REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy spółka cywilna może być stroną postępowania celnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szczygieł Łukasz
Czy spółka cywilna może być stroną postępowania celnego?
Czy spółka cywilna może być stroną postępowania celnego?

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna nie jest osobą w rozumieniu art. 4 pkt 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, ponieważ nie może we własnym imieniu nabywać prawa i obowiązków, w tym z zakresu prawa celnego. Stąd nie może być uznana za stronę postępowania celnego, w odróżnieniu od jej wspólników, którzy są zobowiązani solidarnie do zapłaty należności celnych.

Warto przypomnieć, iż zarówno wspólna polityka handlowa UE jak i zagadnienia związane z unią celną należą do wyłącznych kompetencji Unii Europejskiej (art. 3 ust. 1 lit a oraz art. 207 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej).

REKLAMA

REKLAMA

W związku z tym szereg zagadnień w sposób wyłączny będzie regulowany bezpośrednio stosowalnymi przepisami prawa unijnego, stosowanymi z pierwszeństwem przed sprzecznymi z nim normami prawa krajowego.

W kwestiach nieuregulowanych w przepisach wspólnotowych oraz w zawartych umowach międzynarodowych, każde państwo stosuje swoje własne regulacje prawne.

Również polskie prawo celne przyjmuje powyższą zasadę. Mianowicie, art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 roku Prawo celne (Dz. U. z 2004 r. Nr 68 poz. 622 z późn. zm., dalej jako „Pr. cel.”) nakazuje odpowiednie stosowanie w postępowaniach w sprawach celnych przepisów art. 12 oraz działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów prawa celnego.

REKLAMA

Zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 4 pkt 1 Rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 roku ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (dalej jako „WKC”) „osobą” jest:
1) osoba fizyczna,
2) osoba prawna oraz
3) o ile obowiązujące przepisy przewidują taką możliwość, stowarzyszenie osób uznane za zdolne do podejmowania czynności prawnych, a nieposiadające przy tym osobowości prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy straty olejów smarowych podlegają akcyzie?

Z kolei definicje legalne „długu celnego”, „dłużnika” jak i „zgłaszającego” odwołują się do wyżej wskazanego rozumienia „osoby”.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 WKC „dług celny” oznacza nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych (dług celny w przywozie) lub należności wywozowych [dług celny w wywozie], które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi;

W myśl art. 4 pkt 12 WKC „dłużnik”, to każda osoba zobowiązana do zapłacenia kwoty długu celnego, a zgodnie z art. 4 pkt 18 WKC – "zgłaszający" oznacza osobę, która dokonuje zgłoszenia celnego we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu dokonywane jest zgłoszenie celne).

Niezależnie jednak, czy dług celny powstanie w wyniku przyjęcia zgłoszenia celnego, czy w sytuacjach szczególnych przewidzianych w prawie celnym, konieczną przesłanką ustalenia na kim ciąży obowiązek zapłaty kwoty długu celnego, będzie przesądzenie, czy określony podmiot będzie zdolny do bycia podmiotem obowiązku wynikającego z prawa celnego.

W literaturze wypowiedziano pogląd, iż z uwagi na praktykę ukształtowaną na gruncie przepisów obowiązujących przed dniem 1 maja 2004 roku, spółka cywilna może być uznana za „osobę” w rozumieniu WKC, a tym samym implicite być stronę postępowania celnego (por. M. Kałka [w]: M. Kałka, W. Ksieniewicz, Wspólnotowy Kodeks Celny Komentarz 2007, Wrocław 2007, s. 23 – 24).

Inni autorzy pomimo że nie zaliczają wprost spółki cywilnej do kategorii „osób” w rozumieniu art. 4 pkt 1 WKC, to jednak nie eliminują jej w sposób wyraźny z kręgu podmiotów mogących być stroną w postępowaniu celnym (por. J. Chuderski, K. Chuderski, Postępowanie celne, Prawo celne krajowe i wspólnotowe z komentarzem, Warszawa 2010, s. 43 – 44 oraz s. 110 – 114).

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Źródłem wątpliwości może być fakt posługiwania się przez przepisy unijnego prawa celnego pojęciem „osoby”, a nie tak jak to czyni Ordynacja podatkowa pojęciem „strony”, a ponadto dopuszczenie przez przepisy Ordynacji podatkowej do udziału w postępowaniu podatkowym w charakterze strony spółki cywilnej.

Na gruncie polskiego prawa podatkowego spółka cywilna znajduje się w kręgu ustawowo wymienionych podmiotów spraw uregulowanych przepisami prawa podatkowego i z racji swojego prawnie chronionego interesu może lub musi brać udział w postępowaniu podatkowym i być adresatem rozstrzygnięcia organu podatkowego (por. J. Borkowski [w]: B. Adamiak, J. Borkowski, R. Mastalski, J. Zubrzycki, Ordynacja podatkowa, Komentarz 2008, Wrocław 2008, s. 586, uchwała NSA z dnia 1 lipca 2002, sygn. akt FPK 4/2002, opubl. ONSA 2003/2/51 oraz wyrok WSA w Warszawie z 8 lipca 2005, sygn. akt III SA/Wa 819/05 dostępny pod adresem: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/).

Niemniej nie można zapominać, że prawo polskie może być stosowane tylko w zakresie nieuregulowanym w unijnym prawie celnym.

Dlatego ustalenie pojęcia strony postępowania celnego musi uwzględnić przytoczoną powyżej definicję „osoby” (art. 4 pkt 1 WKC). Tylko podmiot mający zdolność prawną może być stroną postępowania celnego, ponieważ w tym postępowaniu właściwe organy celne orzekają o jego prawach i obowiązkach, a zatem musi on być zdolny do ich nabycia.

Prawodawca unijny nie wskazuje jakie podmioty, poza osobami fizycznymi i prawnymi, będą stronami postępowania w sprawach celnych. Zastosowane w WKC odesłanie do przypadków uregulowanych w prawie krajowym („stowarzyszenie osób uznane za zdolne do podejmowania czynności prawnych, a nieposiadające przy tym osobowości prawnej”) musiało bowiem uwzględniać różnorodność form prawnych występujących w prawie cywilnym państw członkowskich.

A zatem to prawo prywatne państwa członkowskiego przesądza, czy określona jednostka organizacyjna będzie zdolna do nabywania praw i obowiązków oraz do podejmowania czynności prawnych tzn. czy będzie miała zdolność prawną oraz zdolność do czynności prawnych.

Polskie prawo cywilne definiuje spółkę cywilną jako oparty na umowie stosunek obligacyjny istniejący pomiędzy wspólnikami, którzy to zobowiązują się do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładu.

W związku z tym wskazuje się, że spółka cywilna nie tylko nie ma osobowości prawnej, ale także nie jest jednostką organizacyjną o której mowa w art. 331 Kodeksu cywilnego, w związku z czym nie ma ona samodzielnej zdolności prawnej oraz sądowej (por. G. Bieniek [w]: G. Bieniek (red.) Komentarz do Kodeksu cywilnego, Księga trzecia, Zobowiązania Tom 2, Warszawa 2005, s. 657 – 659).

Dlatego należy uznać, że spółka cywilna nie jest osobą w rozumieniu art. 4 pkt 1 WKC, ponieważ nie może we własnym imieniu nabywać prawa i obowiązków, w tym z zakresu prawa celnego.

Orzecznictwo sądów administracyjnych również skłania się w kierunku nieuznawania spółki cywilnej za stronę postępowania celnego (por. prawomocne wyroki WSA w Gliwicach z 18 kwietnia 2008 roku, sygn. akt III SA/Gl 1376/07 oraz z 12 czerwca 2008 roku, sygn. akt III SA/Gl 42/08 dostępne pod adresem: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/).

Niejako w miejsce spółki cywilnej, stronami postępowania będą wszyscy jej wspólnicy zobowiązani solidarnie do zapłaty należności celnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA