REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekspert w zakresie VAT
Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?
Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Korekta paragonu z NIP-em nabywcy

Ważne

Podatnik ma prawo do skorygowania paragonu z NIP nabywcy, którego wartość nie przekracza 450 zł (tj. faktury uproszczonej), na zasadach ogólnych dotyczących korygowania faktur. Te same zasady znajdą zastosowanie do paragonu z NIP przekraczającego wskazaną kwotę (tj. niebędącego fakturą uproszczoną), do którego wystawiono fakturę VAT. Szczegóły w dalszej części artykułu. 

Sposób korygowania sprzedaży paragonowej realizowanej na rzecz podatnika VAT generalnie będzie uzależniony od wartości paragonu. W związku z tym można wyróżnić następujące sytuacje:

1) korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości nieprzekraczającej 450 zł (tj. uznawanego za fakturę uproszczoną), 
2) korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości przekraczającej 450 zł (tj. niebędącego fakturą uproszczoną), do którego wystawiono fakturę VAT. 

Korygowanie faktur uproszczonych

Paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż do kwoty 450 zł brutto lub 100 euro, zawierający numer NIP nabywcy oraz pozostałe dane wymagane dla faktury, z wyłączeniem danych wskazanych w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT, stanowi fakturę uproszczoną, traktowaną na równi ze zwykłą fakturą. Będzie to oznaczało, że w przypadku konieczności skorygowania takiego paragonu (faktury uproszczonej) zastosowanie znajdą zasady ogólne dotyczące korygowania faktur.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
3) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, 
4) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Natomiast dane, które powinny zostać zawarte na fakturze korygującej, zostały wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 106j ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT faktura korygująca powinna zawierać dane zawarte w fakturze, której ta korekta dotyczy. 

Zatem faktura korygująca wystawiana do paragonu z NIP nabywcy nieprzekraczającego kwoty 450 zł może zachować charakter faktury uproszczonej i może zawierać ograniczone informacje. Sprzedawca może nie podawać danych nabywcy towarów lub usług innych niż jego numer NIP. 

Tak więc w przypadku błędnej stawki VAT na paragonie z NIP nabywcy, którego wartość nie przekracza 450 zł, sprzedawca jest uprawniony do korekty VAT poprzez wystawienie faktury korygującej. Taki paragon jest uznawany za fakturę uproszczoną, do której stosuje się ogólne zasady korygowania. 

Korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości powyżej 450 zł (tj. niestanowiącego faktury uproszczonej)

Paragon fiskalny z NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną tylko do wartości 450 zł. Oznacza to, że w przypadku paragonów fiskalnych o wyższej wartości nie są one uznawane za taką fakturę, a w konsekwencji nie stanowią podstawy do odliczenia VAT od zakupów udokumentowanych w taki sposób. 

Z tego powodu podatnicy VAT, którzy dokonali zakupu udokumentowanego paragonem fiskalnym z numerem NIP (których wartość przekroczyła 450 zł), są uprawnieni do żądania wystawienia faktury VAT do takiego paragonu. 

Zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy o VAT w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Faktura VAT wystawiona do paragonu z NIP będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi nabywcy. 

Jeżeli natomiast po wystawieniu faktury do paragonu z numerem NIP nabywcy wystąpi konieczność skorygowania sprzedaży przez sprzedawcę, to będzie on uprawniony do wystawienia faktury korygującego do faktury uprzednio wystawionej do paragonu (zgodnie z ogólnymi zasadami korygowania faktur). 

Ujmowanie faktur korygujących w JPK_V7M

Faktury wystawione do paragonów ujmuje się w ewidencji VAT (w tym także JPK_V7M) w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione, z oznaczeniem „FP”. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży ani podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.

Natomiast sam paragon z NIP będzie uwzględniony w ewidencji sprzedaży w ramach raportu okresowego (albo dobowego) z kasy fiskalnej, który jest oznaczany w JPK_V7M symbolem „RO”.

Oznacza to, że w przypadku konieczności skorygowania sprzedaży paragonowej udokumentowanej w pierwszej kolejności paragonem z NIP nabywcy (ujętej w raporcie okresowym z oznaczeniem „RO”), do której następnie wystawiono fakturę VAT (wykazaną w ewidencji z oznaczeniem „FP”), korektę należy ująć w JPK_V7M już bez oznaczenia „FP”, tak aby odpowiednio skorygowała wartości sprzedaży oraz podatku należnego. 

Należy również wspomnieć, że faktura korygująca powinna zostać rozliczona w odpowiednim okresie z uwzględnieniem zasad przewidzianych w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. Podstawą korekty oprócz faktury korygującej jest dokumentacja potwierdzająca uzgodnienie warunków korekty i ich spełnienie.

Jeżeli podatnik do końca okresu rozliczeniowego, w którym wystawił korektę, uzyska taką dokumentację, to fakturę korygującą rozliczy za ten okres. Jeśli nie, to musi poczekać.

 

Adrian Błaszkiewicz, ekspert z zakresu VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA