REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?
Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją, obowiązujący wszystkich czynnych podatników VAT od października 2020 r., to dokument elektroniczny, składający się z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. W części ewidencyjnej znajdują się informacje o zakupach i sprzedaży, które wynikają z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. W części deklaracyjnej znajduje się deklaracja VAT-7 dla podatnika rozliczającego się co miesiąc (jest to wtedy plik JPK_V7M) albo deklaracja VAT-7K, dla podatnika rozliczającego się co kwartał (jest to wtedy plik JPK_V7K).

Kiedy wprowadzono JPK VAT?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) wprowadzony został do polskiego prawa podatkowego w 2016 roku. Kategorie podmiotów objętych obowiązkiem stosowania JPK i terminy wejścia w życie tego obowiązku wobec poszczególnych przedsiębiorców i podatników VAT zostały wskazane w ustawie z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), zmienionej przez ustawę z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846). Ta druga ustawa wprowadziła obowiązek comiesięcznego przesyłania ewidencji VAT w formie JPK_VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek raportowania danych w formacie JPK (także JPK_VAT) dotyczył początkowo (od 1 lipca 2016 r.) tylko dużych przedsiębiorców. Mali i średni przedsiębiorcy zaczęli stosować JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r. a mikroprzedsiębiorcy od 1 stycznia 2018 r.

Początkowo był to oczywiście JPK_VAT bez deklaracji. Natomiast ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz innych ustaw (Dz. U. poz. 1520), wprowadziła tzw. nowy JPK_VAT z deklaracją, który łączy w jednym dane z prowadzonej ewidencji VAT oraz deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Obowiązek comiesięcznego przesyłania nowego JPK_VAT z deklaracją objął wszystkich czynnych podatników VAT od 1 października 2020 r.

Od kiedy JPK VAT zamiast deklaracji VAT-7?

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją (obejmujący część deklaracyjną i ewidencyjną) mają obowiązek składać wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. Zatem za okresy (miesiące lub kwartały) rozpoczynające się od 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż przez nowy JPK_VAT.

Gdzie wysłać JPK VAT?

JPK_VAT przesyła się do systemu informatycznego Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 października 2020 r. pliki JPK, w tym również nowe JPK_VAT z deklaracją, podpisane profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym bądź danymi autoryzującymi, można składać wyłącznie przez nową bramkę REST API, udostępnioną pod adresem: e-dokumenty.mf.gov.pl.

Zasady składania plików przez nową bramkę zostały opisane w zmodyfikowanej specyfikacji interfejsów „Specyfikacja Interfejsów usług JPK wersja 3.1 (PDF, 1193 kB)”, która jest dostępna pod adresem: www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/pliki-do-pobrania-jpk-vat-z-deklaracja/,

Ministerstwo Finansów planuje też udostępnić w październiku 2020 r. nową wersję aplikacji e-mikrofirma. Aplikacja ta umożliwi obsługę (przygotowanie i wysyłkę) nowego JPK_VAT z deklaracją. Do aplikacji będzie możliwe zalogowanie za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej.

Co zawiera nowy JPK VAT?

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją, obowiązujący wszystkich czynnych podatników VAT od 1 października 2020 r. składa się z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej.

W części ewidencyjnej znajdują się informacje o zakupach i sprzedaży, które wynikają z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres (miesiąc albo kwartał). W części deklaracyjnej znajduje się deklaracja VAT-7 (przygotowana przez podatnika rozliczającego się co miesiąc) lub deklaracja VAT-7K (przygotowana przez podatnika rozliczającego się co kwartał).

Struktura JPK VAT

Struktury dokumentów XML - nowego JPK_VAT dostępne są na portalu Ministerstwa Finansów podatki.gov.pl w zakładce Struktury dokumentów XML w sekcji VAT.

Struktury można pobrać klikając w nazwę konkretnej struktury i wyświetlając jej kod w formacie XSD na ekranie.

Aktualnie obowiązują dwa warianty JPK_VAT:
- JPK_V7M – dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług miesięcznie
- JPK_V7K - dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług kwartalnie.

Struktura schematu głównego dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących elementów: Naglowek, Podmiot1, Deklaracja oraz Ewidencja.

Struktura elementu Naglowek dla JPK_V7M i JPK_V7K zawiera następujące pola: KodFormularza, WariantFormularza, DataWytworzeniaJPK, NazwaSystemu, CelZlozenia, KodUrzedu, Rok, Miesiac.

Struktura elementu Podmiot1 dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: OsobaFizyczna oraz OsobaNiefizyczna.

Na dane identyfikujące podmiotu będącego osobą fizyczną składają się następujące pola: NIP, ImiePierwsze, Nazwisko, DataUrodzenia, Email i Telefon.

Natomiast do pól wchodzących w skład danych identyfikujących podmiotu niebędącego osobą fizyczną należą: NIP, PelnaNazwa, Email i Telefon.

Struktura elementu Ewidencja dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: SprzedazWiersz, SprzedazCtrl, ZakupWiersz, ZakupCtrl.

Struktura ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: LpSprzedazy, KodKrajuNadaniaTIN, NrKontrahenta, NazwaKontrahenta, DowodSprzedazy, DataWystawienia, DataSprzedazy, TypDokumentu,

Struktura ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K zawiera pola od GTU_01 do pola GTU_13.

Dokładny opis tych i pozostałych struktur nowego JPK_VAT można znaleźć w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów „JPK_VAT z deklaracją”.


Jak podpisać JPK VAT profilem zaufanym?

JPK_VAT może być podpisywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym (z użyciem profilu zaufanego).

Ponadto podatnicy będący osobami fizycznymi mogą podpisać plik zestawem unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących tego podatnika (dane autoryzujące) obejmującym:

  1. identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy numer PESEL
  2. imię (pierwsze)
  3. nazwisko
  4. datę urodzenia;
  5. kwotę przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi lub wartość „0” w przypadku nie złożenia zeznań

Wysyłka pliku JPK_VAT w  imieniu  firmy  lub  podatnika  z  użyciem  podpisu kwalifikowanego  lub podpisu zaufanego (z użyciem profilu zaufanego)  wymagane  jest wcześniejsze zarejestrowanie w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych drogą elektroniczną (UPL-1).

Aby podpisać JPK_VAT podpisem zaufanym (z użyciem profilu zaufanego), trzeba oczywiście najpierw założyć ten profil.

- Gdy mamy profil zaufany trzeba  z przygotowanego już pliku JPK_VAT wygenerować plik metadane JPK_VAT. Można to zrobić w każdym aktualnym programie (systemie) finansowo-księgowym. A także będzie to możliwe w aplikacji e-mikrofirma.

- Następnie w systemie finansowo-księgowym trzeba kliknąć: Podpisz JPK_VAT.

- System powinien przenieść na stronę profilu zaufanego, gdzie trzeba się zalogować.

- Po zalogowaniu się w profilu zaufanym trzeba pobrać plik metadane JPK_VAT ze swojego dysku lokalnego;

- Następnie trzeba kliknąć: Podpisz profilem zaufanym;

- Podpisany plik trzeba zapisać na swoim komputerze – z reguły trzeba go zapisać (wgrać) w systemie finansowo-księgowym;

Uwaga!
Na profilu zaufanym ePUAP jedynie podpisuje się plik metadane JPK_VAT. Nie można wysyłać podpisanego pliku przez ePUAP.

Do wysyłki JPK_VAT trzeba użyć podpisanego pliku metadanych JPK_VAT. Każdy dostępny na rynku, zaktualizowany program księgowy powinien mieć funkcję wysyłki. Będzie to można zrobić również przy użyciu aplikacji e-mikrofirma kiedy zostanie udostępniona jej zaktualizowana wersja.

Po wysłaniu pliku JPK_VAT trzeba pobrać i zapisać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

JPK VAT - jak zrobić korektę?

Korekta pliku JPK_VAT (trzeba zaznaczyć „2 – korekta” w polu „cel złożenia”) może obejmować:

1. Ewidencję i Deklarację,

2. Samą Ewidencję,

3. Samą Deklarację.

W składanych korektach wypełnia się wyłącznie części (odpowiednio deklarację lub ewidencję), które podlegają korekcie:
- w przypadku korekty części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej wskazuje się wszystkie elementy, tj.: Nagłówek, Podmiot1, Deklaracja, Ewidencja;
- w przypadku korekty wyłącznie części deklaracyjnej, która nie ma wpływu na część ewidencyjną, wskazuje się elementy: Nagłówek, Podmiot1, Deklaracja;
- w przypadku korekty wyłącznie części ewidencyjnej, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, wskazuje się elementy: Nagłówek, Podmiot1, Ewidencja.

Ogólne zasady korekty części ewidencyjnej w strukturze JPK_V7M i JPK_V7K

1) W przypadku korekty ewidencji, należy złożyć nowy, kompletny oraz zawierający poprawione dane plik XML. Niedopuszczalne jest złożenie pliku zawierającego jedynie dane korygowane;

2)  Korektę błędnego wpisu niewpływającego na wysokość podatku należnego lub naliczonego dokonuje się co do zasady poprzez jego wystornowanie, tj. wpisanie ze znakiem przeciwnym całego wpisu oraz ponowne dodanie prawidłowego wpisu z podaniem pierwotnego numeru dokumentu (np. DowodSprzedazy, NrKontrahenta lub NazwaKontrahenta). Natomiast, w przypadku gdy podatnik jeszcze nie przesłał pliku za dany okres rozliczeniowy, dopuszczalne jest ujęcie tylko jednego zapisu z poprawnymi danymi.

3) Korekty dokumentów wpływających na wysokość podstawy opodatkowania lub podatku należnego ( „in plus” lub „in minus”) należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego za ten okres, za który zgodnie z przepisami ustawy powinna nastąpić korekta.

4) Korekty dokumentów wpływających na wysokość podatku naliczonego „in plus” lub „in minus” należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego. Natomiast, w przypadku korekt dokumentów wpływających na wysokość podatku naliczonego „in minus” jeżeli zgodnie z przepisami ustawy dokument pierwotny oraz korygujący można ująć w ewidencji za jeden okres rozliczeniowy dopuszczalne jest ujęcie wyłącznie dokumentu pierwotnego pomniejszonego o wartości z dokumentu korygującego.

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że dokonanie korekty w przesłanej ewidencji, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, zawartą we wspólnym pliku, nie będzie wywoływało skutków dla rozliczenia podatku.
Natomiast korekta pliku JPK_VAT - wyłącznie części ewidencyjnej (przykładowo w zakresie NIP kontrahenta) nie będzie wpływała np. na termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikający z przesłanego wcześniej rozliczenia (część deklaracyjna) zawartego w pierwotnym pliku.

Jeżeli podatnik skoryguje wyłącznie część deklaracyjną (np. zmieni wysokość kwoty nadwyżki z poprzedniej deklaracji), to nie będzie to miało wpływu na dane zawarte w części ewidencyjnej.

Zdaniem Ministerstwa Finansów korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, o których mowa w art. 89a ust. 1 i 4 ustawy o VAT (zarówno zmniejszające, jak i zwiększające) ewidencjonuje się pojedynczo, podając wszystkie elementy wymagane dla faktur dokumentujących dostawy towarów lub świadczenia usług. Korekty zmniejszające podstawę opodatkowania i podatek należny na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy o VAT wprowadza się ze znakiem „in minus”.

Uwaga!
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że do korekt deklaracji i ewidencji składanych za okresy rozliczeniowe poprzedzające rozliczenie na nowych zasadach (tj. za okresy zakończone przed 1 października 2020 r.) należy stosować regulacje prawne obowiązujące za okres, za który jest składana korekta deklaracji lub ewidencji (czyli korekty deklaracji i JPK_VAT złożonych pierwotnie na starych zasadach, składane są również według starych zasad – tj. obowiązujących przed 1 października 2020 r.).

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA