REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT
Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik świadczy usługi webinariów w czasie rzeczywistym z możliwością zadawania pytań oraz udostępnia za opłatą nagrane uprzednio webinaria do obejrzenia. Czy świadczenie takich usług powinno być w szczególny sposób oznaczane w nowym pliku JPK_VAT? Jakim kodem GTU?

Webinaria a oznaczenie JPK_VAT

Świadczenie przez podatnika w czasie rzeczywistym usług (sprzedaż) webinariów powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12. Natomiast w przypadku świadczenia usług udostępniania nagrań webinariów konieczne może być stosowanie oznaczenia EE, gdy nabywcą nie będzie podatnik. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 października 2020 r. obowiązują przepisy określające nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT oraz obowiązek przesyłania tzw. nowego pliku JPK_VAT.

Nowe zasady prowadzenia ewidencji przewidują obowiązek:

  • wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń liczbą dotyczących niektórych towarów i usług (§ 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku VAT) oraz
  • wskazywania w ewidencji VAT oznaczeń dotyczących niektórych transakcji (§ 10 ust. 4 oraz § 11 ust. 2 rozporządzenia).

Podobne oznaczenia będą wykazywane w nowym pliku JPK_VAT.

REKLAMA

Pierwszy ze wskazanych obowiązków wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń liczbą dotyczy m.in. świadczenia określonych przepisami usług o charakterze niematerialnym. Do kategorii tych usług należą usługi szkoleniowe. Świadczenie tych usług powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT (§ 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia) oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugi ze wskazanych obowiązków dotyczy stosowania oznaczeń transakcji. Jednym z takich oznaczeń jest kod EE. Symbol ten podatnicy są obowiązani stosować w przypadku świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy o VAT (§ 10 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia). A zatem chodzi tutaj o świadczenie usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Webinaria, gdy klient uczestniczy w nich w czasie rzeczywistym

Usługami szkoleniowymi są również te świadczone przez Internet, w tym w formie webinariów. W konsekwencji od 1 października 2020 r. świadczenie przez podatnika usług (sprzedaży) webinariów powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12. Dotyczy to jednak wyłącznie usług webinariów świadczonych w czasie rzeczywistym, gdy istnieje kontakt z wykładowcą i można zadać pytanie. Zdaniem organów podatkowych brak możliwości kontaktu z prowadzącym szkolenie powoduje, że mamy do czynienia z usługą elektroniczną, a nie szkoleniową.

W piśmie Dyrektora IS w Łodzi z 29 marca 2016 r. (sygn. 1061-IPTPP1.4512.101.2016.2.MSu) czytamy:

REKLAMA

(...) usługi udostępniania ww. kursów/szkoleń - w wariancie A - metodą e-learningową, gdzie uczestnik kursu nie ma kontaktu w żaden sposób ani pośrednio ani bezpośrednio z prowadzącym kurs, interakcja sprowadza się do wysłuchania uprzednio przygotowanego nagrania zawierającego instruktaż oraz wyjaśnienia - są usługami elektronicznymi spełniającymi kryteria wskazane w poz. 5 załącznika I do ww. rozporządzenia.

A zatem świadczenie usług webinariów w czasie rzeczywistym, gdy zapewniony jest kontakt z prowadzącym, powinno być oznaczane liczbą 12/symbolem GTU_12 (ale nie oznaczeniem EE, o którym mowa będzie dalej).

Ważne!
Usługi szkoleniowe świadczone również przez Internet powinny być oznaczane w ewidencji symbolem GTU_12. Dotyczy to jednak usług świadczonych w czasie rzeczywistym, gdy umozliwiony jest kontakt z prowadzącym.

Usługi udostępniania szkoleń bez kontaktu ze szkolącym

Natomiast usługi udostępniania nagrań szkoleniowych, które odbyły się wcześniej (w tym webinariów), bez możliwości kontaktu z prowadzącym, należą do usług elektronicznych. W konsekwencji świadczenie takich usług nie musi być oznaczane we wskazany sposób, tj. poprzez oznaczanie GTU_12. Powinno być jednak oznaczane symbolem EE, gdy nabywcą nie jest podatnik VAT.

Z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT wynika, że usługami elektronicznymi w rozumieniu VAT są usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 (tj. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r.). A więc są to usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, natomiast ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zatem w myśl tej definicji świadczenie przez podatnika usług udostępniania nagrań webinariów może stanowić świadczenie usług elektronicznych. Jest tak, jeżeli świadczenie tych usług jest zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka.

W takich przypadkach świadczenie usług udostępniania nagrań webinariów podmiotom niebędącym podatnikami powinno być od 1 października 2020 r. oznaczane symbolem EE (§ 10 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia). W innych przypadkach świadczenie usług udostępniania nagrań szkoleniowych nie musi być oznaczane symbolem EE, gdyż traktowane są jako usługi szkoleniowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 10 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.199.2018.1.MS), odpowiadając na pytanie podatnika, który:

(…) sprzedaje materiał szkoleniowy drogą e-learningową wraz z testem, który to jest udostępniony w formie cyfrowej poprzez:

* Pocztę elektroniczną e-mail.

* Przesłanie loginu i hasła do bazy danych, z której to osoba szkoląca się ma prawo pobrać dowolną ilość razy materiał szkoleniowy jak również w ogóle może nie skorzystać.

uznał, że takie usługi, które są:

(…) wykonywane przez Wnioskodawcę za pomocą Internetu, które jak wynika z opisu sprawy świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki, wykonanie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe oraz nie są objęte wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 - można zaliczyć do usług elektronicznych.

Jeśli usługi będą świadczone między podmiotami powiązanymi, może istnieć obowiązek stosowania oznaczenia TP w przypadku zarówno usług szkoleniowych, jak i usług elektronicznych.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

REKLAMA

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA