REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur? / Fot. Fotolia
Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Faktury opłacane przelewem to bardzo popularna forma regulowania zobowiązań wśród jednoosobowych przedsiębiorców. Warto jednak kontrolować znajdujące się na takich fakturach terminy płatności, gdyż ich nieprzestrzeganie może mieć negatywne konsekwencje – zarówno w sferze biznesowej, jak i podatkowej.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

REKLAMA

REKLAMA

Faktury przelewowe – wygoda w przypadku częstych transakcji

Odroczone terminy zapłaty stosuje się często w stałych kontaktach handlowych pomiędzy kontrahentami, np. w sytuacji gdy przedsiębiorca kupuje towar lub usługę zawsze od tego samego dostawcy. Wówczas zwykle wystawiana jest faktura, na które figuruje termin zapłaty i taka faktura jest zarazem wezwaniem do zapłaty. Termin najczęściej wynika z umowy pomiędzy stronami. W ten sposób reguluje się wiele rachunków związanych z prowadzeniem działalności, m.in. czynsz, telefon, internet itp.

Terminy płatności nie są obowiązkowe – ale zwykle figurują na fakturach

Co prawda termin zapłaty nie jest niezbędnym elementem na fakturze, ale jest stosowany bardzo często. Najczęściej praktykowane jest odroczenie daty płatności o 7 lub 14 dni od momentu wystawienia faktury. Jednak w praktyce zdarzają się także 30 a nawet 90-dniowe okresy odroczenia zapłaty.

Generalnie data płatności zamieszczona na fakturze zależy od ustaleń między kupującym i sprzedającym (często wynika z umowy). Praktyka pokazuje jednak, że płatności przelewowe często nie są regulowane terminowo, np. ze względu na brak środków w danym momencie lub przez lekceważące podejście do terminu widniejącego na dokumencie księgowym. Przedsiębiorcy nieterminowo regulujący swoje zobowiązania powinni liczyć się jednak z negatywnymi konsekwencjami.

REKLAMA

Metody obliczania kwoty VAT podawanej na fakturze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulator VAT


Uwaga:

Jeżeli na fakturze nie ma terminu zapłaty, to nie oznacza, że jest on dowolny. W takiej sytuacji należność trzeba uregulować niezwłocznie po otrzymaniu wezwania do zapłaty.

Skutki biznesowe nieterminowych płatności

Przedsiębiorca zalegający z płatnościami w stosunku do kontrahentów, czy dostawców może spotkać się przede wszystkim z negatywnymi skutkami biznesowymi swojego działania.

Po pierwsze wierzyciel może zgłosić informację o nierzetelności firmy do Krajowego Rejestru Dłużników (lub innych podobnych rejestrów). Przedsiębiorca tam umieszczony może mieć  problemy w nawiązaniu nowych kontaktów handlowych, a także z uzyskaniem kredytu, wynajęciem lokalu, czy podpisaniem umowy leasingu na sprzęt firmowy.

Sądowy nakaz zapłaty

Ponadto wierzyciel może zdecydować się na egzekwowanie swoich należności na drodze sądowej. Wtedy dłużnik otrzyma sądowy nakaz zapłaty.

Otrzymanie takiego nakazu wiąże się z dodatkowymi wydatkami, do których należą m.in. odsetki, koszty postępowania i zastępstwa procesowego. Brak zapłaty wymaganych kwot może skutkować egzekucją komorniczą i zajęciem konta firmowego. Koszt komornika to również dalsze obciążenie dla przedsiębiorcy.

Trzeba wobec tego pamiętać, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą za wynikłe z niej zobowiązania odpowiada całym swoim majątkiem, także prywatnym. 

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Skutki podatkowe nieterminowego regulowania faktur

Oczywiście kwestie biznesowe to nie koniec problemów. Nieterminowe regulowanie faktur może wiązać się z negatywnymi skutkami zarówno na gruncie podatku dochodowego, jak i VAT-u.

W przypadku ujęcia w kosztach podatkowych kwoty wynikającej z faktury, umowy, czy innego dokumentu księgowego i niezapłacenia jej w terminie 30 dni od upływu terminu płatności, przedsiębiorca musi zmniejszyć koszty o niezapłaconą kwotę. Gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni korekty kosztów należy dokonać w terminie 90 dni od daty zaliczenia faktury do kosztów.

Zmniejszenia kosztów dokonuje się w miesiącu, w którym upływają powyższe terminy (30 lub 60 dni). Fakturę można „przywrócić” do kosztów w miesiącu, w którym została ona faktycznie zapłacona.

Analogiczne rozwiązanie funkcjonuje jeśli chodzi o VAT. Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT muszą liczyć się z koniecznością korygowania tego podatku, gdy nie zapłacą faktury przez co najmniej 150 dni od terminu płatności. Korekty dokonuje się w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym upłynął wyżej wskazany termin. Dopiero po dokonaniu płatności można z powrotem odliczyć VAT.

Co istotne możliwe jest przesunięcie terminu płatności za zgodą obu stron transakcji, co pozwala uniknąć konieczności korekty VAT. To furtka, z której korzysta wielu przedsiębiorców, gdyż brak dokonania korekty, w sytuacji gdy powstał taki obowiązek ze względu na upływ 150-dniowego terminu może skutkować karami karno-skarbowymi.

Zapisz się na nasz newsletter


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA