REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekspert w zakresie VAT
Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?
Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Korekta paragonu z NIP-em nabywcy

Ważne

Podatnik ma prawo do skorygowania paragonu z NIP nabywcy, którego wartość nie przekracza 450 zł (tj. faktury uproszczonej), na zasadach ogólnych dotyczących korygowania faktur. Te same zasady znajdą zastosowanie do paragonu z NIP przekraczającego wskazaną kwotę (tj. niebędącego fakturą uproszczoną), do którego wystawiono fakturę VAT. Szczegóły w dalszej części artykułu. 

Sposób korygowania sprzedaży paragonowej realizowanej na rzecz podatnika VAT generalnie będzie uzależniony od wartości paragonu. W związku z tym można wyróżnić następujące sytuacje:

1) korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości nieprzekraczającej 450 zł (tj. uznawanego za fakturę uproszczoną), 
2) korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości przekraczającej 450 zł (tj. niebędącego fakturą uproszczoną), do którego wystawiono fakturę VAT. 

Korygowanie faktur uproszczonych

Paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż do kwoty 450 zł brutto lub 100 euro, zawierający numer NIP nabywcy oraz pozostałe dane wymagane dla faktury, z wyłączeniem danych wskazanych w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT, stanowi fakturę uproszczoną, traktowaną na równi ze zwykłą fakturą. Będzie to oznaczało, że w przypadku konieczności skorygowania takiego paragonu (faktury uproszczonej) zastosowanie znajdą zasady ogólne dotyczące korygowania faktur.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
3) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, 
4) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Natomiast dane, które powinny zostać zawarte na fakturze korygującej, zostały wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 106j ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT faktura korygująca powinna zawierać dane zawarte w fakturze, której ta korekta dotyczy. 

Zatem faktura korygująca wystawiana do paragonu z NIP nabywcy nieprzekraczającego kwoty 450 zł może zachować charakter faktury uproszczonej i może zawierać ograniczone informacje. Sprzedawca może nie podawać danych nabywcy towarów lub usług innych niż jego numer NIP. 

Tak więc w przypadku błędnej stawki VAT na paragonie z NIP nabywcy, którego wartość nie przekracza 450 zł, sprzedawca jest uprawniony do korekty VAT poprzez wystawienie faktury korygującej. Taki paragon jest uznawany za fakturę uproszczoną, do której stosuje się ogólne zasady korygowania. 

Korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości powyżej 450 zł (tj. niestanowiącego faktury uproszczonej)

Paragon fiskalny z NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną tylko do wartości 450 zł. Oznacza to, że w przypadku paragonów fiskalnych o wyższej wartości nie są one uznawane za taką fakturę, a w konsekwencji nie stanowią podstawy do odliczenia VAT od zakupów udokumentowanych w taki sposób. 

Z tego powodu podatnicy VAT, którzy dokonali zakupu udokumentowanego paragonem fiskalnym z numerem NIP (których wartość przekroczyła 450 zł), są uprawnieni do żądania wystawienia faktury VAT do takiego paragonu. 

Zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy o VAT w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Faktura VAT wystawiona do paragonu z NIP będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi nabywcy. 

Jeżeli natomiast po wystawieniu faktury do paragonu z numerem NIP nabywcy wystąpi konieczność skorygowania sprzedaży przez sprzedawcę, to będzie on uprawniony do wystawienia faktury korygującego do faktury uprzednio wystawionej do paragonu (zgodnie z ogólnymi zasadami korygowania faktur). 

Ujmowanie faktur korygujących w JPK_V7M

Faktury wystawione do paragonów ujmuje się w ewidencji VAT (w tym także JPK_V7M) w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione, z oznaczeniem „FP”. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży ani podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.

Natomiast sam paragon z NIP będzie uwzględniony w ewidencji sprzedaży w ramach raportu okresowego (albo dobowego) z kasy fiskalnej, który jest oznaczany w JPK_V7M symbolem „RO”.

Oznacza to, że w przypadku konieczności skorygowania sprzedaży paragonowej udokumentowanej w pierwszej kolejności paragonem z NIP nabywcy (ujętej w raporcie okresowym z oznaczeniem „RO”), do której następnie wystawiono fakturę VAT (wykazaną w ewidencji z oznaczeniem „FP”), korektę należy ująć w JPK_V7M już bez oznaczenia „FP”, tak aby odpowiednio skorygowała wartości sprzedaży oraz podatku należnego. 

Należy również wspomnieć, że faktura korygująca powinna zostać rozliczona w odpowiednim okresie z uwzględnieniem zasad przewidzianych w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. Podstawą korekty oprócz faktury korygującej jest dokumentacja potwierdzająca uzgodnienie warunków korekty i ich spełnienie.

Jeżeli podatnik do końca okresu rozliczeniowego, w którym wystawił korektę, uzyska taką dokumentację, to fakturę korygującą rozliczy za ten okres. Jeśli nie, to musi poczekać.

 

Adrian Błaszkiewicz, ekspert z zakresu VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA