REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT

Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT
Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik świadczy usługi webinariów w czasie rzeczywistym z możliwością zadawania pytań oraz udostępnia za opłatą nagrane uprzednio webinaria do obejrzenia. Czy świadczenie takich usług powinno być w szczególny sposób oznaczane w nowym pliku JPK_VAT? Jakim kodem GTU?

Webinaria a oznaczenie JPK_VAT

Świadczenie przez podatnika w czasie rzeczywistym usług (sprzedaż) webinariów powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12. Natomiast w przypadku świadczenia usług udostępniania nagrań webinariów konieczne może być stosowanie oznaczenia EE, gdy nabywcą nie będzie podatnik. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 października 2020 r. obowiązują przepisy określające nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT oraz obowiązek przesyłania tzw. nowego pliku JPK_VAT.

Nowe zasady prowadzenia ewidencji przewidują obowiązek:

  • wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń liczbą dotyczących niektórych towarów i usług (§ 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku VAT) oraz
  • wskazywania w ewidencji VAT oznaczeń dotyczących niektórych transakcji (§ 10 ust. 4 oraz § 11 ust. 2 rozporządzenia).

Podobne oznaczenia będą wykazywane w nowym pliku JPK_VAT.

REKLAMA

Pierwszy ze wskazanych obowiązków wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń liczbą dotyczy m.in. świadczenia określonych przepisami usług o charakterze niematerialnym. Do kategorii tych usług należą usługi szkoleniowe. Świadczenie tych usług powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT (§ 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia) oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugi ze wskazanych obowiązków dotyczy stosowania oznaczeń transakcji. Jednym z takich oznaczeń jest kod EE. Symbol ten podatnicy są obowiązani stosować w przypadku świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy o VAT (§ 10 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia). A zatem chodzi tutaj o świadczenie usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Webinaria, gdy klient uczestniczy w nich w czasie rzeczywistym

Usługami szkoleniowymi są również te świadczone przez Internet, w tym w formie webinariów. W konsekwencji od 1 października 2020 r. świadczenie przez podatnika usług (sprzedaży) webinariów powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12. Dotyczy to jednak wyłącznie usług webinariów świadczonych w czasie rzeczywistym, gdy istnieje kontakt z wykładowcą i można zadać pytanie. Zdaniem organów podatkowych brak możliwości kontaktu z prowadzącym szkolenie powoduje, że mamy do czynienia z usługą elektroniczną, a nie szkoleniową.

W piśmie Dyrektora IS w Łodzi z 29 marca 2016 r. (sygn. 1061-IPTPP1.4512.101.2016.2.MSu) czytamy:

(...) usługi udostępniania ww. kursów/szkoleń - w wariancie A - metodą e-learningową, gdzie uczestnik kursu nie ma kontaktu w żaden sposób ani pośrednio ani bezpośrednio z prowadzącym kurs, interakcja sprowadza się do wysłuchania uprzednio przygotowanego nagrania zawierającego instruktaż oraz wyjaśnienia - są usługami elektronicznymi spełniającymi kryteria wskazane w poz. 5 załącznika I do ww. rozporządzenia.

A zatem świadczenie usług webinariów w czasie rzeczywistym, gdy zapewniony jest kontakt z prowadzącym, powinno być oznaczane liczbą 12/symbolem GTU_12 (ale nie oznaczeniem EE, o którym mowa będzie dalej).

Ważne!
Usługi szkoleniowe świadczone również przez Internet powinny być oznaczane w ewidencji symbolem GTU_12. Dotyczy to jednak usług świadczonych w czasie rzeczywistym, gdy umozliwiony jest kontakt z prowadzącym.

Usługi udostępniania szkoleń bez kontaktu ze szkolącym

Natomiast usługi udostępniania nagrań szkoleniowych, które odbyły się wcześniej (w tym webinariów), bez możliwości kontaktu z prowadzącym, należą do usług elektronicznych. W konsekwencji świadczenie takich usług nie musi być oznaczane we wskazany sposób, tj. poprzez oznaczanie GTU_12. Powinno być jednak oznaczane symbolem EE, gdy nabywcą nie jest podatnik VAT.

Z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT wynika, że usługami elektronicznymi w rozumieniu VAT są usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 (tj. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r.). A więc są to usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, natomiast ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zatem w myśl tej definicji świadczenie przez podatnika usług udostępniania nagrań webinariów może stanowić świadczenie usług elektronicznych. Jest tak, jeżeli świadczenie tych usług jest zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka.

W takich przypadkach świadczenie usług udostępniania nagrań webinariów podmiotom niebędącym podatnikami powinno być od 1 października 2020 r. oznaczane symbolem EE (§ 10 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia). W innych przypadkach świadczenie usług udostępniania nagrań szkoleniowych nie musi być oznaczane symbolem EE, gdyż traktowane są jako usługi szkoleniowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 10 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.199.2018.1.MS), odpowiadając na pytanie podatnika, który:

(…) sprzedaje materiał szkoleniowy drogą e-learningową wraz z testem, który to jest udostępniony w formie cyfrowej poprzez:

* Pocztę elektroniczną e-mail.

* Przesłanie loginu i hasła do bazy danych, z której to osoba szkoląca się ma prawo pobrać dowolną ilość razy materiał szkoleniowy jak również w ogóle może nie skorzystać.

uznał, że takie usługi, które są:

(…) wykonywane przez Wnioskodawcę za pomocą Internetu, które jak wynika z opisu sprawy świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki, wykonanie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe oraz nie są objęte wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 - można zaliczyć do usług elektronicznych.

Jeśli usługi będą świadczone między podmiotami powiązanymi, może istnieć obowiązek stosowania oznaczenia TP w przypadku zarówno usług szkoleniowych, jak i usług elektronicznych.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA