REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędny kod GTU w JPK_V7 - jak skorygować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Miklewska
Błędny kod GTU w JPK_V7 - jak skorygować?
Błędny kod GTU w JPK_V7 - jak skorygować?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT czynny dokonał dostawy sprzętu elektronicznego w czerwcu. Prawidłowo wystawił fakturę i rozliczył VAT z niej wynikający. JPK_V7 również wysłał w terminie. Przez nieuwagę pracownika błędnie jednak wpisano w JPK_V7 kod GTU. Zamiast GTU_06 wpisano GTU_07. Natomiast na fakturze jest prawidłowy kod. Pomyłkę stwierdzono dopiero w sierpniu. Jak powinniśmy postąpić, aby skorygować błąd w kodzie w JPK_V7?

Ważne

Należy skorygować błędny kod GTU w części ewidencyjnej JPK_V7 za czerwiec 2023 r. Składając korektę za ten okres podatnik powinien pozostawić błędny zapis i dodać dwa kolejne: pierwszy stornujący o identycznych danych (w tym błędne oznaczenie GTU_07), ale kwotami ze znakiem (-), oraz drugi, prawidłowy. Szczegóły poniżej.

Czynni podatnicy VAT są zobowiązani do sporządzania i przesyłania pliku JPK_V7, składającego się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej. W ramach tego obowiązku powinni wskazywać w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej plików JPK_V7 kody GTU, jeśli sprzedawany towar lub usługa podlegają obowiązkowi oznaczenia.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy należy sporządzić korektę pliku JPK_V7

Z pytania Czytelnika wynika, że stwierdził on pomyłkę w kodzie GTU w ewidencji, mimo że na fakturze został zastosowany prawidłowy kod. W tej sytuacji konieczna jest korekta ewidencji w ramach pliku JPK_V7. Podatnik ma taki obowiązek, gdy w przesłanej ewidencji zostały stwierdzone błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, a także w przypadku zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji. Na dopełnienie tego obowiązku podatnik ma 14 dni od dnia wystąpienia tych zdarzeń, tj. stwierdzenia przez niego, że przesłana ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, albo zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji.

Ważne

Podatnik ma 14 dni od dnia stwierdzenia błędów w przesłanej ewidencji na jej skorygowanie.

REKLAMA

Ponadto należy pamiętać, że organy podatkowe mają również możliwości dyscyplinujące podatników do skorygowania ewidencji. Przede wszystkim naczelnik urzędu skarbowego może wezwać podatnika do skorygowania stwierdzonych w przesłanej ewidencji błędów, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji (art. 109 ust. 3f ustawy o VAT). Wówczas podatnik otrzyma taki sam termin, tj. 14 dni od dnia doręczenia wezwania na skorygowanie błędów wskazanych w wezwaniu lub złożenie wyjaśnień wskazujących, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu (art. 109 ust. 3g ustawy o VAT).

To, co najbardziej dotkliwe, to kara pieniężna w wysokości 500 zł za każdy błąd. Może zostać nałożona na podatników, którzy nie prześlą skorygowanej ewidencji, nie złożą wyjaśnień lub zrobią to po terminie albo w złożonych wyjaśnieniach nie wykażą, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu (art. 109 ust. 3h ustawy o VAT). Kara ta nie może być jednak nakładana na podatników będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe (art. 109 ust. 3i ustawy o VAT). Na uiszczenie kar pieniężnych, o których mowa, podatnicy mają 14 dni od dnia doręczenia decyzji (art. 109 ust. 3k ustawy o VAT).

Zatem zdecydowanie doradza się podatnikom, aby samodzielnie skorygowali stwierdzone przez siebie błędy, zanim zrobi to za nich organ podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak skorygować błędny kod GTU

Z pytania Czytelnika wynika, że błędy stwierdzone w części ewidencyjnej pliku JPK_V7 nie mają wpływu na wysokość podatku należnego lub naliczonego.

W odpowiedzi na jedno z pytań dotyczących JPK: W jaki sposób robi się korekty błędnych oznaczeń GTU, gdy mimo prawidłowo wystawionej faktury popełniono błędy w ewidencji? MF stwierdziło:

Istnieją 2 alternatywne sposoby prezentowania w pliku takich korekt:
- całkowite zastępowanie błędnego wpisu prawidłowym. Ten sposób jest preferowany, kiedy korekta następuje przed złożeniem pierwotnego pliku, który zawiera błąd,
- pozostawianie błędnego zapisu i dodawanie dwóch kolejnych, tj.: pierwszego stornującego o identycznych danych (w tym błędnych oznaczeniach GTU) i odwrotnym znaku przy danych kwotowych w polach "K" oraz drugiego, który zawiera prawidłowe zapisy, w tym oznaczenia GTU.

W ten sposób można korygować błąd w zaksięgowaniu faktury niezależnie od tego, w ilu oznaczeniach GTU popełniono błąd.

W przypadku zmiany, która nie wpływa na część deklaracyjną, wystarczy korekta samej części ewidencyjnej.

Podsumowując zatem, podatnik powinien złożyć korektę części ewidencyjnej za czerwiec 2023 r. W składanej korekcie powinien pozostawić błędny zapis i dodać dwa kolejne: pierwszy stornujący o identycznych danych (w tym błędne oznaczenie GTU_07) i kwotami ze znakiem (-) oraz drugi, prawidłowy. Nie ma potrzeby korygowania części deklaracyjnej oraz składania czynnego żalu.

 

Magdalena Miklewska, ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA