REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur? / Fot. Fotolia
Dlaczego warto dbać o terminy zapłaty z faktur? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Faktury opłacane przelewem to bardzo popularna forma regulowania zobowiązań wśród jednoosobowych przedsiębiorców. Warto jednak kontrolować znajdujące się na takich fakturach terminy płatności, gdyż ich nieprzestrzeganie może mieć negatywne konsekwencje – zarówno w sferze biznesowej, jak i podatkowej.

Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

REKLAMA

Autopromocja

Faktury przelewowe – wygoda w przypadku częstych transakcji

Odroczone terminy zapłaty stosuje się często w stałych kontaktach handlowych pomiędzy kontrahentami, np. w sytuacji gdy przedsiębiorca kupuje towar lub usługę zawsze od tego samego dostawcy. Wówczas zwykle wystawiana jest faktura, na które figuruje termin zapłaty i taka faktura jest zarazem wezwaniem do zapłaty. Termin najczęściej wynika z umowy pomiędzy stronami. W ten sposób reguluje się wiele rachunków związanych z prowadzeniem działalności, m.in. czynsz, telefon, internet itp.

Terminy płatności nie są obowiązkowe – ale zwykle figurują na fakturach

Co prawda termin zapłaty nie jest niezbędnym elementem na fakturze, ale jest stosowany bardzo często. Najczęściej praktykowane jest odroczenie daty płatności o 7 lub 14 dni od momentu wystawienia faktury. Jednak w praktyce zdarzają się także 30 a nawet 90-dniowe okresy odroczenia zapłaty.

Generalnie data płatności zamieszczona na fakturze zależy od ustaleń między kupującym i sprzedającym (często wynika z umowy). Praktyka pokazuje jednak, że płatności przelewowe często nie są regulowane terminowo, np. ze względu na brak środków w danym momencie lub przez lekceważące podejście do terminu widniejącego na dokumencie księgowym. Przedsiębiorcy nieterminowo regulujący swoje zobowiązania powinni liczyć się jednak z negatywnymi konsekwencjami.

Metody obliczania kwoty VAT podawanej na fakturze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulator VAT


Uwaga:

Jeżeli na fakturze nie ma terminu zapłaty, to nie oznacza, że jest on dowolny. W takiej sytuacji należność trzeba uregulować niezwłocznie po otrzymaniu wezwania do zapłaty.

Skutki biznesowe nieterminowych płatności

Przedsiębiorca zalegający z płatnościami w stosunku do kontrahentów, czy dostawców może spotkać się przede wszystkim z negatywnymi skutkami biznesowymi swojego działania.

Po pierwsze wierzyciel może zgłosić informację o nierzetelności firmy do Krajowego Rejestru Dłużników (lub innych podobnych rejestrów). Przedsiębiorca tam umieszczony może mieć  problemy w nawiązaniu nowych kontaktów handlowych, a także z uzyskaniem kredytu, wynajęciem lokalu, czy podpisaniem umowy leasingu na sprzęt firmowy.

Sądowy nakaz zapłaty

Ponadto wierzyciel może zdecydować się na egzekwowanie swoich należności na drodze sądowej. Wtedy dłużnik otrzyma sądowy nakaz zapłaty.

Otrzymanie takiego nakazu wiąże się z dodatkowymi wydatkami, do których należą m.in. odsetki, koszty postępowania i zastępstwa procesowego. Brak zapłaty wymaganych kwot może skutkować egzekucją komorniczą i zajęciem konta firmowego. Koszt komornika to również dalsze obciążenie dla przedsiębiorcy.

Trzeba wobec tego pamiętać, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą za wynikłe z niej zobowiązania odpowiada całym swoim majątkiem, także prywatnym. 

Jak ustalić termin zapłaty na fakturze i czy jest on wiążący?

Skutki podatkowe nieterminowego regulowania faktur

Oczywiście kwestie biznesowe to nie koniec problemów. Nieterminowe regulowanie faktur może wiązać się z negatywnymi skutkami zarówno na gruncie podatku dochodowego, jak i VAT-u.

REKLAMA

W przypadku ujęcia w kosztach podatkowych kwoty wynikającej z faktury, umowy, czy innego dokumentu księgowego i niezapłacenia jej w terminie 30 dni od upływu terminu płatności, przedsiębiorca musi zmniejszyć koszty o niezapłaconą kwotę. Gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni korekty kosztów należy dokonać w terminie 90 dni od daty zaliczenia faktury do kosztów.

Zmniejszenia kosztów dokonuje się w miesiącu, w którym upływają powyższe terminy (30 lub 60 dni). Fakturę można „przywrócić” do kosztów w miesiącu, w którym została ona faktycznie zapłacona.

Analogiczne rozwiązanie funkcjonuje jeśli chodzi o VAT. Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT muszą liczyć się z koniecznością korygowania tego podatku, gdy nie zapłacą faktury przez co najmniej 150 dni od terminu płatności. Korekty dokonuje się w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym upłynął wyżej wskazany termin. Dopiero po dokonaniu płatności można z powrotem odliczyć VAT.

Co istotne możliwe jest przesunięcie terminu płatności za zgodą obu stron transakcji, co pozwala uniknąć konieczności korekty VAT. To furtka, z której korzysta wielu przedsiębiorców, gdyż brak dokonania korekty, w sytuacji gdy powstał taki obowiązek ze względu na upływ 150-dniowego terminu może skutkować karami karno-skarbowymi.

Zapisz się na nasz newsletter


Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2025: limity, stawki, najem prywatny

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2025 r.? Jakie stawki ryczałtu obowiązywać będą w przyszłym roku?

Koniec września - ostateczny termin wykorzystania urlopu zaległego. Jakie skutki prawne naruszenia tej zasady?

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów.

Jakie są limity dla ryczałtu na 2025 rok? Kwoty ważne dla podatników

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 roku będą mogli opłacać podatnicy, których przychody w bieżącym roku nie przekroczą kwoty 8 569 200 zł. Natomiast prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu w przyszłym roku będą mieli podatnicy, których przychody nie przekroczą kwoty 856 920 zł.

Jaki jest limit dla jednorazowej amortyzacji w 2025 roku? Kwota limitu wynosi 214.000 zł

Jednorazowa amortyzacja w 2025 r. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (do wysokości 50 000 euro) mogą dokonywać podatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika i podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Limit ten na 2025 r., po przeliczeniu według średniego kursu euro z 1 października br., wynosi 214.000 zł.

Podwyżki akcyzy w 2025 r. i kolejnych latach. Droższe będą: papierosy, wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych, tytoń, cygara i cygaretki

W dniu 1 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez Ministra Finansów. Zwiększone zostaną od marca 2025 roku stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych. Nowe stawki akcyzy mają przede wszystkim ograniczyć konsumpcję wyrobów tytoniowych i ich substytutów, szczególnie przez osoby nieletnie.

REKLAMA

JPK CIT od 2025 roku. Jakie nowe obowiązki podatników?

Minister Finansów wydał 16 sierpnia 2024 r. rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Jest to tzw. rozporządzenie w sprawie JPK CIT. Jako pierwsze (od 2025 roku) nowymi obowiązkami zostaną obciążone podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. A od 2026 roku pozostali podatnicy CIT.

Kredyt ekologiczny: dofinansowanie nawet 80% kosztów zrównoważonego rozwoju dla firm. Nabór wniosków od 17 października 2024 r.

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej oraz zaostrzających się przepisów dotyczących ochrony środowiska, firmy coraz częściej muszą zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem zrównoważonych praktyk biznesowych. Inwestycje w technologie przyjazne środowisku są jednak kosztowne i wymagają odpowiedniego wsparcia finansowego. Odpowiedzią na te potrzeby jest kredyt ekologiczny, który staje się kluczowym narzędziem umożliwiającym firmom realizację proekologicznych inwestycji bez nadmiernego obciążania budżetu. 

REKLAMA