REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można załatwić online

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można załatwić online
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można załatwić online

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy chcą uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową mogą to zrobić podczas wizyty w urzędzie, listownie albo elektronicznie przez internet. Zaświadczenie takie może być np. wymagane przez banki, czy firmy leasingowe w trakcie procedury uzyskiwania kredytu, zawierania umowy leasingu, czy nawet przy zakupach ratalnych. Ten dokument jest także wymagany np. w przetargach o udzielenie zamówienia publicznego. Jak uzyskać to zaświadczenie?

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową potwierdza aktualną sytuację podatkową danego podatnika. Urząd wyda to zaświadczenie w następujących przypadkach:

REKLAMA

Autopromocja
  • gdy urzędowe potwierdzenie sytuacji podatkowej podatnika wynika z przepisów
  • jeśli podatnikowi zależy na poświadczeniu jego sytuacji podatkowej

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające zaległość podatkową na wniosek

Urząd wyda ci zaświadczenie, tylko jeśli złożysz kompletny wniosek. Formularz wniosku dostępny jest też w urzędzie oraz na stronie internetowej danego urzędu. Ważne jest, żeby w twoim piśmie znalazło się żądanie, jakie informacje mają być potwierdzone przez urząd w zaświadczeniu. Chodzi o to, czy  urząd ma potwierdzić brak zaległości we wszystkich podatkach, które masz płacić czy ma podać informację o stanie zaległości w podatkach.

Pamiętaj, że urząd wydaje zaświadczenie na podstawie informacji z prowadzonych ewidencji, rejestrów lub innych danych pozyskanych z innych urzędów.

Urząd może wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia, np. kiedy złożysz wniosek o niezaleganiu w podatkach, a w trakcie weryfikacji ujawnione zostaną zaległości.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zgoda na zaświadczenie

Można też złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu, gdy podatnik (przedsiębiorca) chce poznać sytuację podatkową innego przedsiębiorcy. Aby otrzymać zaświadczenie, potrzebujesz najpierw jego zgody na to, aby urząd wydał ci zaświadczenie. Zgoda powinna być pisemna albo w formie dokumentu elektronicznego.

Urząd wydaje zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych na żądanie:

  • instytucji, które udzielają kredytów i działają na podstawie ustaw (np. banki)
  • kontrahentów firmy, a także dzierżawców i użytkowników nieruchomości
  • wspólnika spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej
  • małżonka (także rozwiedzionego), gdy nie ma wspólności majątkowej* oraz członków rodziny (m.in. dzieci, w tym tych adoptowanych, wnuków, rodziców, dziadków, rodzeństwa). Dotyczy to także osób, których łączy z podatnikiem bliska więź uczuciowa, fizyczna lub gospodarcza (tzw. faktyczne pożycie)

* Nie potrzebujesz zgody, jeśli masz wspólność majątkową w małżeństwie. W takim przypadku złóż oświadczenie ORD-M, które potwierdza twoją sytuację.

Kiedy można uzyskać zaświadczenie

W dowolnym momencie

Gdzie można uzyskać zaświadczenie

Usługę można zrealizować w:

  • urzędach skarbowych
  • urzędach skarbowych dla największych podmiotów
  • urzędach marszałkowskich
  • urzędach miast lub gmin
  • urzędach dzielnicowych m.st. Warszawy
  • miastach na prawach powiatu

Rodzaj podatku lub opłaty decyduje o tym, gdzie złożyć wniosek.

Przykładowo dla:

  • PIT, VAT, CIT, akcyzy:
    • wniosek złóż do urzędu skarbowego, właściwego dla twojego miejsca zamieszkania lub siedziby
    • jeśli masz np.: oddział w Polsce, wielomilionowe przychody ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług (co najmniej 5 mln euro netto rocznie w przeliczeniu na złotówki), firmę z kapitałem zagranicznym – wniosek złóż w jednym z wyspecjalizowanych (dużych) urzędów skarbowych
    • wniosek możesz też zanieść lub wysłać pocztą do dowolnego centrum obsługi podatnika – czyli jednego z 51 wybranych urzędów skarbowych
  • podatku od nieruchomości lub od środków transportowych – wniosek złóż do urzędu miasta lub gminy, właściwego dla adresu nieruchomości, której dotyczy zaświadczenie
  • opłaty za korzystanie ze środowiska – wniosek złóż do urzędu marszałkowskiego, właściwego dla twojego miejsca zamieszkania lub siedziby

Więcej informacji o wyborze właściwego urzędu

Procedura krok po kroku

1. Złóż wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach

Pamiętaj, że urząd wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości, w oparciu o dokumentację, którą posiada lub uzyska z innych urzędów. Dlatego nie może żądać od ciebie dodatkowych dokumentów potwierdzających informacje, które już zna lub ustali sam. Urząd może żądać od ciebie dodatkowych dokumentów tylko wtedy, jeśli wskaże podstawę prawną, która go do tego uprawnia.

Dokumenty

A. Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości

Pobierz:

Dokument możesz złożyć jako: Oryginał, Dokument elektroniczny, Uwierzytelniona kopia

Jeśli prowadzisz działalność na podstawie wpisu do CEIDG, KRS lub innego rejestru, podaj pełną nazwę firmy, adres siedziby lub miejsce prowadzenia działalności, a także numer NIP.

We wniosku określ wyraźnie zakres żądania, czyli jakie zaświadczenie chcesz dostać. Możesz też podać podstawę prawną.

Ponadto we wniosku możesz także zapytać, czy urząd prowadzi wobec ciebie postępowanie:

  • dotyczące ujawnienia twoich zaległości podatkowych i ich wysokości
  • egzekucyjne w administracji
  • w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe

Ponadto możesz zapytać o okresy (wraz z tytułami), z których pochodzą zaległości oraz podatki z odroczonym terminem płatności lub płatnością rozłożoną na raty.

B. Dowód zapłacenia opłaty skarbowej

Dokument możesz złożyć jako: Kopia, Oryginał, Uwierzytelniona kopia

C. Pełnomocnictwo szczególne PPS-1

Pobierz: Wzór pełnomocnictwa szczególnego 

Dokument możesz złożyć jako: Oryginał, Uwierzytelniona kopia

D. Dowód zapłacenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo

Dokument możesz złożyć jako: Kopia, Oryginał, Uwierzytelniona kopia

Jak dołączyć dowód opłaty skarbowej
Dowód zapłaty opłaty skarbowej dołącz do składanego wniosku, w chwili jego składania, lub najpóźniej w ciągu 3 dni. Może on mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie wpłaty przez internet. Jeśli składasz wniosek online, dołącz potwierdzenie przelewu albo kopię dowodu opłaty (skan/zdjęcie).

2. Urząd sprawdzi formalnie i merytorycznie twój wniosek

Urząd porówna treść twojego żądania z informacjami wynikającymi z prowadzonych ewidencji, rejestrów i innych baz danych.

Urząd sprawdzi twój wniosek, czy zawiera wymagane informacje, np. numer NIP. Jeśli brakuje informacji lub popełniłeś błąd, urząd wezwie cię do ich uzupełnienia w podanym terminie. Będzie to 7 dni. Jeśli nie uzupełnisz braków we wniosku w wyznaczonym czasie, to twoja sprawa nie będzie dalej załatwiana.

Zanim dostaniesz zaświadczenie, urząd powinien sprawdzić, czy w twojej sprawie nie toczy się postępowanie dotyczące zaległości podatkowych. Chodzi o ustalenie lub określenie ich wysokości. Nie wpłynie to jednak na termin wydania ci zaświadczenia. Jeśli materiał dowodowy zebrany przez urząd pozwala na wydanie decyzji, to powinna zostać ona wydana  w ustalonym terminie do wydania zaświadczenia, aby mogła znaleźć się w tym zaświadczeniu.

Urząd dochowa terminu, nawet jeśli nie da się zakończyć postępowania. Wtedy w twoim zaświadczeniu znajdzie się informacja, że w twojej sprawie trwa postępowanie

3. Otrzymanie zaświadczenia

Dostaniesz zaświadczenie potwierdzające twoją sytuację podatkową. Urząd może przysłać ci dokument w formie elektronicznej lub przesyłką pocztową – o ile zaznaczysz to we wniosku. Zaświadczenie możesz też odebrać w urzędzie.

Pamiętaj, że zaświadczenie potwierdza twoją sytuację podatkową w dniu jego wydania. Dokument traci ważność, kiedy zmieni się twoja sytuacja.

Jeśli zapadła decyzja o odroczeniu lub rozłożeniu zaległości na raty twojej zaległości, urząd uznaje, że do wyznaczonego terminu jej spłaty nie masz zaległości.

Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o innym podatniku, to dla urzędu termin 7 dni na wydanie ci dokumentu zaczyna się od dnia złożenia zgody przez tego podatnika.

Urząd może odmówić ci wydania zaświadczenia, jeśli twoje żądanie we wniosku nie jest zgodne z informacjami, które ma urząd. Dostaniesz wtedy postanowienie, na które możesz złożyć zażalenie.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości ZAS-W

Dokument otrzymasz jako: Oryginał, Dokument elektroniczny

W zaświadczeniu znajdują się m.in.:

  • dane identyfikacyjne wnioskodawcy
  • adres jego siedziby lub zamieszkania
  • informacje o braku lub wystąpieniu zaległości podatkowych (wraz z ich tytułem, okresem i  kwotą)
  • informacje o odsetkach za zwłokę lub ich braku wraz z kwotą
  • o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zobowiązania podatkowego

Na żądanie wnioskodawcy w zaświadczeniu podaje się także informacje:

1) czy w stosunku do wnioskodawcy prowadzone jest:

a) postępowanie mające na celu ujawnienie jego zaległości podatkowych i określenie ich wysokości
b) postępowanie egzekucyjne w administracji, również w zakresie innych niż podatkowe zobowiązań wnioskodawcy
c) postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe

2) dotyczące:

a) okresów, z których pochodzą zaległości, i ich tytułów
b) podatków, których termin płatności został odroczony lub których płatność została rozłożona na raty


Opłaty

21 zł – opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach

Opłatę zapłać w chwili składania wniosku. Pamiętaj, że opłata 21 zł dotyczy wydania jednego egzemplarza zaświadczenia.

Nie zapłacisz opłaty skarbowej, jeśli potrzebujesz zaświadczenia w sprawach:

  • alimentacyjnych
  • opieki
  • kurateli i przysposobienia
  • ubezpieczenia społecznego

Opłata: wpłać ją w kasie lub na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz wniosek o zaświadczenie (numer konta sprawdzisz na stronie urzędu miasta lub gminy).

Przykład 1: jeśli wniosek składasz do Urzędu Skarbowego w Poznaniu, opłatę zapłać na konto Urzędu Miasta Poznania.

Przykład 2: jeśli wniosek składasz do urzędu marszałkowskiego, opłatę skarbową zapłać w kasie lub na konto urzędu miasta, na terenie którego znajduje się siedziba urzędu marszałkowskiego.

17 zł – opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami (np. za korzystanie ze środowiska)

Opłata: wpłać ją w kasie lub na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz wniosek o zaświadczenie (numer konta sprawdzisz na stronie urzędu miasta lub gminy).

Przykład: jeśli wniosek składasz do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, opłatę zapłać na konto Urzędu Miasta Poznania.

17 zł – opłata skarbowa za pełnomocnictwo szczególne PPS-1 (opcjonalne)

Jeśli działasz przez pełnomocnika, musisz zapłacić za pełnomocnictwo. Nie zapłacisz za pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, dziadkom, wnukom lub rodzeństwu.

Opłata: wpłać ją na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby urzędu, w którym składasz pełnomocnictwo (numer konta sprawdzisz na stronie urzędu miasta lub gminy).

Przykład: jeśli pełnomocnictwo składasz do Urzędu Skarbowego w Poznaniu, opłatę zapłać na konto Urzędu Miasta Poznania.

Praktyczne informacje na temat pełnomocnictwa

0 zł – opłata za pełnomocnictwo ogólne PPO-1

Możesz ustanowić pełnomocnika ogólnego do wszystkich spraw podatkowych (osobę fizyczną z pełną zdolnością do czynności prawnych - nie musi to być adwokat, radca prawny, czy też doradca podatkowy). Załatw to online na Portalu Podatkowym. Zobacz instrukcję jak zgłosić pełnomocnictwo ogólne PPO-1. Złożenie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 jest bezpłatne.

Uwaga! Nie musisz dołączać kopii pełnomocnictwa ogólnego – urząd skarbowy sam sprawdzi jego zakres w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO).

Ważne: jeśli ustanowisz pełnomocnika ogólnego, nie musisz dodatkowo ustanawiać pełnomocnika szczególnego (PPS-1). Jednak, jeśli masz już więcej niż jednego pełnomocnika o tym samym zakresie działania, czyli pełnomocnika ogólnego i szczególnego w tej samej sprawie, to wskaż jednego z nich, jako pełnomocnika do doręczeń.

Ile będziesz czekać

Zaświadczenie dostaniesz w ciągu 7 dni.

Jak możesz się odwołać

Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem urzędu, możesz złożyć zażalenie. Masz na to 7 dni od dnia doręczenia ci postanowienia.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. średnia pensja w Polsce przekroczy granicę 9000 zł brutto. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA