REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?
Jednolity plik kontrolny - czym jest JPK VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją, obowiązujący wszystkich czynnych podatników VAT od października 2020 r., to dokument elektroniczny, składający się z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej. W części ewidencyjnej znajdują się informacje o zakupach i sprzedaży, które wynikają z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. W części deklaracyjnej znajduje się deklaracja VAT-7 dla podatnika rozliczającego się co miesiąc (jest to wtedy plik JPK_V7M) albo deklaracja VAT-7K, dla podatnika rozliczającego się co kwartał (jest to wtedy plik JPK_V7K).

Kiedy wprowadzono JPK VAT?

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) wprowadzony został do polskiego prawa podatkowego w 2016 roku. Kategorie podmiotów objętych obowiązkiem stosowania JPK i terminy wejścia w życie tego obowiązku wobec poszczególnych przedsiębiorców i podatników VAT zostały wskazane w ustawie z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649), zmienionej przez ustawę z 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 846). Ta druga ustawa wprowadziła obowiązek comiesięcznego przesyłania ewidencji VAT w formie JPK_VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek raportowania danych w formacie JPK (także JPK_VAT) dotyczył początkowo (od 1 lipca 2016 r.) tylko dużych przedsiębiorców. Mali i średni przedsiębiorcy zaczęli stosować JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r. a mikroprzedsiębiorcy od 1 stycznia 2018 r.

Początkowo był to oczywiście JPK_VAT bez deklaracji. Natomiast ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz innych ustaw (Dz. U. poz. 1520), wprowadziła tzw. nowy JPK_VAT z deklaracją, który łączy w jednym dane z prowadzonej ewidencji VAT oraz deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Obowiązek comiesięcznego przesyłania nowego JPK_VAT z deklaracją objął wszystkich czynnych podatników VAT od 1 października 2020 r.

Od kiedy JPK VAT zamiast deklaracji VAT-7?

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją (obejmujący część deklaracyjną i ewidencyjną) mają obowiązek składać wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. Zatem za okresy (miesiące lub kwartały) rozpoczynające się od 1 października 2020 r. nie ma możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż przez nowy JPK_VAT.

Gdzie wysłać JPK VAT?

JPK_VAT przesyła się do systemu informatycznego Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Od 1 października 2020 r. pliki JPK, w tym również nowe JPK_VAT z deklaracją, podpisane profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym bądź danymi autoryzującymi, można składać wyłącznie przez nową bramkę REST API, udostępnioną pod adresem: e-dokumenty.mf.gov.pl.

Zasady składania plików przez nową bramkę zostały opisane w zmodyfikowanej specyfikacji interfejsów „Specyfikacja Interfejsów usług JPK wersja 3.1 (PDF, 1193 kB)”, która jest dostępna pod adresem: www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/pliki-do-pobrania-jpk-vat-z-deklaracja/,

Ministerstwo Finansów planuje też udostępnić w październiku 2020 r. nową wersję aplikacji e-mikrofirma. Aplikacja ta umożliwi obsługę (przygotowanie i wysyłkę) nowego JPK_VAT z deklaracją. Do aplikacji będzie możliwe zalogowanie za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej.

Co zawiera nowy JPK VAT?

Nowy plik JPK_VAT z deklaracją, obowiązujący wszystkich czynnych podatników VAT od 1 października 2020 r. składa się z dwóch części: ewidencyjnej i deklaracyjnej.

W części ewidencyjnej znajdują się informacje o zakupach i sprzedaży, które wynikają z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres (miesiąc albo kwartał). W części deklaracyjnej znajduje się deklaracja VAT-7 (przygotowana przez podatnika rozliczającego się co miesiąc) lub deklaracja VAT-7K (przygotowana przez podatnika rozliczającego się co kwartał).

Struktura JPK VAT

Struktury dokumentów XML - nowego JPK_VAT dostępne są na portalu Ministerstwa Finansów podatki.gov.pl w zakładce Struktury dokumentów XML w sekcji VAT.

Struktury można pobrać klikając w nazwę konkretnej struktury i wyświetlając jej kod w formacie XSD na ekranie.

Aktualnie obowiązują dwa warianty JPK_VAT:
- JPK_V7M – dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług miesięcznie
- JPK_V7K - dla podatników rozliczających się w podatku od towarów i usług kwartalnie.

Struktura schematu głównego dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących elementów: Naglowek, Podmiot1, Deklaracja oraz Ewidencja.

Struktura elementu Naglowek dla JPK_V7M i JPK_V7K zawiera następujące pola: KodFormularza, WariantFormularza, DataWytworzeniaJPK, NazwaSystemu, CelZlozenia, KodUrzedu, Rok, Miesiac.

Struktura elementu Podmiot1 dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: OsobaFizyczna oraz OsobaNiefizyczna.

Na dane identyfikujące podmiotu będącego osobą fizyczną składają się następujące pola: NIP, ImiePierwsze, Nazwisko, DataUrodzenia, Email i Telefon.

Natomiast do pól wchodzących w skład danych identyfikujących podmiotu niebędącego osobą fizyczną należą: NIP, PelnaNazwa, Email i Telefon.

Struktura elementu Ewidencja dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: SprzedazWiersz, SprzedazCtrl, ZakupWiersz, ZakupCtrl.

Struktura ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K składa się z następujących pól: LpSprzedazy, KodKrajuNadaniaTIN, NrKontrahenta, NazwaKontrahenta, DowodSprzedazy, DataWystawienia, DataSprzedazy, TypDokumentu,

Struktura ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K zawiera pola od GTU_01 do pola GTU_13.

Dokładny opis tych i pozostałych struktur nowego JPK_VAT można znaleźć w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów „JPK_VAT z deklaracją”.


Jak podpisać JPK VAT profilem zaufanym?

JPK_VAT może być podpisywany kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym (z użyciem profilu zaufanego).

Ponadto podatnicy będący osobami fizycznymi mogą podpisać plik zestawem unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących tego podatnika (dane autoryzujące) obejmującym:

  1. identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy numer PESEL
  2. imię (pierwsze)
  3. nazwisko
  4. datę urodzenia;
  5. kwotę przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi lub wartość „0” w przypadku nie złożenia zeznań

Wysyłka pliku JPK_VAT w  imieniu  firmy  lub  podatnika  z  użyciem  podpisu kwalifikowanego  lub podpisu zaufanego (z użyciem profilu zaufanego)  wymagane  jest wcześniejsze zarejestrowanie w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych drogą elektroniczną (UPL-1).

Aby podpisać JPK_VAT podpisem zaufanym (z użyciem profilu zaufanego), trzeba oczywiście najpierw założyć ten profil.

- Gdy mamy profil zaufany trzeba  z przygotowanego już pliku JPK_VAT wygenerować plik metadane JPK_VAT. Można to zrobić w każdym aktualnym programie (systemie) finansowo-księgowym. A także będzie to możliwe w aplikacji e-mikrofirma.

- Następnie w systemie finansowo-księgowym trzeba kliknąć: Podpisz JPK_VAT.

- System powinien przenieść na stronę profilu zaufanego, gdzie trzeba się zalogować.

- Po zalogowaniu się w profilu zaufanym trzeba pobrać plik metadane JPK_VAT ze swojego dysku lokalnego;

- Następnie trzeba kliknąć: Podpisz profilem zaufanym;

- Podpisany plik trzeba zapisać na swoim komputerze – z reguły trzeba go zapisać (wgrać) w systemie finansowo-księgowym;

Uwaga!
Na profilu zaufanym ePUAP jedynie podpisuje się plik metadane JPK_VAT. Nie można wysyłać podpisanego pliku przez ePUAP.

Do wysyłki JPK_VAT trzeba użyć podpisanego pliku metadanych JPK_VAT. Każdy dostępny na rynku, zaktualizowany program księgowy powinien mieć funkcję wysyłki. Będzie to można zrobić również przy użyciu aplikacji e-mikrofirma kiedy zostanie udostępniona jej zaktualizowana wersja.

Po wysłaniu pliku JPK_VAT trzeba pobrać i zapisać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

JPK VAT - jak zrobić korektę?

Korekta pliku JPK_VAT (trzeba zaznaczyć „2 – korekta” w polu „cel złożenia”) może obejmować:

1. Ewidencję i Deklarację,

2. Samą Ewidencję,

3. Samą Deklarację.

W składanych korektach wypełnia się wyłącznie części (odpowiednio deklarację lub ewidencję), które podlegają korekcie:
- w przypadku korekty części deklaracyjnej oraz ewidencyjnej wskazuje się wszystkie elementy, tj.: Nagłówek, Podmiot1, Deklaracja, Ewidencja;
- w przypadku korekty wyłącznie części deklaracyjnej, która nie ma wpływu na część ewidencyjną, wskazuje się elementy: Nagłówek, Podmiot1, Deklaracja;
- w przypadku korekty wyłącznie części ewidencyjnej, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, wskazuje się elementy: Nagłówek, Podmiot1, Ewidencja.

Ogólne zasady korekty części ewidencyjnej w strukturze JPK_V7M i JPK_V7K

1) W przypadku korekty ewidencji, należy złożyć nowy, kompletny oraz zawierający poprawione dane plik XML. Niedopuszczalne jest złożenie pliku zawierającego jedynie dane korygowane;

2)  Korektę błędnego wpisu niewpływającego na wysokość podatku należnego lub naliczonego dokonuje się co do zasady poprzez jego wystornowanie, tj. wpisanie ze znakiem przeciwnym całego wpisu oraz ponowne dodanie prawidłowego wpisu z podaniem pierwotnego numeru dokumentu (np. DowodSprzedazy, NrKontrahenta lub NazwaKontrahenta). Natomiast, w przypadku gdy podatnik jeszcze nie przesłał pliku za dany okres rozliczeniowy, dopuszczalne jest ujęcie tylko jednego zapisu z poprawnymi danymi.

3) Korekty dokumentów wpływających na wysokość podstawy opodatkowania lub podatku należnego ( „in plus” lub „in minus”) należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego za ten okres, za który zgodnie z przepisami ustawy powinna nastąpić korekta.

4) Korekty dokumentów wpływających na wysokość podatku naliczonego „in plus” lub „in minus” należy ująć w ewidencji z numerem dokumentu korygującego. Natomiast, w przypadku korekt dokumentów wpływających na wysokość podatku naliczonego „in minus” jeżeli zgodnie z przepisami ustawy dokument pierwotny oraz korygujący można ująć w ewidencji za jeden okres rozliczeniowy dopuszczalne jest ujęcie wyłącznie dokumentu pierwotnego pomniejszonego o wartości z dokumentu korygującego.

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że dokonanie korekty w przesłanej ewidencji, która nie ma wpływu na część deklaracyjną, zawartą we wspólnym pliku, nie będzie wywoływało skutków dla rozliczenia podatku.
Natomiast korekta pliku JPK_VAT - wyłącznie części ewidencyjnej (przykładowo w zakresie NIP kontrahenta) nie będzie wpływała np. na termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikający z przesłanego wcześniej rozliczenia (część deklaracyjna) zawartego w pierwotnym pliku.

Jeżeli podatnik skoryguje wyłącznie część deklaracyjną (np. zmieni wysokość kwoty nadwyżki z poprzedniej deklaracji), to nie będzie to miało wpływu na dane zawarte w części ewidencyjnej.

Zdaniem Ministerstwa Finansów korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, o których mowa w art. 89a ust. 1 i 4 ustawy o VAT (zarówno zmniejszające, jak i zwiększające) ewidencjonuje się pojedynczo, podając wszystkie elementy wymagane dla faktur dokumentujących dostawy towarów lub świadczenia usług. Korekty zmniejszające podstawę opodatkowania i podatek należny na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy o VAT wprowadza się ze znakiem „in minus”.

Uwaga!
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że do korekt deklaracji i ewidencji składanych za okresy rozliczeniowe poprzedzające rozliczenie na nowych zasadach (tj. za okresy zakończone przed 1 października 2020 r.) należy stosować regulacje prawne obowiązujące za okres, za który jest składana korekta deklaracji lub ewidencji (czyli korekty deklaracji i JPK_VAT złożonych pierwotnie na starych zasadach, składane są również według starych zasad – tj. obowiązujących przed 1 października 2020 r.).

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA