REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sądy rejestrowe walczą z zaległościami w składaniu rocznych sprawozdań finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RSM Poland – Audit, Tax, Consulting
Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość
Sądy rejestrowe walczą z zaległościami w składaniu rocznych sprawozdań finansowych
Sądy rejestrowe walczą z zaległościami w składaniu rocznych sprawozdań finansowych

REKLAMA

REKLAMA

Ponad rok temu wprowadzone zostały rewolucyjne zmiany dotyczące składania i sporządzania rocznych sprawozdań finansowych. Od 15 marca 2018 roku dokumenty te składane są za pośrednictwem systemu informatycznego udostępnionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Dodatkowo, od 1 października 2018 roku także same roczne sprawozdania finansowe sporządza się elektronicznie. Nowe rozwiązania nie tylko zaskoczyły wielu przedsiębiorców, ale również wprowadziły niemałe zamieszanie w tym usystematyzowanym dotychczas obszarze. Wobec tego, że wiele spółek wpisanych do KRS posiada zaległości w składaniu rocznych sprawozdań finansowych, warto przyjrzeć się bliżej orężowi stosowanemu przez sądy rejestrowe w celu egzekwowania obowiązków sprawozdawczych.

Wysokie kary i postępowanie przymuszające

W ostatnim czasie zauważyć można zintensyfikowane działania sądów rejestrowych wymierzone w spółki, które posiadają zaległości w składaniu rocznych sprawozdań finansowych. Zasadniczym narzędziem jest tutaj wzywanie spółek lub indywidualnie osób odpowiedzialnych w danych podmiocie za wykonanie obowiązków sprawozdawczych do złożenia zaległych rocznych sprawozdań finansowych w terminie 7 dni pod rygorem grzywny do 15.000 zł. Co istotne, grzywna może być ponawiana do wysokości miliona złotych. Wezwania oparte są przepisach ustawy o KRS, które regulują tzw. „postępowanie przymuszające”. W popularnej w Polsce spółce z ograniczoną odpowiedzialnością adresatami wezwań  są najczęściej członkowie zarządu.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Im szybciej, tym lepiej, choć nie zawsze bez przeszkód

Oczywistym jest, że po otrzymaniu wezwania do złożenia zaległego rocznego sprawozdania finansowego należy wykonać je jak najszybciej. Problem tkwi jednak w tym, że często okazuje się to skomplikowane.

REKLAMA

Trudności napotykają przede wszystkim spółki, w zarządach których zasiadają cudzoziemcy. To szczególnie w tej grupie nie lada wyzwanie stanowią formalności związane z uzyskaniem podpisu elektronicznego oraz korzystanie z systemu informatycznego do składania dokumentów. Na szczęście samo złożenie rocznego sprawozdania finansowego można powierzyć pełnomocnikowi będącemu radcą prawnym lub adwokatem, który dopełni wszelkich formalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony, w przypadku otrzymania wezwania do złożenia zaległego rocznego sprawozdania finansowego należy jak najszybciej skontaktować się z sądem. W praktyce, sprawna komunikacja istotnie ogranicza ryzyko wysokich grzywien, a w pewnych okolicznościach może nawet pozwolić całkowicie uniknąć ich zapłaty, nawet jeżeli zostały już wcześniej nałożone. 

Wezwanie do złożenia zaległego rocznego sprawozdania finansowego, a refleksja nad przyszłością spółki

Przyczyn zaległości w składaniu sprawozdań finansowych może być wiele, jednak bez względu na powód ich powstania powinny one skłonić zarząd do przemyślenia dalszego funkcjonowania spółki na rynku i stanowić swego rodzaju refleksję nad jej przyszłością. Jeśli spółka chce kontynuować działalność, najlepszym rozwiązaniem będzie sprawne dopełnienie odpowiednich formalności po stronie członków zarządu oraz dbanie o dochowanie terminów w przyszłości. Z kolei w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które to faktycznie nie prowadzą już działalności lub jest ona wygaszana należałoby rozważyć inne scenariusze działań.

Likwidacja albo wykreślenie spółki bez likwidacji

REKLAMA

Jeśli spółka posiada majątek i interesy do zakończenia, ale nie planuje dalszej działalności to należałoby dokonać jej likwidacji zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych. Przeprowadzenie tej procedury w odpowiedni sposób pozwoli uniknąć postępowania przymuszającego w przyszłości i uchroni od odpowiedzialności prawnej związanej z niedbałym prowadzeniem spraw spółki.

Z drugiej strony, spółki, które nie posiadają majątku i nie prowadzą faktycznej działalności, mogą zostać wykreślone z rejestru bez przeprowadzenia sformalizowanego postępowania likwidacyjnego, a skorzystanie z tej procedury stanowi szansę dla podmiotów, którym wykonanie ciążących na nich obowiązków sprawiałoby największe trudności. W obu przypadkach należy jednak pamiętać o dochowaniu wszelkich wymogów i formalności – również w obszarze sprawozdawczości.

Informatyzacja obowiązków sprawozdawczych a bezpieczeństwo obrotu

Informatyzacja w sprawach rejestrowych – zgodnie ze swoim założeniem – odciążyła sądy rejestrowe i uwolniła zasoby na weryfikację oraz egzekwowanie obowiązków przedsiębiorców. Utrzymywanie w obrocie spółek niewywiązujących się z obowiązków rejestrowych będzie więc coraz bardziej kłopotliwe. Jednocześnie – mając na uwadze coraz chętniej wymierzane grzywny i zagrożenie odpowiedzialnością karną za brak składania rocznych sprawozdań finansowych – również bardziej kosztowne i ryzykowne. Przyszedł zatem czas na pełne zaangażowanie w wykonanie stosownych obowiązków w zakresie e-sprawozdań oraz na refleksję nad przyszłym losem spółek posiadających zaległości w składaniu sprawozdań finansowych.  

Więcej na stronie https://www.rsmpoland.pl/pl/insights/rsm-poland-blog/postepowanie-przymuszajace-sady-rejestrowe-ruszaja-do-boju-z-zaleglosciami.

Krzysztof WARAKOMSKI, Corporate Advisory Supervisor w RSM Poland, Legal Counsel/Radca Prawny

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA