została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości.

Dowody, które należy wskazać w uzasadnieniu odwołania nie muszą być jakimiś zupełnie nowymi dowodami, które nie pojawiły się wcześniej w sprawie, a więc naczelnik urzędu skarbowego nie miał szansy uwzględnienia ich w decyzji. Jak najbardziej prawidłowe jest powołanie się na dowody, które już zostały przeprowadzone i znajdują się w aktach sprawy, ale uzasadniają wniesione żądanie.

Jeżeli strona powoła się na nowe dowody, nie muszą być one przedłożone przy odwołaniu. Czasami jest to zresztą niewykonalne (np. przesłuchanie nowego świadka). Wystarczy dowody wskazać w uzasadnieniu, a przedstawić dopiero na żądanie organu.

Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał decyzję. Tak więc, odwołując się od decyzji naczelnika urzędu skarbowego należy wnieść odwołanie za jego pośrednictwem, czyli złożyć pismo w kancelarii urzędu skarbowego (lub wysłać na adres urzędu skarbowego), a nie bezpośrednio do izby skarbowej.

Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a jeśli strona ustanowiła pełnomocnika, temu pełnomocnikowi.

Naczelnik urzędu skarbowego może dokonać samokontroli i uznać, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie w całości. W takim przypadku wyda nową decyzję, uchylającą lub zmieniającą zaskarżoną decyzję. Od tej nowej decyzji, stronie ponownie przysługuje odwołanie.

Przeważnie jednak organ podatkowy nie uwzględnia odwołania w ramach samokontroli. Odwołanie wraz z aktami sprawy zostaje przekazane dyrektorowi izby skarbowej bez zbędnej zwłoki, które to określenie, w tym przypadku oznacza maksymalnie 14 dni.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik


Organ podatkowy, przekazując sprawę, jest obowiązany ustosunkować się do przedstawionych zarzutów i poinformować stronę o sposobie ustosunkowania się do nich, co w praktyce oznacza, że naczelnik urzędu skarbowego dołączy do przekazywanych akt, a także prześle stronie lub jej pełnomocnikowi pismo, w którym ustosunkuje się do postawionych przez stronę zarzutów naruszenia prawa.

Bardzo ważne jest, aby odwołanie od decyzji zostało wniesione w terminie i aby znalazły się w nim wszystkie wymagane elementy, czyli zarzuty przeciw decyzji, określenie istoty i zakresu żądania oraz wskazanie dowodów uzasadniających to żądanie. W przeciwnym razie organ odwoławczy nie wezwie strony do uzupełnienie braków, tylko wyda postanowienie o uchybieniu terminu do wniesienia odwołania lub pozostawieniu odwołania bez rozpatrzenia, które to postanowienie będzie ostateczne.

Jeżeli podatnik uchybi terminowi na wniesienie odwołania, ale uchybienie to wynikać będzie z okoliczności od niego niezależnych, ma możliwość złożenia wniosku o przywrócenie terminu. We wniosku trzeba uprawdopodobnić, iż uchybienie terminu nastąpiło bez winy strony. Taki wniosek powinien być złożony w ciągu 7 dni od ustania przyczyny uchybienia terminu, wraz z jednoczesnym wniesieniem odwołania.

Dyrektor izby skarbowej może przeprowadzić, na żądanie strony lub z urzędu, dodatkowe postępowanie w celu uzupełnienia dowodów i materiałów w sprawie albo zlecić przeprowadzenie tego postępowania organowi, który wydał decyzję, w omawianym przypadku  naczelnikowi urzędu skarbowego.

Postępowanie podatkowe a postępowanie kontrolne - różnice

Organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony odwołującej się, chyba że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub interes publiczny. Nie chodzi tu oczywiście o to, że decyzja dyrektora izby skarbowej musi być zgodna z wniesionym żądaniem, ale o to, że rozstrzygnięcie nie może stawiać podatnika w sytuacji jeszcze bardziej niekorzystnej, niż ta, w jakiej by się znajdował, gdyby odwołania nie wniósł.

Autor: Izabela Żurkowska-Mróz, doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA