REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT
Usługi webinariów - ewidencja i kod w JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik świadczy usługi webinariów w czasie rzeczywistym z możliwością zadawania pytań oraz udostępnia za opłatą nagrane uprzednio webinaria do obejrzenia. Czy świadczenie takich usług powinno być w szczególny sposób oznaczane w nowym pliku JPK_VAT? Jakim kodem GTU?

Webinaria a oznaczenie JPK_VAT

Świadczenie przez podatnika w czasie rzeczywistym usług (sprzedaż) webinariów powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12. Natomiast w przypadku świadczenia usług udostępniania nagrań webinariów konieczne może być stosowanie oznaczenia EE, gdy nabywcą nie będzie podatnik. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 października 2020 r. obowiązują przepisy określające nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT oraz obowiązek przesyłania tzw. nowego pliku JPK_VAT.

Nowe zasady prowadzenia ewidencji przewidują obowiązek:

  • wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń liczbą dotyczących niektórych towarów i usług (§ 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku VAT) oraz
  • wskazywania w ewidencji VAT oznaczeń dotyczących niektórych transakcji (§ 10 ust. 4 oraz § 11 ust. 2 rozporządzenia).

Podobne oznaczenia będą wykazywane w nowym pliku JPK_VAT.

Pierwszy ze wskazanych obowiązków wykazywania w ewidencji VAT oznaczeń liczbą dotyczy m.in. świadczenia określonych przepisami usług o charakterze niematerialnym. Do kategorii tych usług należą usługi szkoleniowe. Świadczenie tych usług powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT (§ 10 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia) oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugi ze wskazanych obowiązków dotyczy stosowania oznaczeń transakcji. Jednym z takich oznaczeń jest kod EE. Symbol ten podatnicy są obowiązani stosować w przypadku świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy o VAT (§ 10 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia). A zatem chodzi tutaj o świadczenie usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Webinaria, gdy klient uczestniczy w nich w czasie rzeczywistym

Usługami szkoleniowymi są również te świadczone przez Internet, w tym w formie webinariów. W konsekwencji od 1 października 2020 r. świadczenie przez podatnika usług (sprzedaży) webinariów powinno być oznaczane przez wskazanie liczby 12 w ewidencji VAT oraz wpisanie wartości 1 w polu GTU_12. Dotyczy to jednak wyłącznie usług webinariów świadczonych w czasie rzeczywistym, gdy istnieje kontakt z wykładowcą i można zadać pytanie. Zdaniem organów podatkowych brak możliwości kontaktu z prowadzącym szkolenie powoduje, że mamy do czynienia z usługą elektroniczną, a nie szkoleniową.

W piśmie Dyrektora IS w Łodzi z 29 marca 2016 r. (sygn. 1061-IPTPP1.4512.101.2016.2.MSu) czytamy:

(...) usługi udostępniania ww. kursów/szkoleń - w wariancie A - metodą e-learningową, gdzie uczestnik kursu nie ma kontaktu w żaden sposób ani pośrednio ani bezpośrednio z prowadzącym kurs, interakcja sprowadza się do wysłuchania uprzednio przygotowanego nagrania zawierającego instruktaż oraz wyjaśnienia - są usługami elektronicznymi spełniającymi kryteria wskazane w poz. 5 załącznika I do ww. rozporządzenia.

A zatem świadczenie usług webinariów w czasie rzeczywistym, gdy zapewniony jest kontakt z prowadzącym, powinno być oznaczane liczbą 12/symbolem GTU_12 (ale nie oznaczeniem EE, o którym mowa będzie dalej).

Ważne!
Usługi szkoleniowe świadczone również przez Internet powinny być oznaczane w ewidencji symbolem GTU_12. Dotyczy to jednak usług świadczonych w czasie rzeczywistym, gdy umozliwiony jest kontakt z prowadzącym.

Usługi udostępniania szkoleń bez kontaktu ze szkolącym

Natomiast usługi udostępniania nagrań szkoleniowych, które odbyły się wcześniej (w tym webinariów), bez możliwości kontaktu z prowadzącym, należą do usług elektronicznych. W konsekwencji świadczenie takich usług nie musi być oznaczane we wskazany sposób, tj. poprzez oznaczanie GTU_12. Powinno być jednak oznaczane symbolem EE, gdy nabywcą nie jest podatnik VAT.

Z art. 2 pkt 26 ustawy o VAT wynika, że usługami elektronicznymi w rozumieniu VAT są usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011 (tj. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r.). A więc są to usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, natomiast ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zatem w myśl tej definicji świadczenie przez podatnika usług udostępniania nagrań webinariów może stanowić świadczenie usług elektronicznych. Jest tak, jeżeli świadczenie tych usług jest zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka.

W takich przypadkach świadczenie usług udostępniania nagrań webinariów podmiotom niebędącym podatnikami powinno być od 1 października 2020 r. oznaczane symbolem EE (§ 10 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia). W innych przypadkach świadczenie usług udostępniania nagrań szkoleniowych nie musi być oznaczane symbolem EE, gdyż traktowane są jako usługi szkoleniowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 10 sierpnia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.199.2018.1.MS), odpowiadając na pytanie podatnika, który:

(…) sprzedaje materiał szkoleniowy drogą e-learningową wraz z testem, który to jest udostępniony w formie cyfrowej poprzez:

* Pocztę elektroniczną e-mail.

* Przesłanie loginu i hasła do bazy danych, z której to osoba szkoląca się ma prawo pobrać dowolną ilość razy materiał szkoleniowy jak również w ogóle może nie skorzystać.

uznał, że takie usługi, które są:

(…) wykonywane przez Wnioskodawcę za pomocą Internetu, które jak wynika z opisu sprawy świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki, wykonanie ich bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe oraz nie są objęte wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 - można zaliczyć do usług elektronicznych.

Jeśli usługi będą świadczone między podmiotami powiązanymi, może istnieć obowiązek stosowania oznaczenia TP w przypadku zarówno usług szkoleniowych, jak i usług elektronicznych.

Podstawa prawna:

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA