REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT
Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik świadczy usługi webinariów w czasie rzeczywistym z możliwością zadawania pytań oraz udostępnia za opłatą nagrane uprzednio webinaria do obejrzenia. Czy świadczenie takich usług powinno być w szczególny sposób oznaczane w nowym pliku JPK_VAT? Jakim kodem GTU?

Webinaria a oznaczenie JPK_VAT

Świadczenie przez podatnika w czasie rzeczywistym usług (sprzedaż) webinariów powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12. Natomiast w przypadku świadczenia usług udostępniania nagrań webinariów konieczne może być stosowanie oznaczenia EE, gdy nabywcą nie będzie podatnik. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 października 2020 r. obowiązują przepisy określające nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT oraz obowiązek przesyłania tzw. nowego pliku JPK_VAT.

Nowe zasady prowadzenia ewidencji przewidują obowiązek:

  • wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń liczbą dotyczących niektórych towarów i usług (§ 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku VAT) oraz
  • wskazywania w ewidencji VAT oznaczeń dotyczących niektórych transakcji (§ 10 ust. 4 oraz § 11 ust. 2 rozporządzenia).

Podobne oznaczenia będą wykazywane w nowym pliku JPK_VAT.

REKLAMA

Pierwszy ze wskazanych obowiązków wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń liczbą dotyczy m.in. świadczenia określonych przepisami usług o charakterze niematerialnym. Do kategorii tych usług należą usługi szkoleniowe. Świadczenie tych usług powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT (§ 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia) oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugi ze wskazanych obowiązków dotyczy stosowania oznaczeń transakcji. Jednym z takich oznaczeń jest kod EE. Symbol ten podatnicy są obowiązani stosować w przypadku świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy o VAT (§ 10 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia). A zatem chodzi tutaj o świadczenie usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Webinaria, gdy klient uczestniczy w nich w czasie rzeczywistym

Usługami szkoleniowymi są również te świadczone przez Internet, w tym w formie webinariów. W konsekwencji od 1 października 2020 r. świadczenie przez podatnika usług (sprzedaży) webinariów powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12. Dotyczy to jednak wyłącznie usług webinariów świadczonych w czasie rzeczywistym, gdy istnieje kontakt z wykładowcą i można zadać pytanie. Zdaniem organów podatkowych brak możliwości kontaktu z prowadzącym szkolenie powoduje, że mamy do czynienia z usługą elektroniczną, a nie szkoleniową.

W piśmie Dyrektora IS w Łodzi z 29 marca 2016 r. (sygn. 1061-IPTPP1.4512.101.2016.2.MSu) czytamy:

(...) usługi udostępniania ww. kursów/szkoleń - w wariancie A - metodą e-learningową, gdzie uczestnik kursu nie ma kontaktu w żaden sposób ani pośrednio ani bezpośrednio z prowadzącym kurs, interakcja sprowadza się do wysłuchania uprzednio przygotowanego nagrania zawierającego instruktaż oraz wyjaśnienia - są usługami elektronicznymi spełniającymi kryteria wskazane w poz. 5 załącznika I do ww. rozporządzenia.

A zatem świadczenie usług webinariów w czasie rzeczywistym, gdy zapewniony jest kontakt z prowadzącym, powinno być oznaczane liczbą 12/symbolem GTU_12 (ale nie oznaczeniem EE, o którym mowa będzie dalej).

Ważne!
Usługi szkoleniowe świadczone również przez Internet powinny być oznaczane w ewidencji symbolem GTU_12. Dotyczy to jednak usług świadczonych w czasie rzeczywistym, gdy umozliwiony jest kontakt z prowadzącym.

Usługi udostępniania szkoleń bez kontaktu ze szkolącym

Natomiast usługi udostępniania nagrań szkoleniowych, które odbyły się wcześniej (w tym webinariów), bez możliwości kontaktu z prowadzącym, należą do usług elektronicznych. W konsekwencji świadczenie takich usług nie musi być oznaczane we wskazany sposób, tj. poprzez oznaczanie GTU_12. Powinno być jednak oznaczane symbolem EE, gdy nabywcą nie jest podatnik VAT.

Z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT wynika, że usługami elektronicznymi w rozumieniu VAT są usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 (tj. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r.). A więc są to usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, natomiast ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zatem w myśl tej definicji świadczenie przez podatnika usług udostępniania nagrań webinariów może stanowić świadczenie usług elektronicznych. Jest tak, jeżeli świadczenie tych usług jest zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka.

W takich przypadkach świadczenie usług udostępniania nagrań webinariów podmiotom niebędącym podatnikami powinno być od 1 października 2020 r. oznaczane symbolem EE (§ 10 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia). W innych przypadkach świadczenie usług udostępniania nagrań szkoleniowych nie musi być oznaczane symbolem EE, gdyż traktowane są jako usługi szkoleniowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 10 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.199.2018.1.MS), odpowiadając na pytanie podatnika, który:

(…) sprzedaje materiał szkoleniowy drogą e-learningową wraz z testem, który to jest udostępniony w formie cyfrowej poprzez:

* Pocztę elektroniczną e-mail.

* Przesłanie loginu i hasła do bazy danych, z której to osoba szkoląca się ma prawo pobrać dowolną ilość razy materiał szkoleniowy jak również w ogóle może nie skorzystać.

uznał, że takie usługi, które są:

(…) wykonywane przez Wnioskodawcę za pomocą Internetu, które jak wynika z opisu sprawy świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki, wykonanie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe oraz nie są objęte wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 - można zaliczyć do usług elektronicznych.

Jeśli usługi będą świadczone między podmiotami powiązanymi, może istnieć obowiązek stosowania oznaczenia TP w przypadku zarówno usług szkoleniowych, jak i usług elektronicznych.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA