REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura do paragonu - czy można odmówić wystawienia

Subskrybuj nas na Youtube
Faktura do paragonu - czy można odmówić wystawienia
Faktura do paragonu - czy można odmówić wystawienia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sklep z odzieżą. Czy mogę odmówić wystawienia faktury do paragonu, jeśli żądający faktury klient będący osobą prywatną nie zwróci paragonu (np. twierdząc, że go zgubił)?

Niezwrócenie paragonu przez nabywcę nie stanowi podstawy do odmówienia wystawienia faktury na żądanie nabywcy, któremu wcześniej został wystawiony paragon. Jeżeli jednak podatnik ma wątpliwości, czy osoba żądająca wystawienia faktury jest rzeczywiście nabywcą towaru lub usługi, może uzależnić wystawienie faktury tej osobie od udowodnienia tego faktu. Przykładowo może poprosić o przedstawienie dowodu zapłaty za towar lub usługę. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Biznes
Polecamy: Biuletyn VAT

W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podatnicy nie mają bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur. Obowiązek taki istnieje tylko wtedy, gdy osoby te zażądają wystawienia faktury (art. 106b ust. 3 pkt 1 w zw. z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Przy czym muszą to zrobić w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Jeśli wskazane warunki będą spełnione, wówczas sprzedawca zobowiązany jest do wystawienia faktury do paragonu w terminie:

  • do 15 dnia kolejnego miesiąca, w sytuacji gdy zgłoszenie żądania miało miejsce do końca miesiąca, w którym dokonano transakcji;
  • do 15 dnia od dnia zgłoszenia żądania, jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie miesiąca, w którym dokonano transakcji.

REKLAMA

Z przepisów nie wynika przy tym, aby obowiązek wystawienia faktury na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej nie mógł być zrealizowany, skoro nabywca nie zwraca wydanego mu paragonu. Dlatego nadal aktualna pozostaje w tym zakresie interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP2/443-1165/12-2/KOM), w której czytamy, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(…) w sytuacji, gdy zgłosi się do podatnika klient po fakturę bez przedstawienia paragonu fiskalnego, który uległ np. zagubieniu, Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia takiemu klientowi faktury VAT.

1. Jak sprzedawca może zidentyfikować transakcję zakupu

Jeżeli więc klient nie ma paragonu, ale ma potwierdzenie przelewu lub wydruk z terminala kart, to może żądać wystawienia faktury. Sprzedawca powinien zidentyfikować transakcję na podstawie kopii paragonu z papierowej rolki kasy fiskalnej lub ewidencji sprzedaży (w przypadku gdy korzysta z kasy z pamięcią elektroniczną). Na podstawie tych dokumentów zobligowany jest wystawić do paragonu fakturę, której oryginał przekazuje klientowi, a kopię wraz ze wszystkimi dokumentami potwierdzającymi dokonanie transakcji przechowuje w dokumentacji firmowej.

REKLAMA

UWAGA!
Jeśli klient zgłasza się z prośbą o wystawienie faktury nie posiadając oryginału paragonu, ale w terminie przewidzianym na jej wystawienie - sprzedawca powinien wystawić taką fakturę. Przy czym powinien dokonać weryfikacji i identyfikacji zgłaszanej przez klienta transakcji.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, że w omawianych przypadkach obowiązek wystawienia faktury istnieje tylko na żądanie nabywcy. W związku z tym, jeżeli podatnik ma wątpliwości, czy osoba żądająca wystawienia faktury jest rzeczywiście nabywcą towaru lub usługi, może uzależnić wystawienie faktury tej osobie od udowodnienia tego faktu (przykładowo poprzez przedstawienie dowodu zapłaty). Jeżeli osoba żądająca wystawienia faktury nie jest w stanie tego uczynić, sprzedawca ma prawo do odmowy wystawienia jej faktury.

2. Kary za bezzasadne odmówienie wystawienia faktury

Bezzasadna odmowa wystawienia faktury stanowi przestępstwo skarbowe zagrożone karą grzywny do 180 stawek dziennych. W przypadku czynu mniejszej wagi taka odmowa może być uznana za wykroczenie skarbowe zagrożone karą grzywny za wykroczenie skarbowe (art. 62 § 1 i 5 Kodeksu karnego skarbowego).

Z drugiej jednak strony, kto wystawia fakturę w sposób nierzetelny albo takim dokumentem się posługuje, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od roku, albo obu tym karom łącznie. Natomiast wystawienie faktury w sposób nierzetelny w wypadku czynu mniejszej wagi może być uznane za wykroczenie skarbowe i jest wówczas zagrożone karą grzywny za wykroczenie skarbowe (art. 62 § 2 i 5 Kodeksu karnego skarbowego).

Dlatego decydując się na odmowę wystawienia faktury, należy dokładnie ustalić, czy jest ona zasadna. Konieczne jest także uważne wskazywanie danych nabywcy na fakturze, aby nie narazić się na zarzut jej wystawienia w sposób nierzetelny.

3. Zmiany w zasadach wystawiania faktur do paragonów od 1 stycznia 2020 r.

Z dniem 1 stycznia 2020 r. zostanie znowelizowany przepis art. 106b ustawy o VAT. Zmiany, które zaczną obowiązywać od tego dnia, dotyczą zasad wystawiania faktur do paragonów. Otóż od 1 stycznia 2020 r.:

(…) w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

UWAGA!
Od 1 stycznia 2020 r., gdy sprzedaż na rzecz podatnika zostanie zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę z jego NIP tylko wtedy, gdy NIP ten był podany na paragonie.

Zmiana ta - jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej z 4 lipca 2019 r. - jest:

(…) reakcją na zaobserwowany nieuczciwy proceder polegający na wystawianiu faktur na zaprzyjaźnione firmy, w zamian za korzyść majątkową, do paragonów fiskalnych wygenerowanych przez kasę, a nieodebranych przez klientów. Firmy na podstawie wystawionych faktur dokonują odliczenia podatku VAT, mimo że w rzeczywistości nie nabyły towarów lub usług, a tym samym zawyżają koszty podatkowe.

Nadal będzie można wystawiać fakturę do paragonu bez NIP kupującego, tylko gdy zakup będzie dokonywany na jego cele prywatne. W takim przypadku faktura również nie będzie mogła zawierać NIP kupującego.

Zmianie tej towarzyszyć będzie określenie sankcji nakładanych na podatników, którzy będą postępować wbrew przepisowi art. 106b ust. 5 ustawy o VAT.  Sankcjami mogą być objęci:

  • podatnicy - sprzedawcy wystawiających faktury z NIP nabywcy do sprzedaży udokumentowanej paragonami bez NIP nabywcy,
  • podatnicy - nabywcy, ujmujący nieprawidłowo wystawione faktury w ewidencji VAT i odliczający z nich podatek.

Obu grupom podatników będzie ustalane przez organy podatkowe dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze wystawionej do sprzedaży udokumentowanej paragonem bez NIP nabywcy  (art. 106b ust. 6 oraz art. 109a ustawy o VAT). Sankcji tej unikną jedynie osoby fizyczne, które za ten sam czyn poniosą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo przestępstwo skarbowe.

Podstawa prawna:

  • art. 106b ust. 3 pkt 1 w zw. z art. 106b ust. 1 pkt 1, art. 106b ust. 5, art. 109a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1818

Tomasz Krywan. doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA