REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędny kod GTU w JPK_V7 - jak skorygować?

Magdalena Miklewska
Błędny kod GTU w JPK_V7 - jak skorygować?
Błędny kod GTU w JPK_V7 - jak skorygować?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT czynny dokonał dostawy sprzętu elektronicznego w czerwcu. Prawidłowo wystawił fakturę i rozliczył VAT z niej wynikający. JPK_V7 również wysłał w terminie. Przez nieuwagę pracownika błędnie jednak wpisano w JPK_V7 kod GTU. Zamiast GTU_06 wpisano GTU_07. Natomiast na fakturze jest prawidłowy kod. Pomyłkę stwierdzono dopiero w sierpniu. Jak powinniśmy postąpić, aby skorygować błąd w kodzie w JPK_V7?
Ważne

Należy skorygować błędny kod GTU w części ewidencyjnej JPK_V7 za czerwiec 2023 r. Składając korektę za ten okres podatnik powinien pozostawić błędny zapis i dodać dwa kolejne: pierwszy stornujący o identycznych danych (w tym błędne oznaczenie GTU_07), ale kwotami ze znakiem (-), oraz drugi, prawidłowy. Szczegóły poniżej.

Czynni podatnicy VAT są zobowiązani do sporządzania i przesyłania pliku JPK_V7, składającego się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej. W ramach tego obowiązku powinni wskazywać w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej plików JPK_V7 kody GTU, jeśli sprzedawany towar lub usługa podlegają obowiązkowi oznaczenia.

Autopromocja

Kiedy należy sporządzić korektę pliku JPK_V7

Z pytania Czytelnika wynika, że stwierdził on pomyłkę w kodzie GTU w ewidencji, mimo że na fakturze został zastosowany prawidłowy kod. W tej sytuacji konieczna jest korekta ewidencji w ramach pliku JPK_V7. Podatnik ma taki obowiązek, gdy w przesłanej ewidencji zostały stwierdzone błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, a także w przypadku zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji. Na dopełnienie tego obowiązku podatnik ma 14 dni od dnia wystąpienia tych zdarzeń, tj. stwierdzenia przez niego, że przesłana ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, albo zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji.

Ważne

Podatnik ma 14 dni od dnia stwierdzenia błędów w przesłanej ewidencji na jej skorygowanie.

Ponadto należy pamiętać, że organy podatkowe mają również możliwości dyscyplinujące podatników do skorygowania ewidencji. Przede wszystkim naczelnik urzędu skarbowego może wezwać podatnika do skorygowania stwierdzonych w przesłanej ewidencji błędów, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji (art. 109 ust. 3f ustawy o VAT). Wówczas podatnik otrzyma taki sam termin, tj. 14 dni od dnia doręczenia wezwania na skorygowanie błędów wskazanych w wezwaniu lub złożenie wyjaśnień wskazujących, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu (art. 109 ust. 3g ustawy o VAT).

To, co najbardziej dotkliwe, to kara pieniężna w wysokości 500 zł za każdy błąd. Może zostać nałożona na podatników, którzy nie prześlą skorygowanej ewidencji, nie złożą wyjaśnień lub zrobią to po terminie albo w złożonych wyjaśnieniach nie wykażą, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu (art. 109 ust. 3h ustawy o VAT). Kara ta nie może być jednak nakładana na podatników będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe (art. 109 ust. 3i ustawy o VAT). Na uiszczenie kar pieniężnych, o których mowa, podatnicy mają 14 dni od dnia doręczenia decyzji (art. 109 ust. 3k ustawy o VAT).

Zatem zdecydowanie doradza się podatnikom, aby samodzielnie skorygowali stwierdzone przez siebie błędy, zanim zrobi to za nich organ podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak skorygować błędny kod GTU

Z pytania Czytelnika wynika, że błędy stwierdzone w części ewidencyjnej pliku JPK_V7 nie mają wpływu na wysokość podatku należnego lub naliczonego.

W odpowiedzi na jedno z pytań dotyczących JPK: W jaki sposób robi się korekty błędnych oznaczeń GTU, gdy mimo prawidłowo wystawionej faktury popełniono błędy w ewidencji? MF stwierdziło:

Istnieją 2 alternatywne sposoby prezentowania w pliku takich korekt:
- całkowite zastępowanie błędnego wpisu prawidłowym. Ten sposób jest preferowany, kiedy korekta następuje przed złożeniem pierwotnego pliku, który zawiera błąd,
- pozostawianie błędnego zapisu i dodawanie dwóch kolejnych, tj.: pierwszego stornującego o identycznych danych (w tym błędnych oznaczeniach GTU) i odwrotnym znaku przy danych kwotowych w polach "K" oraz drugiego, który zawiera prawidłowe zapisy, w tym oznaczenia GTU.

W ten sposób można korygować błąd w zaksięgowaniu faktury niezależnie od tego, w ilu oznaczeniach GTU popełniono błąd.

W przypadku zmiany, która nie wpływa na część deklaracyjną, wystarczy korekta samej części ewidencyjnej.

Podsumowując zatem, podatnik powinien złożyć korektę części ewidencyjnej za czerwiec 2023 r. W składanej korekcie powinien pozostawić błędny zapis i dodać dwa kolejne: pierwszy stornujący o identycznych danych (w tym błędne oznaczenie GTU_07) i kwotami ze znakiem (-) oraz drugi, prawidłowy. Nie ma potrzeby korygowania części deklaracyjnej oraz składania czynnego żalu.

 

Magdalena Miklewska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Progi statystyczne w systemie INTRASTAT na 2024 rok

    Prezes Głównego Urzędu Statystycznego zaakceptował wysokości progów statystycznych na 2024 r. w systemie INTRASTAT. Progi te (zarówno podstawowe i szczegółowe) wzrosły w porównaniu do obowiązujących w 2023 roku.

    Egzamin na doradcę podatkowego - zmiany od 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że 1 stycznia 2024 r. wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego. Jak wskazuje MF, głównym celem nowelizacji jest usprawnienie procesu egzaminacyjnego.

    Tabela kursów średnich NBP z 6 grudnia 2023 roku - nr 236/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 6 grudnia 2023 roku - nr 236/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3382 zł.

    Komentarz do posiedzenia RPP z 5-6 grudnia 2023 roku

    Komentarz do posiedzenia RPP z 5-6 grudnia 2023 roku. "Wszystko wskazuje na to, iż mamy obecnie do czynienia ze stabilizacją stóp procentowych na bieżącym poziomie przez najbliższe kilka miesięcy, najprawdopodobniej do następnej projekcji inflacyjnej, która zostanie opublikowana przez Narodowy Bank Polski w marcu 2024 r."

    Stopy procentowe NBP bez zmian od 6 grudnia 2023 r.

    Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 5-6 grudnia 2023 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja była zgodna z oczekiwaniami rynku.

    Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

    Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

    Pracownik wystawił pustą fakturę. Kto za to odpowiada? Pracodawca (podatnik VAT)?

    W codziennej praktyce biznesowej wielokrotnie powstaje pytanie, czy za pustą fakturę zawsze odpowiada podatnik (firma), gdy to pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy, wystawiał fikcyjne faktury, umożliwiając innym podmiotom odliczenie VAT. Jedna z takich spraw trafiła do sądu, a w wyniku zadanego pytania prejudycjalnego – do TSUE. Poznaliśmy właśnie opinię Rzecznika Generalnego TSUE, który uznał, że co do zasady administracja skarbowa nie powinna egzekwować VAT od przedsiębiorcy. Zobaczymy, czy Trybunał weźmie pod uwagę tę opinię (bo z reguły tak robi), wydając wyrok, na który trzeba jeszcze trochę poczekać.

    Jaki dochód do ulgi rehabilitacyjnej?

    Kwota limitu dochodu osoby niepełnosprawnej, która uprawnia jej opiekuna do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej do własnych dochodów, wynosi obecnie 19 061,28 zł. Kwota ta będzie miała zastosowanie w rozliczeniu rocznym PIT w 2024 roku (dokonywanym za rok 2023).

    Czy faktury dla konsumentów będą wystawiane w KSeF?

    Faktury w systemie KSeF. Czy faktury dla osób fizycznych (konsumentów) będą mogły być dobrowolnie wystawiane w KSeF?

    Zerowy VAT na żywność 2024. "Większość sejmowa nie chce tego rozwiązania"

    Projekt ustawy o zerowym VAT na żywność w pierwszym półroczu 2024 roku jest gotowy, ale nowa większość sejmowa ma problem z jego przyjęciem, bo jest autorstwa naszego rządu; za ich podejście, niestety, zapłacą Polacy - powiedział dzisiaj premier Mateusz Morawiecki.

    REKLAMA