REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur? / Fot. Fotolia
Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Faktury opłacane przelewem to bardzo popularna forma regulowania zobowiązań wśród jednoosobowych przedsiębiorców. Warto jednak kontrolować znajdujące się na takich fakturach terminy płatności, gdyż ich nieprzestrzeganie może mieć negatywne konsekwencje – zarówno w sferze biznesowej, jak i podatkowej.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

REKLAMA

Autopromocja

Faktury przelewowe – wygoda w przypadku częstych transakcji

Odroczone terminy zapłaty stosuje się często w stałych kontaktach handlowych pomiędzy kontrahentami, np. w sytuacji gdy przedsiębiorca kupuje towar lub usługę zawsze od tego samego dostawcy. Wówczas zwykle wystawiana jest faktura, na które figuruje termin zapłaty i taka faktura jest zarazem wezwaniem do zapłaty. Termin najczęściej wynika z umowy pomiędzy stronami. W ten sposób reguluje się wiele rachunków związanych z prowadzeniem działalności, m.in. czynsz, telefon, internet itp.

Terminy płatności nie są obowiązkowe – ale zwykle figurują na fakturach

Co prawda termin zapłaty nie jest niezbędnym elementem na fakturze, ale jest stosowany bardzo często. Najczęściej praktykowane jest odroczenie daty płatności o 7 lub 14 dni od momentu wystawienia faktury. Jednak w praktyce zdarzają się także 30 a nawet 90-dniowe okresy odroczenia zapłaty.

Generalnie data płatności zamieszczona na fakturze zależy od ustaleń między kupującym i sprzedającym (często wynika z umowy). Praktyka pokazuje jednak, że płatności przelewowe często nie są regulowane terminowo, np. ze względu na brak środków w danym momencie lub przez lekceważące podejście do terminu widniejącego na dokumencie księgowym. Przedsiębiorcy nieterminowo regulujący swoje zobowiązania powinni liczyć się jednak z negatywnymi konsekwencjami.

Metody obliczania kwoty VAT podawanej na fakturze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulator VAT


Uwaga:

Jeżeli na fakturze nie ma terminu zapłaty, to nie oznacza, że jest on dowolny. W takiej sytuacji należność trzeba uregulować niezwłocznie po otrzymaniu wezwania do zapłaty.

Skutki biznesowe nieterminowych płatności

Przedsiębiorca zalegający z płatnościami w stosunku do kontrahentów, czy dostawców może spotkać się przede wszystkim z negatywnymi skutkami biznesowymi swojego działania.

Po pierwsze wierzyciel może zgłosić informację o nierzetelności firmy do Krajowego Rejestru Dłużników (lub innych podobnych rejestrów). Przedsiębiorca tam umieszczony może mieć  problemy w nawiązaniu nowych kontaktów handlowych, a także z uzyskaniem kredytu, wynajęciem lokalu, czy podpisaniem umowy leasingu na sprzęt firmowy.

Sądowy nakaz zapłaty

Ponadto wierzyciel może zdecydować się na egzekwowanie swoich należności na drodze sądowej. Wtedy dłużnik otrzyma sądowy nakaz zapłaty.

Otrzymanie takiego nakazu wiąże się z dodatkowymi wydatkami, do których należą m.in. odsetki, koszty postępowania i zastępstwa procesowego. Brak zapłaty wymaganych kwot może skutkować egzekucją komorniczą i zajęciem konta firmowego. Koszt komornika to również dalsze obciążenie dla przedsiębiorcy.

Trzeba wobec tego pamiętać, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą za wynikłe z niej zobowiązania odpowiada całym swoim majątkiem, także prywatnym. 

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Skutki podatkowe nieterminowego regulowania faktur

Oczywiście kwestie biznesowe to nie koniec problemów. Nieterminowe regulowanie faktur może wiązać się z negatywnymi skutkami zarówno na gruncie podatku dochodowego, jak i VAT-u.

REKLAMA

W przypadku ujęcia w kosztach podatkowych kwoty wynikającej z faktury, umowy, czy innego dokumentu księgowego i niezapłacenia jej w terminie 30 dni od upływu terminu płatności, przedsiębiorca musi zmniejszyć koszty o niezapłaconą kwotę. Gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni korekty kosztów należy dokonać w terminie 90 dni od daty zaliczenia faktury do kosztów.

Zmniejszenia kosztów dokonuje się w miesiącu, w którym upływają powyższe terminy (30 lub 60 dni). Fakturę można „przywrócić” do kosztów w miesiącu, w którym została ona faktycznie zapłacona.

Analogiczne rozwiązanie funkcjonuje jeśli chodzi o VAT. Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT muszą liczyć się z koniecznością korygowania tego podatku, gdy nie zapłacą faktury przez co najmniej 150 dni od terminu płatności. Korekty dokonuje się w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym upłynął wyżej wskazany termin. Dopiero po dokonaniu płatności można z powrotem odliczyć VAT.

Co istotne możliwe jest przesunięcie terminu płatności za zgodą obu stron transakcji, co pozwala uniknąć konieczności korekty VAT. To furtka, z której korzysta wielu przedsiębiorców, gdyż brak dokonania korekty, w sytuacji gdy powstał taki obowiązek ze względu na upływ 150-dniowego terminu może skutkować karami karno-skarbowymi.

Zapisz się na nasz newsletter


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA