REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

Ekspert w zakresie VAT
Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?
Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Korekta paragonu z NIP-em nabywcy

Ważne

Podatnik ma prawo do skorygowania paragonu z NIP nabywcy, którego wartość nie przekracza 450 zł (tj. faktury uproszczonej), na zasadach ogólnych dotyczących korygowania faktur. Te same zasady znajdą zastosowanie do paragonu z NIP przekraczającego wskazaną kwotę (tj. niebędącego fakturą uproszczoną), do którego wystawiono fakturę VAT. Szczegóły w dalszej części artykułu. 

Sposób korygowania sprzedaży paragonowej realizowanej na rzecz podatnika VAT generalnie będzie uzależniony od wartości paragonu. W związku z tym można wyróżnić następujące sytuacje:

1) korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości nieprzekraczającej 450 zł (tj. uznawanego za fakturę uproszczoną), 
2) korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości przekraczającej 450 zł (tj. niebędącego fakturą uproszczoną), do którego wystawiono fakturę VAT. 

Korygowanie faktur uproszczonych

Paragon fiskalny dokumentujący sprzedaż do kwoty 450 zł brutto lub 100 euro, zawierający numer NIP nabywcy oraz pozostałe dane wymagane dla faktury, z wyłączeniem danych wskazanych w art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT, stanowi fakturę uproszczoną, traktowaną na równi ze zwykłą fakturą. Będzie to oznaczało, że w przypadku konieczności skorygowania takiego paragonu (faktury uproszczonej) zastosowanie znajdą zasady ogólne dotyczące korygowania faktur.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT fakturę korygującą wystawia się, gdy po wystawieniu faktury pierwotnej:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
3) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, 
4) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Natomiast dane, które powinny zostać zawarte na fakturze korygującej, zostały wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 106j ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT faktura korygująca powinna zawierać dane zawarte w fakturze, której ta korekta dotyczy. 

Zatem faktura korygująca wystawiana do paragonu z NIP nabywcy nieprzekraczającego kwoty 450 zł może zachować charakter faktury uproszczonej i może zawierać ograniczone informacje. Sprzedawca może nie podawać danych nabywcy towarów lub usług innych niż jego numer NIP. 

Tak więc w przypadku błędnej stawki VAT na paragonie z NIP nabywcy, którego wartość nie przekracza 450 zł, sprzedawca jest uprawniony do korekty VAT poprzez wystawienie faktury korygującej. Taki paragon jest uznawany za fakturę uproszczoną, do której stosuje się ogólne zasady korygowania. 

Korekta paragonu z NIP nabywcy o wartości powyżej 450 zł (tj. niestanowiącego faktury uproszczonej)

Paragon fiskalny z NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną tylko do wartości 450 zł. Oznacza to, że w przypadku paragonów fiskalnych o wyższej wartości nie są one uznawane za taką fakturę, a w konsekwencji nie stanowią podstawy do odliczenia VAT od zakupów udokumentowanych w taki sposób. 

Z tego powodu podatnicy VAT, którzy dokonali zakupu udokumentowanego paragonem fiskalnym z numerem NIP (których wartość przekroczyła 450 zł), są uprawnieni do żądania wystawienia faktury VAT do takiego paragonu. 

Zgodnie z art. 106b ust. 5 ustawy o VAT w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Faktura VAT wystawiona do paragonu z NIP będzie stanowiła podstawę do odliczenia VAT od zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi nabywcy. 

Jeżeli natomiast po wystawieniu faktury do paragonu z numerem NIP nabywcy wystąpi konieczność skorygowania sprzedaży przez sprzedawcę, to będzie on uprawniony do wystawienia faktury korygującego do faktury uprzednio wystawionej do paragonu (zgodnie z ogólnymi zasadami korygowania faktur). 

Ujmowanie faktur korygujących w JPK_V7M

Faktury wystawione do paragonów ujmuje się w ewidencji VAT (w tym także JPK_V7M) w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione, z oznaczeniem „FP”. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży ani podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w tej ewidencji.

Natomiast sam paragon z NIP będzie uwzględniony w ewidencji sprzedaży w ramach raportu okresowego (albo dobowego) z kasy fiskalnej, który jest oznaczany w JPK_V7M symbolem „RO”.

Oznacza to, że w przypadku konieczności skorygowania sprzedaży paragonowej udokumentowanej w pierwszej kolejności paragonem z NIP nabywcy (ujętej w raporcie okresowym z oznaczeniem „RO”), do której następnie wystawiono fakturę VAT (wykazaną w ewidencji z oznaczeniem „FP”), korektę należy ująć w JPK_V7M już bez oznaczenia „FP”, tak aby odpowiednio skorygowała wartości sprzedaży oraz podatku należnego. 

Należy również wspomnieć, że faktura korygująca powinna zostać rozliczona w odpowiednim okresie z uwzględnieniem zasad przewidzianych w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. Podstawą korekty oprócz faktury korygującej jest dokumentacja potwierdzająca uzgodnienie warunków korekty i ich spełnienie.

Jeżeli podatnik do końca okresu rozliczeniowego, w którym wystawił korektę, uzyska taką dokumentację, to fakturę korygującą rozliczy za ten okres. Jeśli nie, to musi poczekać.

 

Adrian Błaszkiewicz, ekspert z zakresu VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA