REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady powstawania obowiązku podatkowego przy sprzedaży biletów

REKLAMA

Dla usługi sprzedaży biletów wstępu nie określono szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, mają więc zastosowanie ogólne zasady powstawania obowiązku podatkowego, tj. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Jeżeli jednak przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania.


Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 3 lutego 2014 r. (sygn. IPTPP4/443-778/13-4/ALN).

REKLAMA

Autopromocja


We wniosku o interpretację zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jako podmiot produkujący oprogramowanie, firmie X Wnioskodawca wydzierżawia złożony system obsługi konferencji. System ten pozwala na rejestrację uczestników konferencji za pośrednictwem strony internetowej oraz pozwala na obsługę konferencji w czasie jej przebiegu (np. aplikacje mobilne pozwalające na kontrolę biletów uczestników). System obsługi konferencji umożliwia również zakup biletu przez internet, opłacenie go przez system PayPal lub przelewem na podany rachunek bankowy oraz wygenerowanie faktury. Oprócz dzierżawy systemu firmie X, Wnioskodawca jest również zobowiązany dla firmy X obsłużyć dany system. Obsługa systemu polegałaby na:

- sprzedaży biletów przez internet - bilety byłyby kupowane przez Wnioskodawcę u organizatora imprezy - firmy X - w celu dalszej odsprzedaży po cenie sprzedaży równej cenie zakupu wystawianiu faktur dla uczestników konferencji - najczęściej bilety sprzedawane byłyby na fakturę dla osób prowadzących działalność gospodarczą na terenie kraju. Na fakturach za sprzedaż biletu jako sprzedawca biletu widniałaby firma Wnioskodawcy;

- rozliczeniu przychodu otrzymanego ze sprzedaży biletów - wpłaty za sprzedane bilety wpływałyby na rachunek Wnioskodawcy. Obsługa konferencji kończyłaby się wystawieniem dla firmy X przez firmę Wnioskodawcy faktury na umówioną wcześniej kwotę na dzierżawę systemu obsługi. Wysokość faktury nie byłaby uzależniona od ilości sprzedanych na konferencje biletów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy przy nabyciu bonów podarunkowych

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego do rejestrów sprzedaży VAT wpisywane byłyby wystawione w danym okresie faktury sprzedaży, a wartość podatku należnego wykazywana byłaby w deklaracji VAT za ten okres. Jednocześnie po stronie kosztów księgowana byłaby faktura zakupu otrzymana od firmy X na wartość sprzedanych biletów. Faktura byłaby ujmowana w rejestrze zakupów VAT za dany okres, a podatek naliczony byłby wykazany w deklaracji VAT. Ponieważ zysk Wnioskodawcy pochodzi z dzierżawy oprogramowania oraz jego obsługi, a sprzedaż biletów jest elementem dodatkowym wartość sprzedanych biletów za dany okres byłaby równa wartości biletów zakupionych (cena sprzedaży biletu byłaby równa cenie zakupu biletu).

Zysk dla firmy Wnioskodawcy pochodziłby z dzierżawy i obsługi systemu, za tę czynność wystawiana byłaby faktura sprzedaży wykazana w rejestrach sprzedaży za dany okres, wartość podatku wykazywana byłaby w deklaracji VAT za ten okres.

Zwolnienie z VAT - co warto wiedzieć w 2014 r.?

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie się rozliczał z podatku od towarów i usług miesięcznie. Wnioskodawca nie dokonuje rozliczeń metodą kasową. Wnioskodawca wystawi fakturę za sprzedaż biletów po wpłynięciu na rachunek bankowy opłaty za bilet. Wnioskodawca czynność sprzedaży biletów ujmie w miesiącu, w którym dokona sprzedaży biletu. Kontrahent Wnioskodawcy, nie jest zarejestrowany jako mały podatnik rozliczający się metodą kasową. Faktury VAT będą wystawiane dla uczestników konferencji, będą to głównie podmioty gospodarcze. Sporadycznie nabywcą biletu może być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, w takim przypadku również będzie wystawiana faktura VAT. Nabywane przez Wnioskodawcę bilety będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

1. Czy prawidłowym jest wykazanie w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc) w deklaracji VAT podatku należnego wynikającego z wystawionych za sprzedane bilety faktur?

2. Czy prawidłowym jest wykazanie podatku naliczonego w deklaracji VAT jaki jest na fakturze, którą Wnioskodawca otrzyma od organizatora na zakup biletów?

Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży usług


Zdaniem Wnioskodawcy

REKLAMA


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W myśl art. 7 ust. 1 uptu przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 uptu.

Sprzedaż biletów stanowi świadczenie usług. Bilet zgodnie z art. 2 pkt 6 uptu nie stanowi towaru, natomiast zawiera w sobie prawo wstępu na różne imprezy - w tym na konferencję. Czyli sprzedaż biletów stanowi świadczenie usług, gdyż na ich podstawie nabywca zyskuje uprawnienie wstępu na konferencję.

Zgodnie z art. 106 ustawy podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę potwierdzającą sprzedaż biletu. Wystawione w danym okresie rozliczeniowym faktury dokumentujące sprzedaż biletów powinny więc zostać wpisane do rejestru sprzedaży VAT, a wartość podatku należnego winna być wykazana w deklaracji VAT za dany okres.

Na zakupione bilety organizator wystawiałby fakturę VAT. Faktura VAT byłaby wpisana do rejestru zakupów VAT, a podatek naliczony zgodnie z art. 86 uptu wykazany w deklaracji VAT jako podatek naliczony.

Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT w 2014 r.

Wnioskodawca, zgodnie z zawartą umową z firmą X podjął się między innymi sprzedaży biletów na konferencję. Wnioskodawca kupuje od firmy X określoną pulę biletów, które następnie sprzedaje uczestnikom konferencji. Wnioskodawca uważa więc, że każda transakcja sprzedaży biletu musi być udokumentowana i odbywa się to poprzez wystawienie przez Wnioskodawcę faktury VAT.

Wnioskodawca uważa, że faktury potwierdzające sprzedaż biletów powinny być ujmowane w rejestrze dostaw w dacie sprzedaży biletu. Wnioskodawca uważa, że takie stanowisko jest prawidłowe, gdyż zgodnie z art. 19a ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy powstaje z chwila dokonania dostawy towarów lub wykonania usług.

Bilety których dystrybucją będzie się zajmował Wnioskodawca będą stanowiły nabycie. Na koniec okresu rozliczeniowego (na koniec miesiąca) Wnioskodawca otrzyma od sprzedawcy (firmy X) fakturę dokumentującą zakup biletów. Ponieważ nabyte bilety będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, a co za tym idzie wykazanie otrzymanych faktur w rejestrze nabyć i dalej w deklaracji VAT. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Odpowiedź organu podatkowego


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

- ustalenia momentu powstania obowiązku wykazania podatku należnego z tytułu sprzedaży biletów w deklaracji VAT-7;

- prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu otrzymanej faktury za zakup biletów w deklaracji VAT-7

- jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

W art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.3.2011 r., str. 1) zdefiniowało pojęcie usług wstępu.

Zgodnie zatem z art. 32 ust. 2 pkt c) w związku z ust. 1 ww. rozporządzenia Nr 282/2011 usługi wstępu, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jako podmiot produkujący oprogramowanie, firmie X Wnioskodawca wydzierżawia złożony system obsługi konferencji. Oprócz dzierżawy systemu firmie X, Wnioskodawca jest również zobowiązany dla firmy X obsłużyć dany system. Obsługa systemu polegałaby m.in. na sprzedaży biletów przez internet - bilety byłyby kupowane przez Wnioskodawcę u organizatora imprezy - firmy X - w celu dalszej odsprzedaży po cenie sprzedaży równej cenie zakupu wystawianiu faktur dla uczestników konferencji - najczęściej bilety sprzedawane byłyby na fakturę dla osób prowadzących działalność gospodarczą na terenie kraju. Na fakturach za sprzedaż biletu jako sprzedawca biletu widniałaby firma Wnioskodawcy. Wpłaty za sprzedane bilety wpływałyby na rachunek Wnioskodawcy. Obsługa konferencji kończyłaby się wystawieniem dla firmy X przez firmę Wnioskodawcy faktury na umówioną wcześniej kwotę na dzierżawę systemu obsługi. Wysokość faktury nie byłaby uzależniona od ilości sprzedanych na konferencje biletów.

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego do rejestrów sprzedaży VAT wpisywane byłyby wystawione w danym okresie faktury sprzedaży, a wartość podatku należnego wykazywana byłaby w deklaracji VAT za ten okres.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie się rozliczał z podatku od towarów i usług miesięcznie. Wnioskodawca nie dokonuje rozliczeń metodą kasową. Wnioskodawca wystawi fakturę za sprzedaż biletów po wpłynięciu na rachunek bankowy opłaty za bilet. Wnioskodawca czynność sprzedaży biletów ujmie w miesiącu, w którym dokona sprzedaży biletu. Kontrahent Wnioskodawcy, nie jest zarejestrowany jako mały podatnik rozliczający się metodą kasową. Faktury VAT będą wystawiane dla uczestników konferencji, będą to głównie podmioty gospodarcze. Sporadycznie nabywcą biletu może być osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, w takim przypadku również będzie wystawiana faktura VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż z dniem 1 stycznia 2014 r. weszły w życie przepisy dotyczące m.in. powstania obowiązku podatkowego wprowadzone ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35). Art. 1 pkt 16 ww. ustawy zmieniającej, z dniem 1 stycznia 2014 r. uchylił art. 19 ustawy o VAT i art. 1 pkt 17 wprowadził do ustawy o VAT art. 19a, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Natomiast art. 1 pkt 38 litera e) ww. ustawy zmieniającej, w art. 86 ustawy po ustępie 10 a wprowadził ust. 10b - 10h.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, iż podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

W myśl art. 19a ust. 2 ustawy, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

W myśl art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Wskazać należy, iż zasady wystawiania faktur VAT do dnia 31.12.2013 r. regulowały przepisy art. 106 ustawy, który zgodnie z art. 1 pkt 49 ustawy z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013, poz. 35), z dniem 1 stycznia 2014 r. został uchylony. Brzmieniem art. 1 pkt 50 ww. ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązują przepisy art. 106a-106q ustawy o podatku od towarów i usług, regulujące kwestie dotyczące wystawiania faktur VAT. Przepis art. 106i został zmieniony ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1027).

Art. 2 pkt 31 ustawy wprowadza definicję faktury, przez którą rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

W myśl art. 106a pkt 1 ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl pkt 4 ww. art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z brzmieniem art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1 oraz jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 106i ust. 7 ustawy, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed:

1. dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;

2. otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Przepis ust. 7 pkt 1 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostawy i świadczenia usług, o których mowa w art. 19a ust. 3, 4 i ust. 5 pkt 4, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy (art. 106i ust. 8 ustawy).

Zauważyć należy, że w myśl wyżej powołanego art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik zobowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż dokonywaną przez niego na rzecz konkretnie wymienionych przez ustawodawcę podmiotów takich jak: innych podatników tego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, bądź na rzecz osób prawnych, które nie są podatnikami. W świetle omawianego przepisu, obowiązek wystawiania faktur nie spoczywa na podatniku dokonującym sprzedaży, w sytuacji gdy nabywca nie mieści się w ww. kategorii podmiotów.

Jednakże należy mieć na uwadze, iż w przypadku dokonania sprzedaży na rzecz podmiotów innych niż wymienione w art. 106b ust. 1 pkt 1, obowiązek wystawienia faktury wynika z art. 106b ust. 3 pkt 1, po wypełnieniu przesłanek w nim określonych.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Należy wskazać, że dla sprzedaży biletów nie określono szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. W stosunku do sprzedaży usługi wstępu, jaką jest bilet mają zastosowanie ogólne zasady powstawania obowiązku podatkowego, tj. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Natomiast jeżeli, przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy).

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, za miesiąc w którym Wnioskodawca dokonał sprzedaży biletu, lub otrzymał całość lub cześć zapłaty winien wykazać podatek należny w deklaracji VAT-7.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny Wnioskodawca winien wykazać w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc) w deklaracji VAT podatek należny wynikający z wystawionych za sprzedane bilety faktur, pod warunkiem, że faktura zostanie wystawiona w miesiącu powstania obowiązku podatkowego w stosunku do czynności objętych fakturą.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Natomiast jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie kupował bilety u organizatora imprezy - firmy X - w celu dalszej odsprzedaży po cenie sprzedaży równej cenie zakupu wystawianiu faktur dla uczestników konferencji. Faktura będzie ujmowana w rejestrze zakupów VAT za dany okres, a podatek naliczony będzie wykazany w deklaracji VAT. Nabywane przez Wnioskodawcę bilety będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca będzie się rozliczał z podatku od towarów i usług miesięcznie. Kontrahent Wnioskodawcy, nie jest zarejestrowany jako mały podatnik rozliczający się metodą kasową.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony, ponieważ Wnioskodawca wskazał, iż zakupy będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup biletów.

Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz wskazane przepisy prawa, Wnioskodawca ma prawo ujmować kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakup biletów w ewidencji zakupu oraz w deklaracji VAT-7.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA