REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystawianie faktur do paragonów - zmiany od 2020 roku

Wystawianie faktur do paragonów - zmiany od 2020 roku
Wystawianie faktur do paragonów - zmiany od 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r., gdy sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę z NIP kupującego tylko wtedy, gdy NIP ten był podany na paragonie. Do końca roku pozostało niewiele czasu, aby przygotować się do zmian. Należy przeszkolić pracowników, aby odmawiali wystawiania faktur z NIP nabywcy, gdy nie było go na paragonie. Natomiast dokonując zakupów, pracownicy muszą pamiętać o informowaniu sprzedawcy przed rozpoczęciem ewidencjonowania, że potrzebują faktury z NIP (jeśli dokonują zakupów jako podatnicy). Naruszenie tych zasad będzie zagrożone surowymi sankcjami.

Obecnie częstą praktyką jest ewidencjonowanie na kasie całej sprzedaży, również na rzecz podatników, i wystawianie faktur tylko wtedy, gdy zażąda tego kupujący. Nie ma przepisów wprost zakazujących wystawiania faktur w przypadkach, gdy w momencie dokonywania sprzedaży nabywca nie ujawnił się jako podatnik lub osoba działająca w imieniu podatnika. W konsekwencji powszechne jest wystawianie faktur wskazujących jako nabywców podatników, nawet jeżeli w momencie sprzedaży nie doszło do takiego ujawnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Zasady te ulegną zmianie od 1 stycznia 2020 r. Jeżeli sprzedaż zostanie udokumentowana paragonem:

REKLAMA

  1. z numerem NIP nabywcy - na jego żądanie sprzedawca będzie obowiązany wystawić fakturę na podatnika, którego numer NIP został wskazany na paragonie,
  2. bez numeru NIP nabywcy - na jego żądanie sprzedawca będzie obowiązany wystawić fakturę na nabywcę jako osobę prywatną; w szczególności na fakturze takiej nie będzie mógł zostać wskazany jego NIP.

Oznacza to, że gdy otrzymamy paragon bez NIP, na jego podstawie nie uzyskamy faktury z NIP, która będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT. Od takiego zakupu nie odliczymy VAT. Będzie to zakup prywatny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady te nie będą dotyczyły podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.11.0). Taksówkarze będą mogli wystawiać faktury z NIP nabywcy do sprzedaży udokumentowanej paragonem bez tego numeru.

Niewywiązywanie się z tych obowiązków będzie zagrożone surowymi sankcjami zarówno po stronie sprzedawcy, jak i kupującego.

Rodzaje kar za wadliwe wystawianie faktur do paragonów i posługiwanie się nimi

Kary dla sprzedawcy za wystawienie faktury z NIP nabywcy do paragonu bez NIP

Kary dla kupującego za zaewidencjonowanie faktury z jego NIP wystawionej do paragonu bez NIP

Organ podatkowy ustali sprzedawcy lub nabywcy dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie będzie się ustalało.

Sprzedawca lub nabywca mogą podlegać karze grzywny:

  • do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od roku bądź obu tym karom łącznie;
  • do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności bądź obu tym karom łącznie, gdy kwota podatku wynikająca z faktury albo suma kwot podatku wynikających z faktur jest małej wartości,
  • za wykroczenie w przypadku czynu mniejszej wagi.

W związku z wprowadzeniem tych zmian przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania:

Pyt. 1. Czy jeżeli jako osoba fizyczna dostanę fakturę bez NIP, będę mógł uzupełnić go za pomocą noty korygującej od 2020 r.?

Nie, jeśli sprzedaż była zaewidencjonowana na kasie rejestrującej i paragon nie zawierał Pana NIP. Gdy sprzedaż nie była ewidencjonowana na kasie, nadal będzie można wystawić notę korygującą lub wystąpić do sprzedawcy o fakturę korygującą, aby poprawić ten błąd

Pyt. 2. Czy nowe przepisy oznaczają, że przy sprzedaży zarejestrowanej na kasie, ale bez NIP podatnika, będę mógł wystawić wyłącznie fakturę bez NIP?

Tak, w tym przypadku będzie można wystawić tylko fakturę bez NIP nabywcy, jak dla osoby prywatnej. Nie będzie ona dawała prawa do odliczenia VAT.

Pyt. 3. Czy notę korygującą otrzymaną od nabywcy, który wcześniej dostał fakturę dla niepodatnika, mam odesłać z informacją, że wiąże się ona z sankcjami?

Tak, jeśli sprzedaż była ewidencjonowana wcześniej na kasie, nie będzie można potwierdzać not korygujących, które uzupełniają faktury o NIP kupującego. Dlatego należy odesłać taką notę z informacją o zmianie przepisów i sankcjach. Brak odpowiedzi może być poczytany za domniemaną zgodę. Gdy faktura dotyczy sprzedaży niezaewidencjonowanej na kasie, zasady korekty nie uległy zmianie.

Pyt. 4. Czy w 2020 r. będę mógł wystawiać faktury z NIP do sprzedaży zaewidencjonowanej na starych zasadach w 2019 r.

Tak. Nowe zasady dotyczą sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej od 1 stycznia 2020 r.

Pyt. 5. Posiadam kasy starego typu, która nie pozwalają na wpisywanie NIP nabywcy. Jak powinienem ewidencjonować sprzedaż w 2020 r.? Czy muszę wymienić kasy?

Nie ma potrzeby wymiany od 2020 r. kas na urządzenia nowego typu, chyba że prowadzi Pan stację benzynową lub świadczy usługi naprawy pojazdów oraz wymiany opon i kół. Wtedy musi Pan zakupić kasy online.

Od 2020 r. nie będzie Pan mógł wystawiać na rzecz podatników faktur, gdy sprzedaż zostanie udokumentowana również paragonem. Będzie Pan mógł wystawiać tylko faktury dla podatników. Aby nie było nieporozumień z kupującymi, warto będzie taką informację zamieścić w widocznym miejscu.

Pyt. 6. Czy nadal będzie można odliczyć VAT z paragonu, który zawiera nasz numer NIP?

Tak, paragon z NIP kupującego nadal będzie uznawany za fakturę, gdy wartość brutto zakupów nie przekracza 450 zł. W takim przypadku nie ma potrzeby występować o wystawienie faktury.

Podstawa prawna:

Joanna Dmowska, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA