REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać import usług?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z usług zagranicznych wykonawców. W wielu przypadkach jest to tanie i wygodne rozwiązanie zwłaszcza, gdy chodzi o usługi świadczone drogą elektroniczną. Co warto wiedzieć o rozliczaniu importu usług?

REKLAMA

Autopromocja

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Kiedy zachodzi import usług?


Z importem usług mamy do czynienia, gdy:

- podmiot świadczący usługę ma siedzibę poza granicami Polski,

- odbiorca usługi ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce.

W przypadku importu usług, przepisy dotyczące VAT utożsamiają miejsce świadczenia usługi z miejscem siedziby lub zamieszkania nabywcy, a nie sprzedawcy. Przy czym nie ma znaczenia czy usługa jest wykonywana przez kontrahenta z Unii Europejskiej. W związku z tym obowiązek rozliczenia VAT-u związanego z importem usługi spoczywa na nabywcy usługi.

Od powyższej zasady dotyczącej miejsca świadczenia, przepisy podatkowe przewidują wyjątki dotyczące m.in. następujących usług:

- związanych z nieruchomościami (np. pośrednictwo w obrocie nieruchomościami) i zakwaterowaniem w hotelach lub obiektach podobnych,

- transportu towarów i pasażerów,

- związanych ze wstępem na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe, itp.,

- restauracyjnych i cateringowych.

Zobacz także: VAT

Zmiany w rozliczaniu VAT w 2014 r.


Zagraniczny dostawca usługi wystawia fakturę bez VAT


Zakup usługi od zagranicznego kontrahenta wiąże się z koniecznością wystawienia dwóch dokumentów. Pierwszy z nich - fakturę sprzedaży - sporządza przedsiębiorca zagraniczny dostarczający usługę. Musi on wystawić fakturę na kwotę netto (ze stawką VAT np), zgodną z przepisami kraju, w którym ma siedzibę, w języku obcym i w obcej walucie. Dodatkowo, przedsiębiorcy unijni powinni zaznaczyć na fakturze, że VAT rozlicza nabywca. Warto wiedzieć, że nie ma potrzeby tłumaczyć faktury zagranicznej na język polski. Może się jednak zdarzyć, że urzędnik skarbowy podczas kontroli podatkowej poprosi o sporządzenie tłumaczenia faktury.

Zobacz druk: VAT-7 - deklaracja miesięczna dla podatku od towarów i usług


Polski przedsiębiorca wystawia fakturę wewnętrzną


Po stronie polskiego przedsiębiorcy nabywającego usługę pojawia się obowiązek wystawienia drugiego dokumentu - faktury wewnętrznej (na potrzeby dokumentacji firmy). Faktura wewnętrzna nie różni się wyglądem od standardowych faktur, przy czym nie przekazuje się jej kontrahentowi.

Faktura wewnętrzna służy zarówno do rozliczenia podatku należnego, jak i naliczonego, w związku z czym ujmuje się ją zarówno w rejestrze VAT sprzedaży, jak i zakupów. Przedsiębiorca ma możliwość wystawienia jednej faktury wewnętrznej dotyczącej importu usług od jednego kontrahenta, która obejmuje cały okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał).

INFORFK poleca: Kiedy faktura daje prawo do odliczenia VAT


Zwolnienie z VAT a rozliczanie importu usług


Przedsiębiorcy korzystający ze zwolnień z VAT lub rezygnujący z rejestracji jako podatnicy VAT, również muszą rozliczyć podatek od towarów i usług związany z importem. Niestety, nie mają możliwości obniżenia podatku należnego, a co za tym idzie naliczony podatek muszą w całości wpłacić do urzędu skarbowego. Przedsiębiorca niebędący podatnikiem VAT również wystawia fakturę wewnętrzną, na której do kwoty netto z faktury od zagranicznego kontrahenta dolicza podatek VAT według stawki określonej w polskich przepisach. Ponieważ jednak nie składa deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, musi rozliczyć się z naliczonego podatku składając przeznaczoną do tego deklarację VAT-9M. Tę deklarację należy złożyć w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę.

Warto pamiętać, że podatek VAT należny może stanowić koszt uzyskania przychodu, gdy nie może zostać odliczony, a tak jest w sytuacji opisanej powyżej. A zatem przedsiębiorca niezarejestrowany jako podatnik VAT może zaliczyć VAT związany z importem usług do kosztów uzyskania przychodów.


Rozliczanie importu usług

REKLAMA


W celu prawidłowego rozliczenia importu usług, w pierwszej kolejności należy dokonać przeliczenia kwoty wyrażonej w walucie obcej na fakturze sprzedaży wystawionej przez zagranicznego dostawcę usługi. Przeliczenia dokonuje się według kursu średniego danej waluty, ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień poniesienia kosztu. W najczęściej stosowanym modelu rozliczeń podatku dochodowego, za dzień poniesienia kosztu uznaje się datę wystawienia faktury, która jest zamieszczona na wystawionym dokumencie.

W następnej kolejności należy wystawić fakturę wewnętrzną, dla której podstawą opodatkowania wyrażoną w polskich złotych jest cena importowanej usługi przeliczona na złotówki. Do tej ceny należy doliczyć podatek VAT według stawki obowiązującej dla danego rodzaju usługi na terenie Polski.

Faktura wewnętrzna stanowi podstawę do ujęcia transakcji zarówno w rejestrze zakupów, jak i w rejestrze sprzedaży VAT. Co za tym idzie, kwoty wskazane w fakturze wewnętrznej należy wykazać w deklaracji VAT - jest to deklaracja VAT-7 przy rozliczeniu miesięcznym lub VAT-7K przy rozliczeniu kwartalnym.

W deklaracji VAT, import usługi (rozliczenie podatku należnego) należy wykazać w poz. 37 i 38. Dodatkowo zaś, jeżeli polski przedsiębiorca nabywa usługę od kontrahenta z terenu Unii Europejskiej, należy ten fakt wykazać w poz. 39 i 40. Natomiast rozliczenie podatku naliczonego z tego tytułu należy wykazać w poz. 51 i 52. Oczywiście, podatek VAT z tytułu importu usług podlega odliczeniu jedynie w sytuacji, w której dana usługa związana jest z działalnością gospodarczą.


Rozliczenie podatku dochodowego z importu usług


Jeżeli wydatek na import usług spełnia warunki kosztu uzyskania przychodu (m.in. został poniesiony w celu uzyskania przychodu), to można zakwalifikować go do kosztów w KPiR. Do tego celu wykorzystuje się fakturę wystawioną przez kontrahenta zagranicznego. Aby zaksięgować taki koszt, kwotę w walucie obcej przelicza się na złotówki według kursu NBP ogłoszonego w ostatnim dniu roboczym przed datą poniesienia kosztu (wystawienia faktury).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA