REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy spółka cywilna może być stroną postępowania celnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szczygieł Łukasz
Czy spółka cywilna może być stroną postępowania celnego?
Czy spółka cywilna może być stroną postępowania celnego?

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna nie jest osobą w rozumieniu art. 4 pkt 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, ponieważ nie może we własnym imieniu nabywać prawa i obowiązków, w tym z zakresu prawa celnego. Stąd nie może być uznana za stronę postępowania celnego, w odróżnieniu od jej wspólników, którzy są zobowiązani solidarnie do zapłaty należności celnych.

Warto przypomnieć, iż zarówno wspólna polityka handlowa UE jak i zagadnienia związane z unią celną należą do wyłącznych kompetencji Unii Europejskiej (art. 3 ust. 1 lit a oraz art. 207 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej).

REKLAMA

Autopromocja

W związku z tym szereg zagadnień w sposób wyłączny będzie regulowany bezpośrednio stosowalnymi przepisami prawa unijnego, stosowanymi z pierwszeństwem przed sprzecznymi z nim normami prawa krajowego.

W kwestiach nieuregulowanych w przepisach wspólnotowych oraz w zawartych umowach międzynarodowych, każde państwo stosuje swoje własne regulacje prawne.

Również polskie prawo celne przyjmuje powyższą zasadę. Mianowicie, art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 roku Prawo celne (Dz. U. z 2004 r. Nr 68 poz. 622 z późn. zm., dalej jako „Pr. cel.”) nakazuje odpowiednie stosowanie w postępowaniach w sprawach celnych przepisów art. 12 oraz działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów prawa celnego.

Zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 4 pkt 1 Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 roku ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (dalej jako „WKC”) „osobą” jest:
1) osoba fizyczna,
2) osoba prawna oraz
3) o ile obowiązujące przepisy przewidują taką możliwość, stowarzyszenie osób uznane za zdolne do podejmowania czynności prawnych, a nieposiadające przy tym osobowości prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy straty olejów smarowych podlegają akcyzie?

Z kolei definicje legalne „długu celnego”, „dłużnika” jak i „zgłaszającego” odwołują się do wyżej wskazanego rozumienia „osoby”.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 WKC „dług celny” oznacza nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych (dług celny w przywozie) lub należności wywozowych [dług celny w wywozie], które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi;

REKLAMA

W myśl art. 4 pkt 12 WKC „dłużnik”, to każda osoba zobowiązana do zapłacenia kwoty długu celnego, a zgodnie z art. 4 pkt 18 WKC – "zgłaszający" oznacza osobę, która dokonuje zgłoszenia celnego we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu dokonywane jest zgłoszenie celne).

Niezależnie jednak, czy dług celny powstanie w wyniku przyjęcia zgłoszenia celnego, czy w sytuacjach szczególnych przewidzianych w prawie celnym, konieczną przesłanką ustalenia na kim ciąży obowiązek zapłaty kwoty długu celnego, będzie przesądzenie, czy określony podmiot będzie zdolny do bycia podmiotem obowiązku wynikającego z prawa celnego.

W literaturze wypowiedziano pogląd, iż z uwagi na praktykę ukształtowaną na gruncie przepisów obowiązujących przed dniem 1 maja 2004 roku, spółka cywilna może być uznana za „osobę” w rozumieniu WKC, a tym samym implicite być stronę postępowania celnego (por. M. Kałka [w]: M. Kałka, W. Ksieniewicz, Wspólnotowy Kodeks Celny Komentarz 2007, Wrocław 2007, s. 23 – 24).

Inni autorzy pomimo że nie zaliczają wprost spółki cywilnej do kategorii „osób” w rozumieniu art. 4 pkt 1 WKC, to jednak nie eliminują jej w sposób wyraźny z kręgu podmiotów mogących być stroną w postępowaniu celnym (por. J. Chuderski, K. Chuderski, Postępowanie celne, Prawo celne krajowe i wspólnotowe z komentarzem, Warszawa 2010, s. 43 – 44 oraz s. 110 – 114).

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

REKLAMA

Źródłem wątpliwości może być fakt posługiwania się przez przepisy unijnego prawa celnego pojęciem „osoby”, a nie tak jak to czyni Ordynacja podatkowa pojęciem „strony”, a ponadto dopuszczenie przez przepisy Ordynacji podatkowej do udziału w postępowaniu podatkowym w charakterze strony spółki cywilnej.

Na gruncie polskiego prawa podatkowego spółka cywilna znajduje się w kręgu ustawowo wymienionych podmiotów spraw uregulowanych przepisami prawa podatkowego i z racji swojego prawnie chronionego interesu może lub musi brać udział w postępowaniu podatkowym i być adresatem rozstrzygnięcia organu podatkowego (por. J. Borkowski [w]: B. Adamiak, J. Borkowski, R. Mastalski, J. Zubrzycki, Ordynacja podatkowa, Komentarz 2008, Wrocław 2008, s. 586, uchwała NSA z dnia 1 lipca 2002, sygn. akt FPK 4/2002, opubl. ONSA 2003/2/51 oraz wyrok WSA w Warszawie z 8 lipca 2005, sygn. akt III SA/Wa 819/05 dostępny pod adresem: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/).

Niemniej nie można zapominać, że prawo polskie może być stosowane tylko w zakresie nieuregulowanym w unijnym prawie celnym.

Dlatego ustalenie pojęcia strony postępowania celnego musi uwzględnić przytoczoną powyżej definicję „osoby” (art. 4 pkt 1 WKC). Tylko podmiot mający zdolność prawną może być stroną postępowania celnego, ponieważ w tym postępowaniu właściwe organy celne orzekają o jego prawach i obowiązkach, a zatem musi on być zdolny do ich nabycia.

Prawodawca unijny nie wskazuje jakie podmioty, poza osobami fizycznymi i prawnymi, będą stronami postępowania w sprawach celnych. Zastosowane w WKC odesłanie do przypadków uregulowanych w prawie krajowym („stowarzyszenie osób uznane za zdolne do podejmowania czynności prawnych, a nieposiadające przy tym osobowości prawnej”) musiało bowiem uwzględniać różnorodność form prawnych występujących w prawie cywilnym państw członkowskich.

A zatem to prawo prywatne państwa członkowskiego przesądza, czy określona jednostka organizacyjna będzie zdolna do nabywania praw i obowiązków oraz do podejmowania czynności prawnych tzn. czy będzie miała zdolność prawną oraz zdolność do czynności prawnych.

Polskie prawo cywilne definiuje spółkę cywilną jako oparty na umowie stosunek obligacyjny istniejący pomiędzy wspólnikami, którzy to zobowiązują się do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładu.

W związku z tym wskazuje się, że spółka cywilna nie tylko nie ma osobowości prawnej, ale także nie jest jednostką organizacyjną o której mowa w art. 331 Kodeksu cywilnego, w związku z czym nie ma ona samodzielnej zdolności prawnej oraz sądowej (por. G. Bieniek [w]: G. Bieniek (red.) Komentarz do Kodeksu cywilnego, Księga trzecia, Zobowiązania Tom 2, Warszawa 2005, s. 657 – 659).

Dlatego należy uznać, że spółka cywilna nie jest osobą w rozumieniu art. 4 pkt 1 WKC, ponieważ nie może we własnym imieniu nabywać prawa i obowiązków, w tym z zakresu prawa celnego.

Orzecznictwo sądów administracyjnych również skłania się w kierunku nieuznawania spółki cywilnej za stronę postępowania celnego (por. prawomocne wyroki WSA w Gliwicach z 18 kwietnia 2008 roku, sygn. akt III SA/Gl 1376/07 oraz z 12 czerwca 2008 roku, sygn. akt III SA/Gl 42/08 dostępne pod adresem: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/).

Niejako w miejsce spółki cywilnej, stronami postępowania będą wszyscy jej wspólnicy zobowiązani solidarnie do zapłaty należności celnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

REKLAMA

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

REKLAMA

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA