REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wystawianie faktur do paragonów - zmiany od 2020 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Wystawianie faktur do paragonów - zmiany od 2020 roku
Wystawianie faktur do paragonów - zmiany od 2020 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 r., gdy sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę z NIP kupującego tylko wtedy, gdy NIP ten był podany na paragonie. Do końca roku pozostało niewiele czasu, aby przygotować się do zmian. Należy przeszkolić pracowników, aby odmawiali wystawiania faktur z NIP nabywcy, gdy nie było go na paragonie. Natomiast dokonując zakupów, pracownicy muszą pamiętać o informowaniu sprzedawcy przed rozpoczęciem ewidencjonowania, że potrzebują faktury z NIP (jeśli dokonują zakupów jako podatnicy). Naruszenie tych zasad będzie zagrożone surowymi sankcjami.

Obecnie częstą praktyką jest ewidencjonowanie na kasie całej sprzedaży, również na rzecz podatników, i wystawianie faktur tylko wtedy, gdy zażąda tego kupujący. Nie ma przepisów wprost zakazujących wystawiania faktur w przypadkach, gdy w momencie dokonywania sprzedaży nabywca nie ujawnił się jako podatnik lub osoba działająca w imieniu podatnika. W konsekwencji powszechne jest wystawianie faktur wskazujących jako nabywców podatników, nawet jeżeli w momencie sprzedaży nie doszło do takiego ujawnienia.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT Zmiany od 1 września i 1 listopada 2019 r.

Zasady te ulegną zmianie od 1 stycznia 2020 r. Jeżeli sprzedaż zostanie udokumentowana paragonem:

  1. z numerem NIP nabywcy - na jego żądanie sprzedawca będzie obowiązany wystawić fakturę na podatnika, którego numer NIP został wskazany na paragonie,
  2. bez numeru NIP nabywcy - na jego żądanie sprzedawca będzie obowiązany wystawić fakturę na nabywcę jako osobę prywatną; w szczególności na fakturze takiej nie będzie mógł zostać wskazany jego NIP.

Oznacza to, że gdy otrzymamy paragon bez NIP, na jego podstawie nie uzyskamy faktury z NIP, która będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT. Od takiego zakupu nie odliczymy VAT. Będzie to zakup prywatny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady te nie będą dotyczyły podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.11.0). Taksówkarze będą mogli wystawiać faktury z NIP nabywcy do sprzedaży udokumentowanej paragonem bez tego numeru.

Niewywiązywanie się z tych obowiązków będzie zagrożone surowymi sankcjami zarówno po stronie sprzedawcy, jak i kupującego.

Rodzaje kar za wadliwe wystawianie faktur do paragonów i posługiwanie się nimi

Kary dla sprzedawcy za wystawienie faktury z NIP nabywcy do paragonu bez NIP

Kary dla kupującego za zaewidencjonowanie faktury z jego NIP wystawionej do paragonu bez NIP

Organ podatkowy ustali sprzedawcy lub nabywcy dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie będzie się ustalało.

Sprzedawca lub nabywca mogą podlegać karze grzywny:

  • do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od roku bądź obu tym karom łącznie;
  • do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności bądź obu tym karom łącznie, gdy kwota podatku wynikająca z faktury albo suma kwot podatku wynikających z faktur jest małej wartości,
  • za wykroczenie w przypadku czynu mniejszej wagi.

W związku z wprowadzeniem tych zmian przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania:

Pyt. 1. Czy jeżeli jako osoba fizyczna dostanę fakturę bez NIP, będę mógł uzupełnić go za pomocą noty korygującej od 2020 r.?

Nie, jeśli sprzedaż była zaewidencjonowana na kasie rejestrującej i paragon nie zawierał Pana NIP. Gdy sprzedaż nie była ewidencjonowana na kasie, nadal będzie można wystawić notę korygującą lub wystąpić do sprzedawcy o fakturę korygującą, aby poprawić ten błąd

Pyt. 2. Czy nowe przepisy oznaczają, że przy sprzedaży zarejestrowanej na kasie, ale bez NIP podatnika, będę mógł wystawić wyłącznie fakturę bez NIP?

Tak, w tym przypadku będzie można wystawić tylko fakturę bez NIP nabywcy, jak dla osoby prywatnej. Nie będzie ona dawała prawa do odliczenia VAT.

Pyt. 3. Czy notę korygującą otrzymaną od nabywcy, który wcześniej dostał fakturę dla niepodatnika, mam odesłać z informacją, że wiąże się ona z sankcjami?

Tak, jeśli sprzedaż była ewidencjonowana wcześniej na kasie, nie będzie można potwierdzać not korygujących, które uzupełniają faktury o NIP kupującego. Dlatego należy odesłać taką notę z informacją o zmianie przepisów i sankcjach. Brak odpowiedzi może być poczytany za domniemaną zgodę. Gdy faktura dotyczy sprzedaży niezaewidencjonowanej na kasie, zasady korekty nie uległy zmianie.

Pyt. 4. Czy w 2020 r. będę mógł wystawiać faktury z NIP do sprzedaży zaewidencjonowanej na starych zasadach w 2019 r.

Tak. Nowe zasady dotyczą sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej od 1 stycznia 2020 r.

Pyt. 5. Posiadam kasy starego typu, która nie pozwalają na wpisywanie NIP nabywcy. Jak powinienem ewidencjonować sprzedaż w 2020 r.? Czy muszę wymienić kasy?

Nie ma potrzeby wymiany od 2020 r. kas na urządzenia nowego typu, chyba że prowadzi Pan stację benzynową lub świadczy usługi naprawy pojazdów oraz wymiany opon i kół. Wtedy musi Pan zakupić kasy online.

Od 2020 r. nie będzie Pan mógł wystawiać na rzecz podatników faktur, gdy sprzedaż zostanie udokumentowana również paragonem. Będzie Pan mógł wystawiać tylko faktury dla podatników. Aby nie było nieporozumień z kupującymi, warto będzie taką informację zamieścić w widocznym miejscu.

Pyt. 6. Czy nadal będzie można odliczyć VAT z paragonu, który zawiera nasz numer NIP?

Tak, paragon z NIP kupującego nadal będzie uznawany za fakturę, gdy wartość brutto zakupów nie przekracza 450 zł. W takim przypadku nie ma potrzeby występować o wystawienie faktury.

Podstawa prawna:

Joanna Dmowska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA