REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać import usług?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z usług zagranicznych wykonawców. W wielu przypadkach jest to tanie i wygodne rozwiązanie zwłaszcza, gdy chodzi o usługi świadczone drogą elektroniczną. Co warto wiedzieć o rozliczaniu importu usług?

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kiedy zachodzi import usług?


Z importem usług mamy do czynienia, gdy:

- podmiot świadczący usługę ma siedzibę poza granicami Polski,

- odbiorca usługi ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce.

W przypadku importu usług, przepisy dotyczące VAT utożsamiają miejsce świadczenia usługi z miejscem siedziby lub zamieszkania nabywcy, a nie sprzedawcy. Przy czym nie ma znaczenia czy usługa jest wykonywana przez kontrahenta z Unii Europejskiej. W związku z tym obowiązek rozliczenia VAT-u związanego z importem usługi spoczywa na nabywcy usługi.

Od powyższej zasady dotyczącej miejsca świadczenia, przepisy podatkowe przewidują wyjątki dotyczące m.in. następujących usług:

- związanych z nieruchomościami (np. pośrednictwo w obrocie nieruchomościami) i zakwaterowaniem w hotelach lub obiektach podobnych,

- transportu towarów i pasażerów,

- związanych ze wstępem na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe, itp.,

- restauracyjnych i cateringowych.

Zobacz także: VAT

Zmiany w rozliczaniu VAT w 2014 r.


Zagraniczny dostawca usługi wystawia fakturę bez VAT


Zakup usługi od zagranicznego kontrahenta wiąże się z koniecznością wystawienia dwóch dokumentów. Pierwszy z nich - fakturę sprzedaży - sporządza przedsiębiorca zagraniczny dostarczający usługę. Musi on wystawić fakturę na kwotę netto (ze stawką VAT np), zgodną z przepisami kraju, w którym ma siedzibę, w języku obcym i w obcej walucie. Dodatkowo, przedsiębiorcy unijni powinni zaznaczyć na fakturze, że VAT rozlicza nabywca. Warto wiedzieć, że nie ma potrzeby tłumaczyć faktury zagranicznej na język polski. Może się jednak zdarzyć, że urzędnik skarbowy podczas kontroli podatkowej poprosi o sporządzenie tłumaczenia faktury.

Zobacz druk: VAT-7 - deklaracja miesięczna dla podatku od towarów i usług


Polski przedsiębiorca wystawia fakturę wewnętrzną


Po stronie polskiego przedsiębiorcy nabywającego usługę pojawia się obowiązek wystawienia drugiego dokumentu - faktury wewnętrznej (na potrzeby dokumentacji firmy). Faktura wewnętrzna nie różni się wyglądem od standardowych faktur, przy czym nie przekazuje się jej kontrahentowi.

Faktura wewnętrzna służy zarówno do rozliczenia podatku należnego, jak i naliczonego, w związku z czym ujmuje się ją zarówno w rejestrze VAT sprzedaży, jak i zakupów. Przedsiębiorca ma możliwość wystawienia jednej faktury wewnętrznej dotyczącej importu usług od jednego kontrahenta, która obejmuje cały okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał).

INFORFK poleca: Kiedy faktura daje prawo do odliczenia VAT


Zwolnienie z VAT a rozliczanie importu usług


Przedsiębiorcy korzystający ze zwolnień z VAT lub rezygnujący z rejestracji jako podatnicy VAT, również muszą rozliczyć podatek od towarów i usług związany z importem. Niestety, nie mają możliwości obniżenia podatku należnego, a co za tym idzie naliczony podatek muszą w całości wpłacić do urzędu skarbowego. Przedsiębiorca niebędący podatnikiem VAT również wystawia fakturę wewnętrzną, na której do kwoty netto z faktury od zagranicznego kontrahenta dolicza podatek VAT według stawki określonej w polskich przepisach. Ponieważ jednak nie składa deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, musi rozliczyć się z naliczonego podatku składając przeznaczoną do tego deklarację VAT-9M. Tę deklarację należy złożyć w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę.

Warto pamiętać, że podatek VAT należny może stanowić koszt uzyskania przychodu, gdy nie może zostać odliczony, a tak jest w sytuacji opisanej powyżej. A zatem przedsiębiorca niezarejestrowany jako podatnik VAT może zaliczyć VAT związany z importem usług do kosztów uzyskania przychodów.


Rozliczanie importu usług


W celu prawidłowego rozliczenia importu usług, w pierwszej kolejności należy dokonać przeliczenia kwoty wyrażonej w walucie obcej na fakturze sprzedaży wystawionej przez zagranicznego dostawcę usługi. Przeliczenia dokonuje się według kursu średniego danej waluty, ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień poniesienia kosztu. W najczęściej stosowanym modelu rozliczeń podatku dochodowego, za dzień poniesienia kosztu uznaje się datę wystawienia faktury, która jest zamieszczona na wystawionym dokumencie.

W następnej kolejności należy wystawić fakturę wewnętrzną, dla której podstawą opodatkowania wyrażoną w polskich złotych jest cena importowanej usługi przeliczona na złotówki. Do tej ceny należy doliczyć podatek VAT według stawki obowiązującej dla danego rodzaju usługi na terenie Polski.

Faktura wewnętrzna stanowi podstawę do ujęcia transakcji zarówno w rejestrze zakupów, jak i w rejestrze sprzedaży VAT. Co za tym idzie, kwoty wskazane w fakturze wewnętrznej należy wykazać w deklaracji VAT - jest to deklaracja VAT-7 przy rozliczeniu miesięcznym lub VAT-7K przy rozliczeniu kwartalnym.

W deklaracji VAT, import usługi (rozliczenie podatku należnego) należy wykazać w poz. 37 i 38. Dodatkowo zaś, jeżeli polski przedsiębiorca nabywa usługę od kontrahenta z terenu Unii Europejskiej, należy ten fakt wykazać w poz. 39 i 40. Natomiast rozliczenie podatku naliczonego z tego tytułu należy wykazać w poz. 51 i 52. Oczywiście, podatek VAT z tytułu importu usług podlega odliczeniu jedynie w sytuacji, w której dana usługa związana jest z działalnością gospodarczą.


Rozliczenie podatku dochodowego z importu usług


Jeżeli wydatek na import usług spełnia warunki kosztu uzyskania przychodu (m.in. został poniesiony w celu uzyskania przychodu), to można zakwalifikować go do kosztów w KPiR. Do tego celu wykorzystuje się fakturę wystawioną przez kontrahenta zagranicznego. Aby zaksięgować taki koszt, kwotę w walucie obcej przelicza się na złotówki według kursu NBP ogłoszonego w ostatnim dniu roboczym przed datą poniesienia kosztu (wystawienia faktury).

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA