REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sądy rejestrowe walczą z zaległościami w składaniu rocznych sprawozdań finansowych

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Sądy rejestrowe walczą z zaległościami w składaniu rocznych sprawozdań finansowych
Sądy rejestrowe walczą z zaległościami w składaniu rocznych sprawozdań finansowych

REKLAMA

REKLAMA

Ponad rok temu wprowadzone zostały rewolucyjne zmiany dotyczące składania i sporządzania rocznych sprawozdań finansowych. Od 15 marca 2018 roku dokumenty te składane są za pośrednictwem systemu informatycznego udostępnionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Dodatkowo, od 1 października 2018 roku także same roczne sprawozdania finansowe sporządza się elektronicznie. Nowe rozwiązania nie tylko zaskoczyły wielu przedsiębiorców, ale również wprowadziły niemałe zamieszanie w tym usystematyzowanym dotychczas obszarze. Wobec tego, że wiele spółek wpisanych do KRS posiada zaległości w składaniu rocznych sprawozdań finansowych, warto przyjrzeć się bliżej orężowi stosowanemu przez sądy rejestrowe w celu egzekwowania obowiązków sprawozdawczych.

Wysokie kary i postępowanie przymuszające

W ostatnim czasie zauważyć można zintensyfikowane działania sądów rejestrowych wymierzone w spółki, które posiadają zaległości w składaniu rocznych sprawozdań finansowych. Zasadniczym narzędziem jest tutaj wzywanie spółek lub indywidualnie osób odpowiedzialnych w danych podmiocie za wykonanie obowiązków sprawozdawczych do złożenia zaległych rocznych sprawozdań finansowych w terminie 7 dni pod rygorem grzywny do 15.000 zł. Co istotne, grzywna może być ponawiana do wysokości miliona złotych. Wezwania oparte są przepisach ustawy o KRS, które regulują tzw. „postępowanie przymuszające”. W popularnej w Polsce spółce z ograniczoną odpowiedzialnością adresatami wezwań  są najczęściej członkowie zarządu.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Biznes

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Im szybciej, tym lepiej, choć nie zawsze bez przeszkód

Oczywistym jest, że po otrzymaniu wezwania do złożenia zaległego rocznego sprawozdania finansowego należy wykonać je jak najszybciej. Problem tkwi jednak w tym, że często okazuje się to skomplikowane.

Trudności napotykają przede wszystkim spółki, w zarządach których zasiadają cudzoziemcy. To szczególnie w tej grupie nie lada wyzwanie stanowią formalności związane z uzyskaniem podpisu elektronicznego oraz korzystanie z systemu informatycznego do składania dokumentów. Na szczęście samo złożenie rocznego sprawozdania finansowego można powierzyć pełnomocnikowi będącemu radcą prawnym lub adwokatem, który dopełni wszelkich formalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony, w przypadku otrzymania wezwania do złożenia zaległego rocznego sprawozdania finansowego należy jak najszybciej skontaktować się z sądem. W praktyce, sprawna komunikacja istotnie ogranicza ryzyko wysokich grzywien, a w pewnych okolicznościach może nawet pozwolić całkowicie uniknąć ich zapłaty, nawet jeżeli zostały już wcześniej nałożone. 

Wezwanie do złożenia zaległego rocznego sprawozdania finansowego, a refleksja nad przyszłością spółki

Przyczyn zaległości w składaniu sprawozdań finansowych może być wiele, jednak bez względu na powód ich powstania powinny one skłonić zarząd do przemyślenia dalszego funkcjonowania spółki na rynku i stanowić swego rodzaju refleksję nad jej przyszłością. Jeśli spółka chce kontynuować działalność, najlepszym rozwiązaniem będzie sprawne dopełnienie odpowiednich formalności po stronie członków zarządu oraz dbanie o dochowanie terminów w przyszłości. Z kolei w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które to faktycznie nie prowadzą już działalności lub jest ona wygaszana należałoby rozważyć inne scenariusze działań.

Likwidacja albo wykreślenie spółki bez likwidacji

REKLAMA

Jeśli spółka posiada majątek i interesy do zakończenia, ale nie planuje dalszej działalności to należałoby dokonać jej likwidacji zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych. Przeprowadzenie tej procedury w odpowiedni sposób pozwoli uniknąć postępowania przymuszającego w przyszłości i uchroni od odpowiedzialności prawnej związanej z niedbałym prowadzeniem spraw spółki.

Z drugiej strony, spółki, które nie posiadają majątku i nie prowadzą faktycznej działalności, mogą zostać wykreślone z rejestru bez przeprowadzenia sformalizowanego postępowania likwidacyjnego, a skorzystanie z tej procedury stanowi szansę dla podmiotów, którym wykonanie ciążących na nich obowiązków sprawiałoby największe trudności. W obu przypadkach należy jednak pamiętać o dochowaniu wszelkich wymogów i formalności – również w obszarze sprawozdawczości.

Informatyzacja obowiązków sprawozdawczych a bezpieczeństwo obrotu

Informatyzacja w sprawach rejestrowych – zgodnie ze swoim założeniem – odciążyła sądy rejestrowe i uwolniła zasoby na weryfikację oraz egzekwowanie obowiązków przedsiębiorców. Utrzymywanie w obrocie spółek niewywiązujących się z obowiązków rejestrowych będzie więc coraz bardziej kłopotliwe. Jednocześnie – mając na uwadze coraz chętniej wymierzane grzywny i zagrożenie odpowiedzialnością karną za brak składania rocznych sprawozdań finansowych – również bardziej kosztowne i ryzykowne. Przyszedł zatem czas na pełne zaangażowanie w wykonanie stosownych obowiązków w zakresie e-sprawozdań oraz na refleksję nad przyszłym losem spółek posiadających zaległości w składaniu sprawozdań finansowych.  

Więcej na stronie https://www.rsmpoland.pl/pl/insights/rsm-poland-blog/postepowanie-przymuszajace-sady-rejestrowe-ruszaja-do-boju-z-zaleglosciami.

Krzysztof WARAKOMSKI, Corporate Advisory Supervisor w RSM Poland, Legal Counsel/Radca Prawny

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA