REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ekspert w zakresie VAT
Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?
Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Korekta paragonu z NIP-em nabywcy

Ważne

Podatnik ma prawo do skorygowania paragonu z NIP nabywcy, którego wartość nie przekracza 450 zł (tj. faktury uproszczonej), na zasadach ogólnych dotyczących korygowania faktur. Te same zasady znajdą zastosowanie do paragonu z NIP przekraczającego wskazaną kwotę (tj. niebędącego fakturą uproszczoną), do którego wystawiono fakturę VAT. Szczegóły w dalszej części artykułu. 

Sposób korygowania sprzedaży paragonowej realizowanej na rzecz podatnika VAT generalnie będzie uzależniony od wartości paragonu. W związku z tym można wyróżnić następujące sytuacje:

1) korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości nieprzekraczającej 450 zł (tj. uznawanego za fakturę uproszczoną), 
2) korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości przekraczającej 450 zł (tj. niebędącego fakturą uproszczoną), do którego wystawiono fakturę VAT. 

Korygowanie faktur uproszczonych

Paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż do kwoty 450 zł brutto lub 100 euro, zawierający numer NIP nabywcy oraz pozostałe dane wymagane dla faktury, z wyłączeniem danych wskazanych w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT, stanowi fakturę uproszczoną, traktowaną na równi ze zwykłą fakturą. Będzie to oznaczało, że w przypadku konieczności skorygowania takiego paragonu (faktury uproszczonej) zastosowanie znajdą zasady ogólne dotyczące korygowania faktur.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
3) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, 
4) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Natomiast dane, które powinny zostać zawarte na fakturze korygującej, zostały wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 106j ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT faktura korygująca powinna zawierać dane zawarte w fakturze, której ta korekta dotyczy. 

Zatem faktura korygująca wystawiana do paragonu z NIP nabywcy nieprzekraczającego kwoty 450 zł może zachować charakter faktury uproszczonej i może zawierać ograniczone informacje. Sprzedawca może nie podawać danych nabywcy towarów lub usług innych niż jego numer NIP. 

Tak więc w przypadku błędnej stawki VAT na paragonie z NIP nabywcy, którego wartość nie przekracza 450 zł, sprzedawca jest uprawniony do korekty VAT poprzez wystawienie faktury korygującej. Taki paragon jest uznawany za fakturę uproszczoną, do której stosuje się ogólne zasady korygowania. 

Korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości powyżej 450 zł (tj. niestanowiącego faktury uproszczonej)

Paragon fiskalny z NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną tylko do wartości 450 zł. Oznacza to, że w przypadku paragonów fiskalnych o wyższej wartości nie są one uznawane za taką fakturę, a w konsekwencji nie stanowią podstawy do odliczenia VAT od zakupów udokumentowanych w taki sposób. 

Z tego powodu podatnicy VAT, którzy dokonali zakupu udokumentowanego paragonem fiskalnym z numerem NIP (których wartość przekroczyła 450 zł), są uprawnieni do żądania wystawienia faktury VAT do takiego paragonu. 

Zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy o VAT w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Faktura VAT wystawiona do paragonu z NIP będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi nabywcy. 

Jeżeli natomiast po wystawieniu faktury do paragonu z numerem NIP nabywcy wystąpi konieczność skorygowania sprzedaży przez sprzedawcę, to będzie on uprawniony do wystawienia faktury korygującego do faktury uprzednio wystawionej do paragonu (zgodnie z ogólnymi zasadami korygowania faktur). 

Ujmowanie faktur korygujących w JPK_V7M

Faktury wystawione do paragonów ujmuje się w ewidencji VAT (w tym także JPK_V7M) w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione, z oznaczeniem „FP”. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży ani podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.

Natomiast sam paragon z NIP będzie uwzględniony w ewidencji sprzedaży w ramach raportu okresowego (albo dobowego) z kasy fiskalnej, który jest oznaczany w JPK_V7M symbolem „RO”.

Oznacza to, że w przypadku konieczności skorygowania sprzedaży paragonowej udokumentowanej w pierwszej kolejności paragonem z NIP nabywcy (ujętej w raporcie okresowym z oznaczeniem „RO”), do której następnie wystawiono fakturę VAT (wykazaną w ewidencji z oznaczeniem „FP”), korektę należy ująć w JPK_V7M już bez oznaczenia „FP”, tak aby odpowiednio skorygowała wartości sprzedaży oraz podatku należnego. 

Należy również wspomnieć, że faktura korygująca powinna zostać rozliczona w odpowiednim okresie z uwzględnieniem zasad przewidzianych w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. Podstawą korekty oprócz faktury korygującej jest dokumentacja potwierdzająca uzgodnienie warunków korekty i ich spełnienie.

Jeżeli podatnik do końca okresu rozliczeniowego, w którym wystawił korektę, uzyska taką dokumentację, to fakturę korygującą rozliczy za ten okres. Jeśli nie, to musi poczekać.

 

Adrian Błaszkiewicz, ekspert z zakresu VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA