REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty przy sprzedaży samochodu wykupionego z leasingu

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Używaliśmy samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego i odliczaliśmy 50% podatku naliczonego. Samochód został w grudniu wykupiony, odliczyliśmy 60% podatku naliczonego i wprowadziliśmy go do ewidencji środków trwałych. Teraz zamierzamy go sprzedać. Czy mamy prawo do zastosowania zwolnienia? Czy będziemy mieli obowiązek skorygowania podatku naliczonego od rat leasingowych i od wykupu samochodu?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Mają Państwo prawo do zastosowania zwolnienia. Nie powstanie obowiązek skorygowania podatku naliczonego od rat leasingowych. Powstanie natomiast obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wykupionego samochodu, jeżeli jego wartość początkowa przekroczyła 15 000 zł.

uzasadnienie

Aby odpowiedzieć na pytanie, należy ustalić, czy wykup samochodu i umowa leasingu to jedna transakcja dotycząca samochodu.

REKLAMA

Według art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione uznawane jest za dostawę towarów. Aby umowę leasingu uznać za dostawę towarów, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie według art. 86 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może przekroczyć kwoty 6000 zł.

Natomiast leasing operacyjny jest umową polegającą na tym, że w okresie objętym umową jedna ze stron - leasingobiorca, w sposób czasowy używa towaru stanowiącego własność leasingodawcy, a podstawową formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz (rata). Zatem umowa leasingu operacyjnego nie będzie stanowiła dostawy towarów według art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, lecz świadczenia usług polegających na odpłatnym oddaniu leasingobiorcy do używania przedmiotowego samochodu. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest zazwyczaj zawarta w ogólnych warunkach umowy leasingowej i należy ją traktować jedynie jako propozycję leasingodawcy dla leasingobiorcy dotyczącą przedmiotu leasingu, z której można skorzystać dopiero po zakończeniu właściwej umowy. Wykup przedmiotu leasingu nie stanowi istoty umowy leasingu operacyjnego. Oznacza to, że po zakończeniu właściwej umowy leasingu leasingobiorca ma jedynie możliwość (z której może, ale nie musi skorzystać), a nie obowiązek nabycia przedmiotu leasingu. Należy uznać, że wykup przedmiotu leasingu jest odrębną, autonomiczną czynnością prawną niewywodzącą się w sposób bezpośredni z umowy leasingu jako jej kontynuacja i stanowi dostawę towaru. Zatem przy wykupie samochodu ma prawo do odliczenia 60% podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej wykup przedmiotowego samochodu, nie więcej jednak niż 6000 zł. Limit jest liczony w tym przypadku odrębnie dla umowy leasingu i wykupu. Dlatego podatnik, który sprzedaje samochód jako zwolniony z VAT, ma obowiązek skorygowania ewentualnie podatku od wykupu samochodu, a nie od rat leasingowych.

Prawo do zastosowania zwolnienia jest uzależnione od tego, czy samochód jest towarem używanym, czyli samochód musi być używany przez podatnika, który dokonuje jego dostawy, przez okres co najmniej pół roku (art. 43 ust. 2 pkt 2). Chodzi tutaj o faktyczny okres używania, więc również o okres, kiedy był używany na podstawie umowy leasingu. Organy podatkowe nie zajmują w tym przypadku jednolitego stanowiska. Większość z nich uznaje jednak, że okres używania na podstawie umowy leasingu można wliczyć do okresu użytkowania.

Jak czytamy w piśmie z 20 lutego 2006 r. nr PP-443/2/2006 Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej: „Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy przez towary używane rozumie towary (z wyjątkiem gruntów), których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika, iż podstawą do uznania towaru za używany jest sam fakt używania towaru przez pół roku, nie jest istotne natomiast, czy używający jest jego właścicielem. Przepis nie odwołuje się bowiem do żadnego tytułu prawnego stanowiącego podstawę używania danego towaru. A zatem do okresu użytkowania należy wliczyć 4-letni okres używania tego pojazdu w ramach umowy leasingu operacyjnego”.

Dlatego, mimo że od terminu wykupu nie minęło 6 miesięcy, można zastosować zwolnienie.

Należy więc rozważyć, czy w tym przypadku będzie istniał obowiązek dokonania korekty odliczonego podatku. Według art. 91 ust. 7 ustawy przepisy dotyczące korekty, zawarte w art. 91 ust. 1-5, należy stosować odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Przepis ten nakazuje zatem dokonanie korekty również podatnikom, którzy odliczyli podatek naliczony w całości, ponieważ służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Również w Państwa przypadku przysługiwało prawo do odliczenia VAT związanego z nabyciem samochodu osobowego. Dopiero dokonując sprzedaży, zmieni się jego przeznaczenie z wykorzystywanego do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, na czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Korekta po sprzedaży powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji rozliczeniowej za okres, w którym nastąpiła sprzedaż (pismo z 28 czerwca 2007 r. Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty nr III-2/443-25/32322/07/AZ). Do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przykład

Podatnik wykupił samochód z leasingu za kwotę netto 16 500 zł, VAT 3630 zł, w grudniu 2007 r. i odliczył 60% podatku naliczonego, tj. 2178 zł. Sprzedał go w marcu i transakcja ta była zwolniona z VAT. W deklaracji za marzec powinien skorygować 4/5 odliczonego podatku naliczonego, tj. 1742 zł.

Jeżeli wartość nabytego samochodu nie przekroczyła 15 000 zł i sprzedaż nastąpi w następnym roku podatkowym, po nabyciu samochodu nie trzeba będzie dokonywać korekty.

Jak czytamy w piśmie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z 16 listopada 2006 r. (nr PP/443-142/TZ-213/06/AB): „Gdy zmiana przeznaczenia (sprzedaż) samochodu nastąpi w okresie korekty, tj. w ciągu roku podatkowego, w którym nastąpiło jego nabycie, podatnik będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 3)”.

Przykład

Podatnik wykupił samochód z leasingu na kwotę brutto 12 000 zł w grudniu 2007 r. i odliczył 60% podatku naliczonego. Sprzedał go w marcu i transakcja ta była zwolniona z VAT. Nie ma obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku od nabycia samochodu.

Przykład

Podatnik wykupił samochód z leasingu na kwotę brutto 12 000 zł w czerwcu 2007 r. i odliczył 60% podatku naliczonego. Sprzedał go w grudniu 2007 r. i transakcja ta była zwolniona z VAT. Nie ma obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku od nabycia samochodu. Ma natomiast obowiązek dokonania korekty podatku odliczonego w deklaracji za styczeń. Musi skorygować 100% odliczonego podatku.

• art. 41 ust. 1 pkt 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA