REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty przy sprzedaży samochodu wykupionego z leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Używaliśmy samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego i odliczaliśmy 50% podatku naliczonego. Samochód został w grudniu wykupiony, odliczyliśmy 60% podatku naliczonego i wprowadziliśmy go do ewidencji środków trwałych. Teraz zamierzamy go sprzedać. Czy mamy prawo do zastosowania zwolnienia? Czy będziemy mieli obowiązek skorygowania podatku naliczonego od rat leasingowych i od wykupu samochodu?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Mają Państwo prawo do zastosowania zwolnienia. Nie powstanie obowiązek skorygowania podatku naliczonego od rat leasingowych. Powstanie natomiast obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wykupionego samochodu, jeżeli jego wartość początkowa przekroczyła 15 000 zł.

uzasadnienie

Aby odpowiedzieć na pytanie, należy ustalić, czy wykup samochodu i umowa leasingu to jedna transakcja dotycząca samochodu.

REKLAMA

Według art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione uznawane jest za dostawę towarów. Aby umowę leasingu uznać za dostawę towarów, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie według art. 86 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może przekroczyć kwoty 6000 zł.

Natomiast leasing operacyjny jest umową polegającą na tym, że w okresie objętym umową jedna ze stron - leasingobiorca, w sposób czasowy używa towaru stanowiącego własność leasingodawcy, a podstawową formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz (rata). Zatem umowa leasingu operacyjnego nie będzie stanowiła dostawy towarów według art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, lecz świadczenia usług polegających na odpłatnym oddaniu leasingobiorcy do używania przedmiotowego samochodu. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest zazwyczaj zawarta w ogólnych warunkach umowy leasingowej i należy ją traktować jedynie jako propozycję leasingodawcy dla leasingobiorcy dotyczącą przedmiotu leasingu, z której można skorzystać dopiero po zakończeniu właściwej umowy. Wykup przedmiotu leasingu nie stanowi istoty umowy leasingu operacyjnego. Oznacza to, że po zakończeniu właściwej umowy leasingu leasingobiorca ma jedynie możliwość (z której może, ale nie musi skorzystać), a nie obowiązek nabycia przedmiotu leasingu. Należy uznać, że wykup przedmiotu leasingu jest odrębną, autonomiczną czynnością prawną niewywodzącą się w sposób bezpośredni z umowy leasingu jako jej kontynuacja i stanowi dostawę towaru. Zatem przy wykupie samochodu ma prawo do odliczenia 60% podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej wykup przedmiotowego samochodu, nie więcej jednak niż 6000 zł. Limit jest liczony w tym przypadku odrębnie dla umowy leasingu i wykupu. Dlatego podatnik, który sprzedaje samochód jako zwolniony z VAT, ma obowiązek skorygowania ewentualnie podatku od wykupu samochodu, a nie od rat leasingowych.

Prawo do zastosowania zwolnienia jest uzależnione od tego, czy samochód jest towarem używanym, czyli samochód musi być używany przez podatnika, który dokonuje jego dostawy, przez okres co najmniej pół roku (art. 43 ust. 2 pkt 2). Chodzi tutaj o faktyczny okres używania, więc również o okres, kiedy był używany na podstawie umowy leasingu. Organy podatkowe nie zajmują w tym przypadku jednolitego stanowiska. Większość z nich uznaje jednak, że okres używania na podstawie umowy leasingu można wliczyć do okresu użytkowania.

Jak czytamy w piśmie z 20 lutego 2006 r. nr PP-443/2/2006 Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej: „Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy przez towary używane rozumie towary (z wyjątkiem gruntów), których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika, iż podstawą do uznania towaru za używany jest sam fakt używania towaru przez pół roku, nie jest istotne natomiast, czy używający jest jego właścicielem. Przepis nie odwołuje się bowiem do żadnego tytułu prawnego stanowiącego podstawę używania danego towaru. A zatem do okresu użytkowania należy wliczyć 4-letni okres używania tego pojazdu w ramach umowy leasingu operacyjnego”.

Dlatego, mimo że od terminu wykupu nie minęło 6 miesięcy, można zastosować zwolnienie.

Należy więc rozważyć, czy w tym przypadku będzie istniał obowiązek dokonania korekty odliczonego podatku. Według art. 91 ust. 7 ustawy przepisy dotyczące korekty, zawarte w art. 91 ust. 1-5, należy stosować odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Przepis ten nakazuje zatem dokonanie korekty również podatnikom, którzy odliczyli podatek naliczony w całości, ponieważ służył wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Również w Państwa przypadku przysługiwało prawo do odliczenia VAT związanego z nabyciem samochodu osobowego. Dopiero dokonując sprzedaży, zmieni się jego przeznaczenie z wykorzystywanego do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, na czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Korekta po sprzedaży powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji rozliczeniowej za okres, w którym nastąpiła sprzedaż (pismo z 28 czerwca 2007 r. Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty nr III-2/443-25/32322/07/AZ). Do obliczenia korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przykład

Podatnik wykupił samochód z leasingu za kwotę netto 16 500 zł, VAT 3630 zł, w grudniu 2007 r. i odliczył 60% podatku naliczonego, tj. 2178 zł. Sprzedał go w marcu i transakcja ta była zwolniona z VAT. W deklaracji za marzec powinien skorygować 4/5 odliczonego podatku naliczonego, tj. 1742 zł.

Jeżeli wartość nabytego samochodu nie przekroczyła 15 000 zł i sprzedaż nastąpi w następnym roku podatkowym, po nabyciu samochodu nie trzeba będzie dokonywać korekty.

Jak czytamy w piśmie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z 16 listopada 2006 r. (nr PP/443-142/TZ-213/06/AB): „Gdy zmiana przeznaczenia (sprzedaż) samochodu nastąpi w okresie korekty, tj. w ciągu roku podatkowego, w którym nastąpiło jego nabycie, podatnik będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 3)”.

Przykład

Podatnik wykupił samochód z leasingu na kwotę brutto 12 000 zł w grudniu 2007 r. i odliczył 60% podatku naliczonego. Sprzedał go w marcu i transakcja ta była zwolniona z VAT. Nie ma obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku od nabycia samochodu.

Przykład

Podatnik wykupił samochód z leasingu na kwotę brutto 12 000 zł w czerwcu 2007 r. i odliczył 60% podatku naliczonego. Sprzedał go w grudniu 2007 r. i transakcja ta była zwolniona z VAT. Nie ma obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku od nabycia samochodu. Ma natomiast obowiązek dokonania korekty podatku odliczonego w deklaracji za styczeń. Musi skorygować 100% odliczonego podatku.

• art. 41 ust. 1 pkt 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA