REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wystawienie faktury wewnętrznej uchyla obowiązek wystawienia faktury podatkowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy wystawienie faktury wewnętrznej uchyla obowiązek wystawienia faktury podatkowej?
Czy wystawienie faktury wewnętrznej uchyla obowiązek wystawienia faktury podatkowej?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 r. znikły z polskiego systemu prawa faktury: VAT, VAT- MP, VAT-marża, a nawet faktura wewnętrzna. W tym ostatnim przypadku podatnicy mogą je wystawiać z tytułu niektórych czynności, ale tylko do końca tego roku: od 2014 r. znika ona na zawsze.

Z początkiem roku wszyscy czynni podatnicy podatku od towarów i usług mają obowiązek wystawiać z tytułu niektórych czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu „fakturę”, która różni się nie tylko nazwą, lecz również w formie i treści od dotychczasowych dokumentów.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek ich wystawienia nałożono na „podatników”, a twórcy tych przepisów nie zauważyli, że w wielu przypadkach podmiotem tym nie jest dostawca (usługodawca), lecz nabywca (usługobiorca).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy ciąży na podatniku będącym nabywcą towaru (usługobiorcą). Bezspornie tylko ten podmiot ma obowiązek wystawić „fakturę” dla potrzeb podatku od towarów i usług, choć w pierwszych dwóch przypadkach może tego nie robić. Wyjątek ten, określony w nowym § 26 a rozporządzenia z 28 maja 2011 r. jest przykładem przepisu, którego nie sposób zrozumieć – ale to tak na marginesie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to jest faktura VAT marża?

Jak rozliczać faktury VAT-MP

Nowa faktura (wbrew temu, co niekiedy twierdzi resort finansów nie nazywa się już „fakturą VAT”), zastępując stosowaną w tym przypadku fakturę wewnętrzną, jednocześnie na podstawie art. 106 ust. 7 tej ustawy podatnik może również wystawić ten ostatni dokument z tytułu tych czynności, czyli będzie ich dwa: jeden wystawiony fakultatywnie a drugi obowiązkowo.

Można ten problem zinterpretować w sposób dwojaki:

1. jeżeli podatnik wystawi fakturę wewnętrzną, to już nie musi jednocześnie wystawiać „faktury” w rozumieniu § 4 znowelizowanego rozporządzenia fakturowego,

2. podatnik musi wystawić nową fakturę (obowiązek), więc nie może z tego tytułu – wbrew przepisowi ustawy – wystawić faktury wewnętrznej.

   

Opowiadam się za pierwszym z tych poglądów, bo prawo do wystawiania faktury wewnętrznej wynika z przepisów ustawy, a nakaz wystawiania faktur – z przepisów niższego rzędu.


Trzeba też zauważyć, że również przepisy ustawy są wewnętrznie sprzeczne: obowiązek wystawienia faktury, ciążący na każdym podatniku, wynika wprost z treści art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i obejmuje wszystkie bez wyjątku czynności będące dostawą towarów lub świadczeniem usług, przy czym czynności te wykonywane na rzecz podmiotów nie będących podatnikami oraz na rzecz rolników ryczałtowych faktura wystawiana jest na żądanie nabywcy (usługobiorcy).

Zarówno ze znowelizowanej treści art. 106 tej ustawy jak z zasad wykładni celowościowej można wysunąć tylko jeden wniosek:  faktura wewnętrzna jest w przypadkach określonych w ust. 7 tego artykułu alternatywą w stosunku do „faktury”, o której mowa w ust. 1 i 2. Przyczyną dodatkowego  zamieszania jest ust. 1a art. 106  tej ustawy, który nakazuje w przypadkach, gdy podatnikiem jest nabywca (art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 ustawy), aby w „fakturach” nie wykazywano danych dotyczących kwoty stawki oraz kwoty podatku.

Kiedy można anulować fakturę wewnętrzną?

Podatnikami z tytułu tych czynności (na nim ciąży obowiązek podatkowy) są nabywcy lub usługobiorcy a obowiązek wystawienia faktury ciąży – jak już powiedziano – na podatniku (ust. 1 tego artykułu), czyli na tym podmiocie.

Na pewno podatnikiem w rozumieniu art. 15 tej ustawy nie jest tu dostawca lub usługodawca, bo jest to albo podmiot w całości poza polską jurysdykcją i nie ciąży na nim obowiązek podatkowy.

Można więc również postawić inną tezę: że podatnik czyli nabywca (usługobiorca) ma jednocześnie obowiązek wystawienia faktury bez stawki i kwoty opodatkowania oraz może wystawić fakturę wewnętrzną zawierającą te dane.

Niepotrzebnie wystawiona faktura wewnętrzna, a obowiązek zapłaty VAT

Co będzie jednak w przypadku, gdy podatnik nie wystawi faktury wewnętrznej? Czym będzie dokumentować najważniejszy element konstrukcji podatku, czyli stawkę i podatek należny?

Zgodnie z poglądem wyrażonym w uzasadnieniu do tego przypadku dane informacje będą wynikały z … dokumentu wewnętrznego, przy czym po wprowadzeniu zmian w ust. 7 art. 106 tej ustawy pogląd ten jest nieaktualny.

Kończąc należy dodać, że art. 106 ustawy o VAT nie nakłada jednak obowiązku w dziedzinie fakturowania na podmioty nie będące podatnikami z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług, czyli przepisy rozporządzenia regulują obowiązki fakturowe ciążące na dostawcy ( i usługodawcy) nie będącym podatnikiem (gdy obowiązek podatkowy ciąży na ich kontrahentach) są sprzeczne z ustawą i nie mają właściwego charakteru.

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA