REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Co grozi za nieterminową zapłatę podatku /Fot. Fotolia
Co grozi za nieterminową zapłatę podatku /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkiem każdego podatnika jest zapłata podatków w określonych ustawowo terminach. Każda zwłoka wiąże się z karą finansową – jeśli nie opłatę prolongacyjną, to karą w postaci konieczności zapłaty odsetek za zwłokę, które aktualnie wynoszą od 4 do 12 procent kwoty zaległości podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przestrzeganie terminów podatkowych wydaje się być proste. Jednak często podatnik ginie wśród natłoku spraw i zwyczajnie zapomina o uregulowaniu zobowiązania wobec organu podatkowego.

Spóźnialski podatnik musi uregulować zalegającą kwotę samego podatku plus dodatkowe pieniądze za zaleganie z płatnością. Generalnie od zaległości podatkowych naliczane są odsetki za zwłokę zgodnie z art. 53 par. 1 Ordynacji podatkowej. Jest jeszcze opłata prolongacyjna występująca zamiast odsetek za zwłokę, która wynosi połowę stawki odsetek za zwłokę – styczność z nią mają podatnicy, którym organ podatkowy odracza termin płatności zaległego podatku.

Zaczynamy od stawki podstawowej

Zaległość powstaje z upłynięciem dnia, który wyznaczał ostateczny termin zapłaty podatku. Odsetki za zaległość obliczymy dzieląc iloczyn wartości zaległości, liczby dni zwłoki i stawki odsetek przez 365 dni w roku. Po zaokrągleniu otrzymujemy kwotę odsetek za zwłokę do uregulowania u organu podatkowego.

REKLAMA

Kalkulator: Odsetek od zaległości podatkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaległości podatkowe płacimy z odsetkami – ale nie zawsze

W przypadku zaległości sięgających kilku lat wstecz warto pamiętać, że wysokość odsetek zostanie obliczona z uwzględnieniem odsetek obowiązujących w momencie trwania zaległości podatkowej, czyli może się zdarzyć, że w oparciu o kilka różnych stawek (w zależności od roku).

Aktualnie obowiązujące stawki odsetek za zwłokę (art. 56-56d Ordynacji podatkowej)

podstawowa

jest równa sumie 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego oraz 2%, przy czym maksymalnie może wynosić 8% kwoty zaległości w stosunku rocznym i tyle wynosi obecnie

obniżona

50% stawki podstawowej, tj. aktualnie 4% kwoty zaległości. Stosuje się ją, jeśli łącznie:

  • podatnik złożył prawnie skuteczną korektę deklaracji, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu do złożenia deklaracji (od początku 2016 r., a co za tym idzie ma zastosowanie do zaległości powstałych jedynie w 2016 r.),
  • podatnik zapłacił w całości, w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty, zaległość podatkową.

A także, kiedy:

  • korekta deklaracji nie została złożona w wyniku czynności sprawdzających,
  • korekta deklaracji nie została złożona po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia – po zakończeniu kontroli podatkowej.

*do części zaległości podatkowych powstałych przed 1 stycznia 2016 r. fiskus zastosuje „starą” obniżoną stawkę odsetek za zwłokę równą 75% stawki podstawowej, tj. 6%

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Załóżmy, że podatnik złożył za styczeń 2016 r. korektę deklaracji VAT-owskiej i wykazał w niej przewagę zakupów nad sprzedażą, tj. nadwyżkę VAT-u naliczonego na należnym w kwocie 500 zł. Ten zwrot podatnik otrzymał przelewem 21 marca br. 8 sierpnia br. odnalazł własną fakturę sprzedażową ze stycznia, rozliczenie której w korekcie za styczeń spowodowało obniżenie zwróconych pieniędzy do 300 zł. Różnica, tj. 200 zł (500zł – 300zł) stanowi zaległość podatkową, od której od 22 marca do dnia wpłaty równowartości nienależnie otrzymanego zwrotu zostaną naliczone odsetki za zwłokę. Generalnie, jeśli podatnik odda niesłusznie otrzymaną część VAT-u w ciągu 7 dni od dnia złożenia w sierpniu korekty, będzie mógł naliczyć odsetki z obniżoną stawką. Jeśli nie zdąży, odsetki zostaną naliczone według stawki podstawowej.


Kończymy na podwyższonej

Najbardziej dotkliwa kara pieniężna jest przewidziana wyłącznie dla VAT-owców i podatników akcyzy, których zaległości z tytułu podatków są wyłudzeniami nienależnych im pieniędzy i które wychodzą na jaw w trakcie kontroli podatkowych. Zatem dotyczy to przedsiębiorców, którzy sami z siebie nie korygują błędów rozliczeń podatkowych.

Zawieszeniu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego przez wszczęcie postępowania karnoskarbowego

Podwyższona stawka odsetek za zwłokę (art. 56-56d Ordynacji podatkowej)

podwyższona

150% stawki podstawowej, co daje obecnie 12% kwoty zaległości (stosuje się ją dopiero od tego roku). Używa jej się jedynie w stosunku do zaległości w VAT-cie i akcyzie w przypadku:

  • zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku ujawnionych przez organ podatkowy w toku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego,
  • korekty deklaracji złożonejw wyniku czynności sprawdzających lub złożonej już po doręczeniu zawiadomienia o kontroli fiskusa,
  • o ile kwota zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia nadpłaty czy zwrotu podatku przekracza 25% kwoty należnej i jest wyższa niż pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia, tj. obecnie wyższa niż 9 250 zł.
  • ujawnienia przez organ podatkowy w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego niezłożenia deklaracji, mimo ciążącego obowiązku oraz braku zapłaty podatku.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA