REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy JPK_VAT - rewolucja w realizacji obowiązków informacyjnych w VAT

Nowy JPK_VAT - rewolucja w realizacji obowiązków informacyjnych w VAT
Nowy JPK_VAT - rewolucja w realizacji obowiązków informacyjnych w VAT

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 października 2020 r. weszły w życie istotne zmiany w zakresie raportowania transakcji w podatku od towarów i usług (wprowadzone ustawą z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz innych ustaw, Dz. U. poz. 1520, ze zm.). Na mocy wyżej powołanej ustawy podatnicy VAT mogą zapomnieć o wysyłaniu standardowej deklaracji VAT-7/ VAT-7K. Pozycje z deklaracji zostały przeniesione do nowego pliku JPK_VAT (tzw. JPK_VDEK od nazwy JPK_VAT z deklaracją), który w swoim założeniu stał się jednolitym plikiem kontrolnym, zawierającym część deklaracyjną oraz ewidencyjną pliku JPK_VAT.

Jeden dokument elektroniczny dla ewidencji i deklaracji VAT

JPK_VDEK jest dokumentem elektronicznym obejmującym deklarację VAT (VAT-7 i VAT-7K) i ewidencję VAT (JPK_VAT). Plik ten jest  wysyłany w terminie właściwym dla złożenia deklaracji VAT tj. do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym. Upraszczając podatnicy nie muszą - tak jak dotychczas - składać dwóch dokumentów: pliku JPK_VAT oraz deklaracji VAT-7/VAT-7K, ale wysyłają jeden plik w formie elektronicznej zawierający jednocześnie dane z deklaracji oraz ewidencji VAT.

Dodatkowym ułatwieniem jest eliminacja załączników wymaganych przy składaniu tradycyjnego rozliczenia podatku VAT tj. VAT-ZZ, VAT-ZD i VAT-ZT, a także dodatkowych wniosków występujących w standardowych deklaracjach. Załączniki te zostały zastąpione polami wyboru zawartymi w strukturze pliku JPK_VDEK w części deklaracyjnej. 

Co istotne dotychczasowa cześć ewidencyjna (JPK_VAT) została rozbudowana o dodatkowe elementy sprawozdawcze takie jak: oznaczenia grupowań towarów i usług (GTU), rodzajów transakcji oraz dowodów sprzedaży.

REKLAMA

Autopromocja

Deklaracje kwartalne w VAT

Dla podatników rozliczających się kwartalnie został nałożony obowiązek przekazywania danych z prowadzonej ewidencji VAT w cyklach miesięcznych w nowej formie tzn. w terminie do 25 dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy.

Podatnik kwartalny w dalszym ciągu będzie zwolniony z wysłania części deklaracyjnej  nowego pliku JPK_VDEK za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału – w praktyce część ta zostanie przez podatnika  wysłana bez wypełnionych pól jako tzw. „zerówka”. Dopiero za ostatni miesiąc danego kwartału podatnik rozliczający się kwartalnie, będzie zobowiązany do złożenia deklaracji kwartalnej (wypełnienia części deklaracyjnej nowego pliku JPK_VDEK).

Co się nie zmieniło

Nowe przepisy mają zastosowanie tylko do rozliczeń podatku VAT dokonywanych poprzez deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Oznacza to, że zmianie nie ulega forma składania informacji podsumowywującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowo transakcjach  VAT-UE/ VAT UEK, a także pozostałych deklaracji i informacji podatkowych: VAT-8, VAT-12, VAT-9M, VAT-10, VAT-11, VAT-13, VAT-21, VAT-23, VAT-26, VAT-R oraz VAT-Z.

Zatem podatnik VAT zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych,  wykazujący sprzedaż/nabycie wewnątrzwspólnotowe -  w rozliczeniu począwszy za październik 2020 roku, jest zobowiązany do wysłania  nowego pliku JPK_VDEK (zawierającego deklaracje VAT-7/VAT-7K oraz strukturę pliku JPK_VAT) oraz do odrębnej wysyłki informacji podsumowującej VAT-UE/ VAT-UEK.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Część ewidencyjna (JPK_VAT) pliku JPK_VDEK

REKLAMA

Bez wątpienia nowe przepisy mają na celu dalsze uszczelnianie systemu VAT, a co za tym idzie dają nowe narzędzie organom podatkowym do sprawowania kontroli nad prawidłowym i należytym rozliczeniem podatku VAT. Efektem tego jest  poszerzenie zakresu raportowanych informacji o danej transakcji zawartych w części ewidencyjnej nowego pliku JPK_VAT. Zmiany te obejmują obowiązek oznaczenia w JPK_VAT transakcji  m.in. objętej mechanizmem podzielonej płatność (MPP), handlu określonymi grupami towarów lub transakcji realizowanej przed podmioty powiązane.

Szczegółowy zakres danych niezbędnych do prawidłowego sporządzenia ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług został zawarty w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. 2019 poz. 1988, ze zm.). Na mocy wyżej powołanego rozparzenia w przypadku:

a) Ewidencji sprzedaży towarów i usług (rozliczenie podatku należnego) dane w ewidencji zostały rozszerzone o następujące pola:

  • grupa towarów/usług tzw. GTU 01-13 (np. GTU 01 à alkohole, GTU 02 àpaliwa);
  • rodzaj transakcji (np. SW à sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju, TP à podmioty powiązane);
  • dowód sprzedaży  (np. RO à raport okresowy, WEW à dokument wewnętrzny, FP à faktura do paragonu).

b) Ewidencji nabycia towarów i usług (rozliczenie podatku naliczonego) dane w ewidencji zostały rozszerzone o następujące pola:

  • rodzaj transakcji (np. IMPimport w procedurze uproszczonej);
  • oznaczenie transakcji jako MPP (dla towarów i usług objętych mechanizmem podzielonej płatności zgodnie z załącznikiem 15 ustawy o VAT);
  • dowód sprzedaży (np. VAT RRfaktura VAT rolnik ryczałtowy, WEW – dokument wewnętrzny, MK – metoda kasowa).

Pełna lista grup towarów i usług, rodzajów transakcji oraz dowodów sprzedaży objętych obowiązkowym oznaczeniem

Sankcje

Wprowadzone zmiany mają na celu  zobligowanie podatników do dołożenia większej staranności przy wypełnianiu pliku JPK_VAT, zwłaszcza w zakresie części ewidencyjnej. Dane te będą podlegały szczegółowej analizie i weryfikacji. Organy podatkowe będą dysponować oprogramowaniem wyposażonym w  odpowiednie algorytmy, umożliwiającym wychwytywanie niezgodności  w rozliczeniach VAT u podatników, np. tworzących łańcuchy transakcji. 

Za złożenie ewidencji zawierającej błędy, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, na mocy nowych regulacji przewidziane zostały surowe sankcje.

W wyniku ujawnienia  ew. błędów naczelnik właściwego urzędu skarbowego wyśle wezwanie do skorygowania ewidencji przez podatnika (pliku JPK_VAT) w którym wskaże wszystkie zidentyfikowane błędy. Jeżeli podatnik prześle w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego wezwania korektę ewidencji, w której poprawi błędy lub złoży wyjaśnienia wskazujące, że ewidencja została wypełniona prawidłowo, wówczas uniknie sankcji, natomiast brak złożenia korekty i wyjaśnień w  wyżej przewidzianym terminie, spowoduje nałożenie kary pieniężnej w wysokości 500 zł za każdy błąd w przesłanej ewidencji VAT.

Podsumowanie

Wprowadzone zmiany z założenia mają ułatwić rozliczanie podatku VAT, ponieważ zamiast kliku dokumentów obowiązywał będzie tylko jeden. W praktyce jednak trzeba liczyć się z tym, że nowy JPK_VDEK został znacznie rozbudowany, w związku z czym podczas składania zeznania łatwiej jest popełnić błąd a tym samy narazić się na surowe sankcje. Wypełnienie pliku bez wątpienia stało się też bardziej czasochłonne, wymagające stałej współpracy miedzy kontrahentami, a także klientem a biurem rachunkowym/ kancelarią podatkową.

Aleksandra Serafin, Doradca podatkowy
Natalia Walczak, Prawnik, konsultant podatkowy

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA