REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie VAT z tytułu WNT - faktura wystawiona przed dostawą towaru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Rozliczenie VAT z tytułu WNT - faktura wystawiona przed dostawą towaru /Fot. Fotolia
Rozliczenie VAT z tytułu WNT - faktura wystawiona przed dostawą towaru /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy rozliczaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) podatnik zazwyczaj wykazuje podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona faktura. W rozliczeniu za ten sam okres podatnik może odliczyć VAT naliczony, gdy zakupy są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast wystawienie faktury przed dostawą towaru oznacza kłopoty z rozliczeniem WNT.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku WNT powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT, pod warunkiem że podatnik:

REKLAMA

Autopromocja

● otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów stanowiącą u niego WNT w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, oraz

● uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu WNT w deklaracji podatkowej, w której jest zobowiązany rozliczyć ten podatek.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jeżeli podatnik nie otrzyma faktury w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym rozliczono WNT, jest zobowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym polega problem

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zdarza się jednak i tak, że polski podatnik otrzymuje towar z kraju unijnego, jednak nie otrzymuje faktury dokumentującej dostawę. W takiej sytuacji musi wykazać WNT ze względu na datę dostawy towaru do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał towary. Jeżeli nie otrzyma faktury w ciągu trzech miesięcy od końca miesiąca, w którym wykazał WNT, to musi pomniejszyć VAT naliczony w deklaracji za miesiąc, w którym upływa ten trzymiesięczny termin.

Jak rozliczyć VAT naliczony i należny z tytułu WNT

Problem powstaje w sytuacji, gdy kontrahent wystawi faktury przed dokonaniem dostawy i nie wystawi już faktury ostatecznej. Przepisy nie dają bowiem w takim przypadku jasnej odpowiedzi na pytanie, czy faktury wystawione przed dostawą towaru mogą być uznane za faktury ją dokumentujące.

Także w interpretacjach podatkowych są rozbieżności dotyczące uznania faktury wystawionej przed dostawą towarów jako dokumentującej powstanie obowiązku podatkowego w WNT. I tak np. dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 8 października 2013 r. (nr ILPP4/443-350/13-2/EWW) uznał, że w przypadku wystawienia przez zagranicznego, unijnego kontrahenta faktury opiewającej na całą wartość zamówienia przed dokonaniem dostawy, o momencie powstania obowiązku podatkowego decyduje data wystawienia faktury. Natomiast dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 18 listopada 2013 r. (nr IBPP4/443-387/13/BP) stwierdził, że obowiązek podatkowy w WNT powstaje dopiero po dostawie towarów, tj. 15. dnia miesiąca następującego po dostawie towarów.

Z interpretacji tych jednoznacznie wynika tylko tyle, że obowiązek podatkowy (przy WNT) nie powstanie z chwilą wystawienia faktury, gdy faktura taka jest typową fakturą zaliczkową. Nie rozstrzyga to natomiast sporu o to, czy faktura wystawiona przed dostawą towaru jest fakturą dokumentującą tę dostawę.

Regulacje bez odpowiednich szczegółów

Również unijna dyrektywa VAT nie reguluje wprost kwestii wystawiania faktur przed terminem dostawy. Zawiera jedynie regułę, że w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej: WDT) fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca po miesiącu, w którym dostawa ta miała miejsce (ściślej, w którym zaszło zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego VAT). Regulacja ta określa zatem jedynie końcowy termin na wystawienie faktur. Oznacza to, że taka faktura teoretycznie może być wystawiona wcześniej, co ma jednak ten skutek, że obowiązek podatkowy przy WDT powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Stąd przepisy dotyczące terminów na wystawianie faktur w poszczególnych krajach unijnych mogą się różnić. Wystawienie faktury przed dostawą towaru w ramach WDT może rodzić powstanie obowiązku podatkowego z tytułu WDT.

Czy zagraniczny VAT należy wliczyć do podstawy opodatkowania WNT

W konsekwencji otrzymanie takiej faktury przez polskiego podatnika w związku z WNT powinno rodzić powstanie obowiązku podatkowego po stronie nabywcy. Byłoby to o tyle logiczne, że co do zasady obowiązek podatkowy przy WNT związany jest właśnie z wystawieniem faktury. Skoro zaś przepisy pozwalają na jej wystawienie przed terminem dostawy, to z chwilą wystawienia takiej faktury powinien powstawać obowiązek podatkowy. W takiej sytuacji unijny dostawca, wystawiając fakturę przed dostawą towaru, musi wykazać WDT. Uznając, że rodzi to także powstanie obowiązku podatkowego u nabywcy, również nabywca musiałby wykazać WNT za ten sam okres. W konsekwencji obydwa podmioty rozliczyłyby transakcję w tym samym okresie, co jest zgodne z ogólnymi regułami VAT.


Dwa przypadki

Tak więc w przypadku gdy kontrahent otrzyma faktury wystawione przed dostawą towarów, może rozliczyć WNT:

● uznając za datę powstania obowiązku podatkowego datę wystawienia tych faktur, pod warunkiem że otrzyma potwierdzenie od kontrahenta, że rozliczył on WDT, także biorąc pod uwagę daty tych faktur jako determinujące powstanie obowiązku podatkowego w WDT, bądź

● w przypadku gdy kontrahent nie uznaje tych faktur jako dokumentujących WDT, rozliczyć WNT 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce dostawa towarów.

W tym drugim przypadku konieczne jest otrzymanie od kontrahenta faktury dokumentującej dokonaną dostawę, gdyż w przypadku jej braku podatnik będzie zobligowany do skorygowania podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 10h ustawy o VAT. Jak pokazuje praktyka, w pewnych sytuacjach może być to utrudnione. Kontrahenci unijni bowiem, powołując się na przepisy obowiązujące w ich krajach bądź też specyfikę kontraktu, odmawiają wystawienia faktury dokumentującej dostawę towarów, jeżeli wcześniej wystawione zostały faktury za częściowe wykonanie kontraktu, na podstawie których zapłacono całą cenę za dostarczony towar.

Czy brak polskiego VAT UE na fakturze od unijnego dostawcy wyklucza odliczenie z tytułu WNT

Tym samym może dojść do sytuacji, w której polski podatnik będzie zobligowany do skorygowania podatku naliczonego i w konsekwencji nie będzie mieć prawa do jego odliczenia.

Co na to Ministerstwo Finansów

Wysłaliśmy do MF zapytanie, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, jeśli faktura zostanie wystawiona przed dostawą towarów:

1) w momencie wystawienia przez sprzedawcę faktury,

2) w momencie dostawy towarów.

STANOWISKO MF

Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 20 ust. 5 ustawy o VAT).

Agnieszka Taraśkiewicz

doradca podatkowy w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe

Podstawa prawna:

- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA