REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur? / Fot. Fotolia
Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Faktury opłacane przelewem to bardzo popularna forma regulowania zobowiązań wśród jednoosobowych przedsiębiorców. Warto jednak kontrolować znajdujące się na takich fakturach terminy płatności, gdyż ich nieprzestrzeganie może mieć negatywne konsekwencje – zarówno w sferze biznesowej, jak i podatkowej.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Faktury przelewowe – wygoda w przypadku częstych transakcji

Odroczone terminy zapłaty stosuje się często w stałych kontaktach handlowych pomiędzy kontrahentami, np. w sytuacji gdy przedsiębiorca kupuje towar lub usługę zawsze od tego samego dostawcy. Wówczas zwykle wystawiana jest faktura, na które figuruje termin zapłaty i taka faktura jest zarazem wezwaniem do zapłaty. Termin najczęściej wynika z umowy pomiędzy stronami. W ten sposób reguluje się wiele rachunków związanych z prowadzeniem działalności, m.in. czynsz, telefon, internet itp.

Terminy płatności nie są obowiązkowe – ale zwykle figurują na fakturach

Co prawda termin zapłaty nie jest niezbędnym elementem na fakturze, ale jest stosowany bardzo często. Najczęściej praktykowane jest odroczenie daty płatności o 7 lub 14 dni od momentu wystawienia faktury. Jednak w praktyce zdarzają się także 30 a nawet 90-dniowe okresy odroczenia zapłaty.

Generalnie data płatności zamieszczona na fakturze zależy od ustaleń między kupującym i sprzedającym (często wynika z umowy). Praktyka pokazuje jednak, że płatności przelewowe często nie są regulowane terminowo, np. ze względu na brak środków w danym momencie lub przez lekceważące podejście do terminu widniejącego na dokumencie księgowym. Przedsiębiorcy nieterminowo regulujący swoje zobowiązania powinni liczyć się jednak z negatywnymi konsekwencjami.

REKLAMA

Metody obliczania kwoty VAT podawanej na fakturze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulator VAT


Uwaga:

Jeżeli na fakturze nie ma terminu zapłaty, to nie oznacza, że jest on dowolny. W takiej sytuacji należność trzeba uregulować niezwłocznie po otrzymaniu wezwania do zapłaty.

Skutki biznesowe nieterminowych płatności

Przedsiębiorca zalegający z płatnościami w stosunku do kontrahentów, czy dostawców może spotkać się przede wszystkim z negatywnymi skutkami biznesowymi swojego działania.

Po pierwsze wierzyciel może zgłosić informację o nierzetelności firmy do Krajowego Rejestru Dłużników (lub innych podobnych rejestrów). Przedsiębiorca tam umieszczony może mieć  problemy w nawiązaniu nowych kontaktów handlowych, a także z uzyskaniem kredytu, wynajęciem lokalu, czy podpisaniem umowy leasingu na sprzęt firmowy.

Sądowy nakaz zapłaty

Ponadto wierzyciel może zdecydować się na egzekwowanie swoich należności na drodze sądowej. Wtedy dłużnik otrzyma sądowy nakaz zapłaty.

Otrzymanie takiego nakazu wiąże się z dodatkowymi wydatkami, do których należą m.in. odsetki, koszty postępowania i zastępstwa procesowego. Brak zapłaty wymaganych kwot może skutkować egzekucją komorniczą i zajęciem konta firmowego. Koszt komornika to również dalsze obciążenie dla przedsiębiorcy.

Trzeba wobec tego pamiętać, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą za wynikłe z niej zobowiązania odpowiada całym swoim majątkiem, także prywatnym. 

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Skutki podatkowe nieterminowego regulowania faktur

Oczywiście kwestie biznesowe to nie koniec problemów. Nieterminowe regulowanie faktur może wiązać się z negatywnymi skutkami zarówno na gruncie podatku dochodowego, jak i VAT-u.

W przypadku ujęcia w kosztach podatkowych kwoty wynikającej z faktury, umowy, czy innego dokumentu księgowego i niezapłacenia jej w terminie 30 dni od upływu terminu płatności, przedsiębiorca musi zmniejszyć koszty o niezapłaconą kwotę. Gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni korekty kosztów należy dokonać w terminie 90 dni od daty zaliczenia faktury do kosztów.

Zmniejszenia kosztów dokonuje się w miesiącu, w którym upływają powyższe terminy (30 lub 60 dni). Fakturę można „przywrócić” do kosztów w miesiącu, w którym została ona faktycznie zapłacona.

Analogiczne rozwiązanie funkcjonuje jeśli chodzi o VAT. Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT muszą liczyć się z koniecznością korygowania tego podatku, gdy nie zapłacą faktury przez co najmniej 150 dni od terminu płatności. Korekty dokonuje się w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym upłynął wyżej wskazany termin. Dopiero po dokonaniu płatności można z powrotem odliczyć VAT.

Co istotne możliwe jest przesunięcie terminu płatności za zgodą obu stron transakcji, co pozwala uniknąć konieczności korekty VAT. To furtka, z której korzysta wielu przedsiębiorców, gdyż brak dokonania korekty, w sytuacji gdy powstał taki obowiązek ze względu na upływ 150-dniowego terminu może skutkować karami karno-skarbowymi.

Zapisz się na nasz newsletter


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA